פרשת השבוע - מקץ
נכתב על ידי DL2000, 18/12/2014
בס'ד
האם אפשר לראות בחלום בעלי חיים שמתו ?
ויהי מקץ שנתים ימים ופרעה חולם והנה עומד
על היאור, והנה מן היאור עולות שבע פרות יפות מראה
ובריאות בשר ותרעינה באחו.
בפסוק זה רואים שאדם יכול לחלום על בעלי חיים, וכן
מבואר להדיא בברכות פ' הרואה, "כל מיני חיות יפין
לחלום" עי"ש.
בספר חסידים )אות תתשל"א( מבואר שאפשר לראות בחלום
רק חיות שחיים כעת, או דמות חיה, אבל אי אפשר לראות
בחלום חיות שמתו, משא"כ באדם אפשר לראות גם אדם
שהיה חי ומת.
וז"ל שם: "לפי שנשמת האדם המדברת אינה מתה,
לפיכך יחלום החי מן המת, אבל הבהמה שמתה אין לה
נשמת החכמה, לפיכך לא יחלום אדם מבהמה שמתה או
נשחטה",
והביא כן בספר הברית )מאמר י"ז פרק יג( וז"ל: שמעולם לא
יראה אדם בחלום שום בעל חי שכבר מת, כלומר בעל חי
שהכיר אותה וידעה בחיים ומתה, כמו אם מת לו סוסו או
פרתו לא יראה עוד דמותה בחלום, אף שרואה אדם
לפעמים סתם בהמה חיה ועוף מתה בחלום, מפני שאינו
אלא מדמה והוא רואה זה כמו שהוא רואה האבן והאילן
שלא היה בהם רוח חיים מעולם, אבל הוא רואה בחלום
אדם שכבר מת אשר הכיר אותו בהיותו בחיים, כמו אביו
או אמו בנו או בתו, והסיבה לזה מפני שרוח הבהמה
מתבטלת מן המציאות בעת פרידתה מן הגוף, ונפש האדם
היא נצחיית וחי לעולם,
וכ' על זה שם: "ואם כן הוא זה מופת טבעיי על השארת
הנפש".
איך פרעה חלם בליל ראש השנה על מה שיקרה במהלך השנה הרי הדין הוא ביום ?
ויישן ויחלם וכו' ויהי בבקר ותפעם רוחו.
הרגאטשובר זצ"ל בצפנת פענח )מא,י( הקשה דאיתא
בראש השנה )יא.( שבראש השנה יוסף יצא מבית האסורים,
נמצא שפרעה חלם בליל ראש השנה.
וצ"ע איך פרעה חלם על מצבו ועל מצב תבואת המדינה,
הרי הדין על זה הוא ביום ר"ה, ולא בלילה ואיך חלם ע"ז
בלילה.
ותירץ שיש ב' דינים, דין על ישראל, ודין על הגויים
והטבע, הדין על עם ישראל תלוי בקידוש החודש והלכך
הוא ביום, אולם הגויים וכל הטבע דינם בלילה.
וכמו שמבואר בחז"ל )כריתות ו.( שבליל ראש השנה אוכלים
סימנים, והוא משום שיהא סימן טוב לטבע העולם שנידון
בלילה.
נמצא שפרעה שדינו כבן נח ומצב תבואת המדינה שהיא
בטבע העולם, דינם בלילה, וע"ז חלם פרעה.
האם אפשר לראות בחלום בעלי חיים שמתו ?
ויהי מקץ שנתים ימים ופרעה חולם והנה עומד
על היאור, והנה מן היאור עולות שבע פרות יפות מראה
ובריאות בשר ותרעינה באחו.
בפסוק זה רואים שאדם יכול לחלום על בעלי חיים, וכן
מבואר להדיא בברכות פ' הרואה, "כל מיני חיות יפין
לחלום" עי"ש.
בספר חסידים )אות תתשל"א( מבואר שאפשר לראות בחלום
רק חיות שחיים כעת, או דמות חיה, אבל אי אפשר לראות
בחלום חיות שמתו, משא"כ באדם אפשר לראות גם אדם
שהיה חי ומת.
וז"ל שם: "לפי שנשמת האדם המדברת אינה מתה,
לפיכך יחלום החי מן המת, אבל הבהמה שמתה אין לה
נשמת החכמה, לפיכך לא יחלום אדם מבהמה שמתה או
נשחטה",
והביא כן בספר הברית )מאמר י"ז פרק יג( וז"ל: שמעולם לא
יראה אדם בחלום שום בעל חי שכבר מת, כלומר בעל חי
שהכיר אותה וידעה בחיים ומתה, כמו אם מת לו סוסו או
פרתו לא יראה עוד דמותה בחלום, אף שרואה אדם
לפעמים סתם בהמה חיה ועוף מתה בחלום, מפני שאינו
אלא מדמה והוא רואה זה כמו שהוא רואה האבן והאילן
שלא היה בהם רוח חיים מעולם, אבל הוא רואה בחלום
אדם שכבר מת אשר הכיר אותו בהיותו בחיים, כמו אביו
או אמו בנו או בתו, והסיבה לזה מפני שרוח הבהמה
מתבטלת מן המציאות בעת פרידתה מן הגוף, ונפש האדם
היא נצחיית וחי לעולם,
וכ' על זה שם: "ואם כן הוא זה מופת טבעיי על השארת
הנפש".
איך פרעה חלם בליל ראש השנה על מה שיקרה במהלך השנה הרי הדין הוא ביום ?
ויישן ויחלם וכו' ויהי בבקר ותפעם רוחו.
הרגאטשובר זצ"ל בצפנת פענח )מא,י( הקשה דאיתא
בראש השנה )יא.( שבראש השנה יוסף יצא מבית האסורים,
נמצא שפרעה חלם בליל ראש השנה.
וצ"ע איך פרעה חלם על מצבו ועל מצב תבואת המדינה,
הרי הדין על זה הוא ביום ר"ה, ולא בלילה ואיך חלם ע"ז
בלילה.
ותירץ שיש ב' דינים, דין על ישראל, ודין על הגויים
והטבע, הדין על עם ישראל תלוי בקידוש החודש והלכך
הוא ביום, אולם הגויים וכל הטבע דינם בלילה.
וכמו שמבואר בחז"ל )כריתות ו.( שבליל ראש השנה אוכלים
סימנים, והוא משום שיהא סימן טוב לטבע העולם שנידון
בלילה.
נמצא שפרעה שדינו כבן נח ומצב תבואת המדינה שהיא
בטבע העולם, דינם בלילה, וע"ז חלם פרעה.
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)