chiddush logo

נקמת פנחס

נכתב על ידי ישראל דן, 13/8/2014

 

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

1

בס"ד

כתובת האתר של ישיבת "אשרי האיש" ההרצאות של הרב יוסף צ. בן פורת – -

www.emuna.info

שיחתו השבועית של

ראש הישיבה הרב יוסף צ. בן פורת - -

פנחס פעל בזמן ליקוי מאורות ומנע מלחמת אחים!

פרשת פנחס, שנת תשע"ד

"וַיְדַבֵּר ה' אֶל משֶה לֵּאמֹר: פִּינְחָס בֶן אֶלְעָזָר בֶן אַהֲרֹן הַכֹהֵּן

הֵּשִּיב אֶת חֲמָתִּי מֵּעַל בְנֵּי יִּשְרָאֵּל בְקַנְאוֹ אֶת קִּנְאָתִּי בְתוֹכָם וְלֹא

כִּלִּיתִּי אֶת בְנֵּי יִּשְרָאֵּל בְקִּנְאָתִּי" )במדבר כה, י יא(. -

פנחס היה בעל דרגה רוחנית גבוהה מאוד

הבה נתבונן ראשית, באישיותו של פנחס. בערב ראש חודש, מתפללים אנו

ב"סדר יום כיפור קטן": "רַחֲמָנָא אִּדְכַר לָן קְיָמֵּיהּ דְפִּי נחָס קַנָאָה. בְדִּיל וַיַעֲבוֹר"

ומבקשים את רחמי ה', בזכות קנאותו של פנחס.

ודרשו חז"ל )ילק"ש רמז תשעא(: "וכפר על בני ישראל לא נאמר אלא ויכפר ]לשון

עתיד[ שעד עכשיו לא זז אלא עומד ומכפר עד שיחיו המתים: אמר רבי שמעון בן

לקיש פינחס הוא אליהו. א"ל הקב"ה אתה נתת שלום בין ישראל וביני בעולם הזה,

אף לעתיד לבא אתה הוא שעתיד ליתן שלום ביני לבין בני שנאמר )מלאכי ג, כג( "הִּנֵּה

אָנֹכִּי שֹלֵּחַ לָכֶם אֵּת אֵּלִּיָה הַנָבִּיא לִּפְנֵּי בוֹא יוֹם ה' וְהֵּשִּיב לֵּב אָבוֹת עַל בָנִּים". פנחס

זכה לחיי נצח כמלאך, ועלה בסערה השמיימה כחמש מאות שנה לאחר מכן,

כמסופר בספר מלכים )ב. ב, יא(. והוא אליהו הנביא זכור לטוב, המצוי עמנו בכל עת.

כדי לעמוד על רום דרגתו של פנחס, נקרא בתחילת ספר יהושע שם מסופר,

שיהושע שלח שני מרגלים ואלה הגיעו אל בית רחב )יהושע ב, ד( "וַתִּקַח הָאִּשָה אֶת שנֵּי

הָאֲנָשִּים וַתִּצְפְנ ו". ודייקו חז"ל )תנחומא שלח א. הובא ברש"י כאן( למה נאמר "וַתִּצְפְנ ו",

והלוא היה צריך לכתוב ' ו ת צ פ נם' בלשון רבים? אלא, שהיו אלה פנחס וכלב בן

יפונה. והיא הטמינה רק את כלב, אבל את פנחס שהיה כמלאך, הרואה ואינו

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

2

נראה, לא היה צורך להצפין. במדרש רבה )ויקרא א, א( שאלו על הפסוק: "וַיַעַל מַלְאַךְ

ה' מִּן הַגִּלְגָל אֶל הַבֹכִּים" )שופטים ב, א( וכי מלאך היה? והלא פנחס היה. ולמה קורא

אותו מלאך? אלא א"ר סימון, פנחס בשעה שהיתה רוח הקודש שורה עליו, היו פניו

בוערות כלפידים".

אנו למדים, כי מעשהפנחס לא היה כמאורע חולף וחד פעמי, אלא, חולל -

בקרבו התפתחות ושינוי פנימי מהותי מאדם בשר ודם למלאך החי חיי נצח!

ועוד מבואר, כי פנחס קיבל ברית כהונת עולם. מסביר רש"י )שם כה, יג(

כשאהרן ובניו התמנו לכהונה, היה פנחס צעיר מכדי לקבל את התפקיד. ובהיות

הכהונה מוענקת בלידה לזרע משפחת אהרן, הרי שפנחס היה היחידי מזרע אהרן

שלא זכה לה, לא בזמן המנוי ולא בלידתו כמבואר. והסיבה לכך היא, שהקב"ה

סובב שיזכה בכהונה כמתנה אישית, בזכות ולא בחסד, לא בירושת אבות, אלא,

מתוך זכייה אישית!

פנחס הוא היחיד שזכה לכהונה בזכות מעשיו

אמרו חז"ל )זבחים קא, ב(: "לא נתכהן פינחס עד שהרגו לזמרי". ומבואר באבן

עזרא )שם, יב( "ושכרו שתהיה לו ולזרעו אחריו ברית כהונת עולם ונצח, כי הכהנים

הגדולים היו מבני פינחס". ובתוספות במסכת זבחים )שם( מבואר כי לא היו כהנים

גדולים, אלא מפנחס. הם מסמיכים זאת על הפסוק )שם, שם( "אֶת בְרִּיתִּי שָלוֹם",

שהיו ממנו שמונים כוהנים גדולים בבית ראשון ושלש מאות כוהנים גדולים בבית

שני.

אולם, עבור מה זכה פנחס לכל אותן דרגות נפלאות?

פנחס הרג את זמרי בן סלוא נשיא שבט בישראל, וכזבי בת צור, בת מלך

הגויים, ומבואר בגמרא )סנהדרין פב, א( "שאם פירש זמרי והרגו פנחס, נהרג עליו. נהפך

זמרי והרגו לפנחס, אין נהרג עליו". לזמרי עמדה זכות ההגנה העצמית, על פי דין

תורה, להרוג את פנחס. ואמנם, במעשהו סיכן פנחס את נפשו. אמרו חז"ל )שם פב, ב(

שכל בני שבט שמעון יכלו להרגו לפני המעשה ועל אחת כמה וכמה, לאחר המעשה,

שהרג את נשיא שבטם. שהרי תיארו בתלמוד, שנעשה לפנחס נס שזמרי לא קרא

לבני שבטו לעוזרו בטרם הרגו פנחס. ונס שני נעשה לו, שלא הרגוהו לאחר המעשה

בני שמעון, שהתקהלו ליד האוהל לאחר שהרג את זמרי ויצא החוצה כשזמרי וכזבי

תלויים באוויר על הרומח שבידו. ברם, פנחס לקח את כל הסיכונים והחליט לעשות

את מעשה הקנאות. אולם, רבים הם שמסרו נפשם על קידוש השם, במשך כל

הדורות, ומה אם כן היה ייחודו של מעשהו של פנחס אשר בעבורו זכה לשכר

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

3

העצום, שהרי הוא אחד ויחיד, שזכה לחיי נצח )פדר"א פמ"ז, רשב"ם ב"ב קכא, ב( "פנחס זה

אליהו"!

שלא בדומה לחטא העגל ולחטא המרגלים, שהקב"ה לא העניש את עם

ישראל, תיכף ומיד בזמן החטא. התבוללות עם בנות הגויים היא החטא היחידי

בתורה בעל ענישה מיידית עשרים וארבע אלף מתו במגפה. והנה, מעשה יחיד של

איש אחד, הציל את בני ישראלמגזירת כליה. וכתב הרמב"ן )במדבר כה, יא(: "הודיע

הקב"ה למשה שישלם שכר טוב לפנחס על קנאתו אשר קנא לא להיו, ועל הצדקה -

שעשה עם ישראל לכפר עליהם, ולא מתו כולם במגפה וצוהו שיודיע לישראל שהוא

כהן לעולם". ומדבריו מבוארים שני יסודות: קנאתו של פנחס לכבוד ה', ופעולת

הצדקה שעשה פנחס עם בני ישראל להצלתם, הם שגרמו שיזכה בקבלת הכהונה

לעולם.

נוצר 'מצב חירום' שחייב הוראת שעה לשיפוט מהיר והוצאה להורג מיידית! -

ולהבנת מהלך הדברים, יש לעיין בסוף פרשת בלק את סדר התרחשות

האירועים, עת נשלחו בנות מדיין, על פי עצת בלעם, לפתות עת עם ישראל.

"וַיָחֶל הָעָם לִּזְנוֹת ... וַיֹאמֶר ה' אֶל משֶה קח אֶת כָל רָאשֵּי

הָעָם וְהוֹקַע אוֹתָם לה' נֶגֶד הַשָמֶש וְיָשֹב חֲרוֹן אַף ה' מִּיִּשְרָאֵּל:

וַיֹאמֶר משֶה אֶל שֹפְטֵּי יִּשְרָאֵּל הִרְגוּ אִישׁ אֲנָשָׁיו הַנִּצְמָדִּים לְבַעַל

פְעוֹר" )שם כה, א ה(. -

" וַיָחֶל הָעָם לִּזְנוֹת" פירוש, העם מתחיל לחטוא במספרים גדולים מאוד.

הקב"ה מצוה את משה לכנס מידית את " כָל רָאשֵּי הָעָם" כלומר, את כל

השופטים, ולצוות אותם, באופן מיידי, לשפוט את העובדים לבעל פעור ולתלות

אותם כדין עובדי עבודה זרה )רש"י כה, ד(. איך הם יוכלו לברר מי חטא ומי לא חטא?

גם על כך, ה' נותן הוראה למשה. הכל יעשה הפעם באופן ניסי ביותר. לא על פי חוקי

התורה הרגילים, המורים, שחיוב מיתה הוא רק על פי שני עדים והתראה לפני

המעשה, אלא, " נֶגֶד הַשָמֶש" ופירש"י: "לעין כל. ומדרש אגדה: השמש מודיעה את

החוטאים, הענן נקפל מכנגדו והחמה זורחת עליו" )תנחומא יט(. כלומר, ענני הכבוד לא

יכלו לתת מחסה לחוטאים. )כמו שפירש רש"י )דברים כה, יח(, בסיפור של מלחמת

עמלק 'ויזנב בך כל הנחשלים אחריך', חסרי כח מחמת חטאם שהיה הענן פולטן(.

כל מי שהענן חשף אותו, הרי שמן השמים העידו עליו שחטא במזיד, ואי לכך, הוא

חייב מיתת בית דין. ברור איפוא, שכל זה היה הוראת שעה. ]ובכך תיושב קושיית -

הרמב"ן שהקשה על רש"י: "ולא הבינותי וגו' ואין דיני נפשות בדיין אחד אלא

בסנהדרין של עשרים ושלשה". והתשובה בהוראת שעה יכול נביא לשנות מן ההלכה

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

4

הקבועה. על אחת כמה וכמה, כשנביא זה, הוא משה רע"ה בעצמו. א"כ לחומרת

המצב 'שריפה בשדה קוצים'! ישנה הוראת שעה, שכל השופטים יתחילו בעצמם – –

להיות גם המוציאים לפועל של גזרי הדין. כלומר, יש לבצע כאן שיפוט מהיר

ולהוציא מיד להורג את כל שואפי ההתבוללות ועובדי בעל פעור[.

משה רבינו מזעיק את כל השופטים והם מגיעים מיד לפתחו של אהל מועד, -

שומעים את ציווי ה', והם אמורים לצאת מיידית לפעולה. ובכדי להבין את חומרת

המצב, הבה נתבונן בדברי הגמרא בסנהדרין, בתלמוד ירושלמי, רש"י ורמב"ן:

כוונת זמרי היתה להתיר את הזנות בפרהסיה

באותה עת, גואה המתיחות בקרב מחנה ישראל. כשנודע, שכשמונים אלף

שופטי ישראל, יוצאים כרגע לדון למיתה, למעלה ממאה וחמישים אלף איש,

הזעיקו בני שמעון, שכנראה מקרבם יצאו חלק גדול מאוד של החוטאים, את נשיא

שיבטם 'למלחמת נגד'. כדי להראות לבני שבטו שהוא עומד לצידם, הוא מחליט

לתת לאנשיו 'דוגמה אישית', ולבצע בעצמו את החטא, ובכך, להראות לשיבטו ולכל -

עם ישראל, שהוא עומד בראש המחנה נגד משה. אולם, מחמת מעמדו הנכבד, אין

זה לפי כבודו לקחת סתם אישה נוכרית פשוטה. הוא פונה ישירות אל כזבי בת צור,

בת מלך מדיין, שתעבור עימו את העבירה. אולם, היא טוענת שאביה ציווה עליה

להישמע אך ורק למלך היהודים, כלומר, למשה. זמרי מצליח לשכנע אותה שהוא

גדול ממשה, שהרי, שבט שמעון הוא השני ושבט לוי הוא השלישי. היא משתכנעת,

ואז, מגיע הצעד הנועז והחצוף ביותר, שנועד להצית את אש המלחמה. "תפשה

בבלוריתה והביאה אצל משה. אמר לו בן עמרם, זו אסורה או מותרת ואם תאמר

אסורה בת יתרו מי התירה לך?!" )סנהדרין פב, ב(.

עצם הדבר שנשיא נכבד בישראל, הולך לבצע מעשה זנות, הוא שיא של

נבלות. כשהוא הולך לעשות זאת בפרהסיא, בפני כל העם, הרי, שזו נבזות ושפלות

שאין כמוה. שאפילו גרועים שבנשיאי הגויים, אין עושים זאת. כשזמרי בא לעשות

את המעשה לפני משה וכל שופטי ישראל, הרי שבכך, הוא חצה את כל 'הקווים

האדומים' וכעת, הוא קורא תיגר על משה ועל כל מערכת המשפט, שהתייצבה לצד

משה רבינו.

בן עמרם כינוי זה, מהווה זלזול חריף באדון הנביאים, שהוא גם מלך

ישראל )יעויין רמב"ן דברים לג, ה(. רק ביטוי זה בלבד, כבר מהווה מרידה במלכות. אולם,

בכך לא די, הוא מאשים את משה רבינו כשהוא בשיא גדולתו, בן מאה ועשרים שנה

'במוסר כפול'! הלוא הוא עצמו היה נשוי כל השנים עם אשה מִּדיינית. אם כן, באיזו -

סמכות הוא אוסר עליו לקחת את המדיינית?? הליצנות שבטיעון זה, הלוא

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

5

מצמררת, את צפורה נשא משה לפני מתן תורה. צפורה התגיירה, קבלה על עצמה -

עול תורה ומצוות, והייתה צדקת גדולה. עובדות אלה היו ידועותוברורות לכולם.

אולם, הלוא לימדונו חכמנו )סוטה ג, א( "אין אדם עובר עבירה אלא אם כן נכנס בו רוח

שטות" וכנראה, שלשטות אין גבולות!

פנחס נקט בדרך עורמה כדי להצליח להרוג את זמרי

כשלדברי הנאצה וההתרסה לא באה כל תגובה, אלא, משה וכל הסובבים

אותו גאו בבכייה, הולך אותו רשע, ומבצע את זממו. החטא מקבל לגיטימציה

ממעשהו של זמרי בן סלוא. פנחס, לאחר שקיבל אישור ממשה רבינו, מחליט

לעשות צעד נועז ולהרוג את זמרי בשעת מעשה. הוא לקח רומח בידו, הוריד ממנו

את חוד החנית, והטמינו בבגדו. אזי, הרומח קיבל דמות של מקל הליכה, הוא נשען

על מקלו, בכדי שלא יבחינו שהוא הולך להורגו, וכך הגיע לאוהלו של זמרי. אז, פנה

לאלפים שהקיפו את האוהל וטען שגם הוא מבקש לקחת חלק בנעשה. כדרך כלב

ויהושע, אשר תחילה הציגו את עצמם כתומכים במרגלים. וכך הצליחו להשתיק את

הרוחות ואז יכלו ולהביע את תמיכתם והזדהותם עם משה. מתוך שחשבו בני שבטי

שמעון, כי בכך שפנחס בן אהרן יקח חלק בנעשה, יהיה בכך בכדי להוות אישור

למעשה, התירו לו להיכנס. כשמסקנתם הייתה "התירו פרושין את הדבר" פירש"י:

"ודאי מותר לעשות כן שהרי פנחס עשה כמותינו. כך אמרו העומדים שם כשראו

שנכנס" )סנהדרין פב, ב(.

"וַיָבֹא אַחַר אִּיש יִּשְרָאֵּל אֶל הַקֻּבָה וַיִּדְקֹר אֶת שְנֵּיהֶם אֵּת אִּיש יִּשְרָאֵּל וְאֶת

הָאִּשָה אֶל קֳבָתָהּ וַתֵּעָצַר הַמַגֵּפָה מֵּעַל בְנֵּי יִּשְרָאֵּל" )שם, ח(.

אמרו חז"ל, כי הרבה ניסים נעשו לפנחס בעת ההיא. בכדי שלא יפגעו בו בני

שמעון בעת שיצא מן האוהל וזמרי וכזבי תלויים על הרומח, החל מיד מלאך להפיל

חללים באותם עשרים וארבעה אלף איש שנילוו אל זמרי והקיפו את אוהלו.

"והוטרדו בני שבטו ולא הרגו לפנחס" )רש"י סנהדרין פב, ב(.

נראה, שיצא לנו כאן חידוש גדול. מעשהו של פנחס מנע מלחמת אזרחים

עקובה מדם, שיכלה לכלות את עם ישראל. במעשה העגל, כשיצא משה בעזרת שבט

לוי להרוג את אותם מהערב רב, שעבדו לעגל, הרי שאיש לא עמד בפניו. ולכן, פעולת

'ניקוי השטח' מעושי העגל ועובדיו, עברה בשקט. אולם, הפעם, נוכח משה לדעת,

שישנה התקוממות, יש 'מנהיג' למרד הלוא הוא זמרי. את מעשהו עשה בפרהסיא

ודווקא לעיני כל השופטים ומשה בראשם, כצעד של פרובוקציה התגרות, כאומר

הנה עכשיו גם הוא מועמד להריגה. אדרבא, שינסו להרגו, אז כל העשרים וארבע

יעמדו לצידו במלחמה ואליהם יצטרפו עוד כמאה וחמישים אלף חוטאים

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

6

שמועמדים להריגה, וזה סופו של עם ישראל. מפני שהאויבים מסביב יחסלו את מה

שיישאר לאחר החיסול ההדדי. )אגב: כך חרב הבית השני, על ידי מלחמת אחים.

הרומאים רק גמרו את מה שהיהודים התחילו!( כל מרד, צריך מנהיג ו'למשמרות-

המהפיכה' השאר כבר נוצר מאליו בדינאמיקה של הקרבות.

על דרך הפשט, זאת הסיבה שמשה והזקנים בכו. אם השופטים יתחילו

להרוג את זמרי ואנשיו, הרי תהיה 'מלחמת אזרחים', והעם יחוסל. ומאידך, משה

והשופטים מצווים על ידי ה', להתחיל בביצוע השיפוט וההריגה. וברור, שאינם

יכולים לעכב את מימוש הציווי! יתר על כן, מובן מאליו, שאם המצב הנוכחי ימשך,

הקב"ה יחסל את עם ישראל באופן מיידי, מה שנמנע מלעשות בחטא העגל ובחטא

המרגלים. כפי שאומר הפסוק )כה, יא( "וְלֹא כִּלִּיתִּי אֶת בְנֵּי יִּשְרָאֵּל".

פנחס הציל את כלל ישראל על ידי מעשיו מחד ועל ידי תפילות מאידך

פנחס במעשהו, חיסל את 'המנהיג' והמגפה חיסלה מידית את עשרים וארבע

אלף עושי דברו של זמרי. וכך ניצל עם ישראל מהסכנה הגדולה ביותר שריחפה עליו

במדבר.

פנחס לא הסתפק במעשה הנועז שעשה, ובכך שהרג את הרשע הגדול וקידש

שם שמים ברבים. אלא, תיכף ומיד, התחיל להתפלל על עם ישראל )סנהדרין מד, א( "

'וַיַעֲמֹד פִּינְחָס וַיְפַלֵּל וַתֵּעָצַר הַמַגֵּפָה' )תהלים קו, ל( ואמר רבי אלעזר ויתפלל לא נאמר

אלא ויפלל מלמד שעשה פלילות עם קונו בא וחבטן לפני המקום אמר לפניו רבונו

של עולם על אלו יפלו עשרים וארבעה אלף מישראל דכתיב ויהיו המתים במגפה

ארבעה ועשרים אלף". והרמב"ן ביאר שפנחס מנע במעשהו את מיתתם המיידית של

יותר מחמש עשר ריבוא החוטאים בבעל פעור, שנמסרו לידי שופטי בני ישראל

שיהרגום מיד. שבזכות מעשהו של פנחס שב חרון אף ה' מישראל, ולפיכך לא נצרכו

עוד להוקעה ונשתנה דינם. נמצא איפוא, שמכוח מעשה פנחס ותפילתו, נפעל כל

הנצרך במקום מה שהיה דרוש מתחילה להיות על ידי הוקעת ראשי העם והריגת

יותר מט"ו ריבוא נפשות, והיה בכוח תפילתו של פנחס לתקן הקלקול ולהותירם

בחיים.

והנה, לפנחס היו מספר סיבות לעשות את המעשה. א. הנה, מבזים את מנהיג

הדור, את משה רבינו, שהוא גם דו"ז. ב. ההתבוללות עם בנות מואב, פוגעת מבחינה

'לאומית' בעם ישראל. ג. הוא הצליח להראות לעם ישראל, שהוא אדם אמיץ ביותר

שלא פוחד משום אדם. וכהנה, וכהנה ניתן למצוא סיבות רבות. ואכן )רש"י כה, יא( היו

השבטים מבזים אותו, הראיתם בן פוטי זה שפיטם אבי אמו עגלים לע"א והרג נשיא

שבט מישראל. טענתם הייתה שעצם העובדה שהוא עשה את המעשה ולאצדיקים

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

7

אחרים, שהיו ידועים ומפורסמים דוגמת משה, כלב, יהושע ודומיהם מלמדת, שלא

ממניעים טהורים בא מעשה הקנאות, אלא, משורשיו הטמאים של פנחס, שבאו לו

מסבא יתרו, שהיה כהן מדין ופיטם עגלים לעבודה זרה, וממנו ירש תכונות קשות,

רעות ואכזריות של שופך דמים.

ולכן, באה כאן ההדגשה "בקנאו את קנאתי בתוכם". כאן עלינו להבהיר את

המושג קנאות. רש"י במשנה )סנהדרין פא, ב( מפרש: "קנאין פוגעין בו בני אדם – -

כשרין המתקנאין קנאתו של מקום פוגעין בו בשעה שרואין את המעשה". הווי

אומר, רק צדיקים שבקרבם בוערת אש תמיד של כבוד הבורא, ואינם מסוגלים

לראות את חילול כבוד ה', רק הם רשאים לפגוע באותו אדם שמחלל שם שמים

בפרהסיא.

זו ההדגשה במעשה פנחס, שעבורו זכה לכל אותו שכר שפורט לעיל. מפני

שלא חש לא לכבוד משה ולא לכבוד עמו, לא לכבוד עצמו ולא למעמדו, אלא, אך

ורק לכבוד ה' "בקנאו את קנאתי" ואפילו לא העובדה החשובה מאד, מאד, שהוא

מנע מלחמת אחים, גם זה לא היה המניע. לכן, נשאר שמו לדורי דורות והוא שיזכה

לבשר ביאת הגואל בב"א.

סיכום: פנחס היה בעל דרגה רוחנית גבוהה מאוד. פנחס הוא היחיד

שזכה לכהונה בזכות מעשיו. מצב חירום מחייב הוראת שעה לשיפוט

מהיר והוצאה להורג מיידית! עמדו להוציא להורג רבע מהעם! ויכלה

להתפתח מלחמת אזרחים. כוונת זמרי להתיר את הזנות בפרהסיה .

פנחס נקט בדרך עורמה כדי להצליח במעשהו. פנחס הציל במעשה והציל

בתפילה.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה