מדוע אין מברכים את חודש תשרי בשבת האחרונה של חודש אלול ?
כידוע וכמפורסם, אין מברכים ברכת החודש בשבת שלפני חודש תשרי, וניתנו על כך כמה טעמים.
בספר המנהגים כתב שהטעם הוא לערבב את השטן שלא ידע בדיוק מתי יחול ראש השנה, ויש לכך רמז מן הכתוב "בכסה ליום חגינו"- שזמנו של ראש השנה צריך להיות מכוסה.
במשנה ברורה כתב שהטעם מן הפסוק "בכסה ליום חגינו" הוא רמז בלבד, והטעם העיקרי הוא משום שכל ענינה של ברכת החודש זה לפרסם שבשבוע הקרוב יחול ראש חודש, לפי שלא כל העם יודע בוודאות מתי יחול ראש החודש הקרוב, אבל ראש השנה -זמנו מפורסם, (צא וראה שכבר כמה שבועות לפני ראש השנה אנשים מתחילים בהכנות לקראת החג- הרוחניות והגשמיות כאחת) ואין צורך לפרסם אותו ברבים בשבת שלפניו.
טעם נוסף- כל הטעם של ברכת החודש כדי להודיע האם ראש החודש הקרוב מלא או חסר, וזה נצרך רק בראשי חודשים אחרים, אבל בראש השנה אין ספק זה קיים, שהרי אמרו בר"ה יט "מימות עזרא ואילך לא מצינו אלול מעובר", נמצא שראש חודש תשרי תמיד יהיה יום אחד בלבד, ועל כן לא צריכים להכריז אימתי הוא יחול, ולא לברך בשבת שלפניו את ברכת החודש.