chiddush logo

פנינה יומית... יג אדר א

נכתב על ידי שניאור, 22/2/2016

 

יום שני י"ג אדר ראשון - כי תשא

 

אם הם כלים – מה אני עושה בתורתך?

על הפסוק בפרשתנו "וישלך מידיו את הלוחות וישבר גו'" (לב, יט) פירש רש"י "אמר ומה פסח שהוא אחד מן המצוות אמרה תורה כל בן נכר לא יאכל בו התורה כולה כאן וכל ישראל מומרים ואתננה להם". והיינו, ששבירת הלוחות היתה משום שאין ישראל ראויים לקבל את התורה.

ולכאורה קשה, הרי גם אם "ישראל מומרים" ואין שייך לתת להם את התורה, עדיין אינו מבואר מה ששבר משה את הלוחות, שהוא היפך כבוד התורה!

ויש לומר הביאור בזה, על פי המובא במדרש "מחשבתן של ישראל קדמה לכל דבר. . אילולי. . ישראל עתידין לקבל את התורה לא הי' כותב בתורה צו את בני ישראל דבר אל בני ישראל" (בראשית רבה פ"א, ד). ויתירה מזה כתוב בתנא דבי אליהו רבא (פי"ד): "שני דברים יש בעולם . . תורה וישראל אבל איני יודע איזה מהם קודם, אמרתי לו בני דרכן של בני אדם אומרים התורה קדמה. . אבל אני אומר ישראל קדמו". ונמצא, שישראל קדמו לתורה במעלה וחשיבות, עד שבלעדיהן לא יתכנו ציווי התורה שנאמרו אליהם, והם המקיימים אותם.

ויתירה מזו כתוב במדרש (שמו"ר פמ"ז, ט) "כל התורה שנתת לי היא וידבר ה' אל משה דבר אל בנ"י צו את בנ"י אמור אל בנ"י אם הם כלים מה אני עושה בתורתך". והיינו, לא רק ש"ישראל קדמו", אלא יתירה מזו, "אם הם כלים" בטלה חשיבות התורה, ובמילא נשאלת השאלה "מה אני עושה בתורתך".

ועל פי זה מובן מה ששבר משה את הלוחות, אף שלכאורה הוא היפך כבוד התורה, כי אם אין ישראל יכולים לקבל את התורה, שוב בטלה חשיבות התורה עצמה, כנ"ל.

(ע"פ לקוטי שיחות חל"ד עמ' 217 ואילך)

לעילוי נשמת

הרה"ת ישראל בן הרה"ת חייםשאול ע"ה

ברוק

נלב"ע ביום י"ג אדר א' ה'תש"ס

תנצב"ה

 

לעילוי נשמת

הרה"ת מנחם מענדל הכהן ב"ר צביהירש ע"ה

כהן

נלב"ע ביום תענית אסתר י"ג אדר ה'תשע"ה

תנצב"ה 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע