chiddush logo

תפילה בציבור !!!

נכתב על ידי DL2000, 16/7/2015

 בבעל הטורים הביא המסורה: ב' 'במקהלות'– הכא, ואידך

(תהלים סח, כז) "במקהלות ברכו אלקים" עי"ש.
על דרך הרמז, פירש הגה"ק ממונקאט ממונקאטש זצוק"ל בספרו
חיים ושלום, כוונת המסורה ללמדנו מעלת מקהלות
ישראל, שיש בכח הציבור להעלות ולרומם את כל
הקהל יחדיו לרום המעלה. – ומאידך הפורש מן הציבור
להיות יחידי לעצמו, הרי הוא נופל חלילה לתחתית שפל
המדרגה.
הוא שהכתוב רומז: "ויסעו ממקהלות", כאשר נוסעים
ומתרחקי ומתרחקים מן הקהילה, ואין מתחברים עם הציבור. –
"ויחנו בתחת", התוצאה היא שנופלים וחונים בתחתית
השפלות רח"ל.
ועל כך מביא המסורה: "במקהלות ברכו אלקים", שמכאן
למדנו חובת "תפילה בציבור", להתאחד כל ישראל יחדיו
במקהלות במקהלות בתפילה עם הציבור, שהיא המפתח לכל ברכות
האמורות בתורה.
והן קל כביר לא ימאס תפילת רבים, ובזכות תפילה
בציבור תיוושע מהרה ציון וירושלי וירושלים, וייהפכו הימים הללו
לששון ולשמחה לכל בית ישראל, בביאת משיח צדקנו
במהרה, אמן.
• ~ • ~ •
אחד מגדולי הרבנים בירושלי בירושלים ת"ו, אשר מאז ומעולם
מקפיד בכל לב על "תפילה בציבור", הזדמן ערב אחד אל
העיר בית שמש, ובהיותו עסוק בדבר מצוה שם התאחרה
השעה עד מאד, וכבר לא נמצא מנין למעריב ברחבי העיר
בית שמש.
פנה הרב אל השמש הנוהג הרכב, ופסק: נוסעים אנו כעת
אל הציון הקדוש של 'דן בן יעקב' השוכן כבוד בסמיכות
לעיר בית שמש! לחפש מנין למעריב!
הנהג גיחךותמה: וכי מי יימצא בשעה כה מאוחרת במקום
שומם שכזה? הרי שום נפש חיה לא תימצא במקום
פתוח וחשוך באמצע הלילה, ובודאי שלא מנין שלם?...
– לכאורה, המליץ הנהג, נראה שעדיף לצאת מיד בנסיעה
מהירה לירושלים לירושלים לבית הכנסת "זכרון משה", שכןרק שם
יתכן למצוא מנין למעריב בשעה זו.
אך הרב חשש, שמא עד שיגיעו ירושלימ ירושלימה גם שם לא
יימצא מנין, ולכן דחק בנהג לנסות בכל זאת להאריך דרכו
אל ציון'דן בן יעקב', ואם גם שם לא יימצא המנין, ייאלצו
לצאת בנסיעה מהירה לזכרון משה!
והנה בהגיעם אל הציון המצוינת באישון לילה, מצאו שם
להפתעתם להפתעתם קבוצה של מספר אברכים צעירים, שיצאו
יחדיו ליום של'נסיעה למקומות הקדושים הקדושים', ובדרך חזרתם
נכנסו כאן לתפילה בציון הקדוש. – עד מהרה התברר
שכל חברי הקבוצה טרם התפללו מעריב, ואף הם נבוכו
באותה בעיה, כאשר בעיר בית שמש כבר לא נמצא מנין...
ומחפשים נואשות אחר מנין למעריב...
עתה כשהתחבר כשהתחברו להם שתי הקבוצות יחדיו, הרב עם
מלוויו, ביחד עם קבוצת האברכים האברכים, נשלם המנין לשם
ולתפארת ולתפארת! – הם עמדו שם כולם נדהמים לנוכח "טיב
ההשגחה", שהשי"ת מנהיג ומשגיח בעולמו. חברי
הקבוצה סיפרו בפני הרב, כיצד 'התגלגלו' דוקא לציון
קדוש זה, כאשר חלק מהם חשבו שאולי עדיף לעלות
בנסיעה מהירה לירושלים לירושלים לבית הכנסת 'זכרון משה'...
אך החליטו שעדיף תחילה לנסות כאן, אולי ימצא'מנין'
למעריב על הציון... – סיפר להם הרב שאף הוא הסתפק
באותו ספק, ומן השמים הובילו את כולם יחדיו הנה, כדי
שיזכו לקיים 'תפילה בציבור', במקום הקודש!
באותה קבוצה היה אברך אחד שהיה 'חיוב', בתוך שנת
האבל על פטירת אביו ע"ה, ומתחילת שנת האבל לא
הפסיד אף תפילה אחת להתפלל כשליח ציבור. - ניגש
אפוא ה'חיוב' לעמוד, והתקיימ והתקיימה שם על הציון באישון
לילה תפילת מעריב מרוממת בהתלהבו בהתלהבות ובכוונה גדולה.
כשלאחרי כשלאחריה יצאו כולם יחדיו בריקוד סוער, בשירות
ותשבחות לקל חי, שלא עזב חסדו ואמיתו מבניו אהוביו,
ובהשגחה ובהשגחה מופלאה מן השמים זיכה אותם לקיים תפילה
בציבור, בציון הקדוש!
ונלמד מטיב מעשה זה, שכשמקפידים שכשמקפידים שלא להפסיד
לעולם תפילה בציבור, יש סייעתא דשמיא מיוחדת מן
השמים,לסייע לאדם להתפלל בציבור!
[קונטרס 'טיב המעשה' ח"ד דף לה]
• ~ • ~ •
שעות אחר הצהריים של יום שגרתי רגיל, באחת
מהישיבות מהישיבות הוותיקות הוותיקות והחשובות והחשובות שבעיר הקודש ת"ו,
בית המדרש שוקק חיים תוססים, 'לומדים' רבים יושבים
רכונים על תלמודם, ויונקים מלוא חופנים חיות דקדושה
ממעיין "תורת חיים".
והנה נכנס ובא בשערי בית המדרש איש יהודי נכבד, בעל
בעמיו, הנוכחים הכירו בו תיכף שהמדובר באורח חשוב,
גביר הבא ממדינת הים, וניגשו לברכו בברכת 'שלום
עליכם', הוא נראה נרגש וביקש להיפגש תיכף עם כבוד
ראש הישיבה הגה"צ שליט"א, באומרו שיש בפיו 'טיב
מעשה' מופלא הקשור עם ראש הישיבה, שהתרחש
לאחרונה לאחרונה במקום מושבו בעיר 'בולטימו בולטימור'שבארצות
הברית.
האיש הובא בפני הרב, והתקבל בברכה ובסבר פנים
יפות, ותיכף החל בסיפורו, כשהכל סביב שמים אוזנם
כאפרכסת, לשמוע מה בפיו.
וכה סיפר האיש בפני הרב וחבר תלמידיו:
בעירנו 'בולטימור בולטימור' הממוקמת במרכז מחוז 'קולומבי קולומביה'
שבאמריק שבאמריקה הגדולה, ישנה קהילה נכבדה של יהודים
יראים ושלמים, עם רב תלמיד חכם חשוב ונכבד. – כמו
בהרבה קהילות ברחבי ארצות הברית, אף במקומנו ישנם
כמה מאות יהודים שאינם שומרי תורה ומצוות, ובני
הקהילה משתדלים לקרבם אל אביהם שבשמים כמידת
האפשר.
בסמיכות בסמיכות לבית הכנסת המרכזי שבעיר גרים שני
חברים יהודים צעירים, הרחוקים הרחוקים לגמרי מדרך התורה,
אך נכנסים לפעמים לבית הכנסת, כמו ברגלים וביום
הכיפורי הכיפורים, והשתדלו לשמור על קשר טוב עם הקהילה.
בתקופה מסוימת החלו עסקיו של אחד מהשניים
להתדרדר להתדרדר ל"ע, והועלתה והועלתה בפניו אפשרות להצלת
העסק, על ידי פתיחת'סניף' נוסף כאן בארץ הקודש.
כשנכנס אל רב הקהילה לברכת פרידה, הציע לו הרב
שבביקור שבביקורו בירושלי בירושלים ייכנס לבקש ברכה מהגה"צ ראש
הישיבה הנ"ל.
ואכן בהגיעו לירושלי לירושלים זכר הצעיר את ההמלצה, ונכנס
אצל הרב שליט"א וביקש ברכה להצלת העסק, אמר
לו הרב– כפי שעונה לאנשים רבים– שאין כאן 'הוקוס
פוקוס'... ובשביל חלות הברכה כדי שתתפוס ותועיל,
צריך להכין לה 'כלי' טוב, בקבלה טובה שיקבל על
עצמו.
ומה אקבל על עצמי? – תהה האיש.
"תפילה בציבור!"– ענה הרב על אתר.
האיש סבר וקיבל, ואכן זכה ברוך השם להצלחה
מופלגה, עסקיו חזרו לשגשג בתוך תקופה קצרה
למעלה מן המשוער.
והנה כעבור שנה 'קפץ' שוב לביקור קצר בארץ
הקודש לרגל עסקיו, וכמובן לא שכח להיכנס שוב אל
הרב שליט"א, ולהודות ולהודות לו על ברכתו הטובה, הוא סיפר
שבמשך כל אותה שנה החסיר 'תפילה בציבור' פעם
אחת בלבד! – תיכף קם הרב הצדיק מכיסאו ונשקו על
ראשו, ברוב אהבה וחיבה!
באותו ביקור בזק התלווה אליו גם חבירו הצעיר,
שהתרגש מאוד לנוכח הקירוב הגדול שזכה חבירו,
וביקש גם הוא ברכה! – ענה לו הרב: אותה תשובה
שעניתי לחברך בשנה שעברה, אקטואלי אקטואלית גם
בשבילך! כשתקבל עליך להקפיד על 'תפילה בציבור'
אעניק לך ברכה טובה!
תיכף קיבל על עצמו גם החבר, להתפלל שלש תפילות
ביום בציבור!
והנה– מסיים האיש האורח את סיפורו המפעים–
לאחר שנה נוספת התברר שהחסיר החבר שלושה
פעמים בלבד תפילה בציבור! שניים מתוכם בסיבה
דחופה, והשלישי והשלישית ללא סיבה חשובה...
וכיום בעקבות אותה קבלה טובה נעשו שניהם 'בעלי
תשובה' גמורים, ומשתתפי ומשתתפים בכל השיעורי השיעורים שבבית
הכנסת בימות החול ובשבתות, ונעשו חלק מן הקהילה
החשובה, בהקפדה מלאה על קלה כבחמורה!
ללמדנו כח 'תפילה בציבור',שיש בכוחה להחזיר את
ישראל בתשובה שלמה, לפני אבינו שבשמים!
[נרשם מפי בעל המעשה בעת שסיפרו בפני רבינו שליט"א, ח'
כסליו תשע"ב לפ"ק]
• ~ • ~ •
סיפר הרה"ק מרוז'ין זצוק"ל,על אישיהודי ירא אלקים,
שלפרנסתו שלפרנסתו עסק במסחר הבדים. אחת לשנה היה נוסע
ליריד הבדים הגדול שבלייפצי שבלייפציג, רוכש כמות נכבדה
שתספיק לכל ימות השנה. הוא היה בוחר בקפידה
את סוגי הבדים המתאימים המתאימים לימות החורף, ואת אלו
המתאימי המתאימים לימות הקיץ, וחוזר לעירו עם הסחורה
הרבה שהספיקה לחנותו הקטנה למשך שנה שלמה!
שנה אחת היה החורף חלש ביותר, היתה זו שנת
בצורת, גשמים כמעט לא ירדו במשך החורף ושלא
לדבר על השלגים... גם הקור הגדול שהיו רגילים אליו
בארצות אירופה פסח עליהם באותה שנה. וכתוצאה
מכך לא נצרכו התושבים התושבים לבגדי חורף חמים... ולקראת
סוף עונת החורף נשאר היהודי דנן כשכמעט כל
'סטוק' הסחורה תקוע עמו בחנות... – מלבד הרווחים
העונתיי העונתיים שחסרו לו מאוד באותו חורף, הוא גם לא
ידע מה יעשה עתה בכמות סחורה גדולה שכזו, שמי
יודע כיצד יהיה מצבה בשנה הבאה...
והנה יום אחד בדרכו לתפילת שחרית בבית הכנסת,
פוגש בו ידיד ותיק 'סוחר בדים' מוכר מאחת הערים
הסמוכות, אשר שמח מאוד לפוגשו. לאחר שברכו
לשלום אמרשהגיע הנה מיוחד בספינה הממתינה עליו
בשפת הנהר, בהיות שזקוק הוא עתה בדחיפות בדחיפות לכמות
ענק של בדים, לצורך הזמנה גדולה שהוזמנה אצלו,
ובהיות ששמע שאצלו ישנה כמות גדולה שנשארה
מעונת החורף, מעונין הוא לרכוש ממנו עכשיו את כל
הכמות כולה במזומן! אך היות ונחפז הוא מאוד לדרכו,
מבקש ממנו לסור עמו תיכף עתה אל החנות ולסיים
את העסקא בכי טוב, כדי שיוכל תיכף לשוב ולתפוס
את הספינה בטרם תפליג לדרכה!
אולם להפתעתו סירב היהודי לגשת עמו אל החנות.
מצטער, אמר האיש, כרגע הנני בדרכי לבית הכנסת
לתפילה בציבור, אם אכנס עמך עכשיו לחנות, אפסיד
את התפילה, צר לי, אך לא אוכל למלאות את מבוקשך
בעד כל הון שבעולם!
סיים הרבי הקדוש מרוז'ין את סיפורו,ואמר:הנכם
בודאי חפצים לדעת כיצד הסתיים טיב אותו מעשה...
–אבל בשבילי מספיקה העובדא,שיהודי מוסר את
נפשו וממונו עבור 'תפילה בציבור',כדי שנדע ונבין
ערכה הגדול של תפילה בציבור,ולא לזלזל בה לעולם!
[מדור "פרטיות" קובץ מס' 5]
• ~ • ~ •
בצוואתו של כבוד אאמו"ר הגה"צ רבי לוי זצוק"ל
הכ"מ בעל 'מעדני השולחן', מזכיר כמה פעמים להיזהר
ולהזהיר על חובת תפילה בציבור, ושלא לזלזל בה.
וזל"ק (סעיף ד): "לדבר תמיד בענין חיזוק בלימוד
התורה ובתפלה, ותפלה בציבור, וקריאת שמע בזמנה,
ושמירת הלשון בספר חפץ חיים וכדומה, שיהיה בזה
נחת רוח להשם יתברך" עכל"ק.
ועוד שם: "לדייק עם הבנים הקטנים להתפלל בציבור,
אם אפשר" עכל"ק. – נראה דעתו, שמן הראוי אף לחנך
הבנים הקטנים לתפילה בציבור!
[קונטרס הצוואה]
• ~ • ~ •
מורתי חמותי הצדקנית מרת נעכא סאסא אברהאם
ע"ה בת רבי יהושע הכהן ז"ל, היתה מפורסמת
בתפילותיה בתפילותיה הטהורות והתמימות והתמימות, כל ימי חייה היתה
מרבה בתפילות להצלחת בניה ונכדיה שילכו בדרך
הישר והרצוי.
בכל תפילת שמונה עשרה בהגיעה לברכת "ולירושלי ולירושלים
עירך ברחמים תשוב", היתה בוכה בדמעות ומבקשת
ומתחננת ומתחננת מעמקי לבה על ביאת משיח צדקנו ועל בנין
בית הבחירה. ובתפילו ובתפילותשל תשעה באב, היתהשופכת
דמעות כמים על חורבן המקדש שניתן למאכולת אש,
והיתה מעוררת את כולם ביום זה לבכי ולמספד.
היא לא וויתרה על 'תפילה בציבור'מדי יום ביומו,
ואף היתה מקדימה ללכת לבית הכנסת מעט לפני זמן
התפילה, כדי להספיק לענות קדיש וקדושה של המנין
הקודם!
[טיב הזיכרונות מרת אברהם ע"ה]

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע