הלכה יומית - האוכל פת פחות מכזית עם שאר מאכלים
האוכל פת פחות מכזית עם שאר מאכלים
בהלכה הקודמת ביארנו,
שכל מאכלים הבאים בתוך הסעודה שיש בה פת (לחם), אין מברכים על אותם המאכלים, מפני
שכולם נפטרו ברכת המוציא לחם מן הארץ שעל הפת.
והבאנו את
דברי הריטב"א שהסביר, שטעם הדבר שאין אנו מברכים על שאר המאכלים, אינו מדין
עיקר וטפל הכללי בהלכות ברכות (שאם יש לאדם מאכל המורכב מכמה מרכיבים, כגון אורז
עם אפונה, מברך על העיקר שהוא האורז, ופוטר את הטפלה, שהיא האפונה, ואינו מברך
עליה האדמה), אלא דין מחודש הוא, שכיון שהלחם הוא החשוב שבסעודה, ממילא הוא פוטר
את כל מה שיבא באותה הסעודה, אף על פי שהוא אוכל את שאר המאכלים בפני עצמם, בלי
לחם, מכל מקום הם נפטרים כיון שהם בכלל הסעודה כולה.
ולאור האמור
נבא לדון לענין האוכל פת פחות משיעור כזית (כעשרים ושבעה גרם), האם עליו לברך על שאר
המאכלים שבאים לפניו או שהם נפטרים בברכת המוציא שעל הפת. שמאחר שכתב הריטב"א
שטעם הפטור בברכת שאר המאכלים הוא מדין שהפת היא עיקר ה"סעודה", אם כן
כל זה שייך דוקא במקום שאוכל יותר מכזית מהפת, שאז יש כאן "סעודה",
שלאחריה מברך ברכת המזון, אבל אם אינו אוכל כזית פת, אם כן, אין כאן סעודה ולא
שייך שום טעם לפטור את שאר המאכלים מברכתם.
אלא שעדיין יש בידינו את הדין הכללי של "עיקר וטפל", ולכן, אף אם אוכל פחות מכזית פת, אם המאכל הנוסף הוא טפל לפת, כגון ממרחים למיניהם, או מעט סלטים וכדומה, בודאי שהם נפטרים בברכת הפת, כדין כל עיקר וטפל, אבל מאכלים הנאכלים בפני עצמם בלי לחם, כגון בשר ודגים או סלט שאכלו בפני עצמו, חייב לברך עליהם , כל אחד ברכתו הראויה לו.
http://www.halachayomit.co.il/