ואמרה שתה וגם גמליך אשקה
ואקחה פת לחם וסעדו לבכם
פרשת חיי שרה
אליעזר מגיע לחרן ומבקש סימן מהקב"ה להצלחת מציאת הזיווג הנכון עבור יצחק ומתפלל לקב"ה ואומר בפרק כד-יד:" והיה הנערה אשר אומר אליה הטי נא כדך ואשתה ואמרה שתה וגם גמליך אשקה אותה הוכחת לעבדך יצחק"
לכאורה רבקה לא עמדה במבחן? כי היא מציעה בפועל בפרק כד-יט "ותאמר גם לגמליך אשאב עד אם כלו לשתות".
לכאורה רבקה מוכנה לשאוב עבור הגמלים של אליעזר אבל לא לבצע את מלאכת ההשקיה .
אולם כאשר אליעזר מספר למשפחת רבקה את סדר את השתלשלות הוא מציג את ההשתלשלות בצורה שונה וכך מספר אליעזר בפרק כד-מד ואומר: "ואמרה אלי גם אתה שתה וגם לגמליך אשאב" אולם הרי ראינו שבפועל התפילה של אליעזר הייתה על השקיה ולא על שאיבה. ? וגם מספר פסוקים מאוחר יותר אומר אליעזר למשפחתה של רבקה בפרק כד-מו:" ותמהר ותורד כדה מעליה ותאמר שתה וגם גמליך אשקה. ואשת וגם את הגמלים השקתה.
אולי יש לומר לעניות דעתי, כי בדומה לאברהם אבינו שהציע למלאכים לאכול לחם, ובפועל רץ אל הבקר, וכתוב באבות דרבי נתן ש- צדיקים אומרים מעט ועושים הרבה אבל רשעים אומרים הרבה ואפילו מעט אינם עושים. הדבר היה גם אצל רבקה. היא הציעה רק לשאוב, אבל בפועל היא גם השקתה את הגמלים בפועל. ואליעזר ראה שהיא מתאימה להיכנס למשפחת אברהם אבינו, שמדברים מעט ועושים הרבה.
כסלו תשע"ו. יונתן שטנצל.
לתגובות: