פרפראות לפרשת מטות-מסעי / שובה ישראל
נכתב על ידי DL2000, 16/7/2015
"וידבר ד' אל ראשי המטות לבני ישראל לאמר
זה הדבר אשר צוה ד'" [ל-ב]
כל הנביאים נתנבאו בכה אמר ד', מוסף עליהם
משה שנתנבא בלשון זה הדבר. [רש"י]
יש צדיקים שהם זקוקים לכך, כי יאמינו הבריות
שדבריהם נאמרו לפי רצון השם יתברך, כי "כה אמר ד'" –
ומאידך יש צדיקים שאינם זקוקים כלל לאימון, אלא כיון ששומע אדם את
דבריהם הריהו רואה ומרגיש בחוש כי "זה הדבר אשר צוה ד'", שאלה הם
ממש דברי אלהים חיים.
וזהו ההבדל שבין משה רבנו לבין שאר הנביאים. כאשר נתנבאו
הנביאים האמינו להם לישראל כי "כה אמר ד'", אולם משה רבנו, אשר
"שכינה מדברת מתוך גרונו", כשהיה מדבר היו הכל מכירים מיד כי "זה
הדבר אשר צוה ד'.
[נועם אלימלך]
"עבדיך נשאו את ראש אנשי המלחמה אשר בידנו ולא נפקד ממנו
איש ויקרב את קרבן ד'" )לא-מט,נ(
לא נפקד ממנו איש- לעבירה. אמר להם משה: אם כן קרבן זה למה?
אמרו לו: אם מידי עבירה יצאנו, מידי הרהור לא יצאנו. )שבת ס'ד(
מה ראו להמתין עד כה בהקרבת קרבן זה ולא הקריבוהו מיד כשבאו
מן המלחמה?
ברם, מתחילה סבורים היו כי הרהור גרידא בלי מעשה עבירה אין בו
כלום ואינו טעון כפרה. אך כיון ששמוע מצוות הגעלת כלים – שאף על פי
שהכלי טהור כולו ואין בו שום איסור, בכל זאת יש להגעילו כדי להפקיע
את טעם האיסור הספוג בדפנותיו – למדו מזה כי גם הרהור עבירה, אף
שהוא נבלע באדם פנימה ואין בו ממש, אסור הוא וחייב אדם להיטהר ממנו
כשם שיש לטהר את הכלי מטעמו של האיסור.
אם "טעם כעיקר", הרי ממילא "מחשבה כמעשה", והיא טעונה כפרה.
[חידושי הרי"ם]
"כי לקחו מטה בני הראובני לבית אבותם.... לקחו נחלתם" [לד-יד]
כתוב זה מפרש את הטעם על הגבולות שהותרו לעיל, שלפיכך קבע
השם יתברך את הגבולות הללו מאחר ששבטי ראובן, גד ומנשה, כבר נטלו
את חלקם בעבר הירדן. שכן אילו היו גם הם נכנסים לארץ ישראל, כי אז
היה השם יתברך מרחיב עוד ועוד את גבולות הארץ, למען תוכל לקלוט את
כל בני ישראל.
[אור החיים הקדוש]
"והיו הערים להם לשבת" [לה-ב,ג]
לשם מה חוזר הכתוב על כך פעמיים?
ברם, ערי הלויים הלא שימשו בעת ובעונה אחת גם ערי מקלט לרוצחים
בשוגג, והשם יתברך הרוצה לראות אך טוב בישראל אומר איפוא: מי יתן
ולא יקרו מקרים כאלה ולא תהיינה הערים הללו מקום המוכן לפורעניות כי
אם רק "להם לשבת" – ללויים בלבד.
)מלא עומר(
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)