chiddush logo

חוברת הכנה לחג הפסח תשע"ה

18/3/2015

 להורדת גרסת הדפסה לחץ כאן


ד"בס מחולק חינם 2 úàåôøìå úçìöäì éúøåî éîà .î"ú ìàéìîâ íéøî úá úéîìåù íéîé úåëéøà ,äðúéà úåàéøáì äëæúù éàöåé ìëî úçðå ,äçîùå øùåà ,íéðùå .äéöìç :úàåôøìå úçìöäì .î"ú éá÷òé íéøî úá äðùåù éä"å. éá÷òé íéøî ïá àéçé . éä"å éá÷òé íéøî ïá íåìù . öé"å á÷òé úìöáçå íäøá :à úçìöäì :íéø÷éä íäéãìéå öé"å. øçù íúáå úéâù åúùàå éãò öé"å. äñãäå úåø íäéúåðáå éðù åúùàå ãäåà :åéúåðáå öé"å. äååø íðáå øéð äìòáå øåî öé"å ìàéðã äìòáå øãä öé"å øáðò íúáì ïåâä âååéæìå "ð : òìå ,íìàñ úá äøù ,íìàñ ïá äîìù .íìàñ úá äòîù ,íìàñ ïá íìàñ ä.á.ö.ð.ú úçìöäì ,úáçøåîä ìàéìîâ úçôùî éðá ìë ,íäì øùà ìëå íäéùðå íäéðáå íä .úåéðçåøáå úåéîùâá ìëå íäéðá úà ìãâì åëæéù ,äøåúì íäéàöàö øùåà úçð úåàéøá êåúî .äååìùå øùåò äîéìù äàåôøì ìù ð "é äçøô äçîù ïá íøåé óåâä úàåôøå ùôðä úàåôø .ìàøùé åîò éìåç øàù êåúá ð òì" øåãä ìåãâ ìåãâä ïåàâä äøåúä øù "ì öæ óñåé äéãáåò áøä åðá ð"òìå "ì öæ óñåé á÷òé áøä â"äøä áö.ä. ú.ð. ð"òì æ"ì àéçé ïá äùî "ø åîàà æ"ì ïñç ïá àéçé àáñä æ"ì àéçé úá äòîù àúáñä æ"ì éúåú ïá äãåäé éîç æ"ì äðùåù úá äçøô äçîù éúåîç æ"ì á÷òé ïá ãéòñ àáñä æ"ì àéçé úá íéøî àúáñä æ"ì àéçé ïá íééç òì"ð æ"ì äøù ïá äðùåù òì"ð æ"ì äùî ïá éáø òì"ð æ"ì íäøáà ïá ÷çöé "ð òìå ä.á.ö.ð.ú êøåòì úåøåîù úåéåëæä ìë © ò"ä ùú íçð áùåî .ïééðåòîä ìëì äöéôäìå úøáåçä úà íìöì ïúéð !éøçñî ùåîéù ïôåà íåùá åæ úøáåçá úåùòì ïéà ניתן להדפיס את החוברת מאתר מושב נחם: http://www.naham co. il. ומאתר המועצה האזורית מטה יהודה, בכתובת : http://www.m-yehuda.org il. נשמח לקבל הארות הערות ותרומות בטלפקס:02/9919288 3 :çñôì úåðëä :âçä úàø÷ì א: בכל חג הפס ח א סור שיה יה בביתו או ברשו תו של יהוד י, חמץ ש ש ייך ל יהודי . : ב איסו ר ה חמץ מתחי ל מיום ש יש י יד' ניס ן - ע רב פסח - בשעה 11:29 בצהרים. (שעו ן קי ץ ). : ג מצווה לנקות, לבדוק ולהוצ יא את החמץ מה בית לפני חג הפסח . '( ת שביתו ).' ד: מוצרי ם ש חו שש ים שהם מכיל י ם חמץ (חשש תערובת חמץ ,) או אם י שנה כמות גדולה של חמץ בבית בערב פסח , אפש ר למכו ר אות ם לגוי - לפני פסח - באמצעות הרב . ה: אי ן אי סור ש ל 'בל י ראה וב ל ימצא' ע ל חמ ץ שנמכר לגו י באמצ עו ת הרב, ג ם כשה חמץ נ מצא בבית של יהודי . אבל צ ריך ל סמן את ה חמץ שנמכר לגוי ול סגור אותו במקום מיו חד כל ה חג . :õîç úøéëî א: כדאי ומומ לץ לצ רוך את כל ה חמץ ש יש בבי ת עד פסח , כדי ש לא יי שאר שום חמץ בחג . ב: בכל מקרה צר יך ל עשות מכירת חמץ, בגלל מוצ ר ים שי ש בהם חשש ת ערובת חמץ , ו מניות במפעלים שמי יצ רי ם ח מץ. (בקרנות פ נסיה, בתכניות חיסכון...). : ג המכירה מתבצעת באמצעות הרב, צר יך ל ח תום אצ לו לפני ה חג ע ל הרשאה למכירת ה חמ ץ . : ד סוגר ים את החמץ ב מקום מיו חד ומסומן - מערב ה חג, עד א חר י פסח. ה: במוצאי שביע י של פסח החמץ נקנה מהגוי, ואפש ר שוב להשתמ ש ול אכול ממנו. חשוב: אפשר לחתום על ההרשאה מראש חודש ניסן גם לפני שסוגרים את החמץ לפסח. מי שלא יכול לחתום, ימנה שליח שיחתום בשמו. כדאי לא לדחות את המכירה לרגע האחרון. חשוב: אחרי פסח אסור לאכול או ליהנות מחמץ שהיה קיים בפסח ולא נמכר לגוי, גם אם היה מכוסה ונעול. אין לקנות או לאכול חמץ אחרי החג אצל מי שלא מכר חמץ לפני החג ! :éììë – çñôì íéëøöî א: לפני שקוני ם מו צר י ם כש רי ם לפסח , צ רי ך להכשי ר מקו ם להניח א ותם. (גם בחנויות). : ב מוצרי ם בתפזורת ע לול י ם להתערבב ע ם ח מץ, רצ וי לקנות מו צר י ם א רוז ים ה יטב. : ג ההכשר לפסח יה יה מודפס על גבי הא רי ז ה (אפשרי במדפסת הזרקת דיו). מדבקה/חותמת עלול ה להיות ז יו ף . כדא י להקפיד במיו חד בפסח ע ל ה כשרי ם מהודר ים . :çñôì øùëä íéáééçù íéøöåî א: גר עינ ים, בו טנים ו ש קדים ק יו ל , י ם ( קולים אותם עם קמח) תח ליפ י קפה ו קפה נמס, ק ווקר , תה נמס, אבקת מרק, אבקת פ ל אפל, אנשובי, בש ר מעובד ( נק ניקים, נ קניקיות, שניצלים...) תח ליפ י בש ר , דייס ות לת ינוקות, ומי סודה, ע לול י ם להכיל חמץ ואי ן לקנותם ל לא הכש ר מי וחד לפס ח . (אשכנזים לא אוכלים בפסח קטניות ופירות יבשים ). :ב קמח לאפי ית מצות חי יב הכשר לפס ח! תהליך הלת יתה שעוב רי ם גרגיר י הח יטה לפני הט חינה עלו ל ים להחמ יץ א תו ם. אי ן להשתמש בקמח ר גיל בכל ימי החג! רק בקמח מצה . : ג מזון לבעל י ח יי ם ( כל בים, חתולים )... מכיל חמץ . צ רי ך לקנות ר ק מזון כשר לפסח בהשג חה. : ד יינות ושתי יה חר יפה על ול ים להכ יל כוהל ח מץ, וח י יבים הכשר מיו חד לפס ח . ה: משקאות ח ר יפים מי ב , וא בירה , וודקה ו, ו יס קי, טק ילה , לתת ומא ל ט, מכי לי ם חמץ ! : ו כפפות לטק ס וכל י ם חד פעמי ים מניי ר על ול ים להכי ל עמי לן חמץ, וצר יכי ם א ישו ר לפסח . :çñôì ãçåéî øùëä íéëéøö àìù íéøöåî א: חמץ פג ם ו או מקולק ל ש לא ראו י למאכל כ ל ב, אינו חמץ ומותר לה שתמש בו בפסח. 4 ב: טבק הר חה, משחת נעלי ם, ח ומרי ניק יון : א בקות כביסה, מ רככים , מלביני ם, סבו ן כל י ם, סבון גוף, שמפו, מרככי שי ער, קר ם ל חות, ק רם גוף, תמרו קי ם (שלא נוגעי ם ב ,)פה ומוצרי קו סמטי קה לנשי ם. אינ ם חמץ מפני שאינ ם ראוי י ם לאכי ל ת כלב . : ג אודם, קר ם ידי י ם ומ שחת שנ יי ם, כדא י לקנו ת רק עם אי שור מיו חד לפס ח. ד: מוצר י ני יל ון: שק יו ת, מפות חד פעמיות, כפפות שקופות, תבניות אלומיני ום , ני יר פר גמנט לאפיה, 'מנז ט י ם לעוג יו ת וכלי ם חד פעמי י ם מ חומר סינט ט י ל א צ ריכ י ם הכשר לפס ח. ה: בשר בק ר, צאן ע ו, פות ודגים לא מעובד, ו ל לא תוספת פוספט י ם ל א צר יך הכש ר לפסח . :úåéðè÷ א: קטנ יות (אורז, אפו נים, שעועית, סויה, פול, עדשים, אפונה, חומוס, תירס, בטנים, גרעינים...) אינם חמץ ומ ותר לאכול אותם בפסח, א שכנזים וח לק מהספרד י ם מחמי ר ים ול א אוכ לי ם אות ם בפסח . : ב צר יך לקנות או רז ע ם השגחה לפס ח, כד י ל וודא ש לא הבר יקו אות ו בעמי לן חמץ . : ג צרי ך לברור את הק טניות - לפני החג - ש לש פ עמים . גם כשכתוב על הא ריזה 'כש ר לפסח . ' ד: גם המחמיר ים יכול ים להשתמש בפסח בקטניות, (בכלים מיוחדים שלא משתמשים בהם למזון אחר), במקרים הבאים : #: לחולה (, הזקוק לכך) אף שאין חשש סכנה במחלתו. "מ( ב תנ"ג ס" )ק ז . # : לתינוק שלא רגיל לאכול מאכל אחר . ה: אשכנזייה הנשואה לספרד י ר שאית לבשל לבעלה קטני ות, ור שאי ת לעשות התרת נדר ים על מנהג אבותיה ולנהוג בכל המנהגים כמנהגי בע לה. (חזון עובדיה) . : ו ספרד ייה הנשו אה לא שכנזי, לא תבש ל ק טניו ת בביתה, אבל יכו לה ל אכול בבית הו ריה . : ז אי ן להגיש ק טניות למי שמחמי רי ם באכ יל תם. (ספר די שמאר ח אשכנזי יכין אוכל שגם האשכנזי יוכל לאכול), אבל מותר להגי ש לה ם אוכ ל שבו של בסיר נקי , שבש לו בו קו דם לכ ן ק טניות . ח: ספ רדי שהחמ יר בקטניות, יכו ל לעש ות ה תרת נדרי ם כדי לאכו ל קטני ות בחג ל. אשכנז י לא מועי לה התרת נדרי ם . ט: חת ן ספ רדי שאביו ל א אוכל קטניות, ר שאי כשמתחתן לאכו ל ק טניו ת ללא התרת נדרי ם . :çñôá úåôåøúå íéìåç א: יש תרופות המכילו ת חמץ. מי שצו רך תר ופות, יב רר לפני ה חג אצל ר ופא א ו רב (אפש ר גם באתר 'כללית , )' את כשר ותן לפס ח יו , בקש מהרו ק ח תח לי ף כש ר. (גם מי שברר כבר בשנה שעברה ). ב: חו לה שי ש חש ש ס כנה לח ייו , וח י יב ל קח ת תרופות המכיל ות ח מץ, חי יב להישמ ע לה וראת רופא ו לשתות את התר ופות , ואי ן שום מקום ל החמיר בזה . : ג בסירופ ים שי מרכיב חמץ בח ומר י -הטע ם, ואי ן להשתמש בהם בחג ל לא הכש ר מ יוחד לפס ח . : ד מי שנו טל תרופה לא ח יונית שא י ן לה תח לי ף כשר לפס ח, י שאל ר ב איך לנהוג. ה: תרופות שלא נל קח ות דרך הפה: ז רי קות, משח ות לש ימוש ח יצו ני, טיפות ע יניי ם, או ז ניים , משאפים ותרס יס ים , פ תילות, תכש יר י חוק ן, חמרי ח יט וי הנמר חי ם על ה עו ר, מדבקות ל עו ר וסוגי יוד - מותר ים ל שימוש בפסח ג ם ל לא הכשר מ יוח ד. : ו תרופות הומיא ופתיו ת עלו לות להכי ל כוהל חמץ וצ ר יכות אי שור ל פסח . : ז אפשר להשתמש בת רופה המכילה חמץ שנ מכרה לגוי אם זקוק י ם לה בפסח. (זה התנאי עם הגוי ). ח: מותר להשתמש א ח רי פס ח בתר ופות חמץ שלא נמכרו לגו י, ג ם ל חולה שא ין בו סכנה . ט: ח ולה שאסו ר לו לש תות יי ן/לאכו ל מצה/ לא כול מרו ר מח שש סכנה, פטו ר מהם ב לי ל הסד ר . : י חול י צל יאק יאכ לו מ צות שהוכנו מקמח כו ס מ , ין שיבו לת שו ע ל או שיפון . 5 :çñôá åéìëå çáèîä :íéùãç íéìë א: אסו ר להשתמש בכ לי זכוכית ומתכת שי וצ רו במפעל ש ל גו י לפני שמטבי לי ם אותם במק ווה. צרי ך לזכור לה טביל א ת הכלים החדש י ם שק ו נים לפסח . : ב גם מי שהשתמש בהם כבר לל א טב ילה, ח י י ב להטבי ל אות ם לפני ה משך השימו ש בהם . : ג לפני ההטבלה צר יך לנקות אותם מאבק ולכ לוך. ו להסי ר מהם את המדבקות . : ד לפני ההטב לה מברכים .. .': וצ יוונו ע ל טב יל ת כלים . ' ע ל כ לי אחד ... ': על טבי לת כל י . ' :çáèîä úðëä א: צר יך לנקות ולהכש י ר את המטבח ומכשי ריו לפס ח. ניקיון = שט יפה י סודית של הכלים והמכשירים ע ד שלא יישאר בהם לכלו ך. הכשרה = פעולה הפולט ת או שורפת את החמץ הבלוע בכלי . : ב מי ש עוזב את הבית לכל ימי ה חג, צר יך לנ קות את המטבח, אבל ל א ח ייב להכשי רו. : ג כלי חמץ שלא מכשי רי ם לפסח - צ ריך לנקות ו להני ח ב מקום סגו ר . : ד כלי ם ש רו צי ם להכש יר מומ לץ להכשי ר בנק ודות להכשרת כ לי ם. (בגלל האמצעים והפיקוח ההלכתי). :äøùëää ïôåàå äøùëä éâåñ 5 יש סוגי הכש רה א: : ליבון : ב. ליבו ן קל : ג. הגעלה : ד. עירוי רותחים ה. : ושטיפה והדח ה. איך עושים לי בון? שורפים את הכלי באש עד ש יצאו ממנו ני צוצות או ש תתקלף קליפתו העליונה. איזה כלים צריכים ליבון? תבניות אפיה, סיר פ לא, מחבת טפלון וכל הכלים ש אופים או צולי ם בהם (סִיכִים וכד'). ליבון מעוות את הכלים, לכן צריך לקנות תבניות וכלים מיוחדים לפסח. איך עושים לי בון ?ק ל שורפים את הכלי בא ש ע ד שי ישרף קש הנמצ א מעברו השני של הדופן. איזה כלים צריכים ליבון קל? ליבון קל שווה להגעלה. כלים שצריכ י ם הגעלה ואי אפשר לנקותם בצורה מושלמת, עושים להם ליבון קל (כמו: מחבתות, סירי אלומיניום י שנים. ..) איך מגעילים כלים? להגעלת כלים כמה ש : לבים # מנקים אותם ני קיון יס ודי מחמץ מלכלוך ומחלודה ו. לא משתמשים בהם 24 שעות לפני ההכשרה. # מרתיחים מים בכלי גד ול ומטבילים אותם במים רותחים ומבעבעים. # מוציאים אותם מהמים הרותחים ומטבילים אות ם במים קרי ם. (למעט כלי זכוכית .) רצוי להוסיף מעט סב ון למי ההגעלה. * חייבים להגעיל גם ידיות ומכסים של הכלים. איזה כלים צריכים הגעלה? סירי ם, צלחות, כ פות, מזלגות, מחבתות, (למעט מחבת טפלון שצריך ליבון) , סכיני ם, בקבוק י מזון לתי נוק (רצוי לק נות בקבוקים חדשים לפסח). איך מבצעים עיר וי רות חים? # מנקים את הכלים או א ת המשטחים ניק יון יסוד י מכל חמץ לכלוך וחלודה . # שופכים על הכלי ם מי ם רותחים מהקומקום . # האשכנזים שופכ ים את המים הרותחים על אבן או ברזל רותחים, ושמ נחים על המשטח המוכשר . מה צריך עירוי ר ותחים? משטחים שבלעו חמץ נוז לי ואי אפ שר להכניס ם ל תוך מים רותחים. (שיש, פלטה של שבת...) . מהי שטיפה והדחה? שוטפים יסו די עם מים ו סבון מכל חמץ ולכלוך . מה צריך שטיפה והדח ה? כלים ומכשירי ם שנגעו ב חמץ קר ללא בישול. (מק רר...) . 6 :úéëåëæ éìë úøùëä המשמשים לאוכל או נוזל קר בלבד: שטיפה והדחה לכל המנהגים . המשמשים לבישול או לאוכל / שתייה חמה: לספרדים: ש טיפה וה דחה. אשכנז ים וחלק מהספר דים: הגעלה. (יש מחמירים ולא מכשירים אותם לפסח .) כלים ש אינם עמידי ם בה געלה, משרים במים 72 שעות, ומחליפים את המים כל 24 שעות . מה הכללים של השריי ת כלי זכוכית? # כל הכלים חייבים ל היות טבולים לגמרי במים. (גם חלקם הפנימי ). # אין להחליף את המים לפני ש עברו 24 שעות . # אם לא הוחלפו המים, אפילו היו הכ לים במים כמה ימים, נחשב רק ל יום אחד. כלים שאי אפשר להכ שיר: כלי חרסינה , פורצל ן, מלחיות, מגרדת (פומפייה , ) מסננות, מחבת טפלון (ללא שמן , ) סל סילות נ צרי ם לאכסון חמץ, כל י לישה ואפיה ונפות קמח, וכלים שאי אפשר לנקות טוב. :åéøéùëîå çáèîä úøùëä ïôåà מקרר: שטיפה והדחה. # לא לשכוח לנקות את הגומי שאוטם את הדלתו ת. מיקרוגל ללא השחמה: (רצוי לא להשתמש בו בפסח .) ניקיון יסוד י מכל לכלוך ושומן # להרתיח בתוכו כוס מים עם סבון # לארוז את המזון שמכניסי ם לתוכו בפסח בקופסה סג ורה היטב. מיקרוגל עם השחמה דינו כתנור רגי ל. כיריים גז: ניקיון יסודי של כל הכיריים כולל כפתורי ההפעלה והמכ סה, ובנ וסף : מכסה הכיריים: לשפוך מים רותחים מהקומקום, רצוי לצפות בני יר אלומיניום . מבערים: ניקיון יסו די, ל שפוך עליהם מים רותחים, להדל י ק עד שי ישרף החמץ שב חורים . (אפשר לקנות מבערים וחצובות מיוחדים לפסח .) חצובות: לשפוך עליהם מים רותחים # יש מצריכי ם ליבון קל # רצוי ל צפות בנייר אלומיניום . כיריים הלוגן (משטח זכוכית): לספרדים: שטיפה והדח ה . לאשכנזים: # לנקות הי טב. ל# א להשתמש 24 שעות. # מדליק ים את גופי החימום עד ל טמפרטורה המרבית. # שופכים מים רותחים על המקומות שלא מתחממים בלהבת הכיריים. (רצוי שלוש פעמים .) כיריים מצופות בפורצי לן : מנקים היטב , מפעילים שעה, מכסים את הכיריי ם בטס מתכת, שמים את הסירים בפסח רק על הטס ולא על הכיריים עצמם . קולט אדים: לנקות הי טב משומנים, לפרק אותו לחלקים (כשנ יתן) ולנקות אותו היטב מבפנ ים # לצפות בנייר אלומיניו ם כפול # אין להשתמש בו בפסח . תנור אפיה ומיקרוג ל ע ם השחמה: (רצוי לא להשתמש בהם בפסח, אשכנזים נמנעים להכשיר ולהשתמש ב .)םה לא משתמשים בו 24 ש עות לפני ההכשרה # מנקים נ יקיון יסו די # מפעי לים למשך שעה בחום ה גבוה ביותר, בתנור עם ניקוי עצמי- הפעלת תכנית הניקוי העצמי. מיחם: אם ש ימש לחמץ כולל המכסה – ניקיון יסוד י # הגעלה . (למלא מים ולהרתיח . ) צריך ל נקות ולהגעיל גם את המכסה . מיקסר: תלוי בסוג ובשימושים. יש ל שאול רב בכל מקרה. פלטה של שבת: ניקיון יסו די # שופכ ים ע ליה מים רותחים, מצפ ים בנייר אלומיניו ם. הפעל ה רק אחרי ביי וש מוחלט ! 7 טוסטר: לא ניתן להכש י ר לפסח. כיור וברזים: ניק יון י סו די # שופכי ם עליהם מים רותחים. שיש: ינ קיון יסוד י # שו פכים עליו מי ם רותחים. ישן עם חורים י וקינ: יס ודי ויפיוצ בנ ייר אלומיני ום. מכשיר לטחינת בשר: הגעלה # החלק המנוקב (, הרשת): לשרוף באש. שולחנות אכילה והכנה : ממתכת: ניקיון י סודי # שופכים עליה ם מים רותחים . מעץ, פורמייקה: לנקות היטב, ול צפות במפה או בנייר אלומיניום . מפות שולחן: כיבוס במים חמים (לפחות 50 מעלות). מדיח כלים: (רצוי לא ל השתמש בו בפסח .) לא משתמשים בו לפחות 24 שעות לפני ההכשרה # ניקיון יסוד י של המ דיח כולל רשתות הסינון , גם עם חומר מסיר אבנית # הפעלה בתכנית מלאה עם סבון בחום הגבוה ביו תר . :õîç ú÷éãá úåëìäî :ä÷éãáì äðëä א: לפני פס ח צר יך לנק ות בצורה יסוד ית את ה בית, החצ ר והמח סני ם מחמץ ותער ובת חמץ. צרי ך להתמקד במיוחד בכיס י הבגדים, בי לק וט ים ובמקומות שרגי לי ם להני ח בהם חמץ . : ב צר יך לנקות ו להכשי ר את הבית בשמחה . ל א לכע וס, ול א לפגו ע ב בני הבית . : ג כל בני הבית צ ר יכי ם להשתתף בהכנת הבית לפס ח, שכרה ש ל מצו ו ה זו גדול מאד . ד: בהכשרת הבית צר י ך להתמקד קודם בדברים שצ רי ך ל עשות על פי ההלכה -, בדיקה וני קי ון של מקומות שמכניסי ם בהם חמץ - ור ק א חר כך בניק יון מלכלוך ואבק . ה: צר יך להקפיד לא ל שפוך מי ם על המשקופים שי ש בהם מזוזה, כד י ש לא תפס ל מהרט יבו ת. :õîç ú÷éãá א: בודקי ם את ה חמץ ע ם נר ב יו ם חמ יש י לי ל י ד' ניסן בערב מש עה 7:15 ( שעו ן ק יץ .) : ב אפשר להתפלל ערב ית קודם , אב ל לא ללמו ד או ל אכול ארו חת ער ב עד אח ר י הבדיקה. : ג מי ש רעב ו קשה לו לבדוק, יאכל פר י או פרוסת עוגה ( עד 56 , )' ר ג אפש ר ג ם לשתות ק פה או שתייה ק לה. מי שח ייב לאכול ארו חה מל אה, י מנה שלי ח ש יבדוק במקומו . : ד רצו י שבני הבית (האי שה והילדים הגדולים) ישתתפו בבדיקה, כדי שתהי ה יסוד ית י ותר . ה: מי שלא בדק ב יו ם חמיש י ב ערב, יבדוק ב יום ש יש י מיד כש יזכו ר ע ם נ ר וב רכה. לא בד ק עד כניסת החג, ישא ל רב איך לנהוג . : ו מי שמצא חמץ בחג, יכסה אותו במקו ם שהו א נמצא, ו יש רוף אותו במוצאי החג . :íéôúåùî íéøééãå äìåç א: חו לה המאושפז בבי ת חול י ם, יבדוק את א ר ונו וסביבת מי טתו ל לא ברכה . : ב חולה המאושפז בחד ר פר טיל לא ד יי רי ם נו ספים יבדוק את החדר ויברך ע ל הבדיקה . : ג קבוצת אנשי ם שגרי ם בחד ר א חד, ימנו אחד כשל יח , ו יבדוק עבור ם עם ברכה . :ä÷éãáä øð א: בודקי ם עם נר רגיל , יש מהדרי ם לבדוק בנר ש עווה. אי ן לבדוק בנר הבדלה ק לו ע. ב: במקומות שמסוכן ל הדליק א ש, (רכב, מחסן חומרים דליקים...) או כשאי ן נר, אפש ר לבדוק ע ם פנס חשמל י בברכה. (חזון עוב דיה ,) לא ח ייב ים לכבות את אור ה חשמל בזמן ה בדיקה. 8 :ä÷éãáä ïôåà א: לפני הבדיקה מט אט אים את הבית. בעל הב ית מברך: ' ... .ב.ק .א ו על ב יעור חמץ' (בנוכחות כל הבודקים .) עונים 'אמן' וכל א חד הול ך למקום ש צרי ך לבדוק. א י ן לדבר בין הברכה לבדיקה. ב: צר יך להתרכז בבדיקה. אי ן להתע סק או לדבר תוך כדי הבדיקה בדברי ם שלא ק ש ורי ם לבדיקה. רצ וי לנתק ו ל כבות בזמן הבדיקה את כל מכשי ר י הט לפון ה קווי והסל ולא ר י. : ג צרי ך להתרכז במיו חד במקומות שמניח ים בהם חמץ: ת יקי האוכל, מק רר, המקפיא, המ זווה, ארון משקאות, המכונית וכדומה . ד: צרי ך לבדוק חמץ גם בבית הכנסת, במשרדי ם ובמקומות הלימו ד. האחרא י ם יכוונו בב רכה שמברכים בבית ג ם על הבדיקה שיבדקו ביתר המקומות. ה: חדרי ם שמ רכזי ם בהם את החמץ שמוכרי ם לגו י לא צר יכי ם בדי קה, ויש המחמ יר ים ל מכור את החמץ שבחד רי ם א לו לגוי לפני זמן בדיקת חמץ, כדי לפטו ר אות ם מבדיקה לכל הד עות. : ו יש נוהגים להסתי ר בבית 10 חתיכות חמץ לפני הבדיקה, צר יך ל הקפיד: :א שהחתיכות יהיו קטנות ועטופ ות ב ניילון :ב. לרשום היכן הוחב או, כדי למנו ע אפשרות שלא כולן תמצאנה . :ä÷éãáä éøçà א: בסוף הבדיקה, שומרי ם את ה חמץ במקום שמור ש לא יתפ . זר ב: מבטלים אות החמץ בנוסח זה: "כל חמירא וחמיעא דאיתא ברשותי, דלא חזיתיה ודלא ביערתיה, יהא בטל כעפרא דארעא". (חמץ ושאור שברשותי, שלא ראיתי ושלא ביערתי, יהא בטל כעפר הארץ . ) : ג מי שלא יכו ל ל שרו ף את החמץ ביו ם ש יש י בבוקר, י שרו ף אותו ב י ום חמיש י בל ילה מ יד א חר י הבדיקה, וא חר כך יאמ ר את נוס ח הבי טו ל ש ל הבוקר . ïñéð 'ãé éùéù íåé - çñô áøò א: אסו ר לאכול ב ערב פסח מצה רגי לה, (למ עט ילדים קטנים שלא מבינים בסיפור יציאת מצרים .) מותר לאכול מצה ע שי רה או מטוגנת עד שעה 15:45 (שעון חורף. יש שאינם אוכ לים מצה עשירה כל הפסח .) : ב בסוף הא רוחה האח רונה של החמץ , צ רי ך לטא טא את מקו ם האוכ ל מפיר ור י חמץ. : ג צר יך להימנע בערב חג מניתוח ים , תרומת ד ם, בדי קות דם , ו טיפו ל שיש בו הוצאת ד ם, למ ע ט טיפו לי ם ד חופי ם ש ל פ י קוח נפש. בכל מקרה ש ל ספק יש ל שאו ל רב. ( "תס ח ס . )י" ד: צר יך להגע יל את ה כלי ם עד סו ף זמן א יסו ר אכי לת חמץ. (צריך להתייעץ עם רב כשצריך להגעיל כלים בחול המועד ). :úåøåëá úéðòú א: בכורי ם זכ רי ם מגי ל בר מצווה, צמי ם בע רב פסח, צו ם זה נק רא 'ת ענית בכורות . ' : ב מי שמשתתף ו טו עם בסעודת מצווה (סיום מסכת וכדומה , ) פטור מהצו ם , וכך מומלץ ל עשות . : ב בכור לפני ב ר מצוו ה, יש נוהגים שהאבא צם עבור ו. ו א ם ג ם האב א בכור, צמה עבור ו הא ימא. : ג חולה אפי לו שאי ן בו סכנה פטור מהצו ם, ור צוי שי שתתף בס עודת סיו ם מסכת . : ד יש קהי לות ש לא נהג ו לצ ום תענית בכורות בערב פסח . וכך נהגו מקצת ק"ק תימן . :çñô áøòá äëàìî øåñéà א: צ רי ך להסתפר ו להתגלח (במכונה כשרה או במשחה) לכבוד החג, מותר להסתפר א צל ספ ר יהו די רק עד ח צות הי ום. (12:44 שעון קיץ . ) אח ר י ח צות מ ותרת תספורת ע צמית, או אצ ל ספ ר גוי . ב: אסור לעבוד מ חצות היו ם. (כביסה, תפירת בגדים חדשים וכד ).' אבל מותר גם א ח רי ח צות לתקן בגד קרוע , לגהץ בגדים , ל צ חצח נעל י ם ו לגזוז ציפו רניי ם לכבוד החג . : ג מותר לבעל י חנו יות למכור גם א חר י ח צות, מותר אחר י ח צות ל עש ות מלאכות שמותרות בחול המועד , ומותר ל עשות אז מלאכה ע ל ידי .גוי 9 פעולות אחר ונות בביע ו ר החמץ:  לוודא שהחמץ נמכר לג וי, ולסיים את הכשרת המטבח והכלים.  לארוז את כלי החמץ, ולהצניע אותם עד אחרי החג.  לרכז את שאריות החמץ המיועדות לשריפה ו להתארגן לקראת שריפ תם .  לצחצח שי ני ,ים להח לי ף את מברשות השיניים, לנ קות ו לצחצח שיני ים תותבות.  לפנות את פח האשפה הביתי, לשטוף אותו הי טב, לשים בפח ש קית נ יילון חדשה.  להחליף את המטאטא או לנ קות אותו היט ב מפי רורי חמץ .  להחליף את שקית האיסוף בשואב האב ק, ו לה שליך את המשומשת ל אשפה. סוף זמן אכילת חמץ: (לפי שעון קיץ) . עד שעה 10:12 ויש מחמירים 9:38 סוף זמן שריפת חמץ: עד שעה 11:26 ויש מחמירים 10:52 :õîçä úôéøù א: לא מברכים ע ל שר י פת הח , מץ צ ריך ל סי ים את השר יפה עד סו ף ז מן ש ריפת חמץ . ב: רצוי לבע ר את הח מץ דווקא בשר יפה. ר צוי לפור ר אותו כדי ש יי שר ף לגמר י. הגי ע סו ף זמ ן שריפת חמץ ו לא נש רף לגמרי צ רי ך ל שפוך ע ליו נפט או חומ ר פוגם אחר . :õîçä ìåèéá א: לפני סו ף זמן השר י פה, מבטלי ם את החמץ בנוסח הבא: 'כל חמ י רא וחמי עא דאי כא בר שותי דחזיתי ה ודלא ח זית יה דביערת יה ודלא בי ע רתיה לב טיל ולהוי כע פרא דארעא ' . ב: צר יך להבין מה שאומרי ם. תרגו ם הבי טול בעבר ית הו א: ' כ ל חמץ ושאור שבר שותי שראיתיו ושלא רא ית יו שבי ערתיו ושלא ב י ערתיו יהא בטל כ עפר הארץ . ' : ג אם הבע ל לא יכול ל בטל את ה חמץ מכל סי בה שהיא, תאמר האי ש ה את נוסח הבי טו ל . :øãñä ìéì בליל הסד ר מקי ימי ם כ מה מצוות: אכ ילת מצ ה, אכי לת מ רור , סיפו ר נ יס י יצ יאת מצ ר ים ( קריאת ההגדה), ושתי ית א רבע כוסות י ין , וכש יבנה בית המקדש נקיי ם גם א ת מצוות הקרבת קרבן פס ח ואכילתו.ב לי ל הסד ר עו רכים את השו ל חן בצ ור ה מיוחדת ו, שמי ם בו מ צרכי ם מי וחדי ם . :øãñä ìéìì íéëøöî  מצות שמורות עבודת י ד. (שלש מצות לקערה + כמא ה וחמישים גרם לכל משתתף/משתתפת .)  מרור: חסה נקייה מתול עים לספרדים. חזרת ל מנהג האשכנזים .  זרוע כבש צ לויה או חת יכה קטנה ממנה .  ביצה קשה , חרוסת טעי מה, מי מלח או חומץ .  כרפס: סלרי. לקהילות תימן: פטרוזיליה או על י צנון .  יין או מיץ ענבים (בער ך - בקבו ק של 750 מ"ל לכל משתתף .)  כוסות לכל המסובים (רצוי כוסות קט נות המכילות כ100 סמ" .)ק  קערית עם מים לשטיפ ת הכוסות בין כוס לכוס. (לנוהגים לשטוף .)  צלחת שבורה או צ לוחי ת חד פעמית עם עפר (, לנוהגים לש פוך יין ל עפ ר .)  הגדות של פסח ב נוסח ז הה לכל המשתתפים בסדר.  מקום ישיבה נ וח עם כר יות, כדי להסב ע ליהן כשאוכלים את המצות ו שותים את היין . øãñä ìéìì úåðëä  לנק ות את הכרפס והמרור מתולעים במי סבון, או מי מלח, (רצוי להשתמש בירקות מגידול ללא תולעים . )  להכין: מי מלח לטיבול הכרפס, חרוסת, לצ לות את הביצה והזרוע ולה כין סעודת חג .  לנוח ולדאוג שגם הי לד ים ינוחו כדי ל קיים את מצוות ליל הסדר בשמחה ולא ב עייפות . 10 çñô ìéì øãñ א: בחל ק מק"ק תימן לא הקפידו ע ל סד ר כ ל שהוא בקע רת ל יל הסדר. רוב הקהי לות מס דרות את הקערה בסד ר המופ יע בכר יכת החוברת י "ע פ( . האר" .)ל"י ז : ב הלי לה נקרא 'ל י ל ה סדר' מפני ש יש בו סד ר מיוחד , ו חי יבי ם להקפי ד על הסדר . : ג סימני הסד ר הם: קד ש, ורחץ, כרפס, יחץ, מגיד, רח צה , מו צי א, מ צה מ, רור, כורך, ש לחן עורך, צפון, ברך, הלל . נרצ ה. יש נוהגים לומ ר אותם בקו ל בתחי לת לי ל הסד ר . :ùã÷ א: ליל הסדר מתחיל בקידוש. אין לקדש לפני צאת הכוכבים ( , 7:37שעון קיץ). : ב כוס הקידוש היא הראשונה מארבע הכוסות, צריך שיהיה לכל משתתף כוס מלא . ה (שמכילה לפחות 90cc .) : ג אחרי הקידוש כל אחד מהמסובים שותה את כל הכוס בבת אחת 'בהסיבה .' (כשנשענים על צד שמאל ). :õçøå א: ממלאים נטלא (ספל או כוס) במים, שופכים 3 פעמים על יד ימ 3 - ו,ין פעמים על יד שמאל, ללא ברכה . : ב אחרי הנטילה לא מדברים עד אחרי אכילת הכרפס . חלק מהתימנים מברכים ' : על נטילת ידיים .' :ñôøë א: כל משתתף לוקח חתיכת 'סלרי' (נקייה מתולעים ) קטנה . (חלק "מק ק תימן לוקחים 'פטרוזיליה' או עלי צנון .) : ב מברכים 'בורא פרי האדמה ', (ברכה זו פוטרת גם את המרור) טובלים אותה במי מלח או בחומץ, ואוכלים . : ג כדאי לאכול פחות מ27 גר', לתימנים פחות מ18 גר . ' (חלק מק"ק תימן אוכלים מהכרפס 'כזית ).' : ד לא צריך להסב בא ליכ הת כרפס . :õçé א: עורך הסדר חוצה את המצה האמצעית משלושת המצות שבקערה . :ב את החלק הקטן מחזיר חזרה למקום, ואת החלק הגדול יותר עוטף ושומר לאפיקומן . :ãéâî א: אחרי הוצאת האפיקומן מכסים את הקערה, ויש נוהגים לסלק אותה מהשולחן . : ב מוזגים יין לכוסות של המשתתפים בסדר, ומתחילים לקרוא בהגדה 'הא לחמא עניא .' : ג נותנים לילדים הקטנים לשאול ' : מה נשתנה ' ... כשאין ילדים, שואלים הגדולים . : ד כשאומרים 'דם ואש ותימרות עשן ', ' "דצ ך עד"ש באח 'ב" ואת עשרת המכ ,ות שופך עורך הסדר מהיין שבכוסו לצלוחית ריקה , (מנהג תימן לצלוחית עם עפר שהוכנה מערב חג) על כל מילה שהוא אומר . ה: אחרי ברכת 'גאל ישראל' שותים את הכוס השניה בהסיבה . : ו תימנים ואשכנזים מברכים לפני ששותים 'בורא פרי הגפן', ספרדים שותים בלי ברכה . :äöçø א: ממלאים נטלא (ספל או כוס) במים, שופכים 3 פעמים על היד הימנית 3, על היד השמאלית ומברכים 'על נטילת ידים .' :àéöåî :א עורך הסדר מחזיק את שתיים וחצי המצות שבקערה ו , מברך: "המוציא לחם מן הארץ ". :äöî א: עורך הסדר שומט את המצה התחתונה, ומברך על מצה וחצי: "על אכילת מצה". : ב בוצע מהמצה העליונה כזית ומחצי המצה שבידו כזית נוסף, ואוכל את שתי החתיכות בהסיבה . : ג מחלק לכל המסובים חתיכה קטנה מהמצה שלו וכל אחד משלים לכזית ממצה שמורה שלידו. : ד כל המסובים אוכלים שתי חתיכות מצה שכל אחת כזית. (יש מקילים לאכול רק חתיכה אחת ') בהסיבה .' 11 :øåøî א: אוכלים ירק מר לזכר המרירות של אבותינו במצרים . הספרדים אוכלים חסה, והאשכנזים שורש חזרת "חריין". (לספרדים כמות של 27 גרם. לתימנים – 18 גרם .) לא אוכלים את המרור בהסיבה . : ב טובלים את המרור בחרוסת, ומנערים אחר כך את החרוסת מהמרור כדי שטעם המרירות לא יפוג לגמרי ו, מברכים: " ...על אכילת מרור". '( בורא פרי האדמה' בירכנו כבר לפני אכילת הכרפס). :êøåë א: אוכלים כריך מצה - בגודל כזית כ - שבתוכו מרור, ואומרים ': זכר למקדש כהלל הזקן '... וכו' ואוכלים בהסיבה, לא מברכים על אכילה זו . :êøåò ïçìåù א: אוכלים ארוחת חג חגיגית , נהוג לאכול בארוחה את הביצה שבקערה. (לא לשכוח להודות לאלו שהכינו !). : ב תימנים אוכלים גם את הזרוע הצלויה, ספרדים ואשכנזים לא אוכלים את הזרוע בליל פסח ! :ïåôö א: מוציאים את ה"אפיקומן , " אותו החבאנו קודם, ומחלקים ממנו חתיכה קטנה למשתתפים . : ב כל משתתף מוסיף מצה שמורה משלו, ואוכל כמות של כזית בהסיבה. (יש האוכלים כמות של שני זיתים ). : ג צריך להשתדל לאכול את האפיקומן עד חצות לילה. (12:44 שעון קיץ). : ד אסור לאכול שום דבר אחרי האפיקומן, גם אחרי שהסתיים הסדר . :êøá א: מוזגים את הכוס השלישית, מברכים ברכת המזון, אחר כך מברכים 'הגפן' ושותים את הכוס 'בהסיבה .' :ììä א: מוזגים כוס רביעית לכל המשתתפים, ומוזגים כוס נוספת ומניחים במרכז השלחן. כוס זו נקראת כוס של אליהו הנביא. "ק( ק תימן לא נהגו כוס זו ). : ב קורים את ההלל, 'נשמת כל חי 'ו' ישתבח', אחרי ההלל שותים את הכוס הרביעית בהסיבה . : ד מנהג תימן ואשכנז לברך 'הגפן' לפני ששותים כוס רביעית, מנהג הספרדים לא לברך . ה: אחרי שתיית כוס רביעית מברכים 'על הגפן', ומוסיפים בברכה 'ושמחנו ביום חג המצות הזה .' äöøð: אנחנו יודעים שליל הסדר שערכנו רצוי וחביב לפני הקדוש-ברוך הוא! :øãñä ìéìì úåéììë úåëìä א: המצות לליל הסדר צ ריכות להיות עבודת יד מחיטה שמורה מהקצירה. (להרבה פוסקים). ב: בליל הסדר צריך לא כול ארבע פעמים 'כזית' מצה . כזית = משקל ש ל כ - 30 גרם ו, למנהג תימן אפשר להסתפק ב 18 גרם . 'כל כזית' צריך לאכול ב 4 - דקות. ובשעת הדחק 9 -ב דקות. : ג סדר אכ ילת המצות: שתי חתיכות אחרי ברכת 'המוציא '-ו' על אכילת מצה', חתיכה אחת באכילת 'כורך' עם המרור, וחתיכה אחת לאפיקומן . : ד שתיית ארבע כוסות ו אכילת המצה חי יבים לה יות ב 'הסיבה . ' כשאי ן א פשרות לה , סב אפשר לה ישען על היושב משמאל. : íéãìéå íéùð א: נשים חייבות בכל מצ וות ליל הסדר, וצריך לה מתין להן כשהן עסוקות בהכנה ובהגשה. : ב בקהילות מסוימות המנהג שהנשים לא צריכות להסב באכילת המצה וב שתיית ארבע הכוסות. : ג המצווה העיקרית בלי ל הסדר היא 'והגדת לבנך –' צריך לדאוג לכך שהי לדים יהיו ערניי ם בס דר, על ידי מנוחה בערב החג, וממתקים והפתעות במהלך ליל הסדר. צריך לס פר להם את סיפור יצי א ת מצרים בשפה קלה. 12 :âçì úåéììë úåëìä א: צריך לכבד את החג בלבוש היפ ומכובד ו, לחלק א ותו גם לתורה ותפלה ו, גם לאכילה ושתייה. : ב צריך לשמוח בחג בבשר ויין, לשמח את האישה במתנה ו, את הילדים בממתקים. : ג חייבים להאכיל עניים יתומים ואלמנות בחג, ולתת 'קמחא דפסחא' בעין טובה . :ד חלק מק"ק תימן לא מברכים על הדלקת נרות החג, השנה ליל הסדר חל בליל שבת וגם הם מדליקים נרות בחג ראשון בברכה. מנהג האשכנזים וחלק מהספרדים לברך על הדלקת הנרות גם 'שהחיינו . ' ה: יש מחמירים שלא לאכול בפסח מחוץ לבית ם שום אוכל! אין להיפגע מכך. : ו אין להרבות מדי בחג בבשר ויין, ואין לנהוג ק לות ראש. שחוק וקלות ראש אינם שמחה אלא ה וללות וסכלות. ולא נצטווינו על הוללות וסכלות אלא על שמחה שיש בה עבודת היוצר . : ז אסור להדליק בחג: גפרור, מצית, מנורת חשמל או מכשיר חשמלי. אפשר להדליק נר או גפרור מנר דולק, צריך לדליק נר נשמה מערב החג כדי להדליק ממנו בחג. ח: ממוסף של חג ראשון אומרים 'מוריד הטל 'ו ' ברכנו ,' במקום 'משיב הרוח 'ו ' ברך עלינו . ' ט: במוצאי החג מבדילים עם כוס יין ולא מברכים בהבדלה על הבשמים ועל הנר. במוצאי שבת חול המועד מבדילים על היין ומברכים את כל הברכות כמו בכל מוצאי שבת . âç: á ïåùéò א: אפשר להדליק סיגריות רק מאש דולקת, אסור לכבות את הסיגריה בגמר העישון . : ב בעקבות קביעת הרופאים שהעישון מזיק מאד לבריאות, יש פוסקים שאוסרים עישון בחג. :âçá äö÷åî א: לספרדים איסור מוקצה בחג חמור יותר משבת, אסור לטלטל בחג עצמות ושיירי אוכל, ודברים המאוסים או מוצרי מזון המיועדים למכירה. : ב צריך להניח בצלחת המיועדת להשלכת הפסולת (כלבויניק ,) פרי או דבר המותר בטלטול לפני שמניחים בתוכה פסולת, כדי שהפסולת לא תאסור את הצלחת בטלטול. ãòåîä ìåç úåëìäî א: ממוצאי חג ראשון של פסח מתחילים לספור ספירת העומר בכל לילה אחרי תפלת ערבית. : ב הזמן ממוצאי חג ראשון ועד שביעי של פסח נקרא "חול המועד ." ג: בחול המועד לא מניחים תפילין, בכל יום קוראים בתורה, מתפללים מוסף, ומוסיפים בתפלות ובברכת המזון 'יעלה ויבוא . ' : ד ימי חול המועד נקראים בתורה 'מקראי קודש' ואסור לעבוד ולסחור בהם ה( מרת כספים, מסחר בניירות ערך...). במקרים הבאים מותר לעבוד בחול המועד אחרי שאלת רב: • פועל שאם ייקח חופשה בימים אלו יפוטר . (הגר"ע יוסף .) • עבודה לצורך רבים (נהגי אוטובוסים, מוניות דואר...וכד )' . • עבודה ומסחר לצורך החג עצמו. (חנויות מזון וכדו ) ' • מסחר שנועד כדי למנוע הפסד כספי מהקרן . ה: מותר לתקן בחול המועד תנור אפיה, מקרר, מזגן (כשמזג האוויר קשה במיוחד , ) ומשקפי ראיה לצורך שימוש בחול המועד, גם על ידי בעל מקצוע . :óåâá ìåôéè א: אסור להסתפר ולהתגלח בחול המועד, וצריך ללבוש בגדים חגיגיים. : ב אשכנזים לא וק צצים ציפורניים בחול המועד, למעט נשים לצורך טבילת מצווה. : ג מותר להתאפר בחול המועד . : ד מותר לעשות טיפולים ובדיקות רפואיות בחול המועד . ה: צריך לשמור בחג על קדושה וצניעות, שלא יתערבו גברים ונשים, ולא לטייל במקומות בהם קיימת פריצות ואווירת חול . 13 :ãòåîä ìåçá õåäéâå ñåáéë א: אסור לכבס בחול המועד למעט המקרים הבאים : • מגבות מצעים ובגדי ילדים קטנים, שהתלכלכו כולם. ו( רק מה שצריך לחג). • כתם שאם לא יתכבס מיד יתקלקל הבגד. : ב מותר לגהץ בחול המועד בגדים לצורך החג. (אין לעשות קפלים חדשים ומיוחדים). éùéù íåé – çñô ìù éòéáù א: שביעי של פסח חל השנה ביום שישי . : ב אסור להדביק בחג את הנרות לפמוטים, לכן צריך להדביק ביום חמישי - ערב שביעי של פסח - זוג נרות נוסף להדלקה בליל שב . ת : ג מי שלא הדביקה נרות לצורך שבת כבר מערב החג, תדליק בערב שבת נרות שמן או נרות חימום . : ד תימנים שלא מברכים על הדלקת נרות של חג, לא מברכים על הדלקת הנרות בערב שביעי של פסח . ה: גם בהדלקת הנרות וגם בקידוש של ליל שביעי של פסח לא מברכים 'שהחיינו .' : ו במשך כל יום שישי - שביעי של פסח – אסור להוציא את החמץ מהמקום בו הוא שמור . : ז מי שמוציא חמץ בשביעי של פסח, עובר על 'בל יראה ובל ימצא', והחמץ נאסר באכילה ובהנאה גם אחרי פסח כמו כל חמץ שעבר עליו הפסח. (חזון עובדיה עמ' )'קכג ח: ביום חמישי ערב החג, צריך לעשות 'ביעור מעשרות' 'ו עירוב תבשילין' . :ïéìéùáú áåøéò א: ביום חמישי - ערב שביעי של פסח - צריך לעשות 'עירוב תבשילין' לפני כניסת החג. :ב מי שלא עשה עירוב עד כניסת החג, יעשה אותו ללא ברכה עד 7:20 בערב. (13דקות אחרי השקיעה). :ג העירוב מאפשר לבשל ביום שישי - שביעי של פסח - לשבת, ולהדליק בחג –יום שישי - את נרות השבת. :ד צריך לעשות עירוב בכל בית. בעת הצורך אפשר לעשות עירוב אחד לכמה משפחות. ה: כשמבשלים את כל הבישולים לשבת כבר ביום חמישי ערב החג, תעשה עירוב ללא ברכה. ( "כה ח אות קיג )' ו: העירוב צריך להישאר עד סיום הבישול וההכנות לשבת, נוהגים לאכול אותו בשבת. ז: רצוי לאכול את העירוב בסעודה שלישית בשבת, ולהשתמש במצה ללחם משנה . אופן הכנת העירוב: • מפרישים מאפה (מצה) ותבשיל (ביצה קשה, או מנה של בשר / דג). • רצוי להניח בכלי ולסמן שזה ערוב. כדי שלא יֵ8כֵל בטעות לפני שמבשלים לשבת. • מברכים ': .. אשר קדשנו במצוותיו וצוונו על מצות עירוב ו, ' אומרים את הנוסח הבא: 'בַּהַדֵין עֵירוּבָא יְהֶא שָ רֵי לַנָא לַ@פוּיֵי וּלְבַשׁוּלֵי וּלְ@טְמוּנֵי וּלְאדְלוּקֵי שְׁ רַגָּא וּלְמֵעְבַד כָּל צָרְכַּנָא מִיּוֹ ם טוֹב לְשַׁ בָּת . ' או בעברית: ' בזה העירוב יהא מותר לנו לאפות לבשל להטמין ולהדליק הנר ולעשות כל צרכינו מיום טוב לשבת .' עירוב כללי: א: קיימת אפשרות לעשות עירוב אחד לכמה משפחות, גם אם לא בקשו, וגם ללא ידיעתם, בכל קהילה נוהגים לעשות עירוב בבית הכנסת, ומזכים אותו לכל אנשי הקהילה . : ב כדי שהעירוב יועיל צריך שיתקיימו התנאים הבאים : • כל מי שערבו בשבילו יכול להגיע בחג בהיתר, לבית שבו מונח העירוב. • מי שעושה את העירוב יזכה אותו לפני הברכה לכל מי שמערבים בשבילו. • כל מי שעירבו בשבילו ידע שעירבו בשבילו לפני שמכין ומבשל לשבת. : ג מי ששכח, או שאינו יודע לעשות עירוב, ומי שהעירוב שלו נאכל לפני שבישל לחג, יסמוך על העירוב המשותף, ויודיע לזה שעשה את העירוב, שהוא סומך על עירובו. : ד צריך לסיים את הבישולים לשבת בצהרי יום השישי, אין לבשל סמוך לכניסת השבת . אופן עשיית עירוב משותף: • עושה העירוב מוסר את ה' עירוב' לאדם שאינו מבני ביתו, להלן ': מקבל העירוב . ' • מקבל העירוב יגביה א ותו ויאמר ': הריני זוכה בעירוב זה לפלוני ופלוני . ' ( ':או לכל בני העיר/הקהילה הזאת )' 14 • עושה העירוב לוקח את העירוב בחזרה מיד מקבל העירוב, מברך, ואומר את נוסח העירוב. • בסוף הנוסח מוסיף ': לנו ולפלוני ולפלוני ' . ( ': או לנו ולכל בני העיר/ הקהילה). :úåøùòî øåòéá א: השנה תשע"ה היא שנת שמיטה, והיא שנת 'ביעור מעשרות .' ': ב ביעור מעשרות' עושים רק בפסח של שנת השמיטה ובפסח של השנה הרביעית לשמיטה . : ג עושים את הביעור בערב שביעי של פסח, ויש העושים את הביעור בערב חג ראשון של פסח . איך עושים 'ביעור מעשרות'? • מפרישים תרומות ומעשרות, ומפרישים חלה מכל המוצרים שעדיין לא הפרישו מהם . • מי שיש לו מעשר ראשון או מעשר עני של טבל יי, תן אותם ללוי או לעני. המנויים על 'קרן המעשרות', פטורים מהסעיפים הבאים: • שוחקים את המטבע המשמש בדרך כלל לחילול מעשר שני . • במקום לשחוק את המטבע אפשר גם לחלל אותה על סוכר בשווי של 40 אגורות . נוסח החילול ': כל קדושה שיש במטבע שבידי, הוא וחומשו יחולל על הסוכר שבידי . ' אחר כך ממיסים את הסוכר במים ושופכים לכיור. ואומרים ווידוי מעשרות . ווידוי מעשרות: א: סמוך לתפלת מנחה של שביעי של פסח נוהגים לקרא מתוך חומש את נוסח ווידוי המעשרות הכתוב בתורה והמובא להלן, יש הנוהגים לקרא את הנוסח ברוב עם בבית הכנסת . íÉåúÈi Çì øÅb Çì éÄåÅl Çì ä Èz ÇúÈðÀå ø ÅNÂò Çn Çä úÇð ÀL ú ÄLé Äì ÀM Çä äÈð ÈM Ça Èê Àú Èàeá Àz ø ÇN Àò Çî-ìÈk- ú Æà ø ÅN Àò Çì äÆlÇë Àú é Äk øÅb ÇìÀå éÄåÅl Çì åé Äz ÇúÀð íÇâÀå úÄé Ça Çä-ï Äî LÆã Éw Çä é Äz Àø Çò Äa Èêé Æä ÉìÁà ’ä éÅð Àô Äì Èz Àø Çî ÈàÀå :eòÅá ÈNÀå ÈêéÆøÈò ÀL Äá eì Àë ÈàÀå äÈð Èî Àì ÇàÈìÀå ep Æn Äî éÄð Éà Àá é Äz ÀìÇë Èà-à Éì :é Äz ÀçÈë ÈL à ÉìÀå Èêé ÆúÉå Àö Än Äî é Äz Àø ÇáÈò-à Éì éÄð ÈúéÄe Äö ø ÆLÂà Èê ÀúÈå Àö Äî-ìÈë Àk äÈð Èî Àì ÇàÈìÀå íÉåúÈi Çì äÈôé Ä÷ ÀL Çä :éÄð ÈúéÄe Äö ø ÆLÂà ì Éë Àk é Äúé ÄNÈò é Èä ÉìÁà’ä ìÉå÷ Àa é Äz Àò Çî ÈL ú Åî Àì ep Æn Äî é Äz ÇúÈð-à ÉìÀå à Åî Èè Àa ep Æn Äî é Äz Àø Çò Äá- à ÉìÀå Èz ÀòÇa ÀLÄð ø ÆLÂàÇk eðÈì ä Èz ÇúÈð ø ÆLÂà ä ÈîÈãÂà Èä ú ÅàÀå ì ÅàÈø ÀNÄé-ú Æà Èê Àn Çò-ú Æà ÀêÅøÈáe íÄé Çî ÈM Çä-ï Äî Èê ÀL ÀãÈ÷ ïÉåò Àn Äî :LÈá Àãe áÈì Èç ú ÇáÈæ õÆø Æà eðé Åú ÉáÂàÇì úáù ìéì ,çñô ìù éòéáù éàöåî הבדלה במוצאי שביעי של פסח: א: בליל שבת - מוצאי שביעי של פסח- מתפללים ומקדשים על היין כמו בכל ליל שבת. לא מבדילים לא בתפילה ולא בקידוש. (רמב"ם שבת כ ח"י, ט" ). אכילת חמץ בשבת פרשת שמיני : א: שביעי של פסח חל השנה ביום שישי, לכן חג הפסח מסתיים בליל שבת פרשת 'שמיני .' : ב שבת פרשת שמיני כבר לא שייכת לחג הפסח, וכבר לא קיים איסור אכילת חמץ . : ג למרות זאת, יש אוסרים לאכול חמץ כל השבת. וכך נוהגים האשכנזים . : ד יש פוסקים שמתירים לאכול את החמץ במשך השבת, ( "חזו ע עמ' קכג ' דלא אמ רינן מיגו דאיתקצאי במוקצה מחמת יום שעבר ). בכל מקרה ולכל הדעות, אי אפשר להוציא את מוצרי החמץ לפני שעה 7:35 בליל שבת!!! ה: רצוי לא לאכול חמץ בשבת גם לאילו המתירים זאת בגלל הקושי הטכני להפריד בין החמץ לכלי הפסח . לכן רצוי לאכול כל השבת מצות ואוכל 'כשר לפסח .' הברכה על המצה בשבת שמיני: א: ספרדים שמברכים כל השנה על המצה 'מזונות' (חוץ מפסח – כדעת החיד )א" יברכו 'המוציא' בשבת שמיני על מצות רכות. כשאין מצות רכות, הם יכולים לברך 'המוציא' גם על מצות קשות . אכילת קטניות ושרויה בשבת שמיני: א: גם המחמירים שלא לאכול חמץ בשבת שמיני יכולים לאכול בשבת זו קטניות ומצה שרויה. (הרב טיקוצינסקי ) : ב מי שלא אוכל קטניות בפסח, יכול לבשל קטניות בשביעי של פסח לשבת שמיני, ויש אוסרים ( א"רע ). : ג חודש ניסן הוא חודש הגאולה, יהי רצון שכשם שנגאלו אבותינו בחודש ניסן נזכה בע"ה לגאולה שלימה ולביאת משיח צדקנו . חג כשר ושמח לכל בית ישראל ! 15 16 ,úåáøä úåëìää ìù ïåðéùå äøæçì äãòåð úøáåçä ä. øåú éøåòéùì óéìçú äðéàå ,úøáåçá úåáåúë àìù úåøîåç âäåðù éî ìë .åâäðîë âåäðì êéùîé .áø ìåàùì ùé äùòîì äëìä ìù íéø÷îá êøåòì úåøåîù úåéåëæä ìë © ùîù úéá ò"ä ùú .ïééðåòîä ìëì äöéôäìå úøáåçä úà íìöì ïúéð !éøçñî ùåîéù ïôåà íåùá åæ úøáåçá úåùòì ïéà ניתן להדפיס את החוברת בחינם מאתר המועצה האזורית מטה יהודה בכתובת : http://www.m-yehuda.org il. ומאתר מושב נחם : http://www.naham.co.il

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה