chiddush logo

נפלאות שמשון - ישועות גדולות - פרשת תולדות (2 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי DL2000, 23/11/2014

 הטעם שנולד ליצחק בן רשע

'ואלה תולדת יצחק בן אברהם אברהם הוליד את
יצחק' (כה יט): וברש"י יעקב ועשו האמורים
בפרשה. המפרשים מקשים בדברי רש"י
דלכאורה הוא ללא צורך, שהלא הכתוב מכריז
מיד שרבקה נתעברה ונולדו להם ב' בנים עשו
ויעקב. ועוד יש להבין מה כוונת רש"י יעקב ועשו
האמורים בפרשה, הלא הוזכרו מיד בסמוך. ועוד
יש להקשות במה שאמר הכתוב ואלה תולדות
יצחק בן אברהם וכי עד עכשיו לא ידענו שיצחק
היה בנו של אברהם.
והנה מצינו במפרשים שביארו הטעם שנולד להם
יעקב ועשו, אחד צדיק ואחד רשע, היות ויצחק
היה צדיק בן צדיק ורבקה היתה בת רשע. וקשה
עלזה דאם כן האיך אברהם ושרה הולידו את יצחק
והרי שניהם לא היו בני צדיקים שהרי תרח והרן
היו עובדי ע"ז, וא"כ כמו שלאברהם ושרה נולד
בן צדיק כך גם היה יכול להיוולד ליצחק ורבקה ב'
בנים צדיקים.
אלא נראה הטעם שהוצרך שיוולד ליצחק ורבקה
יחד עם יעקב גם עשו, עפ"י מה שנראה לבאר
הטעם שבאו הברכות ליעקב במרמה ובקושי,
באופן שרצה יצחק לברך את עשו, ויעקב בשביל
לזכות בברכות היה צריך לגנוב אותם, הרי יעקב
יותרראוילברכות מעשו ומדוע לא קיבלם ביושר
ובניקל, ובטעם הדבר נראה לומר שלא רצה
הקב"ה שיבואו הברכות ליעקב בשלוה והשקט,
כדי שלא יהנה כל כך מעוה"ז, ויוכל לזכות
לעוה"ב, לכך גלגל הקב"ה את המעשים שיעקב
וזרעו לא יהיה להם הנאה מהברכות אלא בדאגה
ובמורא ובשנאתו של עשו.
וזה הטעם שהוציא מיצחק ומרבקה את עשו יחד
עם יעקב כדי שיתגרו ביניהם ולא יהיה שלום
והשקט ליעקב, וכדי שיתקיים הבחירה שבחר
אברהם אבינו לבני יעקב כמבואר במדרשים
ששאל אותו הקב"ה אם בוחר בגיהנום או בגלויות,
ואברהם בירר את הגליות.
וזה מה שהדגישה תורה 'אלה תולדת יצחק בן
אברהם' להודיע לנו מדוע בתולדות של יצחק
נולד עשו, שהטעם הוא היות ויצחק הוא בנו
של אברהם ואברהם בירר את הגליות ממילא
יחד עם יעקב היה צריך להיוולד עשו שמתגרה
בו תמיד ואינו נותן לו מנוחה והשקט וע"י כך לא
יוכל לישב בשלוה בעוה"ז. ובזה מתיישב היטב
לשון רש"י שכתב יעקב ועשו האמורים בפרשה
[שנראה שאיןכוונתו על מה שהוזכר מיד בפסוק
הסמוך] שכוונתו לומר שמכל מה שהוזכר
בפרשה בדברים שהיו בין יעקב לעשו [היינו כל
מעשה הברכות ושהוצרך יעקב לברוח מעשו
שרצה להורגו] אנו למדים שיש כאן דבר מכוון
שיעקב לא יוכל לחיות בשלוה בעולם, לקיים
בחירתו של אברהם ושיוכל לזכות לעוה"ב, וזה
גם הטעם שתולדות של יצחק היה אחד צדיק
ואחד רשע, ולא משום שרבקה היתה בת רשע,
אלא משום מה שאמורים בפרשה.
('זרע שמשון' פרשתינו אות א)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (2)
DL2000 (23/11/2014)
אין בכח האדם לעשות כלום אם לא בחסד ה'
'ויאמר יצחק אל בנו מה זה מהרת למצא בני ויאמר
כי הקרה ה' אלוקיך לפני' (כזכ): קשה מדוע הוצרך
יעקב לומר ליצחק אביו כי הקרה ה' אלוקיך ולא
היה די לומר כי הקרה ה' לפני. ועוד יש להבין מדוע
לא אמר כי הקרה ה' אלוקים לפני.
וי"ל שכוונת יעקב היה להשיב ליצחק על שאלתו
האיך מיהר למצוא, על כך השיבו יעקב כי הקרה ה'
והיינו שהיה כאן נס מאת הקב"ה שימצא מהר, אלא
שנתיירא יעקב פן יצחק לא ירצה ליהנות ממעשה
ניסים כמבואר בגמרא (תענית כד.) שאסור ליהנות
ממעשה ניסים, לכך אמר לו כי הקרה ה' אלוקיך,
והיינו שנתכוון לומר לו שאצלו אין זה נקרא נס,
דהנה כתב רש"י בפסוק והנה ה' נצב עליו (כח יג)
כאן יחדשמו עליצחק, לפי שכהו עיניו וכלוא בבית
והרי הוא כמת ויצר הרע פסק ממנו. ואמר לו יעקב
הואיל ואין לך יצר הרע, יש לך לאכול בעולם הזה
ואף מו
(להמשך התגובה לחץ כאן )

DL2000 (23/11/2014)
מדוע היה צריך יצחק לומר שאינו יודע
את זמן מותו
'ויאמר הנה נא זקנתי לא ידעתי יום מותי' (כז ב):
יש להקשות שהיה די שיאמריצחק לעשו הנה נא
זקנתי, מפני מה הוסיף לומר לא ידעתי יום מותי,
מדוע יחשוב עשו שיצחק יודע יום מותו הלא יום
המיתה זהו אחד מן הדברים שמכוסים מבני אדם
כמבואר בגמרא (פסחים נד:).
וי"ל דהנה מבואר במדרש (ילקוט ויחי רמז קנז)
שיצחק כשקרא לעשו לברכו רצה לגלות לו את
הקץ. והיינו שליצחק נתגלה הקץ, ורצה לגלות זאת
לעשו בנוכשבא לברכו אלא שלא עלתה בידו.
וא"כ היה צד שיחשוב לומר דכמו שיודע יצחק
את זמן הקץ אף שזה גם מהדברים שמכוסים מבני
אדם כמבואר בגמרא (פסחים נד:), א"כ כנראה
ידע גם את זמן מותו, לכך הדגיש יצחק לומר לא
ידעתי את יום מותי.
('זרע שמשון' פרשתינו אות ח)