chiddush logo

צוואה שכתב הדיין של טשעלדז לבנו המשורר אברהם נחום שטנצל

נכתב על ידי יונתן שטנצל, 13/9/2014

 

צוואה שכתב רבי חיים בעריש שטנצל הדיין של העיר צ'לדז' לבנו משורר אברהם נחום שטנצל 

(ובו מוזכר שהמחבר הגאון מסוסנוביץ רבי שלמה שטנצל זצ,ל  הגיע אליו בחלום)

כתוב: "למען אשר יצווה את בניו ואת ביתו אחריו ושמרו דרך ד'",

על כן בני אברהם נחום נ"י: שמע בני אהובי יקירי לאשר אני מצווה אותך, "ושמרת את משמרת ד' א-לוקיך ללכת בדרכיו, ולשמור חוקותיו מצוותיו ומשפטיו ועדותיו, ככתוב בתורת משה: למען תשכיל את כל אשר תעשה, ואת כל אשר תפנה שם."

מחמת שאינני יודע מדרגתך, האיך אתה עומד בענייני דת ואמונה, כי מעולם לא כתבת לי מעניינים אלו, ע"כ אל ירע בעיניך שהנני מצווה אותך בדברים פשוטים שכל יהודי פשוט עושה אותם. ומנהג בהם, כי מחמת המקום והזמן והחברים יש לחוש על "ויתערבו בגויים וילמדו ממעשיהם".

ע"כ הנני מצווך בדברים פשוטים כ"כ, אבל באמת אם הנך עומד במדרגה גבוהה, והינך באמת יהודי נאמן מחזיק בדת יהודית בלא צוואתי תראה להחזיק עצמך יותר ויותר לעשות לי טובה בעולם העליון.

כי ברא מזכה אבא וברא כרעי דאבוה, הפירוש הוא אע"פ שבעולם העליון האדם הוא עומד ולא הולך, אעפ"כ ע"י בנו יכול להיות הולך גם בעולם העליון, כי ברא הוא כרעיה ורגלו שיכול להלוך על ידו, וכך ציווה דהמע"ה לשלמה בנו (שמע בני) הנני הולך בדרך כל הארץ ועתה שלמה בני דע את אלוקי אביך הפירוש הוא שע"י שאתה תשמע לי הנני אוכל להלוך אפילו אחר שאלך בדרך כל הארץ, גם אז הנני הולך ולא עומד, ע"כ תראה לחזק עצמך בכל אומץ שלא אהיה חלילה יורד על ידי מעשיך או אפילו עומד, רק תראה שאהיה הולך לאחר פטירתי.

ומחמת שאינני יודע מדרגתך אבקשך:

(א) לאמור קדיש אחרי בכל יום, ותכוין שיהיה לי עליה בזה.

(ב) אם יהיה באפשר לך ללמוד איזה משנה משניות בכל יום תראה ללמוד, ותכוין ג"כ להעלות נשמת אביך חיים דוב בן ר' שלמה.

(ג) תהיה נזהר להניח תפילין בכל יום, ולא תהיה חלילה בכלל קרקפתא דלא מנח תפילין.

(ד) תזהר מאד מאד במצוות שבת שלא לחללו חלילה.

 וגם ליזהר בג' סעודות בשבת, כי מצוות שבת הוא יסוד התורה להאמין שהעולם הוא מחודש ולא להאמין חלילה להכופרים שהעולם קדמון, ע"כ תראה בכל עוז לחזק עצמך בזה, ואולי תוכל לפעול אצל חבריך בדברים שישמרו את השבת, ולהסביר להם הדבר בשכל ישר שתהיה ממזכי הרבים מה טוב, אבל לא חלילה בדרך ויכוח, כי כתוב אל תען כסיל.

 (ה) כשיזמן לך השי"ת זיווגך הטוב, תראה להתנות עימה בתחילה בתנאי כפול שתתנהג בדת יהודית בענייני נדה, כי הוא מאיסורי כרת ר"ל, ומזה נולדו בנים משחיתים וזרע מרעים ר"ל והרבה רעות ר"ל גורם דבר זה, ע"כ תתנה בתחילה עם זיווגך שתקבל עליה דבר זה.

(ו) כשיעזור לך השי"ת שתזכה לבנים, תראה לחנכם ולהדריכם בדרך היהודית, ותכניס בליבם אהבת הבורא, ואהבת הבריות כולם מכל הכיתות וחברת בני אדם, חוץ ממורדים ופושעים שכוונתם להשחית ולהזיק, וחוץ מאלו, תכניס בליבם אהבת כל אדם שיקבלו אותם בסבר פנים יפות.

אבקשך מאוד בני אהובי שאל יהיה לך חלילה קושיא על השי"ת והנהגתו את העולם, כי באמת יש תירוץ על כל קושיא, אך מי שעיני שכלו עיוורים אינם מוצאים התירוץ ונשארים בקושיא,ובאמת אם לא יהיה לך קושיא על השי"ת תמצא תיכף התירוץ, וירווח לך.

תהיה נזהר במאכלות אסורות בכל מה דאפשר.

אל תצער עצמך בשום דבר מענייני עולם הזה, רק אם אפשר הדבר לתקן- תשתדל בעצמך לתקן הדבר, ובאם אי אפשר לתקן הדבר – תאמין שהכל בהשגחה פרטית.

כשיעזור לך השי"ת לקיים מצוות צדקה תראה ליתן כדין וכדת, שלא לפזר במקום שאינו צריך, ושלא לקמץ במקום הצריך – ואשרי משכיל אל דל, שצריך לעשות צדקה בהשכל ובדעת, והעיקר לעשות על פי התורה, ומבשרך אל תתעלם כתוב.

תרחק עצמך מכעס ומגאוה, כי הוא ממידות הגרועות שבעולם.

גם תרחיק עצמך מעצבות וקנאה, כי רקב עצמות קנאה.

תעיין בעיתות הפנאי באיזה ספר מספרי מוסר: חובת הלבבות, או ספר אורחות צדיקים, או ספר מסילת ישרים או שערי תשובה לרבנו יונה זצללה"ה.

תזהר בנטילת ידים שחרית סמוך למיטה שלא לילך ד' אמות בלי נטילת ידים. גם אחיך הרב ר' שלמה זצללה"ה ראיתי בחלום ופקד עלי לצוותך על גלוח הזקן בתער כי הוא חמישה לאווין עד ע"כ, מחמת פקודת אחיך זצללה"ה, ובטח תשמע ע"ז

 אך למותר אצלי להזהירך על החנופה, כי הנני מכירך שאינך מן החנפים, אך מחמת שיצרו של אדם מתגבר עליו בכל יום, ופעמים גם הטבע של אדם נשתנה אצלו, ע"כ הנני להזהירך גם על החנופה שאל תחניף לשום אדם אפילו לאדם גדול.

יש אתי דברים הרבה שרציתי להזהירך עליהם, אך תפסת מרובה וכו' העיקר שתזכור תמיד מי אתה, ותזכור ג"כ את אחיך זצללה"ה ואת מידותיו ואת מסירות נפשו אפילו על מנהג ישראל.

תראה לזכור את אימך ואחיותיך שיחיו, ותעמוד לימינם בכל עת, ותכתוב להם מכתבים עכ"פ מכתב בכל חודש.

עכ"ז הנני לבקשך שתקיים את צוואתי, ובאמת אינני גוזר עליך על הנ"ל בתורת גזירה שאולי תהיה אנוס באיזה דבר ולא תוכל לקיימם, שלא תהיה חלילה נענש בסיבתי.

אך עכ"ז הנני לבקשך בתורת בקשה למען יטב לך, וגם להעלות נשמתי עי"ז, וכשיעזור לי השי"ת אהיה מליץ יושר עבורך, ובטח תהיה לך שמחה מזה שתקיים דברי אביך המצפה הרמת קרנך למעלה עם הרמת קרן ישראל במהרה.

(-) חיים דוב בעריש בן ר' שלמה דיין זצללה"ה

מטשענסטחוב

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה