chiddush logo

מתקני מים חמים בשבת

נכתב על ידי הרב יצחק פייגלין, 8/8/2010

 מתקני מים חמים בשבת

שאלה: האם יש בעייה להשתמש במיחם מים חשמלי בשבת ? האם יש הבדל בין המתקנים השונים ?

 

תשובה: נתחיל ביסודות. בשבת ישנם ל"ט אבות מלאכה, (אב מלאכה הוא בעצם שם אב לכל הפעלות הדומות לאב) אחת מל"ט מלאכות אלו הוא "האופה". הגמ' מבארת שהכוונה לכל סוגי הבישול.

מים מתבשלים כשמחממים אותם על האש, אך גם מים קרים שנשפכים לתוך מים חמים מתבשלים בהם ("כלי ראשון"). ע"כ יש להמנע מערבוב מים קרים במים חמים (חום שהיד סולדת ממנו) בשבת, משום שפעולה זו היא "חילול שבת" !

לכן, כאשר לפנינו מיחם חשמלי, צריכים אנו לברר האם בכל פעם שיוצאים מים חמים מברז המתקן נכנסים במקומם מים קרים מהצנרת.

מיחמים פשוטים אלו המצויים לרוב בבתים, עשויים בד"כ בצורה של סיר עם גוף חימום וברז, במיחם כזה אין שום בעיה, כי פתיחת ברז יציאת מים חמים לא גורמת לכניסת מים קרים.

אך מיחמים משוכללים יותר, שלרוב מצויים במקומות ציבוריים, מחוברים דרך קבע לצנרת הבנין כך שכל הוצאת מים חמים תגרום בהכרך לכניסת מים קרים ובכך לבישולם. פעולת פתיחת הברז אם כך, גורמת, לאיסור בישול. נכון, אין כאן בישול בידיים ממש, אך גרמא באיסור תורה אסור !!

ישנם בתי הארחה (ברוך ה' רובם כאלה) שמטבחיהם כשרים ומשגיחים שם נאמנה על כשרות המזון ושמירת השבת, במקומות אלו מצויים לרוב מתקני מים חמים המחוברים לצנרת המים, אך נכתב עליהם "מותר לשימוש בשבת". במקרה כזה יש לבדוק האם הכיתוב הוא מקורי על המתקן ולא שנכתב חלילה "על ידי" מפעילי המקום. (אישור מקורי לרוב יהיה של מכון צומ"ת או של המכון הטכנולוגי הלכתי של הרב הלפרין).

במתקנים "הכשרים" הוכנס מנגנון שמכניס מים קרים כל כמה דקות לפי מצב המים, כלומר, פעולת פתיחת ברזהמים החמים לא בהכרח גורמת לכניסת מים קרים, אלא שאלו יכנסו בעוד כמה דקות לפי תזמון אקראי של המכונה. לכן כאמור אין כאן גרימת איסור בישול, והשימוש במתקן זה כאמור מותר.

שנזכה לשמור ולהתענג על השבת כראוי.

 

מקורות: מסכת שבת פרק ז' משנה ב'; מסכת שבת ע"ד:; רמב"ם הלכות שבת פ"ט ה"א; שמירת שבת כהלכתה פרק א' סע'  ל"ט-מ"א. 

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה