chiddush logo

ליקוטי אור - בפרשה - וירא תשע"ו

נכתב על ידי עצה בפרשה, 29/10/2015

 בס"ד                                                ערש"ק                                                י"ז  במר חשון  התשע"ו

 

                        ליקוטי אור - בפרשה - וירא

 

" וַיֵּרָא אֵלָיו ה' בְּאֵלֹנֵי מַמְרֵא וְהוּא יֹשֵׁב פֶּתַח הָאֹהֶל כְּחֹם הַיּוֹם " (יח, א)

 

לאחר שאברהם אבינו ע"ה עמד בכל הניסיונות והוכיח את נאמנותו לבורא יתברך נכרתה ברית עולם בינו

ועם זרעו שיבוא אחריו לבין הקדוש ברוך הוא, והאות היינו הסימן לזאת הברית הוא מצוות ברית המילה

כידוע, שנאמר (שם יז, ז)"וַהֲקִמֹתִי אֶת-בְּרִיתִי בֵּינִי וּבֵינֶךָ וּבֵין זַרְעֲךָ" וגו'. ולעת הזאת חיכה השם יתברך

בהשתוקקות רבה במשך עשרים דורות בשביל להשכין שכינתו על הנברא הראשון שימול את בשר עורלתו 

ויהיה תמים, היינו שלם כי עד שלא מל עצמו היה נחשב כבעל מום בגלל הערלה כמובא במדרש, לכן לא היה

אפשרות לשכינה להתגלות אליו אלא רק לאחר שנימול.

 

ודרשו רז"ל (בר"ר מ"ב, ח): בעת שאברהם אבינו נצטווה על המילה בגיל צ"ט(=99) שנה הלך לקחת עצה מג'

אוהביו: ענר, אשכול וממרא. אמר לו ענר: בעל מום רוצה אתה לעשותך וכו', הניחו והלך אצל אשכול. אמר

לו אשכול: אתה זקן. אם אתה תמול יצא ממך דם הרבה, ולא תוכל לסבול ותמות. הניחו והלך אצל ממרא.

אמר לו: בדבר הזה, אתה מבקש עצה?! הלא הוא שהצילך מכבשן האש, ועשה לך כל הנסים, והצילך מן

המלכים, ואילולי כוחו וגבורתו היו הורגין אותך, והציל רמ"ח אברים שבך, ומקצת אבר אחד אתה מבקש

עצה?! עשה כמצוותו!. וזה שפירש רש"י ז"ל: הוא(-ממרא) שנתן לו עצה על המילה לפיכך, נגלה עליו

בחלקו. ועל פניו נראה הדבר תמוה, שהרי למה היה צריך ללכת לקחת עצה מהחכמים בעוד שהקדוש

ברוך הוא צווה אותו מפורשות למול את בשר עורלתו, האם לא חשש שמא יתפרש הדבר לפני ה' כחוסר

אמונה? ואם כבר התייעץ, למה עם שלושתם שהלא היה מספיק עם אחד, ועוד שלא קיבל את עצת הרוב

שהרי אחרי רבים להטות. ויש לבאר את הדבר.

 

אך בטרם נבאר, נקדים את הפסוק (משלי כד): "כִּי בְתַחְבֻּלוֹת תַּעֲשֶׂה לְּךָ מִלְחָמָה וּתְשׁוּעָה בְּרֹב יוֹעֵץ" רצה

לומר שיש לאדם לעשות תחבולה היינו הערמה במלחמת היצר הרע, ובפרט שבא לעשות מעשה שבקדושה

כי לא בקלות הבעל דבר ייתן לו להתקרב ולהתעלות ולהידבק בבוראו, שהלא זה כל תפקידו, כידוע. ולכן,

נראה כי אחת התחבולות העיקריות כנגדו היא לגרום לו להבין "כאילו" הוא הכניס בלבנו ספק בעשיית

המעשה , וכן ראיתי שמובא בספר המוסר והיראה "פלא יועץ" (תחבולות):והנה, לכל דבר טוב שירצה האדם

לעשות, השטן עומד על ימינו לשטנו ולמנוע טוב מבעליו, וכו' ולכן העצה היעוצה לאדם, שיעשה תחבולה

כאיש מלחמה, שמראה עצמו כאילו אינו רוצה להילחם, עד שאויבו יתייאש ממנו וישכון בטח בדד, ואז

בפתע פתאום יקום עליו והכהו נפש וכו', ע"ש. ועל כן, אפשר שעל ידי אותה התייעצות עם קרוביו מראה

בזה שכביכול היצר הכניס בלבו ספק לא קטן באם לקיים את המעשה וממילא הוא מסיר את קטרוגו, וזה

תשועה ברוב יועץ, וגם אם ישוב להילחם כנגדו, אזי כבר לרוב יהיה מאוחר, כי כבר התחזקה דעתו לקיים

את המעשה ויהי מה. מה עוד, שיש ערך מוסף עתידי מאותה ההתייעצות, היינו מלבד שיחכים מריבוי

העצות כי ישמע דברים חדשים שלא תמיד עלו בדעתו, הוא גם יגלה מי מאוהביו וחבריו פיו ולבם שווים

עמו וכל מעשיהם וכוונתם לשם שמים, כמובא בשפתי חכמים בריש הפרשה, ע"ש.  

 

ועל פי המורם לעיל, אפשר אולי לבאר בסייעתא דשמיא מה רצה אברהם אבינו ע"ה להשיג מההתייעצות

עם חבריו הצדיקים, כמו שדרשו חז"ל (בר"ר פנ"ח, ד): ולמה הוא קורא אותה קריית ארבע? שדרו בה ארבעה

צדיקים: ענר, אשכול, וממרא, אברהם וכו'. דהנה ידוע, שבעת שאברהם נצטווה על המילה היה קטרוג

גדול מצד היצר הרע כי ידע שעל ידי המילה יכרות ברית עם אברהם וזרעו אחריו כנ"ל, וכמובא במדרש

(תנחומא לך לך, יט)'סוד ה' ליראיו', וכו' מהו 'סוד'ס'=ששים, ו'= ששה, ד'=ארבעה, הרי שבעים. אמר לו

הקב"ה: אני מעמיד ממך שבעים, שנאמר: בשבעים נפש ירדו אבותיך מצרימה וכו', אם אין אתה נוטל

המילה, אני אל שדי, אני אומר לעולם די, עד כאן ואני מחזירו לתוהו ובוהו!. ולכן, בעיקר הוזקק לעשות

תחבולה היינו הערמה לבעל דבר על ידי שהתייעץ עם חבריו כנ"ל, כי בכך הראה כאילו שיש לו ספק רב

שהרי הוא לא התייעץ עם אחד אלא עם שלושתם, אבל האמת היא שלא היה בלבו של אברהם אבינו ע"ה

שם צל צלו של ספק האם לקיים את המילה שהיא אות ביננו לה' יתברך והיא זכות הקיום של העם היהודי

לדורי דורות עד היום, אלא בעיקר רצה להסיר מעליו את הקטרוג של היצר הרע, ולכן גם לא שמע לדעת

הרוב, ובכך המתיק את הדין בחסד וזכה לתשועה ברוב יועץ.  

 

ורק לאחר שעשה ברית מילה זכה להתגלות השכינה, כמו שדרשו חז"ל (בר"ר פמ"ח, ב): ומבשרי אחזה אלוקַ,

אילולי שעשיתי כן, מהיכן היה הקדוש ברוך הוא נגלה עלי?!. וזה שתירגם אונקלוס 'וַיֵּרָא' - 'ואתגלִי' מלשון

התגלות, לעומת 'וַיֵּרָא' השני בפסוק הבא (בראשית יח, ב): 'וישא עיניו וירא' שתורגם 'וחזא', כלומר ראה את

אשר מולו כפשוטו. ולכן דע, שלתרגום יש חשיבות רבה בהבנה ודיוק של המקרא. ועוד ניתן לדייק, ממה

שנאמר 'וַיֵּרָא אליו' שהרי היה לו לומר וַיֵּרָא אל אברהם. אלא בהתאם לנאמר לעיל, אפשר להסביר בטוב

טעם שהשכינה התגלתה מעליו ולא מולו. וחיזוק לזה ניתן למצוא על פי מה שדרשו רז"ל (שם פ"ב, ז): צדיקים

מרכבה לשכינה שכן הרוכב דרכו להיות מעל המרכבה, זולת משה רבינו ע"ה שאליו נגלה ה' יתברך פנים

אל פנים.

 

וזאת ההתגלות הייתה ביום השלישי למילתו על ידי שבא הקדוש ברוך הוא ושאל בשלומו (ב"מ פו, רש"י שם),

וכמו שדרשו חז"ל אמר לו הקדוש ברוך הוא: עד שלא מלתה, היו בני אדם ערלים באים, עכשיו, אני ובני

פמליא שלי נגלים עליך, וירא - בשכינה (בר"ר מח, ט:). והטעם שבא אליו דווקא ביום ג' למילה כי גדול הכאב

ביום זה, כפי שכתוב בתורה במעשה שמעון ולוי שמלו את אנשי עירו של שכם בן חמור, שנאמר (בראשית לד,

כה): "ויהי ביום השלישי בהיותם כֹּאֲבִים". ומביקורו של ה' יתברך בכבודו, כאמור, למדו חז"ל על חשיבות

מצוות ביקור חולים, שעליה אנו אומרים בברייתא כל בוקר בתפילת שחרית שפירותיהן בעולם הזה והקרן

קיימת לעולם הבא.

 

והנה למרות כאבי המילה, אברהם אבינו ע"ה היה יושב פתח האוהל שמא יעברו אורחים ויוכל להכניסם

לביתו. ולכאורה לא ברור למה ישב פתח האוהל בעת שהשמש בשיא זריחתה היינו לקראת חצות היום,

שנאמר: "כחום היום" וכפי שפירשו חז"ל: הוציא הקב"ה חמה מנרתיקה שלא להטריחו באורחים, שהרי

היה צריך לשכב לנוח בתוך ביתו. ואפשר אולי להסביר על פי מה שידוע שיש ייסורים מאהבה ויש ייסורים

שלא מאהבה, ואמרו חז"ל (ברכות ה)אלו ייסורים של אהבה? כל שאין בהם ביטול תורה, כל שאין בהם

ביטול תפילה. היינו כאשר באים על האדם ייסורים שמונעים ממנו לקיים את התורה והמצוות ומעשים

טובים - אלו ייסורים שלא מאהבה. ולכן, אברהם היה מוכן לשבת פתח האוהל כחום היום ולמסור נפש על

מצוות הכנסת אורחים, כי כך הייתה דרכו להתחסד עם קונו בעבודת ה', ובלבד שאין הייסורים של המילה

יגרמו לביטול תורה או תפילה עם בוראו. שהרי רק על ידי מצוות הכנסת אורחים היה פטור מלימוד תורה

ותפילה, כמו שאמרו חז"ל (שבת קכ"ז)גדולה הכנסת אורחים יותר מהקבלת פני השכינה, בבחינת העוסק

במצוה פטור מן המצוה (סוכה:).

 

ויש לדקדק מה הטעם שדווקא מצווה זו גדולה יותר מהקבלת פני השכינה. וזה שנאמר 'גדולה' דייקא ולא

חשובה וכדו'. כי גדולה אותיות 'גדול ה'' רצו לרמוז אולי שמי שעוסק במצוות הכנסת אורחים כראוי מגדל

את שמו של ה' יתברך בעולם, כמו שכתוב (בראשית כא, לג)"וַיִּטַּע אֶשֶׁל בִּבְאֵר שָׁבַע וַיִּקְרָא שָׁם בְּשֵׁם ה' א-ל

עולם" כי על ידי אותו אשל-פונדק היה גדל שמו של ה' יתברך בעולם, שכן לאחר שהיו אוכלים ושותים היה

אומר להם לברך 'א-ל עולם' כי אכלו משלו(רש"י ומד"ר שם). ובשביל שמגדל את שמו יתברך בעולם על ידי

מצווה זו הקב"ה מגדל את זרעו היינו שיזכה לבנים זכרים שגם הם יפיצו את אמונת ה' בעולם. וזה בבחינת

מידה כנגד מידה היינו אתה מגדל את שמי בעולם כנ"ל, ולכן הקב"ה מגדל את שמך ע"י זרעך בעולם, כי

לא דומה מה שיעשה האב לבד בשביל השכינה למה שיכולים לעשות אב ובנו בהפצת התורה והאמונה בה'

יתברך בעולם.

 

ובעניין מצות הכנסת אורחים ישנו מעשה שהיה, מפורסם וידוע, שכך שהיה: רבי אליעזר ושרה אשתו, שהיו

מהדרים מאוד במצוות הכנסת אורחים, רבי אליעזר ושרה דאגו לכל מחסורם של אורחיהם, היו מאכילים

ומשקים, וכן נותנים לאורחיהם מקום ללון, והכל בעין יפה באהבה ובשמחה. בשמים התעוררה שמחה גדולה

ממעשיהם הטובים של רבי אליעזר ושרה, עד שבא השטן וקטרג ואמר, שכדי לדעת אם מעשיו אכן לשם שמיִם

יש צורך לנסותם. והנה, בעת אחת מסעודות יום השבת הגיע לביתם יהודי עובר אורח לא מוכר להם. וכדי

שיהיה ברור שהשבת לא נשכחה ממנו, ברך העני את רבי אליעזר בברכת שבת שלום חגיגית. רבי אליעזר

לא רצה לבייש את העני, ולכן העלים עינו מחילול השבת, הזמינו לסעודה ודאג לכל צרכיו, ואף הזמינו ללון

אצלם למרות התנהגותו המוזרה. ולמחרת ביום ראשון, כאשר כשנפרד לשלום ממנו ולווה אותו לדרכו, פנה

אליו לפתע האורח ופתח את פיו ואמר: דע לך, כי אני הוא אליהו הנביא, נשלחתי אליך בשליחות מיוחדת על

מנת לנסותך. ומכיוון שעמדתם בניסיון וקיימתם מצוות הכנסת אורחים לשם שמים באמת, הריני לבשרך

שבקרוב תזכו אתה ורעייתך בבן שיאיר את שמי העולם היהודי באור מיוחד, הלא הוא פני המנורה - רבי

ישראל בעל שם טוב זצק"ל, זכותו יגן עלינו אמן.

 

ונחזור לפרשתנו, ומכיוון שראה ה' יתברך את צערו של אברהם אבינו ע"ה, היינו שאין עוברים ושבים ואינו

יכול לקיים מצוות הכנסת אורחים בא לבקרו עם שלושת מלאכיו אשר נדמו לו לאנשים, והם: מיכאל, גבריאל

ורפאל, כמו שנאמר (בראשית יח, ג)"ויאמר ה' אם נא מצאתי חן בעיניך אל נא תעבור" וגו', היינו ביקש מה'

יתברך שיחכה לו כי הזדמנה לו מצוות הכנסת אורחים כנ"ל, ואכן הניחו והלך לקבל את אורחיו. ולמרות

ייסורי המילה רץ לקראתם ושחט להם בקר וסעדו בפת לחם, ואילו שרה אימנו ע"ה לשה ועשתה עוגות.

ואכן בזכות מצווה זו של הכנסת אורחים זכו להתבשר לבסוף מהמלאך מיכאל כי למרות גילה המופלג של

שרה היא חובקת בן זכר והוא יצחק אבינו ע"ה, שהמשיך בדרכו והגדיל שם שמים בעולם כנ"ל, כמו שנאמר

(בראשית כא): 'כִּי בְיִצְחָק יִקָּרֵא לְךָ זָרַע', וזה בבחינת: 'מצווה ומתן שכרה בצידהּ', היינו בזכות קיום מצווה

זו כראוי זוכים גם לבן זכר. אמן ואמן.  

          פינת העצה - מתורותיו של רבי נחמן מברסלב

 

הכנסת אורחים תלמידי חכמים הוא תיקון התפילה. כי יש לכל אדם תפילות רעות, והם מבלבלין אותו כשעומד

להתפלל תפלה הראוי להתפלל, והכנסת אורח תלמיד חכם הוא התיקון לזה(סימן הכנסת אורחים, אות ב).

 

                                                           "נר ה' נשמת אדם "

  מוקדש, לע"נ מור-זקני מסעוד עמאר בן תמו ז"לנלב"ע בי"ד במרחשוון התשע"א, תנצב"ה

               ולע"נ מרת-סבתי רחל אילוז בת עישה ע"הנלב"ע בא' באדר התשס"ז, תנצב"ה

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה