תיקון תשובה לנחש
"ויאמר י-הוה א-להים | אל-הנחש כי עשית זאת ארור אתה מכל-הבהמה ומכל חית השדה על-גחנך תלך ועפר תאכל כל-ימי חייך"
"ארור אתה וכו'”. ידועה השיחה של רבינו הק' שרק הוא מבין את משמעות דברי הזוהר הקדוש על עוון הוצאת זרע לבטלה. ושזו דרך הצדיק שמראה לדרי מעלה דרך של התרחקות על מנת שיתעוררו לחפש את ה' בבחינת "איה מקום כבודו". וכן מפרשים את הבת קול שאמרה לאחר "שובו בנים שובבים חוץ מאלישע בן אבויה".
ופירש רבינו הק' ש"אין פותחין לו" משמעו "אין מסייעין לו". אבל אם יתעקש ולא ירפה בוודאי שיכמרו רחמי ה' יתברך עליו וסוף כל סוף יקבלהו וישיבהו אליו יתברך.
ונראה לומר, שלו היה הנחש בוחר בדרך זו, ועוסק כל ימיו בהתעוררות של תשובה, תפלה וצדקה = גמילות חסדים, בסוף היו נכמרים רחמיו יתברך, כי אין דבר שעומד בפני התפלה, וכיוון ותשובה קדמה לעולם, ואין ה' חפץ במות המת כי אם בשובו וכו'. ומצינו הנהגה זו בקבלת התשובה של אנשי נינווה ועוד רבות, כי זו גדולתו יתברך, שהרחוקים ביותר מתקרבים אליו!
"ועפר תאכל כל ימי חייך" כדכתיב בספר המידות (אכילה, ו) “מי שאינו מרגיש טעם באכילתו, ידע שנתק ממנו השם יתברך".