מדוע מנשקים אתהציצית רבי יונה שטנצל
לנשק הציצית
מכתביו של רבי יונה שטנצל זצ"ל
הרמ"א (סע' ד) כתב בשם הבית יוסף, דגם נוהגים קצת לנשק הציצית בשעה שרואה בם והכל הוא חיבוב מצוה. ויש לדון למה לא נזכר לנשק משום חיבוב בשאר מצות וכגון, סוכה, לולב, אתרוג, ערבה, מצות שופר, מגילה. ובשלמא ראיית הציצית הוא מחמת דכתיב (במדבר טו) 'וראיתם אותו', אבל לגבי נשיקה מה חשיבות הציצית יותר משאר מצות. ובאמת דנזכר ג"כ לענין ספר תורה (עי' ברמ"א או"ח קמט, א), ולענין מזוזה (ברמ"א יו"ד רפה, א). ועי' בשו"ת רעק"א (מהדו"ק נח) שמערער על נשיקת המזוזה ואומר שאין מקור לזה בתלמוד, אמנם יש מקור לזה בתלמוד במסכת עבודה זרה (יא.) גבי אונקלוס, כי נקטי ליה ואזלי חזא מזוזתא דמנחא אפתחא אותיב ידיה עלה וכו'.
ובעיקר הדבר שנזכר לענין ציצית, י"ל כי שקולה מצות ציצית ככל המצוות, וגם מביא לידי זכירת כל המצוות. אמנם שמעתי מצדיקים שנשקו גם את דפנות הסוכה ולולב וכל המצוות, וכן ראוי לעשות באם אין בדבר משום יוהרא.