יש עוד צדיק בעיר ! (6 תגובות לחידוש זה)
נכתב על ידי DL2000, 11/11/2010
"וַיֵּצֵא יַעֲקֹב מִבְּאֵר שָׁבַע וַיֵּלֶךְ חָרָנָה"
כותב על כך רש"י "לא היה צריך לכתוב אלא וילך יעקב חרנה, ולמה הזכיר יציאתו, אלא מגיד שיציאת צדיק מן
המקום עושה רושם, שבזמן שהצדיק בעיר הוא הודה הוא זיוה הוא הדרה, יצא משם פנה הודה
פנה זיוה פנה הדרה"
ונשאלת השאלה הרי יצחק אבינו גם כן היה שם ,אם כן מדוע
פנה זיוה והדרה הרי יש עוד צדיק בעיר ?
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (6)
ודרך אגב במכירת יוסף - עבר השפע ליוסף ולכן הסתלקה השכינה מיעקב,
והמושג 'צדיק' הוא תמיד בחינה של המשפיע לדור, וכמו אצל נח שהיה איש צדיק, והיינו שהשפיע את השפע לכל הדור, וכן פירנס את כל העולם בזמן המבול,
וסיבת הדבר הוא, משום שצדיק היא מידת היסוד המשפיע למלכות שהיא קיום העולם.
הרבי מליובאוויטש עונה שיצחק היה עיור ורבקה היתה משמשתו ממילא לא יכלו להשפיע מזיום ואורם לעיר וכו' (עיין בזה באריכות בליקוטי שיחות חלק ל ע' 119 -נמצא באתר אוצר הרבי (חפש בגוגל) נעתק בחלקו בספר שלחן שבת בראשית ע' 187)
א. "לא היה צריך לכתוב אלא וילך יעקב חרנה, ולמה הזכיר יציאתו", ע"ז מבאר רש"י "אלא מגיד שיציאת צדיק מן המקום עושה רושם". ולא משנה אם ישנם בעיר צדיק אחד או מאה צדיקים, יציאת צדיק מהעיר עושה רושם, הקדושה שאותו צדיק משרה או מוסיף בעיר מסתלקת עכשיו, ויש רושם.
ב. רש"י אומר לך יסוד שע"ז מבוסס מה אמר קודם, והיסוד הוא, "בזמן שהצדיק בעיר הוא הודה הוא זיוה הוא הדרה, יצא משם פנה הודה פנה זיוה פנה הדרה". וכיון שזה היסוד ולכן אם צדיק יחיד גר בעיר ויצא ממנה "פנה (כל) הודה פנה (כל) זיוה פנה (כל) הדרה", ואם כמה צדיקים גרים בעיר ואחד מהם יצא ממנה "פנה (חלק מ) הודה פנה (חלק מ) זיוה פנה (חלק מ) הדרה".
ופשוט.
א. "לא היה צריך לכתוב אלא וילך יעקב חרנה, ולמה הזכיר יציאתו", ע"ז מבאר רש"י "אלא מגיד שיציאת צדיק מן המקום עושה רושם". ולא משנה אם ישנם בעיר צדיק אחד או מאה צדיקים, יציאת צדיק מהעיר עושה רושם, הקדושה שאותו צדיק משרה או מוסיף בעיר מסתלקת עכשיו, ויש רושם.
ב. רש"י אומר לך יסוד שע"ז מבוסס מה אמר קודם, והיסוד הוא: "בזמן שהצדיק בעיר הוא הודה הוא זיוה הוא הדרה, יצא משם פנה הודה פנה זיוה פנה הדרה". וכיון שזה היסוד ולכן אם צדיק יחיד גר בעיר ויצא ממנה "פנה (כל) הודה פנה (כל) זיוה פנה (כל) הדרה", ואם כמה צדיקים גרים בעיר ואחד מהם יצא ממנה "פנה (חלק מ) הודה פנה (חלק מ) זיוה פנה (חלק מ) הדרה".
ופשוט.
א. "לא היה צריך לכתוב אלא וילך יעקב חרנה, ולמה הזכיר יציאתו", ע"ז מבאר רש"י "אלא מגיד שיציאת צדיק מן המקום עושה רושם". ולא משנה אם ישנם בעיר צדיק אחד או מאה צדיקים, יציאת צדיק מהעיר עושה רושם, הקדושה שאותו צדיק משרה או מוסיף בעיר מסתלקת עכשיו, ויש רושם.
ב. רש"י אומר לך יסוד שע"ז מבוסס מה אמר קודם, והיסוד הוא: "בזמן שהצדיק בעיר הוא הודה הוא זיוה הוא הדרה, יצא משם פנה הודה פנה זיוה פנה הדרה". וכיון שזה היסוד ולכן אם צדיק יחיד גר בעיר ויצא ממנה "פנה (כל) הודה פנה (כל) זיוה פנה (כל) הדרה", ואם כמה צדיקים גרים בעיר ואחד מהם יצא ממנה "פנה (חלק מ) הודה פנה (חלק מ) זיוה פנה (חלק מ) הדרה".
ופשוט.