chiddush logo

כמה קשה המחלוקת

נכתב על ידי ישראל דן, 13/8/2014

1

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

בס"ד

כתובת האתר של ישיבת "אשרי האיש" ההרצאות של הרב יוסף צ. בן פורת – -

www.emuna.info

שיחתו השבועית של

ראש הישיבה הרב יוסף צ. בן פורת - -

רוב בעלי המחלוקת, משלים את עצמם, שהם פועלים 'לשם שמים'!

פרשת קרח, שנת תשע"ד

הגנות שבמחלוקת והסכנות הטמונות בה

בפרשתנו אנו שומעים מחלוקת חדשה על משה ואהרן. בעוד שהמחלוקות

הקודמות היו בנושאים ציבוריים, כך בנושא המרגלים, וכך בעניין המזון והמים,

הרי שהפעם זו מחלוקת אישית של קורח שמצא את עצמו מקופח בחלוקת תפקידי

השררה שחילק משה.

"וַיִּקַח קֹרַח" )במדבר טז, א( ופירש"י: "לקח את עצמו לצד אחד

להיות נחלק מתוך העדה לעורר על הכהונה וזהו שתרגם אונקלוס

ואתפלג נחלק משאר העדה להחזיק במחלוקת".

אבל מאחר ואדם אחד אינו יכול להיאבק כנגד 'מנהיג לאומי', ודאי לא כנגד

משה איש האלוקים, הוא הקים מפלגה שלו, אליה הצטרפו קבוצה גדולה של אנשים

מכובדים מאוד: "וַיָּקֻמוּ לִּפְנֵי משֶׁה וַאֲנָּשִּים מִּבְנֵי יִּשְרָּאֵל חֲמִּשִּים וּמָּאתָּיִּם נְשִּיאֵי

עֵדָּה קְרִּאֵי מוֹעֵד אַנְשֵי שֵם" )שם, ב(.

מובא בספרים, שאנשים אלה היו סנהדרין קטנה של כ"ג מאחד עשר שבטים,

חוץ משבט לוי שעליו נחלקו, שיוצא כמנין רנ"ג, והם היו מאתיים וחמישים מקריבי

הקטורת, יחד עם דתן ואבירם ואון בן פלת )נחל קדומים, קרח, אות ג, בשם ראשונים(.

בניגוד למחלוקות הקודמות שהיו על דברים גשמיים, הרי שהפעם היתה

המחלוקת על דברים רוחניים. קורח טען, "מַדּוּעַ תִּתְנַ שאוּ עַל קְהַל ה' " )במדבר טז, ב(,

ואמר שההנהגה של משה ואהרן רוויה בגאווה והתנשאות. והוא מציע, מנהיגות

רוחנית יותר ואמיתית יותר! גם המאתיים וחמישים איש ביקשו להיות כהנים

מקריבי קטורת וקורבנות, כלומר, להגיע לקרבת ה' גדולה יותר.

כלומר, שקורח ועדתו היו משוכנעים שמאבקם הוא: "לשם שמים"!

2

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

האדמו"ר מצאנז זצ"ל הסביר, שהיתה כאן מחלוקת כיתתית, שקורח פסל

את כל אלה שלא נמנו על אנ"ש! גאוותו גרמה לו לחשוב, שרק הוא ובני קבוצתו

הינם קדושים וטהורים.

"טענת קרח, כי כל העדה כולם קדושים, לא היתה על כל עם

ישראל, כי לא ראינו בשום מקום שכל בני ישראל קרויים קדושים,

שזוהי מדרגה גדולה, אלא שהם בבחינת צדיקים, כמו שנאמר )ישעיה ס,

כא(: 'וְעַמֵךְ כֻלָּם צַדִּּיקִּיםלְעוֹלָּם יִּירְשוּ אָרֶׁץ'. כוונת קרח היתה, שרק אלו

הנמנים על עדתו, נקראים קדושים. לכן אמר, כי כל העדה... לכן לא

אמר, כל העם כולם קדושים, אלא כל העדה, שהכוונה על עדתו, שרק

הם קדושים, בעוד שאלו שאינם מעדתו ואינם מחזיקים עמו, אינם

בכלל זה, אלא פסולים לבוא בקהל. זה הביא אותו לטעון שמשה ואהרן,

וכן אליצפן, אינם ראויים לשום מינוי של שררה בקרב בני ישראל" )שפע

חיים, דרשות חורש"י תשמ"ג, קרח עמ' שפז שפח(. -

סופה של אותה מחלוקת היה קשה מאוד, את קורח דתן ואבירם בלעה

האדמה, ואת מאתיים וחמישים נשיאי העדה שרפה האש. הם נשארו לדיראון עולם

ובסיום הפרשה, הזהיר הקב"ה: "וְלֹא יִּהְיֶׁה כְקֹרַח וְכַעֲדָּת ו" )יז, ה(, ומכאן, למדו

הפוסקים הלכה:

וכבר מפורסמים דבריו של הרמב"ם באגרת המוסר )אגרות ותשובות לרמב"ם(:

"אל תשקצו את נפשותיכם במחלוקת המכלה הגוף והנפש והממון ומה

נשאר עוד? ראיתי לבנים השחירו, ופחות ניפחתו, ומשפחות נספחו,

ושרים הוסרו מגדולתם, ועיירות גדולות נתערערו, וקיבוצים נפרדו,

וחסידים נפסדו, ואנשי אמונה אבדו, ונכבדים נקלו ונתבזו בסיבת

המחלוקת, נביאים ניבאו, וחכמים חכמו, ופילוסופים חיפשו ויספו לספר

רעת המחלוקת ולא הגיעו לתכליתה, לכן שנאו אותה ונוסו מפניה,

והתרחקו מכל אוהביה וגואליה ורעיה, וגם אל כל שאר בשרכם אוהב

מדינים התנכרו ורחקו קרבתם, פן תספו בכל חטאתם".

המילה 'מחלוקת' מסמלת את כל שלבי היווצרותה!

כתב רבינו השל"ה הק' ז"ל: "כי הרעה הגדולה שבעולם היא

המחלוקת שהיא קשה מעבודה זרה. וכמו שאמרו רבותינו ז"ל )ויק"ר כו, ב(

דורו של אחאב היו מנצחים במלחמותיהן אף שהיו עובדי עבודה זרה,

מפני שהיה חבור ושלום ביניהם, ודורו של שאול היו מנוצחים במלחמה

אף על פי שלא היה בהם חטא, מפני שהיו דלטורין מחרחרי ריב

3

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

ביניהם... ושמעתי משאירי הגאון המופלג כבוד מהר"ר פינחס סג"ל ז"ל

כי דבר זה רמוז באותיות של תיבת מחלוקת. כיצד, 'מ' יש לה רק

פתיחה קטנה מלמטה, כך הוא תחילת הריב. אחר כך מתרבה ונעשה

פתח פתוח כמו 'ח', אחר כך מתלהבת אש המחלוקת עד למעלה, זהו

אות 'ל' מגדל הפורח, אחר כך יורד למטה עד התהום, זהו אות 'ק', הרי

הוא ברום רקיע ובעומק האדמה. אחר כך נמשך משך זמן רב ויש לה

מעמד, וזוהי צורת 'ת' יש לה שני רגלים, ואות 'ו' המפסיק זה משענת

המטה אשר בידו להחזיק המחלוקת, אבל זה המטה מתהפך לנחש.על

כן מי שמצפה להיות זוכה לראות פני שכינה, ירוץ מזוהמת הנחש

וירחיק ממחלוקת" )שער האותיות, אות ב בריות, ח"א, דף מה, א(.

מחלוקת לשם שמים מותרת וסופה להתקיים

אבל, האם כל מחלוקת אסורה, או שמא יש מחלוקת שמותרת? שנינו במשנה:

"כָּל מַחֲלוֹקֶׁת שֶׁהִּיא לְשֵׁם שָׁמַ ים, סוֹפָּהּ לְהִּתְקַיֵם. וְשֶׁאֵינָּהּ לְשֵׁם

שָׁמַ ים, אֵין סוֹפָּהּ לְהִּתְקַיֵם. אֵיזוֹ הִּיא מַחֲלוֹקֶׁת שֶׁהִּיא לְשֵם שָּמַיִּם, זוֹ

מַחֲלוֹקֶׁת הִּלֵל וְשַמַאי. וְשֶׁאֵינָּהּ לְשֵם שָּמַיִּם, זוֹ מַחֲלוֹקֶׁת קֹרַח וְכָּל עֲדָּת ו"

)אבות ה, יז(.

אם כן, יש מחלוקת שאותה מותר לעשות, ולא זו בלבד, אלא התנא הבטיח

שסופה להתקיים לנצח. המאפיין של אותה מחלוקת הוא, שאין מסתתרים אחריה

מניעים אישיים מכל סוג שהוא, אלא שמטרתה לברר את האמת, את הרצון האלוקי

בכל דבר שהוא. והלוא כבר אמרו חז"ל )קידושין ל, ב(: "אמר רבי חייא בר אבא אפי'

האב ובנו הרב ותלמידו שעוסקין בתורה בשער אחד נעשים אויבים ]פירש"י: מתוך

שמקשים זה לזה ואין זה מקבל דברי זה[ זה את זה ואינם זזים משם עד שנעשים אוהבים זה

את זה שנאמר: 'אֶׁת וָּהֵב בְסוּ פה' )במדבר כא, יד( אל תקרי בסופה אלא בס ו פה". כלומר,

שלימוד התורה חייב להיעשות מתוך התנצחות קשה, מתוך בקשת האמת הטהורה

ללא פשרה. ונקטו את הדוגמא של אב ובן, רב ותלמיד, שלמרות שאין קנאה ביניהם,

מפני, שבכל אדם מקנא חוץ מבנו ותלמידו )סנהדרין קה, ב(. הרי שביקוש האמת מחייב

אותם להתנצח מפני, שאין משוא פנים בהלכה! לכן בתוך כדי הויכוח ביניהם, הם

נעשים ממש אויבים זה לזה, כש"כ מרן רבי ישראל מסלנט זצ"ל: "הלימוד בתורה

אשר יקרא לימוד הוא ללמוד בחריפות הדעת, 'גיפטיג' כל אחד מחזיק בכל עוז

סברתו" )אגרות ומכתבים, אגרת עב(. כלומר, למרות שכל שיטתו המוסרית של הגרי"ס ז"ל

חינכה למתינות, דרך ארץ, סובלנות ומנוחת הנפש, הרי שהוא בא וטוען, שבלימוד

התורה הנדרש מאדם היא תקיפות הדעת ועמידה על האמת ללא התמסמסות. אבל,

4

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

ההוכחה שהויכוח היה רק לשם שמים, לשם ביקוש האמת, היא, העובדה שבתום

הלימוד אהבתם נשארת איתנה כפי שהיתה לפני כן, ולא עוד, אלא שמתחזקת יותר!

חז"ל סיפרו )תוספתא יבמות א, ג( שכך היה גם אצל בית שמאי ובית הלל, שלמרות

שהיו ביניהם מחלוקות גדולות וקשות, שררה ביניהם אהבה ואחווה, כש"כ )זכריה ח,

יט(: "וְהָּאֱמֶׁת וְהַשָּלוֹם אֱהָּבוּ" )יבמות יד, ב(. כלומר, לא אמת בלי שלום, ולא שלום בלי

אמת. הסימן שמחלוקת היא לשם שמים, ששוררת בין בעלי המחלוקת אהבה

ואחווה.

וכך כתב גדול דורו רבינו יונתן איבשיץ ז"ל:

"...כללו של דבר: אין לך מחלוקת שאין יצר הרע מפתהו ואומר שכל

הכונה לשם שמים, וח"ו לומר על מחלוקת שהיא שלא לשם שמים. רק

א"כ במה יודע אפוא האמת: אם היא באמת לשם שמים או לא?

בזאת יודע: אי המחולקים ובעלי ריבות זולת הדבר שחלקו בו -

ומנגדים זה לזה הם אוהבים גמורים בלב ונפש, זהו אות שמחלוקתם -

לשם שמים. אבל אם אויבים ונוטרים שנאה זה לזה על ידי מחלוקת,

זהו שלא לשם שמים 'ויתיצב השטן בתוכם'. וזהו הסימן מסרו לנו

חכמי משנה: 'איזו היא מחלוקת שהיא לשם שמים' כי בכל מחלוקת -

אומרים שהיא לשם שמים? אמרו: 'כמחלוקת שמאי והלל', שאהבו זה

את זה וכבדו זה את זה הנאהבים ונעימים, זהו אות שמחלוקתם לשם

שמים. אבל 'כמחלוקת קרח ועדתו', שהיו נוטרים איבה ושנאה וכמעט

יסקלוהו למשה וכדומה, זו היא שלא לשם שמים..." )יערות דבש ח"ב, דרוש

ח(.

ואמנם, למרות שברוב המחלוקות לא נפסקה הלכה כבית שמאי, אלא כבית

הלל, הרי דבריהם חיים וקיימים, נלמדים ונדרשים, בכל בתי המדרש לדורי דורות

ולנצח נצחים. מפני, שתורת אמת היתה בפיהם, וכל מחלוקתם לשם שמים היתה.

היצר הרע גורר את האדם לעשות עבירות וּ מ ש לה אותו שהוא עושה מצוות

והנה, כפי שרמז לנו רבי יונתן ז"ל, דרכו של היצה"ר להטעות את האדם

שמחלוקתו 'לשם שמים', שהרי אז אין המחלוקת עבירה אלא מצוה, אם כן, קיימת

סכנה שעלולים אנו להיגרר למחלוקת מבלי שנרגיש אפילו.

רבינו הרמח"ל ז"ל כתב: "וְהַטָּעוּת הַשֵנִּיה... היא, שֶׁמַטְ עה רְאִּיָּ תם עַד

שֶׁרוֹאִּים הָׁרַע כְ אלּוּ הוּא מַמָׁש טוֹב, וְהַטוֹב כְאִּלוּ הוּא רַע, וּמִּתוֹךְ כָּךְ מִּתְחַזְקִּים

וּמַחֲזִּיקִּים מַעֲ שיהֶׁם הָּרָּעִּים, כִּי אֵין דַּי שֶׁחֲסֵרָּה מֵהֶׁם רְאִּיַת הָּאֱמֶׁת לִּרְאוֹת הָּרָּעָּה אֲשֶׁר

נֶׁגֶׁד פְנֵיהֶׁם, אֶׁלָּא שֶׁנִּרְאֶׁה לָּהֶׁם למְצֹא רְאָיוֹת גְדוֹלוֹת וְ נסְיוֹנוֹת מוֹ כי חים לסְבָׁרוֹתֵׁי הם

5

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

הָׁרָׁעוֹת וּלְדֵעוֹתֵיהֶׁם הַכוֹזְבוֹת, וְזֹאת הִּיא הָּרָּ עה הַגְדוֹלָּה הַמְלַפַפְתָּם וּמְבִּיאָתָּם אֶׁל בְאֵר

שַחַת" )מס"י, פ"ג(.

היוצא מדבריו, שיכול להיות מצב שאדם מקיים מצוות, בדקדוק רב שנים

רבות, ולפי דעתוהוא עובד ה'. אבל באמת, הוא נמצא במצודת היצר הרע ועובר

עבירות, רחמנא ליצלן. כידוע, זה היה מצבם של 'נביאי השקר' בימי הבית הראשון.

גם שבתאי צבי וכל הרבבות שנהו אחריו, כך גם 'הפרקינסטים' בתקופה מאוחרת

יותר, היו סבורים, שהם מקיימים מצוות על פי עומק 'חכמת הקבלה'. בעוד שהם

עשו עבירות חמורות ומתועבות מאוד! לכן אנו מתפללים יום, יום: "למען לא ניגע

לריק ולא נלד לבהלה". מפני שיכול להיות מצב, שבו כל היגיעה שאדם יגע בתורה

ומצוות, היא לריק. וזה "ולא נלד לבהלה", שבקשתנו היא, שמעשינו יהיו באמת

לשם שמים.

וכך אמר להם רבא לרבנן: "במטותא מינייכו לא תירתון תרתי גיהנם" )יומא

עב, ב(, ]תרגום: בבקשה מכם אל תרשו פעמיים גיהנום[. פירש"י: "תרתי גיהנם. להיות יגעים

ועמלים בתורה בעולם הזה ולא תקיימוה ותירשו גיהנם במותכם, ובחייכם לא

נהניתם בעולמכם". דהיינו, שייגעו עצמם בתורה לפי דעתם ומכל מקום יירשו

גיהינום, שלא קיימוה, ועברו על דברי תורה בסוברם שמקיימים מצוה.

היצר הרע הנסתר, המדמה עבירה למצוה, מסית אפילו ביום הכיפורים!

בגמרא )יומא כ, א( נאמר: השטן בגימטרייא שלוש מאות ששים וארבע, שהם

מספר הימים שיש לו רשות לקטרג, ואילו ביום הכיפורים )שהוא היום השלוש

מאות ששים וחמשה, אין לו רשות לקטרג. ומקשים, שהלוא, שמו הוא 'שטן' ולא

'השטן', מפני שה"א הנוספת היא ה"א הידיעה? ותירץ הגאון המפורסם רבי יוסף

ענגיל זצ"ל )אוצרות יוסף, עניני שבת תשובה(:

שיש ב' מיני שטן: האחד הנגלה, שאינו מסתיר כוונתו, ואומר בפירוש

שהוא בא להסית לעבירה, אלא שמגדיל את תאוות האדם עד שאין בכוחו לעמוד

נגדו. והשני הנסתר והוא יותר מסוכן, מפני שהוא מסווה את העבירה ואומר

שהיא מותרת. ולא עוד, אלא היא מצוה גדולה!

והנה מה שאמרו שליצר הרע אין רשות להסטין ביוה"כ, זהו היצה"ר הגלוי

וידוע לכל העולם, שמסית בפירוש לעבירה. לכן דורשים את הה"א של 'השטן',

להורות שרק השטן עם ה"א הידיעה, אין לו כוח ורשות להסית ביום הקדוש יום

הכפורים. אבל היצה"ר הנסתר, אפילו ביום הקדוש והנורא כוחו עמו להסית

ולהדיח.

6

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

יוצא אפוא, שאפילו ביום המקודש ביותר שישראל דומים בו למלאכים, יש

ליצר הרע אפשרות להסית ולהדיח את ישראל!

בכוח השטן להביא הוכחות, 'ניסים', 'מופתים', שדרכו היא אמיתית

במסכת עבודה זרה )נה, א(: אמר רבא בר רב יצחק לרב יהודה: במקומנו יש

בית עבודה זרה, שכשיש בצורת ונחוץ גשם הוא נראה לאנשים בחלום, ואומר להם,

שישחטו ויקריבו לו אדם והוא יתן להם גשם. ואכן, שחטו לו אדם וירד גשם.

הרי לנו, שהקב"ה נתן כוחות עצומים לס"א בהם הוא משתמש כדי להטעות

את הבריות מדרך הישר. באמצעים כאלה הצליח גם לבלבל את בני 'דור דעה', שאך -

זה לפני ארבעים יום עמדו בהר סיני ונפתחו לפניהם כל הרקיעים, ושמעו קול -

אלוקים מדבר מתוך האש. והנה, בא השטן והצליח לשבשם לחלוטין עד שעשו עגל

זהב.

ברוב המחלוקות, היצר הרע עוטף אותן בלבוש של צדקות 'לשם שמים'

מאחר וראינו שאחד מהכוחות הכבירים שניתנו ליצה"ר הוא להפוך עבירה

למצוה, הרי שהוא משתמש בכוח זה כדי ללבות את המחלוקות ושנאת החינם שבכל

הדורות. "כָּל מַחֲלוֹקֶׁת שֶׁהִּיא לְשֵם שָּמַיִּם, סוֹפָּהּ לְהִּתְקַיֵם" )אבות ה, יז(, היינו, על ידי

שהופך את השנאה האישית שהיא עבירה, למצוה! על ידי כך סופה להתקיים.

כיוון, שסכסוך בין שני אנשים או בין שתי קבוצות, על נושא שבענייני חולין, בין

בנושאים כספיים ובין בנושאים של כבוד ומעמד, ניתן לסיימו על ידי פשרה כלשהי,

שכל צד יוותר מעט 'ויפגשו בחצי הדרך'.

וכך אמר העמקן הגדול, המשגיח דישיבת מיר רבי ירוחם זצ"ל:

"רבינו ישראל מסלנט ז"ל היה מתבטא על זה בצחות לשונו: 'כל

מחלוקת שהיא לשם שמים סופה להתקיים'. כשאנשים פשוטים ניצים

אפשר לפשר ביניהם בנקל, מתקוטטים קצת, ואחרי זמן מה הכל על

מקומו יבוא בשלום; אבל מחלוקת 'לשם שמים' סופה להתקיים!

מחלוקת כזו, כבר לא במהרה תשקע, כיון שהיא 'לשם שמים', ובלשם

שמים הדברים יגעים מאד, 'שהנגיעה' גדולה ועצומה מאד. עד שכל

התורה נעשית היתר במצב ההוא. יכולים אנו להעיד לדאבוננו על

הריסות וחרבנות שנעשו במחלוקת שהיא לשם שמים".

דברים אלה מתבססים על אחד מחידושיו המקוריים והמפורסמים של רבינו

הגרי"ס ז"ל: שישנה ' נגיעה' של 'צדקות', ובאמת הרי נגיעה זו היא הנגיעה הכי

גדולה ומסוכנת. חנוני פשוט וכדומה הרי הוא פשוט ומעשיו הם פשוטים, כשנכנס

7

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

לחנותו יודע הוא שהנהו חוטא כל היום; בעסקו תמיד באונאה וכדומה, בחטאים

גלויים ומפורסמים אינו יודע משום 'היתר', עדין אין הסכנה גדולה כ"כ, 'כי

העבירות הניכרות וידועות קלות הן להשמר מהן', אבל כשאך ילבש האדם 'איצטלא

דרבנן', כשיגש לעשות איזו מצוה, אז כל העבירות נעשות מצוות בעיניו, ובקל יעבור

על כל התורה כולה!

הר"י מסלנט ז"ל היה אומר דכשאדם הולך לשמועשיעור וכדומה, יוכל

להחריב בדרכו כל העולם כולו, יזיק ויחבול הכל במרוצתו, כי הלוא רץ הוא 'לשמוע

שיעור'! ובשעה אחרת היה אותו אדם עצמו יודע היטב איך שאסור להזיק ולחבול

בחבירו, אך 'הנגיעה הצדקותית' הלזו רק היא הגורמת ומתרת לו כל התורה כולה;

דאין סכנה כסכנתו בדרכו לעשות מצוה.

וכל מה שהמצוה יותר גדולה ונשגבה הסכנה גדולה ביותר, וצריך לדקדוק

יותר גדול ועצום, יתכן שאדם מרביץ תורה ברבים ועוסק כל היום במצות! ולא

תהיה כל עבודתו אלא 'עושים מעשה זמרי ומבקשים שכר כפנחס' )סוכה כב, א(, שכל

עבירות התורה הותרו לו; עובר על לשון הרע, רכילות וכדומה, בדמותו שהנהו עוסק

במצות; ואדם פשוט וחילוני הריהו קדוש, קדוש בתכלית הקדושה לעומת אדם

זה...

והמתבונן בעין פקוחה בדרכי החיים יראה שעיקר הזהירות שצריך האדם

להזהר הוא מאותם העוסקים במצות! אדם פשוט אינו מסוכן כל כך, כי אין היזקו

מצוי, עיקר ההיזק הוא דוקא באותם העוסקים במצות ולשם שמים, ששם הסכנה

גדולה מאד, שמתוך הוראת היתר של חסידותו יוכל לירד לחייו של אדם, לדרוס על

גופו ונפשו בפסיעות גסות מבלי שירגיש בזה כלל, כי הלא עושה הוא הכל ל'שם

שמים'! ובמצב כזה הוא משוחד ועוור לגמרי! )דעת חכמה ומוסר ח"א, עמ' שפ(.

זה מה שמסופר בפרשתנו, שאותם אנשים גדולים עזרו עוז ואומץ, להילחם

נגד משה ואהרן, לצאת במחלוקת קשה מפני שהיתה להם 'נגיעה של צדקות'.

רק התבטלות לגדולי הדור יכולה להבטיח לאדם שהולך בדרך הנכונה

נשאלת השאלה, אם כן, כיצד ידע האדם אם הוא הולך בדרך האמת, או

שמא מוטעה הוא על ידי היצה"ר ללכת בדרך השקר?

והנראה שאמת זו יכול האדם להשיג רק על ידי שיתחבר ויתבטל באופן

מוחלט לגדולי הדור. כמו שהוסיף שם רבינו הרמח"ל בביאור דברי חז"ל הידועים :

"וְהוּא מַה שֶׁאָמְרוּ זִּכְרוֹנָּם לִּבְרָּכָּה )ב"ב עח, ב(: 'עַל כֵן יֹאמְרוּ

הַמֹשְלִּים בֹאוּ חֶׁשְבוֹן', )במדבר כא, כז(, 'עַל כֵן יֹאמְרוּ הַמוֹשְלִּים בְיִּצְרָּם בוֹאוּ

וְנַחְשֹב חֶׁשְבוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָּם, הֶׁפְסֵד מִּצְוָּה כְנֶׁגֶׁד שְכָּרָּהּ וּשְכַר עֲבֵרָּה כְנֶׁ גד

8

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

הֶׁפְסֵדָּהּ' וכו'. וְזֶׁה כִּי הָּעֵצָּה הָּאֲמִּתִּית הַזֹאת לֹא יוּכְלוּ לָׁתֵׁת אוֹתָׁהּ וְלֹא

לרְאוֹת אֲ מתָׁהּ אֶׁלָּא אוֹתָּם שֶׁכְבָּר יָּצְאוּ מִּתַחַת יַד יִּצְרָּם וּמָּשְלוּ ב ו... וְהִּנֵה

מי ש ירְ צה לְהַאֲ מין ל וֹ יַגִּיעַ לַמָּקוֹם הַמְיֻעָּד, וּמִּי שֶׁלֹּא יִּרְצֶׁה לְהַאֲמִּין -

וְיִּרְצֶׁה לָּלֶׁכֶׁת אַחַר עֵינָּיו וַדַאי שֶׁיִּשָּאֵר אוֹבֵד וְלֹא יַגִּיעַ אֵלָּיו". -

אולם, שוב תצוץ השאלה הבאה, כיצד ידע האדם באם אותו רב שהוא דבק

בו, לומד תורה מפיו ומציית להוראותיו, אכן תורת אמת בפיהו, או שמא הוא עצמו

מכת הס"א? שהלוא, במשך כל הדורות היו אנשים גדולים בתורה ש'מכרו נשמתם

לשטן'. והרי קורח, אדם גדול מאוד היה שרוח הקודש היתה לו, ומשך אחריו

מאתיים וחמישים ראשי סנהדראות, שתמכו בו ולא במשה רבינו ו"מכור" לשטן

היה!

ומבואר בספה"ק, שהכל תלוי ברצון הפנימי שיש באדם, שאם בעומק ליבו

רוצה הוא לעבוד את השי"ת, ויהי מה, אזי, "בדרך שאדם רוצה לילך מוליכים

אותו" )מכות י, ב(. יגיע אל גדולי הדור האמיתיים, שיורו לו את הדרך לעבודת ה'

באמת. וכשאין לאדם רצון אמיתי לקיים רצון השי"ת, אלא שיש בליבו 'דעות

קדומות', 'רצונות', 'אידיאולוגיות', 'אינטרסים' חומריים או רוחניים, הרי שמן

הנמנע להינצל מאותו יצה"ר ההופך עבירה למצוה, ולא ימלט שלא ילכד במצודתו,

בדבר שיחשוב אותו למצוה רבה והוא למעשה עבירה גדולה!

וכתב מרנא הגר"א ז"ל: "כָּל דַּרְכֵי אִּיש זַךְ בְעֵינָּיו וְתֹכֵן רוּחוֹת ה' " "כל

דרכי האדם נמשכים אחר הרצון הראשון וכמו שעולה על רוחו ברצון

הראשון. והרצון בא מן הרוח כמו שפירשתי. וזהו 'כל דרכי איש' הם

זכים וישרים בעיניו ואף שעושה עול הוא מראה פנים שהולך בדרך

הישר, אך ותכן רוחות ה'. הוא יודע אם לא היתה ברוחו רמיה. כלומר,

אם לא היה ברצון הראשון שום פניה כלל, ואם הוא זך וישר" )משלי טז, ב(.

כלומר, שיש לאדם רצון ראשון מה שמכונה בשפת הפסיכולוגיה המודרנית

תת מודע שהוא מהווה תשתית לכל אורח מחשבתו של האדם. רצון זה בכוחו - –

לעוות אצלו את כל החשיבה. הוא יכול לשנוא אנשים טובים, קדושים וטהורים,

ולומר שהם רשעים וכופרים. ולהיפך, לאהוב כופרים, מסיתים ומדיחים, נואפים

ומושחתים, ולומר, שהם אנשים טובים בעלי כוונות נעלות, חדורי 'אהבת ישראל'.

אולי הם 'תינוקות שנשבו', אבל ודאי שהם טובים יותר מאשר החרדיים! וכל זה

מחמת 'הרצון הראשון' שהאדם כלל לא מודע לו.

ומפורסם בשם אחד מראשוני החסידות, היהודי הקדוש מפשיסחא זצ"ל:

9

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

"כשיבוא המשיח ילכו כל צדיקי הדור לקראתו לקבל פניו, וכל

צדיק וצדיק יבוא עם חסידיו, ומנהיגי ישראל עם אנשים חסידים אשר

שאבו מימיהם. ויהיו ביניהם מנהיגים כאלה אשר משיח צדקינו יאמר

להם: 'גש הלאה עם החסידים שלך!' ואז יקרבו החסידים ויבכו מאד,

ויאמרו: 'משיח צדקנו מה חטאנו ואשמנו, הלא היתה לנו אמונה כי הוא

צדיק אמת, ומה תלונתך עלינו'?! ומשיח צדקנו ישיב להם: 'כל ימיו

צריך האדם לבקש מהשם יתברך, כי יזכה להתקשר לצדיק אמת, והשם

יתברך לא ימנע טוב מהולכים בתמים. ואילו היה רצונכם באמת

להתקשר בצדיק אמת, היה מאיר לכם האמת, ובוודאי לא היה רצונכם

באמת להאמת" )מבשר טוב בין אדם לחברו, עמ' קנ(.

הרי לנו בדברי "היהודי הקדוש" זצ"ל, אותו רעיון שראינו בדברי הגר"א

ז"ל, שיש בלב האדם רעיונות מודחקים ומוצפנים, אשר 'ליבא לפומא לא גליא',

שאינם חשופים לפני עולם 'המודע' של האדם. ברם, לפני בורא עולם גלויים

וידועים, כש"כ: "עָּקֹב הַלֵב מִּכֹל וְאָנֻש הוּא מִּי יֵדָּעֶׁנוּ: אֲ ני ה' חֹקֵׁר לֵׁב בֹחֵן כְלָּיוֹת

וְלָּתֵת לְאִּיש כִּדְרָּכָּיו כִּפְרִּי מַעֲלָּלָּיו" )ירמיה יז, ט י(. -

אנשי העולם חושבים, שתורת 'הפסיכולוגיה של המעמקים', תורת 'התת-

מודע', חידשה הפסיכולוגיה המודרנית ובעיקר זיגמונד פרויד. אבל אינם יודעים,

שהתורה שבכתב, שבעל פה וכל דברי חכמנו בנויים ומושתתים על הבנת "תת

המודע" של האדם. יש לי הוכחות למכביר, שפרויד 'גנב' את עקרי תורתו מתוך

דבריו של אבי תנועת המוסר, רבי ישראל מסלנט זצ"ל, שחי בזמנו ובסביבתו והוא

הכיר את תורתו.

אגרת תוכחה של החפץ חיים על חומרת המחלוקת של 'לשם שמים'

רבן של ישראל, הסבא קדישא החפץ חיים זצ"ל פרסם ברבים אגרת בשנת

תרפ"ד, אודות מחלוקת קשה שפרצה בירושלים בעניין הרבנות הראשית:

"צר לי מאד ממה שנתרבה המחלוקת בישראל, והוא מה שנתחדש מדי יום

ויום צדדים וצידי צדדים, והכל בפרהסיא ע"י שמדפיסים גליונות הרבה לכל צד

ומשלחים לכל פינה ופינה, זה פונה ומרבה חתימות לצד שלו ומבזה לצד שכנגדו וזה

להיפך )וראיתי לאחד שכותב כל המרבה בחתימות הרי זה משובח, ואני אומר, שכל

המרבה, הוא מרבה מחלוקת בישראל(. הכלל, נעשתה כל הגולה כמדורה של אש,

שאין לך יום שאינו מגיע לידי, נגד רצוני, עתונים וגליונות מכל צד ששופך בוז על צד

שכנגדו, ומאד מאד צר לי שגם על ארצנו הקדושה, הצליח מעשה שטן, וגם היא

11

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

נפלה ברשת המחלוקת, ולא אדע מי התיר להם עון לשון הרע ועון מחלוקת שהוא

עון גדול ונורא:

ומה

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה