chiddush logo

פנינה יומית...

נכתב על ידי שניאור, 1/5/2016

 

יום חמישי כ' ניסן - ערב שביעי של פסח

 

תוקף הגאולה בסיום החג

ידוע אשר מורנו הבעל שם טוב הי' אוכל סעודה שלישית באחרון של פסח, והיתה נקראת "סעודת משיח" – משום שבאחרון של פסח מאיר "גילוי הארת משיח" (ראה לוח 'היום יום', כב ניסן).

ויש לומר ההסברה בזה:

ידוע אשר בזמן המועד מידי שנה, חוזרים ונמשכים אותם הארות והמשכות שהיו בו בפעם הראשונה (ראה לב דוד (להחיד"א) פכ"ט (ע"פ הרמ"ז)). וכן הוא בימי הפסח, בו מאירים מידי שנה אותן המשכות שהיו בזמן יציאת מצרים.

וכיון שאודות יציאת מצרים מבואר (ראה ספר המאמרים תש"ח (לכ"ק אדמו"ר מוהריי"ץ) עמ' 164, ועוד), שאז היתה "פתיחת הצינור" והמשכת ענין הגאולה בעולם, אשר מכח זה תבוא גם הגאולה העתידה – נמצא, שבזמן יציאת מצרים האירה ונמשכה בעולם גם הגאולה העתידה ("גילוי הארת משיח"). וממילא, הרי הארה זו חוזרת ונמשכת אף בחג הפסח שבכל שנה ושנה.

ומה שנאמר זה אודות היום האחרון של חג הפסח במיוחד – הוא משום שכל המשכה מלמעלה, הרי היא מאירה בתוקף יותר בזמן סיומה (ראה סידור עם דא"ח – דרושי סעודת שבת). וכמו שמצינו ביציאת מצרים, אשר בסיומה דוקא – בקריעת ים סוף – היתה בתוקף יותר, וכמאמר רז"ל (שהש"ר א, יא) "גדולה היתה ביזת הים מביזת מצרים".

לכן, נקבע זמן "סעודת משיח", על ידי מורנו הבעש"ט ליום האחרון של פסח דוקא, ובו עצמו בסיום היום – בזמן סעודה שלישית, אשר אז מאיר גילוי הגאולה העתידה (כפי שהאיר ביציאת מצרים) בתוקף הכי גדול.

(ע"פ לקוטי שיחות ח"ד עמ' 1299)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע