chiddush logo

דברים

נכתב על ידי ישראל דן, 13/8/2014

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

1

בס"ד

כתובת האתר של ישיבת "אשרי האיש" ההרצאות של הרב יוסף צ. בן פורת – -

www.emuna.info

שיחתו השבועית של

ראש הישיבה הרב יוסף צ. בן פורת - -

ניצחון וכשלון במלחמה הסיבה על פי השקפת התורה!

פרשת דברים, שנת תשע"ד

"רְאֵה הַחִלֹּתִי תֵת לְפָנֶיךָ אֶת סִיחֹן וְאֶת אַרְצוֹ הָחֵל רָשׁ לָרֶשֶׁת אֶת

אַרְצ ו" )דברים ב, לא( פירש"י: "החלתי תת לפניך כפה שר של אמוריים -

של מעלה תחת רגליו של משה והדריכו על צוארו".

רש"י שהצהיר על עצמו, פעמים רבות, ואני לא באתי לפרש, אלא פשוטו של

מקרא, התקשה בכוונת המילה ' ראה החלתי', שפירושה, שהקב"ה הראה למשה

תמונה מסוימת שמשמעותה: א. שהמלך סיחון ניתן לפניו. ב. "וְאֶת אַרְצ ו" שלאחר

מכן, גם הארץ על כל יושביה תינתן לפניו. לכן הביא כאן, את דברי המדרש, המתאר

את התמונה שהראה הקב"ה למרע"ה, אשר בה הוא דורך ברגליו על צווארו של

'שר של אמוריים', אשר שוכב כפות לפניו.

ננסה מעט, לפי קט הבנתנו לרדת למשמעות העניין.

רגילים אנו לשמוע על מלחמות בהווה, ועל מלחמות שהיו בעבר. בכל

מלחמה יש בדרך כלל, מנצח ומנוצח. והנה, שומעים אנו ניתוחים והסברים, שונים

מאיזו סיבה ניצחה מדינה מסוימת את יריבתה. ההסברים כוללים היבטים שונים:

בראש ובראשונה צבאיים, אבל יש ונשמע גם נימוקים כלכליים, חברתיים, מדיניים

וכיוצ"ב. ידוע לכולנו, שבמלחמות רבות ישנן הפתעות גדולות! צבא שלפי כל

החשבונות השכליים היה אמור לנצח, נכשל והובס. ואילו צבא, שכולם סברו שינחל

מפלה, השיג ניצחון מזהיר! ואז יאריכו הפרשנים בהסבריהם, למה התוצאה היא

כפי שהינה, ומה היו הנתונים השגויים, שהביאו לחשיבה הראשונית, שהתבררה

כמוטעית. יתכן, וההסברים נכונים, כשם שיתכן שהם מוטעים. אולם, המאמין

בהשגחת הבוי"ת על כל ברואיו, מבין שיש סיבה קמאית לכל ההתרחשויות הבין -

לאומיות. הלוא היא, ההחלטה שהתקבלה בבית דין של מעלה בראש השנה, כפי -

שאנו אומרים בתפילה )מוסף של ר"ה(: "וְעַל הַמְדִינוֹת בּוֹ יֵאָמֵר, אֵיזוֹ לַחֶרֶב וְאֵיזוֹ

לַשָלוֹם". באותו גזר דין נאמר, בין אלו מדינות תהיה מלחמה, מי יהיה העם המנצח -

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

2

ומי העם המובס, כיצד יסתיים המאזן המלחמתי: מספר הרוגים, פצועים, נזקים

ברכוש הפרט ובתשתיות לאומיות, הכל, הכל נקבע, עד לחוט השערה! ואין מקרה -

כלל וכלל.

כעת עלינו להתמודד עם שתי שאלות: א. כיצד מתנהל אותו משפט, על פי

אלו כללים מתקיים הדיון בבית הדין, מהו ספר החוקים המנחה את פסיקת

השופטים ועל פי מה מתקבלת הכרעת הדין. ב. כיצד מוצא לפועל גזר הדין.

מבואר בחז"ל ובספרי קדמונים, שכשברא הקב"ה את העולם, ברא אותו

כמערכת של כוחות רוחניים נעלים עד מאוד, ההולכים ומשתלשלים כלפי מטה, עד

לקצה המערכת שבה נמצאים אנו, עד לאותו עולם גשמי וחומרי המוכר לנו. זה

שאמר הכתוב: "כִי גָבֹהַ מֵעַל גָבֹהַ שֹׁמֵר וּגְבֹהִים עֲלֵיהֶם" )קהלת ה, ז(.

כל חוקי הטבע, מבלי יוצא מן הכלל, אלה שמוכרים לנו ואלה שעדיין אינם

מוכרים, מנוהלים על ידי אותם כוחות רוחניים שהוזכרו. מנהלי המערכת נקראים

מלאכים. המילה 'מלאך' פירושה בלשון הקודש שליח. כלומר, הם שליחים של

הבוי"ת בהפעלת המערכת.

אותם מלאכים מנהיגים את הכוחות שמתחתיהם, באמצעות מערכת

הכוכבים והמזלות. על ידי קיבוציהם וצירופי סיבוביהם ומצביהם של הכוכבים,

מוזרמות ההשפעות שהוחלט עליהן בעולם הרוחני העליון, אל עבר העולם הגשמי,

וזו המציאות שאנו רואים כאן בעולמנו )יעויין דרך ה' ח"ב פ"ז, א ב(. -

נראה לי, שעל פי זה, יובן הפסוק שאנו אומרים מידי יום בפסוקי דזמרה

"מוֹנֶה מִסְפָר לַכוֹכָבִים לְכֻלָם שֵׁמוֹת יִקְרָא" )תהלים קמז, ד(. כשאנו מתבוננים

בטלסקופים הגדולים, הרי שאנו נדהמים מהמספר הרב של הכוכבים. כיום משערים

אנשי המדע, שיש מאתיים מיליארד גלקסיות, שבכל אחת מהן מאתיים מיליארד

כוכבים, כשלאיש אין שמץ של הבנה, מה תפקידם של כל אותם כוכבים במערכת

היקום. אולם, הפסוק אומר "לכולם שמות יקרא" שם משמעותו, מהות הדבר

ותפקידו. הווי אומר, שלכל כוכב יש תפקיד מיוחד. על פי דבריו של הרמח"ל,

הדברים מאירים עד מאוד. משמעותם של הכוכבים דומה למשמעותם של מספרי

הטלפון במרכזיה, או של המתגים הרבים בתחנת כוח גדולה כיוצ"ב. כלומר, לכל

מספר טלפון יש תפקיד, יש מטרה, יש כתובת. כיום יש בעולם מליארדים רבים של

מספרי טלפון. אולם, אם רוצים להגיע לאדם מסוים, חייבים לחייג אך ורק את

המספר שלו, ואם תהיה טעות ולוא במספר אחד, הרי שנגיע לכתובת שגויה, או

'לשום מקום'. אם רוצים להדליק או לכבות את החשמל, אפילו במדינה קטנה כמו -

ישראל, על אחת כמה וכמה במדינה גדולה כארה"ב או סין, ברור לכולנו, שישנם

מיליוני ומאות מיליוני מתגים, שעליהם יש ללחוץ, בכדי להוציא אל הפועל את

הרצוי לנו. כך גם בנמשל, כל כוכב משמש אמצעי ביניים, לאחד מן המלאכים, בזמן -

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

3

מן הזמנים במשך כל שנות קיום העולם, להוציא אל הפועל אחת מן המטלות שעליו

לבצע.

ידועים דברי חז"ל "אין לך כל עשב ועשב מלמטה שאין ממונה עליו מלמעלה

ושומר אותו, שמכה אותו ואומר לו גדל" )זוהר בראשית רנא, א(. וכך גם במדרש: "אין לך

כל עשב ועשב שאין לו מזל ברקיע שמכה אותו ואומר לו גדל" )ב"ר י, ו(. ביאור

הדברים הוא, שעל כל עשב יש מלאך שהוא הממונה הישיר עליו. שדרכו עוברת

ההשפעה והקיום שלו. מתחתיו ישנו המזל הכוכב שבאמצעותו מגיע השפע מהמלאך -

אל העשב. וכך מפורש בזוהר )תרומה קעא, ב( "ולית לך עשבא זעירא בכל עלמא דלא

שלטא עליה ככבא ומזלא ברקיעא, ועל ההוא ככבא ממנא חד דקא משמש קמיה

דקב"ה כל חד וחד כדקא חזי ליה" )ועיי"ש בהמשך( ]תרגום: "ואין לך עשב קטן בכל

העולם שלא שולט עליו כוכב ומזל ברקיע, ועל הכוכב הזה ממונה אחד שמשמש לפני

הקב"ה כל אחד ואחד כראוי לו" והם המלאכים[ )שפתי חיים, אמונה והשגחה ח"א, עמ' קלד(.

כלומר, שעל כל אחד ממיני העשבים, יש מלאך שממונה רק על סוג זה בלבד.

מלאך, בדרגה גבוהה יותר, ממונה על כל סוגי עשבי הבר. מעליו, מלאך שממונה על

כל צמחי השדה, כולל הצמחים המיועדים לאכילת האדם. מעליו, מלאך הממונה

על כל עולם הצומח. וכך בכל אחד מן התחומים, ישנה מערכת של היררכיה, כפי

שאנו מכירים בכל צורת שלטון אנושית. הן במערכת חינוך, הן במערכת תעשייתית,

הן במערכת צבאית, הן במערכת שיפוטית, ממשלתית וכיוצ"ב. וכן אמרו חז"ל:

מלכותא דרקיע כעין מלכותא דארעא )ברכות נח, א(.

וכך כתב רבינו, הבה נתבונן כיצד רואה רבינו משה חיים לוצאטו זצ"ל,

סערה קשה שנושבת בה רוח עזה, השוברת ועוקרת עצים גדולים וחזקים:

"והנה שם האדון ברוך הוא בטבע כל פקיד, לעמוד על משמרתו

ולקיים בגבורה מה שנמסר בידו, ולא ידחה ממשמרתו אלא באותו

הסדר שסידר האדון ברוך הוא. דרך משל, שר האילנות ישתדל ויתאמץ

להחזיק אילנותיו, ואולם בהיות הגזירה מלפניו יתברך שמו, יחזיק

]יחזק[ שר הרוח את הרוח כפי מה שיוגזר עליו, וידחה ]ויוחלש[ שר

האילנות כפי זה, ויעקרו כפי זה מאילנותיו בכח הרוח" )דרך ה', ח"ב ה, ד(.

כלומר על פי רצון ה' כוחו של שר הרוח התחזק, ואילו כוחו של שר האילנות

הוחלש. וכך יכל שר הרוח לגבור ולעקור את אותם עצים חזקים השתולים במקום

זה עשרות שנים.

הרי, גזר הדין שמתקבל בבית דין של מעלה, גורם להחלשת או חיזוק

המלאכים הנוגעים בדבר, ובהמשך הדרך, דרג הבינייםהכוכבים הקשורים לעניין, -

ובסופו של דבר, אנו חוזים בתוצאה כאן, בעולמנו שלנו.

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

4

ניתן לסכם אפוא, את שנתבאר עד כאן, בתמציתיות באופן זה: הקב"ה ברא

את העולם בשלוש שכבות א. מלאכים ברמות שונות של כוח ועוצמה. ב. כוכבים

ומזלות שהם האמצעים דרכם מעבירים המלאכים את הכוחות כולם, הן הטובים

והן הרעים, הן הבונים והן ההרסניים. ג. העולם הגשמי בו אנו חיים אשר הוא

תכלית הבריאה. בו מתרחש כל מה שהוחלט בעולמות העליונים.

הצגנו שאלה, כיצד נעשה הדין והמשפט בבית הדין של מעלה? מבאר רבינו

הרמח"ל )שם ב, ו( שכפי שבמערכת המשפט האנושית, מתנהל הדיון בפני שופטים,

אשר בפניהם מופיע הקטגור המציג את סעיפי כתב האישום, לאחר מכן מופיע

סנגור, המשמיע את עמדתו. אז דנים השופטים ומחליטים את מה שהם מוציאים

כדין צדק. כך גם בשמים, ישנם מלאכים שהם השופטים, וישנו מלאך שהוא

הקטגור, ישנו מלאך שהוא הסנגור, ולאחר מכן מתקבלת הכרעת הדין.

הקב"ה אף שהוא מלך מלכי המלכים, כל יכול, "מִי יֹאמַר אֵלָיו מַה תַעֲשֶה"

)איוב ט, יב(, למרות זאת, הוא אמת וחותמו אמת )שבת נה, א. יומא סט, ב(. כמו שאמר אדון

הנביאים, "הַצּוּר תָמִים פָעֳלוֹ כִי כָל דְּרָכָיו מִשְּפָט אֵל אֱמוּנָה וְאֵין עָוֶל צַדִיק וְיָשָׁר

הוּא" )דברים לב, ד(. ברא את העולם שיתנהל על פי חוקים קבועים מראש, באמת

וביושר בלי שום משוא פנים! וכך, טען אברהם אע"ה כלפי בורא העולם: "הֲשֹׁפֵט כָל

הָאָרֶץ לֹא יַעֲשֶה מִשְׁפָט"?! )בר' יח, כה(. לכן, למרות שה' אהב מאוד את אאע"ה, וגם

הוא אהב את השי"ת בכל לבבו ובכל נפשו ובכל מאודו, כמו שהעיד עליו הכתוב

"אַבְרָהָם אֹהֲבִי" )ישעיה מא, ח(. ובגלל זה הבטיח לו, שייתן לזרעו את ארץ כנען, הסביר

לו הקב"ה, שאין הדבר יכול להיעשות מידית. וזאת על אף, שה' אוהב מאוד את עם

ישראל, כמו שכתוב "אָהַבְתִי אֶתְכֶם אָ מר ה' " )מלאכי א, ב(. אלא אך ורק: "וְדוֹר רְבִיעִי

יָשׁוּבוּ הֵנָה כִי לֹא שָׁלֵם עֲ ון הָאֱמֹרִי עַד הֵנָה" )בר' טו, טז(. ופירש"י: "כי לא שלם עון

האמורי להיות משתלח מארצו עד אותו זמן שאין הקב"ה נפרע מאומה עד -

שתתמלא סאתה שנאמר )ישעיה כז, ח( 'בְּסַא סאָה בְּשַׁלְחָה תְרִיבֶנָה' ". פירושו:

"בסאסאה ר"ל במדה שחטאו במדה ההיא נפרע מהם ולא העיר כל חמתו" )מצודת -

דוד, שם(. הרי לנו, שמידת האהבה אינה באה במקום מידת האמת והיושר. ואף עם

מאוס ושנוא, כמו הכנענים שעשו תועבותמוסריות, רבות בארץ ישראל, כמו

שפירטו הכתובים פעמים רבות, לא יגורש בטרם תחייב זאת מידת הדין והאמת.

בכדי להבין מעט את המתרחש בקרב בני המין האנושי, נלך אצל רבותינו

הקדמונים ונפתח בדבריו של מאור עינינו, הרמב"ן זצ"ל, אשר כל רז לא אניס ליה:

"והענין כי השם הנכבד ברא הכל, ושם כח התחתונים בעליונים,

ונתן על כל עם ועם בארצותם לגוייהם כוכב ומזל ידוע כאשר נודע

באצטגנינות וזהו שנאמר )דברים ד, יט( 'אֲשֶׁר חָלַק ה' א לֹהֶיךָ אֹתָם לְכֹל -

הָעַמִים', כי חלק לכולם מזלות בשמים, וגבוהים עליהם מלאכי עליון

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

5

נתנם להיותם שרים עליהם, כענין שכתוב )דניאל י, יג( 'וְשַר מַלְכוּת פָרַס

עֹמֵד לְנֶגְדִי, וכתיב )שם, כ( 'וְהִנֵה שַר יָוָן בָּא', ונקראים מלכים כדכתיב )שם,

יג( 'וַאֲנִי נוֹתַרְתִי שָׁם אֵצֶל מַלְכֵי פָרָס'. והנה השם הנכבד הוא א להי הא- -

להים ואדוני האדונים לכל העולם, אבל ארץ ישראל אמצעות הישוב היא

נחלת ה' מיוחדת לשמו, לא נתן עליה מן המלאכים קצין שוטר ומושל

בהנחילו אותה לעמו המיחד שמו זרע אוהביו, וזהו שאמר )שמות יט, ה(

'וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָה מִכָל הָעַמִים כִי לִי כָל הָאָרֶץ', וכתיב )ירמיה יא, ד( 'וִהְיִיתֶם

לִי לְּעָם וְאָנֹכִי אֶהְיֶה לָכֶם לֵא לֹהִים' " )ויקרא יח, כה(. -

כדי להבין את משמעות הדברים, חייבים אנו להבהיר מספר מושגי יסוד. -

בדור ההפלגה התפצלה האנושות לשבעים עמים. מעל כל עם, מינה הקב"ה

מלאך שמתפקידו להנהיג את האומה, והוא מכונה 'שר' של אותה אומה )דניאל י, כ(.

כל אחד מן השרים, מושל באחד מן העמים. הדבר מקבל את ביטויו בכך, שכל

ההשפעות היורדות מן השמים על אותה אומה, מנותבות אך ורק דרך אותו שר

ובאמצעותו. הוא זה שמשגיח עליה באופן פרטי, השגחתו של הקב"ה על אותם

שבעים עמים, הינה 'השגחה כללית' בלבד. היחידים שיוצאים מן הכלל, הם בני

ישראל, שהם נקראים 'עם ה' ', ולכן הוא יתברך משגיח עליהם באופן פרטי, כמו

שכתוב: "כִי חֵלֶק ה' עַמוֹ יַעֲקֹב חֶבֶל נַחֲלָת ו" )דברים לב, ט(. בנוסף לכך, קיבל כל עם

מקום מסוים, למגוריו, על פני הארץ. גם אותה מדינה, נמצאת תחת חסותו של

'השר' המלאך הממונה על העם )שם, פ' אחרי(. גם כאן, יש לעם ישראל מעמד מיוחד,

כמו שאמר רבי עקיבא: "חֲבִיבִין יִשְרָאֵל שֶׁנִקְרְאוּ בָנִים לַמָקוֹם. חִבָּה יְתֵרָה נוֹדַעַת

לָהֶם שֶׁנִקְרְאוּ בָנִים לַמָקוֹם, שֶׁנֶאֱמַר )דברים יד, א(, 'בָּנִים אַתֶם לַה' אֱלֹהֵיכֶם' " )אבות ג, יד(.

לכן נתן להם הקב"ה את ארץ ישראל, שהיא נקראת ארמונו וארצו של הבורא, כמו

שכתוב: "כִי בָחַר ה' בּצִיּוֹן אִוָּה לְמוֹשָׁב ל ו" )תהלים קלב, יג(.

כך גם בדבריו של רבינו הגדול, המקובל הנשגב רבי משה חיים לוצאטו זצ"ל,

אשר הרחיב בביאור הדבר:

"והנה בשעה שנחלק העולם כך, שם הקב"ה שבעים פקידים

מסוג המלאכי, שיהיו הם הממונים על האומות האלה, ומשקיפים

עליהם ומשגיחים על עניניהם. והוא יתברך שמו לא ישגיח עליהם אלא

בהשגחה כללית, והשר הוא ישגיח עליהם בהשגחה פרטית, בכח שמסר

לו האדון בברוך הוא על זה. ועל דבר זה נאמר, 'רַק אֶתְכֶם יָדַעְתִי מִכֹל

מִשְׁפְחוֹת הָאֲדָמָה' )עמוס ג, ב(. ...

ואולם במעשיהם של ישראל תלה האדון ברוך הוא תיקון כל

הבריאה ועילויה כמו שזכרנו, ושעבד כביכול את הנהגתו לפעלם... אך

מעשה האומות לא יוסיפו ולא יגרעו במציאות הבריאה, ובגילויו יתברך

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

6

שמו או בהסתרו, אבל ימשיכו לעצמם תועלת או הפסד, אם בגוף ואם

בנפש, ויוסיפו כח בשר שלהם או יחלישוהו" )דרך ה' ח"ב פ"ד, סעיף ח ט(. -

הרי שבעוד שבמערכת היחסים שבין המלאכים אל העולם החומרי על שלש

השכבות אשר בו: דומם, צומח, חי הזרימה היא חד סטרית, מן המלאכים דרך -

הכוכבים אל אותם יצורים. הרי שביחסים שבין המלאכים לבני אדם, המערכת היא

דו סטרית. אמנם, כל השפע הגשמי על כל חלקיו, מגיע אל בני אדם מן המלאכים -

דרך הכוכבים והמזלות, כפי שהוא מגיע אל החיות ואל הצמחים. ברם, ישנו משוב

חוזר, אשר בו כל מעשיהם של בני האדם יוצרים אנרגיות חיוביות ושליליות. כפי

שאמרו חז"ל שאדם שעושה מעשה טוב, יוצר מלאך טוב. ובאם הוא עושה מעשה

רע, הוא יוצר מלאך רע. אותם כוחות שיוצר האדם, זורמים כלפי מעלה ויש בכוחם

להשביח ולחזק את הכוחות היורדים כלפי מטה. כפי שאמר משה רבינו אל בני

ישראל בטרם מותו )דברים ל, טו. יט(:

"רְאֵה נָתַתִי לְפָנֶיךָ הַיּוֹם אֶת הַחַיִּים וְאֶת הַטּוֹב וְאֶת הַ מוֶת וְאֶת

הָרָע. וגו'. הַעִדֹתִי בָכֶם הַיּוֹם אֶת הַשָמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ הַחַיִּים וְהַמָוֶת נָתַתִי

לְפָנֶיךָ הַבְּרָכָה וְהַקְלָלָה וּבָחַרְתָ בַּחַיִּים לְמַעַן תִחְיֶה אַתָה וְזַרְעֶךָ".

הרי שבאם יעשה האדם מעשים טובים, הרצויים בעיני א להים, יגרום בכך -

שהשפע שירד אליו מלמעלה, יהיה באיכות טובה מאוד ובכמות גדולה מאוד. אולם

אם ח"ו יעשה מעשים רעים, הרי שהוא יזרים כלפי מעלה כוחות שלילים ויגרום

בכך, משוב חוזר של רעות רבות וקשות שתזרומנה אליו.

כך גם ברמה של הכלל, בראש השנה נדון כל אדם באופן פרטי, וכך גם כל

אומה ואומה. המלאך של האומה הוא תוצאה של מעשיה, אומה שעושה הרבה

מעשים טובים, המלאך שלה מתחזק. יודגש, מעשים טובים של נוכרים, בני נח, -

פירושו, שהם מקיימים שבע מצוות בני נח, מפני שנצטוו עליהם על ידי הקב"ה מפי -

משה מסיני. כמו כן, הם עומדים באמות מידה מוסריות, שהשכל האנושי מחייב

אותן. אולם, אומה שאיננה שומרת על הכללים הנ"ל, עושה מעשים רעים ובכך הם

מחלישים את המלאך שלהם. כלומר, הם 'חותכים את הענף שעליו הם יושבים'.

וכשייבש הענף לגמרי המלאך שלהם יאבד את כוחו, הרי שהאומה תיפול לידי

אומה אחרת. או שיתכן, שתסבול צרות רבות ורעות, מגפות ואסונות ותתחסל.

הבה נתבונן בדברי המדרש בפרשתנו, שיש בהם הארה לענייננו )דב"ר א, כב(:

" 'רְאֵה הַחִלֹּתִי' )דברים ב, לא( זה שאמר הכתוב: 'לֶאְסֹר מַלְכֵיהֶם בְּזִקִים'

)תהלים קמט, ח( ומהו מלכיהם א"ר תנחומא אלו הם מלכי עובדי כוכבים

'וְנִכְבְּדֵי הם בְּכַבְלֵי בַרְזֶל' אלו שריהם של מעלה שאין הקב"ה פורע

מאומה עד שפורע משרו תחלה. כיצד פרעה וכל המצריים לא שקעם

הקב"ה בים, עד ששקע לשרן תחלה. מנא לן אמרי רבנן סוסים

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

7

ורוכביהם אין כתיב כאן, אלא 'סוּס וְרֹכְב ו' )שמות טו, א( זה השר שלהן.

וכשיצאו המצריים לרדוף אחרי ישראל תלו ישראל את עיניהם והיו

רואין שרן של מצריים פורח באויר. מנין, א"ר יצחק דכתיב 'וְהִ נה

מִצְרַיִם נֹסֵעַ אַחֲרֵיהֶם' )שם יד, י(, זה השר שלהן. הוי לאסור מלכיהם

בזיקים וגו'. ואף סיחון ועוג כשבקשו להזדווג עם ישראל אמר הקב"ה

למשה ראה שהפלתי שר שלהן שנאמר ראה החלותי תת לפניך".

בעל המדרש מציג בפנינו את שמתרחש בשמים, בעולם המלאכים, בעידן

מלחמה. בטרם תנוצח מדינה כלשהי, השר של אותה מדינה, מורשע ומוכרע בבית

דין של מעלה. נאזק באזיקים ומופל ארצה!

הסיבה שאותו מלאך מורשע בבית הדין של מעלה, איננה מפני שהוא עשה

מעשים רעים, שכן הוא מלאך והוא חסר כוח בחירה, אלא שכפי שכתב מרן הרב א.

א. דסלר זצ"ל )מכתב מאליהו ח"ב, עמ' 82 ( השר של האומה הוא המהות הרוחנית שלה.

חלק ממהותה של האומה הוא הארץ אשר חלק לה הקב"ה, כפי שכתב הרמב"ן. כי

לכל עם ועם נתן הקב"ה מקום מיוחד בכדור הארץ, אשר מתאים לאופיו ולמילוי

תפקידו בהתאם לייעודו בבריאה. וכך כל ארץ מגדלת אומה, לפי תכונותיה

המיוחדות. אותן תכונות זורמות אל בני האומה, מהשר שלהם אשר בשמים. שהרי

כפי שהתבאר, סדר השתלשלות הבריאה וההנהגה היא, ששר האומה אינו כמו אצל

בני אדם גורם חיצוני, אלא קיימת בינו לבין האומה זהות מוחלטת. אלא שהוא

מהווה יישות רוחנית והם מהווים יישות גשמית. כך נבין, שהקב"ה אמר לאברהם

אע"ה, שמאחר ועמי כנען טרם השחיתו דרכם לגמרי, הרי שיש כוח לשר שלהם

למעלה, ולא ניתן להפילו. אולם, כאן הראה הקב"ה למשה, ששרי כנען, סאת

עוונותיהם כבר מלאה ואי לכך, המלאך שלהם איבד את כוחו והוא שוכב כרגע כפות

בפני משה רבינו, אשר יכול ליטול אותו כפי שנוטלים עלה יבש. זה הפירוש,

שהקב"ה הראה למשה, שהוא דורך על צווארו של סיחון ומאחר וכך, גם עמו וארצו

ניתנו בידו.

נראה הארה נוספת בדבריו של הגאון המקובל, רבינו יצחק אייזיק חבר

זצ"ל, מגדולי ממשיכי דרכו ותורתו של מרנא הגר"א זצ"ל:

"ידוע כי נבראים הנמצאים בעולם מתחלקים לשלש מדרגות. עולם

התחתון, עולם הגלגלים, ועולם המלאכים שהוא עולם העליון, והם

שלוחי יתברך בעולם הזה. וסידר בעל הגדה שיציאת מצרים לא היתה על

ידי אחד משלשתם. ... והיינו כמו שמצינו שכל אומה יש לה שר מיוחד

כמו שכתוב בדניאל 'ועתה אשוב להלחם עם שר פרס' )דניאל י, כ( שתחילה

היתה מלכות אחרת משועבדת תחת שר פרס כי גם בשמים ממעל היתה

שליטה לשר פרס על אותו שר, וכאשר גבר בשמים ממעל אותו שר, על

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

8

שר פרס, אז גם למטה יצאו חפשיים וגברה ידו על שר פרס והתחילה

מלכותם וממשלתם, וכן הוא תמיד במלכויות הארץ המסורים תחת ידי

מלכות אחרת על ידי השרים העליונים, כמו שכתוב 'יִפְקֹד ה' עַל צְבָא

הַמָרוֹם בַּמָרוֹם' )ישעיה כד, כא(, ואחר כך על מלכי האדמה באדמה. ובא

הכתוב לומר שיציאת ישראל וחפשיותם מיד פרעה ומצרים לא היתה על

ידי אחד משלש אלו דרכים, לא על ידי מלאך, לומר שישראל מסורים

תחת שר ומלאך בשמים ממעל וגברה ידו במלחמה בשמים על שרו של

מצרים, שאין ישראל מתנהגים על ידי שום שר כלל אלא על ידי יתברך

בעצמו" )הגדה של פסח, יד חזקה, עמ' קט(.

כלומר, כפי שהתבאר בדברי הרמב"ן והרמח"ל, ישראל שייכים להקב"ה

אשר משגיח עליהם בהשגחה פרטית. ולכן זכו ונקראו 'בנים' כמו שכתוב "בָּנִים

אַתֶם לה' אֱלֹהֵיכֶם" )דברים יד, א(. ולא סתם בנים, אלא שהקב"ה אמר למשה, בהופיעו

לפני פרעה להציגאת עם ישראל כ" בּנִי בְכֹרִי יִשְרָאֵל" )שמות ד, כב(. מכאן נגזר שאין

שום מלאך שממונה על עם ישראל. אולם, כפי שציין הרמח"ל בדברים שהובאו

לעיל, כוח מעשיהם של ישראל משפיע לא רק עליהם, אלא על כל שבעים העמים

כולם ועל כל הבריאה כולה, כלומר דומם, צומח, חי. מעשיהם הטובים, שפירושם,

קיום תרי"ג המצוות כדת וכדין, יחד עם עמידה במערכת ענפה של תיקון ושיפור

המידות, גורמת להזרמה עצומה של 'מלאכים טובים', כלומר כוחות רוחניים

אדירים, כלפי העולם העליון ומכאן המשוב החוזר של שפע ברכה עצום, לכל

הנבראים בעולם. ביאר זאת רבינו הרמח"ל בקונטרס "דרך עץ החיים", שמה

שנאמר בתהלים: "תְנוּ עֹז לֵא לֹהִים" )סח, לה(, פירושו שיש בכוחם של ישראל להגביר -

את כוחות הטוב שזורמים לבריאה. ומאידך, כפי שכתב רש"י על הפסוק "צוּר יְלָדְךָ

תֶשִׁי" )דברים לב, יח( "כשבא להיטיב לכם אתם מכעיסין לפניו ומתישים כחו מלהיטיב

לכם". כוחם של ישראל לגרום רע לעולם כולו ובראש ובראשונה לעצמם.

וכך כתב רבן של ישראל רבי חיים מוולוז'ין זצ"ל:

"אבל אנחנו תחת הס"מ אשר אנחנו בעצמנו מוסיפים לו כח בכל

עון וחטא פרטי. ואז"ל אין הקב"ה נפרע מהאומה אא"כ נפרע משרה

תחילה. וא"כ בגלות הזה איך תהיה נפילת השר, הלא הס"מ מאחר שאנו

מצדדים בעדו ותומכים בידו בעוונותנו הרבים ומגבירים אותו על עצמו,

וכמו שכתוב 'כי תעביר ממשלת זדון מן הארץ', ואז 'ותמלוך', וכמו

שכתוב 'וְעָלוּ מוֹשִׁעִים בְּהַר צִיּוֹן לִשְׁפֹט אֶת הַר עֵשָו' )עובדיה א, כא(, אז

'והיתה לה' המלוכה...' " )דרשתו בא' דסליחות תקע"ד. הובא במכתב מאליהו, שם(.

הרי לנו שקונן מרן על שאנו באיוולתנו, מחזקים את כוחם של שרי מלאכי

אומות העולם בעולמות העליונים, ומכאן כל צרותנו.

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

9

מעשה שסיפר אדם שהיה אצל כ"ק האדמו"ר הקדוש רבי אהרן מבעלזא

זצ"ל, בשבת קודש פרשת "זכור" בשנת תרצ"ח. והנה באותה שבת פשטה השמועה

מפי הנוכרים, שהצורר האשמדאי ימ"ש, שהיה הפירר של גרמניה, פלש בעיצומה של

השבת לאוסטריה, אשר תושביה קבלו בזרועות פתוחות. בכך אוחדה על פי דבריו

האומה הגרמנית. בהיסטוריה צעד זה מכונה 'אנשלוס' ההיסטוריונים רואים בכך

את תחילתה של מלחמת העולם השניה. במאמר מוסגר, אנו רואים בכך, את העם

העמלקי, שהפך להיות ליישות שטנית!

במוצאי שבת כשאותו יהודי פנה לשוב לביתו, ובא לקבל ברכת הדרך מרבו,

ביקש ממנו הצדיק זצ"ל, בזו הלשון: "אנא, אני מבקש ממך, בדרכך עבור דרך הציון

הקדוש של הרבי ר' אלימלך זצ"ל בליזענסק, והתפלל שם בעד כלל ישראל. כי

המקום של הרשע, מאוד מאוד גבוה ואסור להזכיר אפילו את שמו, עד כדי כך

מסוכן הדבר. תבקש ותתחנן הרבה, כי גורלו של עם ישראל בסכנה נוראה".

הרי רואים אנו, שהצדיקים יכולים לראות את דרגתם של שרי האומות,

באיזה מקום הם נמצאים ולפי זה לדעת, אם יש לחשוש מהם או לא.

אנו נמצאים כרגע "בתשעת הימים", ימים קשים לעם ישראל מאז ומתמיד.

נאמנים עלינו דברי חז"ל שהחורבן של בית שני, בגלל שנאת חינם באה. אותו חטא

קשה מחזק את כוחה של ס"א. את כוחם של אומות העולם ומכאן הכוח והעוצמה

שיש להם להרע לנו. אם נתקן זאת, ונרבה באהבה ובאחווה, בתורה ובקדושה,

בצדקה ובגמילות חסדים, נגביר את כוחה של הקדושה ונצמצם את כוחה של

הטומאה, את כוחם של שרי אומות העולם ובכך נזכה, להעביר ממשלת זדון מן

הארץ ויקוים בנו "וְנִשְגַב ה' לְבַדוֹ בַּיּוֹם הַהוּא" )ישעיה ב, יא(.

סיכום: הסיבה שאומה אחת שולטת והאומה האחרת נשלטת,

אומה אחת מנצחת והשניה מובסת, היא מפני שהשר של האומה האחת

חזק ושל האחרת חלש. הגורם לעוצמתם היחסית של השרים, הוא

מעשיה של האומה. באם מעשיה טובים, השר שלה מתחזק והולך. ובאם

מעשיה מושחתים, השר שלה הולך ונחלש. כל מה שאנו רואים בעולם,

הוא תוצאה של מה שהתרחש בעולם העליון. מעשיהם של ישראל

משפיעים על כל העמים וכמובן, על עצמם.

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה