chiddush logo

בריאת העולם

נכתב על ידי ישראל דן, 13/8/2014

 

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

1

בס"ד

כתובת האתר של ישיבת "אשרי האיש" ההרצאות של הרב יוסף צ. בן פורת – -

www.emuna.info

שיחתו השבועית של

ראש הישיבה הרב יוסף צ. בן פורת - -

מה התרחש ב"יום הששי" בסיון

מאמר, שבועות תשע"ד

תכלית בריאת העולם היא עסק התורה

לכל פעולה יש תכלית שאליה היא מכוונת מתחילתה. ואם הפעולה מתאימה

לתכליתה זוהי פעולה טובה. את תכלית הפעולה, יודע רק יוזם, מתכנן ועושה

הפעולה. הוא ורק הוא יודע, מה התכלית שאליה התכוון על ידי פעולתו זו. ואם

בדברים פשוטים כלל זה תקף, על אחת כמה וכמה, שגישה זו נכונה, ביחס לבריאת

העולם.

הקב"ה הוא זה שברא את העולם והאדם, מתוך מגמה ורצון להיטיב לאדם.

וכל מה שנברא בשבעת ימי הבריאה, הינו רק למטרה זו. ניתן איפוא להסביר, כל

מה שיביא את האדם לידי 'הטוב', הוא פעולה טובה. וכל מה שיביא את האדם

למצב 'רע', הוא פעולה רעה. בעולמנו, ככל שפעולה הינה גדולה יותר ומושקע בה

מאמץ גדול יותר, הרי שעושה המעשה מקווה להגיע לתוצאות, גדולות, חשובות

וטובות מאוד. כמו שכתוב בספר "בחינות עולם" כי לא יתכן שפועל חכם יעשה

מכונה גדולה, שעולה עשרת אלפים ככר כסף, כדי ליצור על ידה רק מחט אחת

פשוטה. והמתבונן בבריאה רואה, "מָה רַבּוּ מַעֲשֶׂיךָ ה' כֻּלָם בְּּחָכְּמָה עָשִׂי ת" )תהלים קד,

כד(, עולם עצום שאין להשיג גודלו ומורכבותו. מזיגה נפלאה, של כוחות שונים

הפועלים באופנים נפלאים, ולגודלם ואופן פעולתם אין חקר. ומכאן, עלינו להבין,

מה נשגבה התכלית של הבריאה הנפלאה הזו, תכלית נצחית אמיתית.

והנה, בפסוק הראשון בתורה, כבר מרומזת תכלית הבריאה. "בְּּרֵא ִׂ שית בָּרָא"

)בראשית א, א( ופירש רש"י: "בראשית ברא אין המקרא הזה אומר אלא דרשוני -

כמ"ש רז"ל )ב"ר א, א ג; ויק"ר לו, ד( בשביל התורה שנקראת: "רֵאשִׂית דַרְּכ ו" )משלי ח, כב( -

ובשביל ישראל שנקראו: "רֵאשִׂית תְּבוּאָ תה )ירמיה ב, ג( ".

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

2

לפי זה נבין את מה שאמרו חז"ל )זוהר ח"ב קסא, ב. הובא בנפש החיים ד, י"א( "כל מאן

דאסתכל בה באורייתא ואשתדל בה, כביכול, הוא מקיים כל עלמא, קוב"ה אסתכל

באורייתא וברא עלמא, בר נש מסתכל באורייתא ומקיים עלמא, אשתכח דעובדא

וקיומא דכל עלמא אורייתא איהי". ]תרגום: "כל מי שמסתכל בתורה ועוסק בה, כביכול

הוא מקיים כל העולם, הקב"ה הסתכל בתורה וברא עולם, אדם מסתכל בתורה ומקיים עולם,

נמצא שהמעשה והקיום של כל העולם היא התורה"[.

והוסיף עוד הגר"ח מוולאז'ין )נפש החיים ד, י"א( "והאמת בלתי שום ספק כלל,

שאם היה העולם כלו מקצה עד קצהו, פנוי ח"ו אף רגע אחד ממש מהעסק

והתבוננות שלנו בתורה, כרגע היו נחרבים כל העולמות עליונים ותחתונים, והיו

לאפס ותוהו חס ושלום. וכן שפעת אורם או מיעוטו ח"ו, הכל רק כפי ענין ורוב

עסקנו בה". ביאור דבריו, שכשם שמכונה שפועלת על דלק, אם הדלק יגמר גם

המכונה תפסיק לפעול. כך התורה, כשהיא נלמדת בקדושה ובטהרה, היא 'הדלק'

של כל העולמות ובהתאם לכמות הלימוד ואיכותו, עוצמת השפע הזורם בעולם.

הסיבה שהאדם הוגדר כ'צלם א להים' היא מפני, שא להים פירושו )שו"ע או"ח - -

סימן ה(, בעל הכוחות כולם. השם הזה הוא גילוי הכח של בריאת העולמות, שהרי

השם הזה ורק הוא מופיע בתורה בכל מעשה בראשית; ואם כן, בעשות הקב"ה – –

את האדם בצלם א להים, עשה אותו שותף במעשה בראשית, כלומר בורא עולמות. -

כי על ידי הדעת, המחברת את שכלו למציאות גם הגבוהה ממנו וגם הנמוכה ממנו

בכחו למשוך כח מלמעלה, מן המערכת הפנימית, ולתת לו מציאות בפועל למטה;

דהיינו לברוא מציאות.

לימוד התורה וקיום המצוות גורם טוב לעולם

בספר "נפש החיים" )ש"א פ"ג( הגר"ח מוולאז'ין מבאר )שם א, ג( כי הקב"ה ברא

את האדם בצלם א להים, והשליטו על אלפי רבבות כוחות ועולמות ומסרם בידו -

שינהיג אותם על פי כל פרטי תנועות מעשיו ודיבוריו ומחשבותיו וכל סדרי

הנהגותיו, לטוב או להפך ח"ו; כי במעשיו, דיבוריו ומחשבותיו הטובים הוא מקיים

ונותן כוח בכמה כוחות ועולמות עליונים ומוסיף בהם קדושה ואור, כעניין הכתוב

)ישעיה נא, טז( "וָאָשִׂים דְּבָרַי בְּּפִׂיךָ לִׂנְּ טעַ שָמַיִׂם וְּלִׂי סד אָרֶׂץ" וכמאמרם )ברכות סד, א(:

"אמר רבי אלעזר אמר רבי חנינא תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם שנאמר: "וְּכָל

בָּנַ יךְ לִׂמּוּדֵי ה' וְּרַב שְּל ום בָּנָיִׂךְ" )ישעיה נד, יג( אל תקרי בניך אלא בוניך", שהם

המסדרים העולמות העליונים כבונה המסדר בניינו, ונותנים בהם כוח; וגם זה

לעומת זה עשה הא להים, בהיפוך ח"ו, יכול האדם להרוס או להחשיך או להקטין -

אורם וקדושתם, ולהוסיף כוח במדורות הטומאה ר"ל.

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

3

זהו שנברא האדם בצלם א להים דווקא בעל הכוחות כולם. שכמו שהוא – -

ית', הוא הא להים בעל הכוחות הנמצאים בכל העולמות כולם ומסדרם ומנהיגם כל -

רגע

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה