chiddush logo

פרשת שבוע

נכתב על ידי מאיר ב, 28/4/2015

 

אשרי האיש,

רח' החיד"א 31 ירושלים מס. עמותה 58-032-133-9 בנק לאומי, סניף 766 חשבון 27886/83

www.emuna.info

: אתר E-mail: [email protected] 02-6421507 : טל

1

בס"ד

כתובת האתר של ישיבת "אשרי האיש" ההרצאות של הרב יוסף צ. בן פורת

– -

www.emuna.info

שיחתו השבועית

של

ראש הישיבה

הרב יוסף צ. בן פורת - -

כלאים טעם האיסור על פי הפשט ועל פי הסוד

פרשת אחרי מות קדושים, שנת תשע"ה

"אֶת חֻקֹּתַי תשְׁמֹּרוּ בְׁהֶמְׁתְׁךָ לֹא תַרְׁ ביעַ כלְׁאַ ים

שָׂדְׁךָ לֹא תזְׁרַע כלְׁאָ ים"

)ויקרא יט, יט(.

הסבר הרמב"ן לאיסור כלאיים

בפרשתנו מצווה התורה, סדרה ארוכה של מצוות בין אדם לחברו, שתכליתן,

להרבות אחווה ורעות, אהבה ושלום. והנה לפנינו, מצוות לא תעשה, האוסרת עלינו

-

להכליא ולערב מינים שונים, הן מעולם החי והן מעולם הצומח. ושתיים הן השאלות

הניצבות בפנינו: האחת למה סמוכה מצוה זו, למצוות של בן אדם לחברו?

-

והשאלה השניה למה מכונה מצוה זו בשם 'חוק'? על שאלה זו, נתן רש"י את

התשובה: "חקים אלו גזרות מלך, שאין טעם לדבר". אולם, הרמב"ן הקשה עליו,

וטען: "ולא הזכירו רבותינו שיהיה הטעם נעלם ושיהיו יצר הרע ואומות העולם

משיבים עליהם, אלא בלבישת שעטנז,

לא בכלאי הבהמה". ולכן, נתן שני טעמים:

"והטעם בכלאים, כי השם ברא המינים בעולם, בכל בעלי הנפשות

בצמחים ובבעלי נפש התנועה, ונתן בהם כח התולדה שיתקיימו המינים בהם

לעד כל זמן שירצה הוא יתברך בקיום העולם וצוה בכחם שיוציאו למיניהם

ולא ישתנו לעד לעולם, שנאמר בכולם "למינהו"

)בר' א, יב(... והמרכיב שני מינין,

משנה ומכחיש במעשה בראשית

, כאילו יחשוב שלא השלים הקב"ה בעולמו

כל הצורך ויחפוץ הוא לעזור בבריאתו של עולם להוסיף בו בריות. והמינים

בבעלי חיים לא יולידו מין משאינו מינו, וגם הקרובים בטבע שיולדו מהם כגון

הפרדים יכרת זרעם כי הם לא יולידו והנה מצד שני הדברים האלה, פעולת

ההרכבה במינים דבר נמאס ובטל: וגם הצמחים אשר יתרכבו מין בשאינו מינו

אין פרים צומח אחרי כן, ויהיו באיסורם שני טעמים הנזכרים, וזה טעם "שדך

לא תזרע כלאים" שהוא בהרכבה על דעת רבותינו

)קידושין לט( ... ".

אשרי האיש,

רח' החיד"א 31 ירושלים מס. עמותה 58-032-133-9 בנק לאומי, סניף 766 חשבון 27886/83

www.emuna.info

: אתר E-mail: [email protected] 02-6421507 : טל

2

הטעם הראשון שנתן הרמב"ן למצוה הוא, מפני שהאדם המרביע כלאיים,

ויוצר מין בעל חיים חדש, שלא יצר הקב"ה דוגמתו, בששת ימי בראשית, מראה

בכך, שאותה בריאה, גדולה ונשגבה, שברא השי"ת בששת ימי בראשית, איננה

מושלמת דייה ולכן, הוא חפץ להמשיך לשכללה ולשפרה, ובכך הוא 'משנה ומכחיש

במעשה בראשית'! והטעם השני שנתן הוא, מפני שיצורי הכלאיים, כדוגמת הפרד,

הבא מהכלאת חמור וסוסה, הינם חסרי כושר הולדה. הרי שכל טרחת ההרבעה,

הינה לטווח קצר בלבד, ועל כן, היא מעשה הבל בלבד.

קושיית המהר"ל על הסבר הרמב"ן

אולם, הסבר הראשון, קשה מאוד להבנה, כפי שעמד על כך המהר"ל:

"אלא שקשה לי על טעם זה שנתן הרמב"ן, כי המרביעים כאילו

אומרים שהקב"ה לא השלים עולמו, דמה בכך, דהא אמרו חכמים

)ב"ר יא, ו( כל

דבר שהקב"ה ברא בששת ימי בראשית צריך תיקון, כמו החטין לטחון

ולאפות, ולא אמרינן בזה

שהקב"ה לא השלים עולמו. וכמו שאמרו )תנחומא

תזריע ה(

על המילה, שלא נברא עם האדם, והושלם על ידי בשר ודם. ואם כן, מה

שייך בזה שנראה כאילו אומר שהקב"ה לא השלים עולמו"

)גור אריה, שם(.

אם אמנם, הוספה ושינוי במעשה בראשית הינה יומרה אנושית, שיש בה מן

השחץ והכפירה במעשה בראשית, הכיצד מותר לו לאדם, לטחון חיטים ולאפות

לחם. ואף אנו נמשיך ברוח דבריו, הלוא האדם בונה בניינים, מייצר אוניות, ובימינו

אף מטוסים וחלליות, ולא יספיק הזמן והמקום, לכתוב ולתאר, את כל השינויים

הכבירים שעשה ועושה האדם, ואף הדמיון הפורה ביותר, אינו יכול לתאר ולצייר

מה שעוד יעשה האדם. וכי עשייה זו אסור היא?! הלוא כבר לימד רבי עקיבא

)תנחומא,

שם(

שרצון ה', שאדם יפעל בעולם במלוא כוחו ודעתו, ויתקן את מה שלא השלים

הבורא.

תירוץ על קושיית המהר"ל

והנראה בישוב דברי הרמב"ן, שכאן בפסוק זה, תחם הקב"ה את האדם,

והגבילו במעשה היצירה והחדשנות, שיכול הוא לחולל. התיר ה' את ברואיו להכליא

ולשפר אף את עולם הצומח והחי, אולם, רק מין במינו. ואמנם, במשך כל הדורות,

וביחוד בתקופתנו, פעל האדם להשבחת מינים קיימים. כיום, יש זנים מיוחדים של

תרנגולות לצורך בשר, וזנים מיוחדים לצורך הטלת ביצים, וכך גם אצל פרות

ועגלים וכיוצ"ב. אולם, אסר עליו לייצר מינים חדשים, על ידי הכלאת שני מינים

שונים זה מזה. ואם האדם חורג מכלל זה, הרי בכך 'משנה ומכחיש במעשה

אשרי האיש,

רח' החיד"א 31 ירושלים מס. עמותה 58-032-133-9 בנק לאומי, סניף 766 חשבון 27886/83

www.emuna.info

: אתר E-mail: [email protected] 02-6421507 : טל

3

בראשית'. מכיוון, שכל זמן שפעילותו היצירתית היא במסגרת מיני הצומח והחי

הקיימים, הרי שהוא ממלא את תפקידו כמשביח הבריאה. אולם, בשעה שהוא

חוצה את הקווים, ועולה בדעתו, שצריך להוסיף על המינים הקיימים, הרי מעשיו

מוכיחים, שהעולם נברא במקרה, ואי לכך, רשאי הוא לתקנו ולשפרו. במקרים

רבים, נוצר באופן זה יצור מסוכן ומזיק לבני אדם. משל למה הדבר דומה, לאדם

שיכנסלבית זולתו, ויבצע שינויים בדירה, מבלי לקבל רשות מבעל הבית. הלוא,

ברור לכל, שבעל הבית יגרשו מביתו ובאם יהיה צורך בכך, אף יזמין שוטרים, כדי

להוציאו בכוח מן הבית. ואף אם לא ישבור, האורח קירות בתוך הבית, אלא, יעביר

רהיטים מחדר לחדר, ואף אם יזיזם באותו חדר ממקום למקום, הלוא, גרוש יגורש

מן הבית. האדם כשיש בו שמץ של אמונה ויושר פנימי, יודע ומבין, שאינו אלא,

אורח בעולמו של הקב"ה, ועל כן מחייב השכל שלא ישנה האדם דבר בעולם, כפי

שטען טורנוסרופוס הרשע, לפי רבי עקיבא

)תנחומא תזריע, ה(. תשובתו של רבי עקיבא

הייתה, שאנו עושים ברית מילה, למרות שאנו משנים בכך מעשה בראשית, מפני

שהקב"ה ציוה אותנו לעשות זאת, וכך גם בכל מעשה בראשית, שציוונו הבורא

"בְׁזֵעַת אַפֶיךָ תֹּאכַל לֶחֶם"

)בר' ג, יט(, "וְׁאָסַפְׁתָׂ דְׁגָׂנֶךָ וְׁ תירשְׁךָ וְׁ יצְׁהָׂרֶךָ" )דב' יא, יד( וכהנה

רבות. ואף ביחס לשאלה מאוד עקרונית וחשובה: הכיצד רשאי האדם להשתמש

בתרופות ובטכניקות שונות, כדי לרפא חולה, שמחלתו, ודאי מן הקב"ה באה?

והתשובה שניתנה: "וְׁרַפֹּא יְׁרַפֵא"

)שמות כא, יט( מכאן שניתנה רשות לרופא לרפא )ב"ק

פא, א(

. הרי לנו, שללא פסוק זה, אכן, היה אסור לאדם להתערב במחלתו של אדם,

ולהחזירו למצב של בריאות.

לאור כל הנ"ל, בשעה שכתבה התורה 'בהמתך לא תרבה כלאים', הרי

שהבורא התיר לנו להתערב במעשה הבריאה, ולהכליא מין במינו. ברם, אסר עלינו,

לערב מין בשאינו מינו.

שורש כל הצמחים והחיות בעולמות העליונים

טעם נוסף הוסיף הרמב"ן:

"ומחברינו מוסיף בטעם הכלאים, כי הוא

שלא לערבב הכחות המגדלים

הצמחים

להיות יונקים זה מזה, ממה שאמרו בבראשית רבה )י, ז(, אמר רבי

סימון אין לך כל עשב ועשב מלמטה שאין לו מזל ברקיע ומכה אותו ואומר לו

גדל, הדא הוא דכתיב

)איוב לח, לג( 'הֲיָׂדַעְׁתָׂ חֻקוֹּת שָׂמָׂ ים אם תָׂ שים מ שטָׂרוֹּ בָׂאָרֶץ'

והנה המרכיב כלאים או זורען בכדי שינקו זה מזה מבטל חקות שמים, ולכך

אמר בהם את חקותי תשמורו, כי הם חקות שמים, וכך אמר רבי חנינא משום

רבי פנחס משום חקים שחקקתי בהם את עולמי

)ירושלמי כלאים פ"א, ה"ז(: וכבר

אשרי האיש,

רח' החיד"א 31 ירושלים מס. עמותה 58-032-133-9 בנק לאומי, סניף 766 חשבון 27886/83

www.emuna.info

: אתר E-mail: [email protected] 02-6421507 : טל

4

כתבתי בסדר בראשית

)א, יא( שהצמחים כולם יסודותם בעליונים ומשם צוה

להם השם את הברכה חיים עד העולם, והנה המערב כלאים מכחיש ומערב

מעשה בראשית".

והדברים התבארו במעט יותר הרחבה בדברי רבינו בחיי:

"וכל הכחות העליונים השכליים כל אחד ואחדממונה על פקודתו ועל

ממשלתו

והפעולות בעולם השפל הזה משתלשלות בסבתם, ובזה העולם

מתקיים ועומד על השלמות. וכבר ידעת מאמרם ז"ל אפילו העליונים צריכים

שלום שנאמר

)איוב כה( 'עֹּשֶה שָׂלוֹּם במְׁרוֹּמָׂיו', והשלום שלהם הוא קיומם

ושיפעלו פעולתם ב מנּוּ ים. וא"כ המעמיד תולדות למטה מין במינו גורם

השלום למעלה כי הכחות הממונים הם משלימין מנּוּ ים הראוי כמו שצריך

העולם השפל,

והמעמיד תולדות למטה מין בשאינו מינו הרי זה גורם הפך

השלום

כי הוא מערבב הכחות העליונים ומבטל אותן ועוקר אותן מ מנּוּ ים.

וזהו סוד הלשון של

כלאים שהוא לשון מניעה כלומר בטול הכחות, מלשון

)תהלים מ, יב(

'לֹא תכְׁלָׂא רַחֲמֶיךָ ממֶ נּי' וכן )ירמיה לז, יח( בֵית הַכֶ לא' כי ה נּ ָׂ תן שם הוא

מתבטל ממלאכתו, וזהו לשון

חקים מלשון חקיקה וציור כי הם ציורי ענינים

שכליים של מעלה

. והמרביע בהמה מין בשאינו מינו או הזורע צמח מין

בשאינו מינו והם יונקים זה מזה הרי זה מערבב הכחות העליונים הנותנים כח

ההולדה או כח הצמיחה וכמו שדרשו רז"ל אין לך כל עשב ועשב מלמטה שאין

לו מזל מלמעלה מכה אותו ואומר לו גדל שנאמר

)איוב לח, לג( 'הֲיָׂדַעְׁתָׂ חֻקוֹּת

שָׂמָׂ ים וגו'... על כן נאסר לנו הכלאים כי

הוא חבור שני קצוות שהם ב' הפכים

אין ראוי לחבר אותן

כי אין חבורן עולה יפה אבל ראוי להרחיקם ולהפרידם זה

מזה והמפריש ביניהם גורם שלום בעולם והמחבר אותן יחד מסלק השלום מן

העולם כי הוא מערבב הכחות העליונים ומשים קטרוג בין פמליא של מעלה ".

וביאור דבריהם הק': התורה פותחת את תיאור מעשה הבריאה 'בראשית

ברא א להים את השמים ואת הארץ', וביארו המפרשים, 'את השמים' זה העולם

-

הרוחני, 'ואת הארץ' זה העולם הגשמי. ושורש הבריאה היא כולה רוחנית, ובתהליך

ההשתלשלות הרוחנית, הפכו אותם כוחות רוחניים, למציאות גשמית, שהגדרתה

הינה 'ארץ'. אולם, לא היה זה תהליך חד פעמי, אלא, תהליך המתמשך כל ימות

עולם, אשר כל היישות הגשמית מונהגת על ידי מלאכי מעלה, הוא אותו מלאך,

שמכה על היצור שהוא ממונה עליו, ואומר לו גדל.

אשרי האיש,

רח' החיד"א 31 ירושלים מס. עמותה 58-032-133-9 בנק לאומי, סניף 766 חשבון 27886/83

www.emuna.info

: אתר E-mail: [email protected] 02-6421507 : טל

5

כלאיים מפירים את מערכת האיזונים בעולם

יוצא אפוא, כשאדם מחבר, מרכיב ומרביע מין על שאינו מינו, הוא יוצר אי

סדר בעולם הרוחני העליון, מפני שהוא מקשר שני כוחות רוחניים, שני מלאכים,

שאין ביניהם קשר, אלא, שוני וניגוד. ואז הוא בולם את האנרגיה הרוחנית, היורדת

לעולם. ואז,הוא יוצר, כביכול, קיטוב ומלחמה בין אותם כוחות רוחניים, תחת

השלום שאמור לשרור במרומיו של הבוי"ת.

כדי לקרב את הדברים לחוש, הבה, נפנה את עיננו אל עבר חוטי החשמל

המוליכים את האנרגיה, מתחנת הכוח הנמצאת אי שם, אל תוך בתינו פנימה. והנה,

אם חוטי החשמל מסודרים כיאות ומחוברים אל התקע ואל השקע באופן הראוי,

הרי שזורמת אל המכשירים החשמליים אנרגיה, שנותנת להם כוח לפעול. אולם, אם

החוטים אינם מסודרים כנדרש. יתר על כן, אם החוטים מוליכי הזרם, החיובי

והשלילי, יגעו זה בזה, שלא על פי חוקי תורת החשמל, הרי שיתרחש 'קצר', שיביא

להריסת חוט החשמל, לפעמים גם קלקול של המכשיר החשמלי, ולא פעם אף

לשריפה של ממש! וכל זה, מפני שעירב האדם מין בשאינו מינו.

כך גם כשהאדם גורם לעירוב וערבוב כוחות רוחניים של מלאכי מעלה, על

ידי חיבור זה בזה, של מינים האסורים לחיבור והכלאה, על פי הוראת תורתנו הק',

שבה נברא ומתקיים העולם, שהיא ספר היצרן של הבריאה כולה.

לעומת זאת, כשמחבר האדם את יצורי מטה, בהתאם להוראותיו של

הקב"ה, וזאת על פי 'ספר היצרן', שהיא התורה שציוה לנו משה מפי הגבורה.

-

סיכום:

הסיבה שהתורה אסרה שתילה או קיום השקיה של מיני – –

צמחים או חיות השונים זה מזה היא, משלש סיבות: א. ככופר במעשה

בראשית. ב. בין כה וכה אין בכך תועלת, כיון שליצור שיווצר, לא יהיה כושר

הולדה. ג. עולם החומר שואב את כוחו מעולם הרוח, וגילה לנו הקב"ה שאותו

עולם רוחני, אינו ערוך ואינו בנוי להוריד שפע, בהתחבר שני ברואים המהווים

כלאים זה בזה.

 

 

לזכות כל אחינו חיילי צבא הגנה לישראל

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה