מדוע רבן גמליאל לא הוציא את הספסלים שהכניס רבי אלעזר בן עזריה לבית המדרש?
כבודם של רבן גמליאל ורבי אלעזר בן עזריה
שכיהנו ביחד כנשיאים
מכתביו של רבי שלמה שטנצל זצ"ל
"ר' אלעזר בן עזריה הרי אני כבן שבעים שנה ולא בן שבעים שנה תנא אותו היום סלקוהו לשומר הפתח ונתנה להם רשות לתלמידים ליכנס שהיה ר"ג מכריז ואומר כל תלמיד שאין תוכו כברו לא יכנס לבית המדרש ההוא יומא אתוספו כמה ספסלי א"ר יוחנן פליגי בה אבא יוסף בן דוסתאי ורבנן חד אמר אתוספו ארבע מאה ספסלי וחד אמר שבע מאה ספסלי הוה קא חלשא דעתיה דר"ג אמר דלמא ח"ו מנעתי תורה מישראל אחזו ליה בחלמיה חצבי חיורי דמליין קטמא" (ברכות כח.)
צ"ע מדוע רבן גמליאל לאחר שחזר להיות נשיא עם רבי אלעזר בן עזריה. מדוע לא הוציא את הספסלים באותן שלוש שבתות שדרש. ובפרט שמהשמים חיזקום. צ"ע מדוע רבי אלעזר בן עזריה לא נקרא "רבן" לאחר שנתמנה לנשיא.
אמרתי להסביר מדוע רבן גמליאל דרש ג' שבתות ורבי אלעזר בן עזריה שבת אחת, הרי כדי להבדיל ביניהם הי' שר"ג ידרוש שתי שבתות וראב"ע שבת אחת, ונראה דבאופן זה היינו פוגעים בראב"ע. במה שהעדפנו את ר"ג. אולם באופן המוצע במג' ג' שבתות – ר"ג, שבת – ראב"ע. דהיינו נותנים שיעור שבועי – לר"ג, ושיעור חודשי – לראב"ע. הרי שלכל אחד נתנו כבוד קבוע. ואין ודאות ששעור שבועי עדיף על שיעור חודשי.