chiddush logo

הרעב של מצרים ותפוצתו

נכתב על ידי יניב, 11/12/2014

 

"וכל הארץ באו מצרימה לשבר אל יוסף כי חזק הרעב בכל הארץ" (מא,נז) 'אמר רב יהודה אמר שמואל: כל כסף וזהב שבעולם יוסף לקטו והביאו למצרים, שנאמר "וילקט יוסף את כל הכסף הנמצא". אין לי אלא שבארץ מצרים ושבארץ כנען, בשאר ארצות מנין? תלמוד לומר "וכל הארץ באו מצרימה". וכשעלו ישראל ממצרים העלוהו עמהן, שנאמר "וינצלו את מצרים" רב אסי אמר: עשאוה כמצודה זו שאין בה דגן, רבי שמעון אמר: כמצולה שאין בה דגים' (פסחים קיט,א). משמע מזה שבכל העולם היה רעב, שכך לומד "וכל הארץ" בכל הארצות בעולם. אולם במדרש רבה (פרשה צ אות ו) נאמר 'ויהי רעב בכל הארצות- בשלש ארצות, בפנקיא ובערביא ובפלסיטני' שרק בסביבות מצרים היה הרעב, שלמדו "ארצות" (רבים) זה 2 ו"בכל" מרבה עוד אחד (פירוש המהרז"ו). אולם לכאורה מדוע לדרוש כך, הרי יכלו לומר כפשוטו שזה בכל הארצות כולם?- ניראה שכיון שנאמר "ולחם אין בכל הארץ כי כבד הרעב מאד ותלה מצרים וארץ כנען מפני הרעב" וגו' (מז,יג) וכן בשאר הפס' שם בהמשך מודגש מצרים וא"י, משמע שרק בהם היה הרעב ולא בכל העולם. לכן למדו שהרעב היה דווקא באזור מצרים וא"י ולכן דייקו בפס' שזה ב-3 ארצות הסמוכות למצרים כמו א"י. אלא שמהפס' משמע שהרעב היה בכל העולם כמו שאומר ר"י בשם שמואל, ש"וכל הארץ" משמע כל היקום?- אלא שלכאורה התורה מפרטת פרוט מיותר "והרעב היה על כל פני הארץ ויפתח יוסף את כל אשר בהם וישבר למצרים ויחזק הרעב בארץ מצרים, וכל הארץ באו מצרימה לשבור אל יוסף כי חזק הרעב בכל הארץ" (מא, נו-נז) לשם מה התורה אמרה שבמצרים התחזק הרעב ואח"כ אומרת שהרעב היה חזק בכל הארץ, שיאמר רק שהיה רעב חזק בכל הארץ ונדע שגם מצרים בכללם, שהרי גם היא בכלל הארץ?- אלא שמזה שהתורה חילקה בניהם ניראה שיש לחלק בין 2 סוגי רעב שהיה אז. יש רעב כבד מאוד של אזור מצרים, ויש רעב שהוא בשאר המדינות שבהם לא הגיעו לסכנת חיים, ומימלא בזה יובן הפס' “ולחם אין בכל הארץ כי כבד הרעב מאד ותלה ארץ מצרים וארץ כנען מפני הרעב" (מז,יג) שלחם אין בכל הארץ, בכל הארצות היה רעב כבד, אבל רעב כ"ך יחזק עד כדי 'תלאה- לשון עייפות' (רש"י שם) שמרוב שלא היה אוכל נעשתה פגיעה בגוף, זה רק באזור מצרים וא"י. אלא שאם כן צריך להבין מדוע זה קרה כך?- וניראה שדרזה קודמת בגמ' נאמר 'אמר רב כהנא משום רבי ישמעאל בר' יוסי אמר ר"ש בן לקיש משום רבי יהודה נשיאה: מאי דכתיב "וידי אדם מתחת כנפיהם" ידו כתיב, זה ידו של הקדוש ברוך הוא, שפרוסה תחת כנפי החיות כדי לקבל בעלי תשובה מיד מדת הדין'. שמדוע יש להם צורת יד אדם?- ניראה שרומז על יד האדם שנותן צדקה, שהיא מצילה ממות (משלי י,ב) שזהו שדרשו שרומז ליד הקב"ה שמקבל את השבים בתשובה מיד מדת הדין. לכן ניראה שרומז על כסף והקשרו לקדושה, כמו דמות המרכבה שהיא עניינים עליונים בקדושה וקשור לעולם (שלכן צורת אדם וחיות), כך נראה שהכסף נאסף מכל העולם לחבר את כל העולם לקדושה ותיקון, שלכן בסוף נילקח הכל ביציאת מצרים, ועם כל זה עמדו במתן תורה וניכנסו לארץ, לכן בכל העולם היה רעב כדי שכל הכסף ירד למצרים לשם כך. אולם באזור מצרים היה רעב כ"ך כבד עד שהיתה סכנת חיים וזה כדי שירדו למצרים, ולכן מודגש מצרים וא"י ברעב הזה, ולכן הגילגול הזה בטבע נעשה בכל אזור מצרים, וזהו 3 הארצות שליד, שכך בטבע מופיע רעב ע"פ אזור ולכן גם כאן נעשה בכל האזור, כשהעיקר סיבתו בשביל ירידת יעקב למצרים שסופו ביציאה למתן תורה וא"י, לתקן את העולם בקדושה, ולכן בהקשר זה יש קשר לכסף וזהב של כל העולם שמתוקן, ולכן גם זה בא יחד עם רעב אבל פחות כבד.

לע"נ אברהם בן יהושע צבי הכ"מ

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע