chiddush logo

אגרת רבי שמשון מאוסטרופולי

נכתב על ידי zeev148, 5/4/2015

 רבי שמשון מאוסטרופולי כותב באגרתו:

"...רָאשֵׁי תֵיבוֹת שֶׁל אֵלּוּ עֶשֶׂר מַכּוֹת, דצ"ך עד"ש באח"ב, בְּגִימַטְרִיָּא תקא, כְּמִנְיַן הַשַֹּר מַמָּשׁ, וּכְמִנְיַן אשר, וְזֶהוּ סוֹד כַּוָּנַת הַכָּתוּב בְּסֵדֶר בֹּא: "וּלְמַעַן תְּסַפֵּר בְּאָזְנֵי בִנְךָ וּבֶן בִּנְךָ אֵת אשר הִתְעַלַּלְתִּי בְּמִצְרַיִם", אשר דַּיְקָא, שֶׁהוּא כְּמִסְפַּר תקא, וְכַיּוֹצֵא בּוֹ הַרְבֵּה פְּסוּקִים אֶלֶף, שֶׁמּוֹרִים עַל זֶה לְסוֹד אשר..."
תבת אשר הזכירה לי את בניין-האב הפרטי שלי, הנובע מדרשת חז"ל בגמרא בשבת פז עמוד א': "ומנלן דהסכים הקדוש ברוך הוא על ידו? שנאמר: 'אֲשֶׁר שִׁבַּרְתָּ' (שמות לד, א) ואמר ריש לקיש: יישר כחך ששיברת". ובשפת ימינו "אשריך!". לפי-זה רומז המקרא עם כל תבת אשר את החיוב להיות מאושר כתנאי (יחיד לשיטתי) למימוש הנאמר בסמוך אליה.
בתחילת האיגרת מביא רבי שמשון מובאה שכתב האר"י ז"ל בקונטרס שלו הנקרא פלאות רבות בשער הנקרא יציאת מצרים, פרק ג' דף מ"ב ע"א, שבשלהיה כתב האריז"ל:
  "וּבְמַה שֶּׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מַכֶּה, בּוֹ מְרַפֵּא הַגָּלוּת".
באיגרת מפרש ומראה רבי שמשון ששם תקא - גימטריה אשר, הוא סך ראשי התבות של עשר המכות. ולפי בניין האב שהבאתי, כך מתפרשים באופן ברור דברי האריז"ל "בּוֹ מְרַפֵּא הַגָּלוּת". שהרי הקדימו הנביא ישעיהו בפרק נ"ב פס' יב' "כי-בשמחה תצאו, ובשלום תובלון" - היינו ע"י שנסגל לעצמנו את האושר התמידי שהוא תוצאת לוואי של האמונה השלמה, שכל מאן דעביד רחמנא לטב עביד, כפי שאמרנו בהגדה "הודו ל-ה' כי טוב, כי לעולם חסדו", ונרכוש לנו כטבע-שני להודות לקב"ה על הכל. [ובפרט על המכאיב / מרגיז / פוגע / מפחיד וכיו"ב - תגובות שהן לנו "בגלות-הדעת" טבע-נרכש] על--ידי אושר זה ירפאנו הבורא מהגלות.
ורמז לדבר ניתן למצוא בשם האיגרת:
אגרת רבי שמשון מאוסטרופולי - ראשי תיבות אשר
וכן אגרת רבי שמשון מאוסטרופולי - נוטריקון מאושר.
 
  



להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע