chiddush logo

ילדותו של מייסד לימוד משנה יומית רבי יונה שטנצל זצל

נכתב על ידי יונתן שטנצל, 13/9/2014

 

לידתו

רבי יונה שטנצל נולד בכ"ב באב תרס"ד, בעיר סוסנוביץ שבדרום מערב פולין, לאביו הגאון רבי שלמה, ששימש כראש ישיבת "יגדיל תורה", והיה מו"ץ ודיין בעיר סוסנוביץ, ולאמו הרבנית מרים ביילא צווייגנהפט, בתו של הרב אפרים מרדכי צווייגנהפט זצ"ל, מו"צ ושו"ב דק"ק סוסנוביץ. משפחת שטנצל היו מחסידי רדומסק מספר דורות. סבא של סבו הגאון רבי דוב בעריש הרציגר זצוק"ל רבה של בנדין, הכתיר את התפארת שלמה לאדמו"ר הראשון של רדומסק.

רבינו יונה נגלה לאביו רבי שלמה בחלום

ע"פ שמועה במשפחה, בערב הברית הגיע רבינו יונה מגירונדי לרבי שלמה בחלום, וביקשו לקרוא לרך הנולד על שמו, יונה. בחשבון הנפש של אביו רבי שלמה, שמתפרסם בהקדמה לספר, הוא כותב: "קראתי שמו יונה על שם רבינו יונה החסיד מחבר שער התשובה, ושער היראה מטעם כמוס עמדי". כשיונה היה בן שנה או שנתיים, עברה המשפחה לגור בעיר צ'לודז', וכמה שנים לאחר מכן חזרו לסוסנוביץ.

מתייתם מאביו ומסתגר מספר שנים בישיבה בקרקוב

אביו רבי שלמה נפטר בגיל 35 עקב מחלה קשה, כשר' יונה היה בן חמש עשרה בלבד. בהיותו נער בן שש עשרה, הסתגר רבי יונה בישיבה בקראקוב מנותק מהעולם החיצון, כשהוא ישן על ספסלי בית המדרש מתוך שקידה עצומה בלימוד התורה. במשך מספר שנים למד את כל הש"ס ישר והפוך עד שהגיע לבקיאות בש"ס כ"מבחן סיכה". החברותא שלו היה הרבי הזקן מלעלוב, רבי משה מרדכי בידרמן זצ"ל.

(כיתוב לתמונה: מספר 1 : חברותא של הרבי רבי משה מרדכי  מלעלוב

תלמיד של הגאון מקוז'יגלוב

רבי יונה היה ג"כ תלמיד של בן דודו של אביו, הגאון מקוז'יגלוב רבי אריה צבי פרומר זצ"ל הי"ד, בעל "ארץ צבי", שהתגורר בסוסנוביץ, וערך את החידושים של אביו בסוף ספר "קהלת שלמה". (בצעירותו מונה הגאון מקוז'יגלוב בידי ה"שם משמואל" להיות ממלא מקום אביו ה"אבני נזר" כראש ישיבת סאכאטשוב, ובשנת תרצ"ה התמנה להיות ממלא מקומו של הגר"מ שפירא זצ"ל כראש ישיבת חכמי לובלין). סבתו, הרבנית פראדיל געננדיל שטענצל, אשת הרב חיים דוב שטענצל, היתה מבית שווייצר, ואחותה של הרבנית היתה מרים קיילא פרומר, אמו של הרב פרומר.

כיתוב לתמונה תמונה מספר 2 ( הגאון מקוז'יגלוב רבי אריה צבי פרומר זצ"ל

הקשר המשפחתי בין רבי לייב הירש פרומר הפך את רבי יונה לתלמידו של הרב פרומר, ונוצרה ביניהם קרבה גדולה. עד היום שמורים מכתבים מקוריים בין הרב פרומר לרבי יונה, ובהם חידושי תורה שנכתבו בין הרב לתלמידו.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה