chiddush logo

הכעס

נכתב על ידי ישראל דן, 13/8/2014

 

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

1

בס"ד

כתובת האתר של ישיבת "אשרי האיש" ההרצאות של הרב יוסף צ. בן פורת – -

www.emuna.info

שיחתו השבועית של

ראש הישיבה הרב יוסף צ. בן פורת - -

הכעס הוא החמור שבחטאים!

פרשת חקת, שנת תשע"ד

מה היה חטאו של משה?

פרשת מי מריבה, הינה מהפרשיות הסתומות ביותר בתורה. רבים מן

הראשונים מנסים לפענח, כל אחד על פי דרכו, מה היה חטאו של משה רע"ה, שעליו

קיבל עונש כה חמור, למות במדבר! "לָכֵן לֹא תָבִיאוּ אֶת הַקָהָל הַזֶה אֶל הָאָרֶץ אֲשֶר

נָתַתִי לָהֶם" )במדבר כ, יב(. לאחר ארבעים שנות נדודים, ועבודה קשה ומפרכת בהנהגת

עם ישראל ובחינוכו, בלימוד התורה בחינוך יום יומי לקיום המצוות, אין הוא זוכה

למשאת נפשו להיכנס אל "ארץ חמדה טובה ורחבה שהנחלת לאבותינו".

ברם, גם הנמקת העונש חמורה וסתומה עד מאוד, אולי אף יותר מן העונש.

"יַעַן לֹא הֶאֱמַנְתֶם בִי לְהַקְדִי שנִי לְעֵינֵי בְנֵי יִשְרָאֵל" )שם(. האם מסוגלים אנו להבין את

ההאשמה "לֹא הֶאֱמַנְתֶם בִי", ביחס למנהיגי האומה משה ואהרן? אולם, עיקר

הקושי הוא, היכן טמון החטא?

רבינו חיים בן עטר ז"ל )במדבר כ, ח( כותב כך:

"פרשה זו רבו עליה כל מפרשי התורה, ותרתי בה לאור באור

החיים, וקודם שנעמוד על פשטן של כתובים נקדים להבין מה היתה

שגגתו של משה בענין זה, אשר היה סיבה לגזירתו, וראיתי שנאמרו

עשרה דרכים בענין בדברי מפרשי התורה, והן הנה בקצרה...". ולאחר

שהוא מונה את כל עשרת הפירושים, הוא מסכם כך: "הנה כל העשרה

דרכים אינם מוציאים אותנו ידי חובת האמת...". הוא מרמז

לקושיותיהם של: הרמב"ן, הראב"ע האברבנאל ועוד ועוד. הוא כמובן,

נותן פירוש משלו.

לדעת הרמב"ם חטא משה בחטא הכעס

אנו נמקד את הדיון בפרשנותו המקורית מאוד של הרמב"ם, אותה הביא

בהבלעה, בתוך מאמרו המפורסם "שמונה פרקים", וכה דבריו שם:

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

2

"ואתה יודע שאדון הראשונים והאחרונים משה רבינו, עליו

השלום, כבר אמר אליו השם יתברך: 'יען לא האמנתם בי להקדישני

לעיני בני ישראל' )במדבר כ, יב(, 'על אשר מריתם את פי במי מריבה' )שם, כד(

על אשר לא הקדשתם אותי, וחטאו, עליו השלום, הוא שנטה לצד אחד

מקצוות ממעלות המדות, והוא הסבלנות, כאשר נטה לצד הרגזנות

באמרו: 'שמעו נא המורים' )שם, י(. דקדק עליו השם יתברך, שיהיה אדם

כמוהו כועס לפני עדת ישראל במקום שאין ראוי בו הכעס?! וכיוצא

בזה, בדין האיש ההוא הוא חילל השם יתברך, מפני שמתנועותיו

ומדבריו כולם למדים... ואיך יראה בו הכעס והוא מפעולות הרע, כמו

שבארנו, ולא יבא כי אם מתכונות רעות מתכונות הנפש" )פ"ד(.

תורף פירושו הוא כך: המילה 'המורים' משמעותה כמו 'המורדים' והיא

כינוי גנאי חריף, לעם ישראל. דבר שלא הגיע להם מכיוון, שדרישתם למים, הייתה

מוצדקת ולא היה בה משום קנטרנות ומרדנות, כפי שהיה בשעה שדרשו בשר. שהרי

מים, הם מיצרך חיוני ביותר, שלא ניתן לחיות בלעדיו אף זמן קצר. התבטאות זו של

משה מקורה, בהתעוררות מידת הכעס בעומק נפשו של משה רע"ה. בני ישראל היו

מתבוננים במשה בכל עת ובכל שעה, בבחינת "וְהָיוּ עֵינֶיךָ רֹאוֹת אֶת מוֹרֶיךָ" )ישעיה ל,

כ(. מאחר והוא היה כליל השלימות, מבחר המין האנושי, הרי שמכל מילה שאמר

ומכל תנועה שעשה, למדו הם אורחות חיים. יוצא אפוא, שגם הם יתירו לעצמם את

מידת הכעס. לחילופין, הם יחשבו שאם משה כועס עליהם, סימן שה' כועס עליהם.

בעוד שלמעשה, הקב"ה באמת לא כעס עליהם, כתוצאה מכך, יתחילו לחשוב, למה

הקב"ה כועס עליהם, כשלא עשו כל עוול? בין לפי ההבנה הראשונה ובין לפי ההבנה

השניה, יצר דיבורו של משה חילול ה', שהוא העוון החמור ביותר, כפי שהתבאר

במסכת יומא )פו, א(. בעוד שתכליתו של האדם היא לקדש שם שמים. זה פשר

האשמה: "יַעַן לֹא הֶאֱמַנְתֶם בִי לְהַקְדִּישֵׁנִּי לְעֵׁינֵׁי בְנֵׁי יִּשְרָאֵׁל".

הרמב"ן שהביא פירוש זה, סירב לקבלו מכל וכל, והירבה להקשות עליו

ולפרוך אותו, ונתן פירוש משלו. אולם, אנו נלך בעקבות פירוש הרמב"ם. אבל עלינו

לענות על מספר שאלות: א. הלוא, משה רבינו חטא מספר פעמים ולא נענש עליהם,

למה הכעס, הינו חטא חמור ביותר מכל החטאים האחרים? ב. למה הכעס מבטא

חוסר אמונה? שהרי נאמר "לֹא הֶאֱמַנְתֶם בִי". -

הכעס הינו החמור שבחטאים

את הפתח נמצא אולי בדברי הרמב"ן, שלמרות, ששלל לחלוטין את פרשנותו

של הרמב"ם, אודות חטאו של משה. אולם, גם הוא תומך בדעה שעוון הכעס חמור

עד מאוד. ההוכחה הטובה ביותר, שהלוא במכתבו המפורסם, אותו שלח מעכו

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

3

לקטלוניא לבנו, המכונה "אגרת הרמב"ן", והמופיע כיום כמעט בכל סידור ובהרבה

ספרים, פותח הוא את דבריו באזהרה מפני מידת הכעס.

"תִתְנַהֵג תָמִיד לְדַבֵר כָל דְבָרֶיךָ בְנַחַת לְכָל אָדָם וּבְכָל עֵת, וּבָזֶה תִנָצֵל

מִן הַכַעַס, שֶׁהִּיא מִּדָה רָ עה לְהַחֲטִּיא בְנֵׁי אָדָם. וְכֵן אָמְרוּ רַבוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם

לִבְרָכָה, כָל הַכוֹעֵׁס כָל מִּינֵׁי גֵׁיהִּנָם שוֹלְטִּין בוֹ, שֶנֶאֱמַר הָסֵר כַעַס מִלִבֶךָ,

וְהַעֲבֵר רָעָה מִבְשָרֶךָ, וְאֵין רָעָה אֶלָא גֵיהִנָם, שֶנֶאֱמַר וְגַם רָשָע לְי ום רָעָה.

וְכַאֲשֶר תִנָצֵל מִן הַכַעַס תַעֲלֶה עַל לִבְךָ מִדַת הָעֲנָוָה שֶהִיא מִדָה טוֹבָה מִכָל

הַמִדוֹת טוֹבוֹת".

אם היו מטילים על כל אחד מאתנו, לנסח מכתב קצר ובו אזהרה להימנע

מעבירות ולקיים מצוות, סביר מאוד להניח, שהיינו פותחים אחרת לגמרי מכפי

שניסח הרמב"ן את אגרתו. היינו מדגישים אולי את ענייני שמירת הלשון, או את

עניין המאכלות האסורים, ושמא, עניינים שבקדושה, או התמדה בלימוד התורה.

אולם, מתוך סידור הדברים, של מאור עינינו הרמב"ן, עלינו ללמוד, שחטא הכעס

חמור מכולם. וכך מצאנו גם בדבריו של רבינו חיים ויטאל ז"ל בספרו "שערי

קדושה" )ח"א, שער ב'(:

"שאמרו רבותינו ז"ל )זח"א כז, ב ועוד( כל הכועס כאלו עובד עבודה

זרה ממש, שהיא היותר שקולה ככל תרי"ג המצות".

עצם קביעה זו, יש בה כדי להחריד כל אחד ואחד! שהרי אם יש אל איש

מאתנו, האם אכל פעם חזיר במזיד? הלוא, ייעלב עד עמקי נשמתו, אף מעצם

השאלה! מפני שהשואל חושד בו, שהוא מסוגל או היה מסוגל לאכול במזיד כזית

מאותה חיה מאוסה, שאף את שמה נזהרים אנו מלהזכיר, ומכנים אותה בשם "דבר

אחר". אולם, האם נעלב באם ישאלונו, האם אי פעם כעסנו במזיד? דומני, שכולנו

נענה בחיוב. וכי מכירים אנו אדם שלא כעס מימיו? הלוא רק הצדיקים והחסידים

הגדולים ניצלו מן הכעס. והנה, בא רבינו קדוש ה', ועל סמך מקורות מפורשים

בדברי חז"ל, מודיע לנו, שלכעוס ולו פעם אחת, חמור יותר מאשר לאכול חזיר

שלם מראשו ועד זנבו! שהלוא, המשיל חטא זה בערכו לעבודה זרה! הווי אומר,

שאין חמור ממנו.

יוצא אפוא שאף אם ביחס לכל המידות כתב רבינו ז"ל דברים חריפים ביותר:

"יותר צריך ליזהר ממדות הרעות יותר מן קיום המצות עשה ולא

תעשה... והבן זה מאד איך היסוד של קיום המצות הם על ידי מדות

הטובות וכן בהפכם... כי בהיות מדות הרעות קבועות באדם נמנע הוא

מלקיים התורה והמצות וגם אם יקיימם יהיה שלא לשם שמים ובטורח

גדול" )שם(.

הרי שהכעס הוא הגרוע ביותר שבכל 'אוצר' המידות הרעות המוכרות לנו.

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

4

בזמן הכעס נשמת האדם מסתלקת ושוב אינה חוזרת

והנה, הובאו בספרים דבריושל מהרח"ו ז"ל, בשם האר"י ז"ל:

"מורי האריז"ל היה מקפיד בעוון הכעס יותר מכל שאר

עבירות. ואפילו כשהוא כועס בשביל מצוה. וכענין משה ]שכעס במי

מריבה, ומלחמת מדין[. והיה נותן טעם לזה ואומר: כי הרי כל שאר

העבירות אינם פוגמים אלא כל עבירה ועבירה פוגמת באבר אחד, אבל

מידת הכעס, פוגמת כל הנשמה כולה ומחלפת אותה לגמרי.

והענין הוא, כי כאשר יכעוס האדם, הנה הנשמה הקדושה

מסתלקת ממנו לגמרי, ונכנסת במקומה נפש מצד הקליפה. וזה סוד מה

שאמר הכתוב: 'טֹרֵף נַפְשוֹ בְאַפּ ו וגו' ' )איוב יח, ד(. כי ממש טורף נפשו

הקדושה ועושה אותה טריפה, וממית אותה בעת אפו וכעסו כמבואר

בזוהר.

ואף על פי שעושה האדם תיקונים לנפשו, ותשובה מעולה על כל

עונותיו ומצוות רבות וגדולות, הכל נאבדים ממנו לגמרי! לפי שהרי

אותה הנשמה הקדושה שעשתה כל המעשים טובים, נתחלפה בטמאה

והלכה לה. וצריך שיחזור פעם אחרת לחזור ולתקן כל התיקונים

הראשונים שעשה בתחילה. וכן הוא בכל פעם ופעם כשהוא כועס. נמצא

כי בעל הכעס אין לו תקנה כלל כי תמיד הוא ככלב שב על קיאו, וכו' "

)שער רוח הקודש(.

הרי שביאר לנו רבינו האר"י ז"ל, משום מה מידת הכעס חמורה מכל העבירות

כולן. מפני, שהיא ממיתה את הנשמה וזהו צעד לא הפיך. לעומת שאר העבירות,

שכל אחת בהתאם לחומרתה, פוגעת רק באחד מתרי"ג חלקי הנפש, כפי שביאר

מהרח"ו בתחילת "שערי קדושה". דברים אלה מופיעים גם בספר "ראשית חכמה":

"אי אפשר לאדם להשיג מעלת הקדושה והתשובה, עד שיקנה

בלבו מידת הענוה יפה, ויסלק ממנו מידת הכעס מכל וכל. וכמה שיטרח

להשיג הקדושה, הנה כאשר יכעוס, ברגע יסתלק הכל, ונמצא כל מה

שטרח הוא לריק ולהבל, וכאשר יחזור בתשובה ויטרח שוב להתקדש,

הנה אם יחזור ויכעוס, הרי מאבד שוב עמלו, ואין לדבר סוף. מה שאין

כן בשאר עבירות אינם טורפים ועוקרים את הנפש, רק פוגמים אותה.

ובתיקון יחידי של אותה עבירה יוסר הפגם ההוא. אך בקילקול הכעס,

צריך תיקונים רבים להחזיר נשמתו הקדושה הנטרפת ממנו. וכולי האי

ואולי" )שער ענוה, ג(.

כפי שצויין מקור הדברים הם בספר הזוהר. להלן התרגום:

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

5

"ואם אדם אינו שומר נשמתו מכעס, הוא עוקר את הקדושה העליונה,

ומשרה במקומה סיטרא אחרא. וודאי אדם זה הוא מורד באדונו

הקב"ה, ואסור להתקרב אליו ולהתחבר עמו. וזהו שנאמר 'טֹרֵף נַפְשוֹ

בְאַפּ ו' )איוב יח, ד( שהוא טורף ועוקר נפשו בגלל כעסו, ומשרה בעצמו 'אל

זר'. ועליו כתוב:'חִדְלוּ לָכֶם מִן הָאָדָם אֲשֶר נְשָמָה בְאַפּ ו' )ישעיה ב, כב( היינו

שטורף נשמתו הקדושה ומטמא אותה בגלל אפו כעסו, אשר החליף את -

נשמתו בכעסו. 'כִי בַמֶה נֶחְשָב הוּא' )שם(, לבמה שעובדים עליה עבודה

זרה, נחשב אותו אדם. ומי שמתחבר עם הכעסן, ומי שמדבר עמו, הרי

הוא כמו שמתחבר בעבודה זרה ממש. מה הטעם? משום שעבודה זרה

ממש שורה בתוכו. ולא עוד, אלא שעקר קדושה עליונה ממקומה,

והשרה במקומה ע"ז אל זר. מה אל זר כתוב בו: 'אל תפנו אל האלילים'

)ויקרא יט, ד(, כמו כן אסור להסתכל בפניו של הכועס... בשעה שהוא עוקר

את נשמתו הקדושה... נטמא האדם ומטמא את מי שמתקרב אליו" )זוהר

תצוה קפב, א(.

נסכם את עיקרי הדברים: א. הכועס מסלק את נפשו הקדושה, ששוב לא

תחזור. ב. הוא מכניס לתוכו 'אל זר'. ג. הוא נחשב כמזבח שמקריבים עליו לעבודה

זרה. ד. הוא מכניס לתוכו נשמה טמאה. ה. הוא מטמא גם את מי שמתחבר אליו

וגם את מי שמסתכל עליו.

למה מזלזלים בחומרת החטא של הכעס?

נשאלת השאלה, אם כה חמור הדבר, למה לא קיימת בנו המודעות להיזהר מן

הכעס כמו מעבודה זרה, או לפחות, כמו מ"דבר אחר"?

נלענ"ד, שהתשובה לשאלה טמונה בהסברו של מהרח"ו ז"ל לחטא הכעס:

"יסוד האש ממנו נמשכת הגאוה הנקראת גסות הרוח להיותו

היסוד הקל וגבוה מכולם. ובכללה הכעס, כי מפני הגאוה מתכעס האדם

כשאין עושים רצונו ואילו היה שפל רוח ומכיר חסרונו לא היה מתכעס

כלל, נמצא כי הגאוה והכעס מדה אחת הם" )שם(.

היצר הרע המסית את האדם לעבוד עבודה זרה, או לאכול מאכלות אסורות,

מן החוץ הוא מגיע. לעומת זאת, היצר הרע המסיתו לכעוס מפנימיותו ומעצם

הווייתו של האדם נובע. שהרי הגאווה שורשה מהנקודה העמוקה ביותר שבנפש

האדם. שהלוא היא התגלמותו החיצונית של ה'אני' הפנימי. לכן, "מתכעס האדם

כשאין עושים רצונו"! הרצון הוא הנקודה המוסתרת ביותר של האדם, עד כדי כך,

שאין הוא מודע לה עד שורשה. הוא אשר מכונה 'תת מודע'. אצל הצדיקים הרצון -

הפנימי מבוטל לרצון ה', כפי שאמר אדוננו דוד הע"ה: " לַעֲשוֹת רְצוֹנְךָ א לֹהַי חָפָצְתִי -

וְתוֹרָתְךָ בְתוֹךְ מֵעָי" )תהלים מ, ט(. התוצאה הנוצרת ממצב זה היא: "צָמְאָה לְךָ נַפְשִי

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

6

כָמַהּ לְךָ בְ שרִי" )שם סג, ב(. לכן, אף באופן שבו היה צריך להרגיש כעס נוראי ביותר,

כששמעי בן גרא סקל אותו באבנים וחירף וגידף אותו באופן מזעזע, מקורבי דוד רצו

לפגוע בו מיידית,אולם, הסתכלותו של דוד על כך, הייתה שונה בתכלית: "כִי ה'

אָמַר לוֹ קַלֵל אֶת דָוִד וּמִי יֹאמַר מַדוּעַ עָשִיתָה כֵן" )שמואל ב. טז, י(. הוא יכל לקבל את

הגרוע מכל, בשוויון נפש, מכיוון שהוא ראה בכל המציאות כולה, רצון ה', שהרי

"אֵין עוֹד מִלְבַד ו" )דברים ד, לה(. הרי לנו, שהתנהגות האדם בעת שמכעיסים אותו, היא

תוצאה של רמת האמונה שבו. ככל שרמת האמונה גבוהה יותר, הכעס נמוך יותר.

כשאדם נמצא ברמת אמונה מוחלטת, אין מקום לכעס כלל.

אולם, הרשעים, ש'ליבם ברשותם' )מר"א י, ג(, הרי שרצונם הוא למלא את כל

מאווייהם, וכשמישהו ניצב בדרכם, הם מתמלאים עליו זעם וחרון, כשהסיפור

הקיצוני ביותר מופיע על המן. כל העולם כרע ברך לפניו, זולת מרדכי היהודי, זה

כבר הביא את אותו רשע למצב של כעס נורא: "וַיַרְא הָמָן כִי אֵין מָרְדֳּכַי כֹרֵעַ

וּמִשְתַחֲוֶה ל ו וַיִּמָלֵׁא הָמָן חֵׁמָה" )אסתר ג, ה(. כדי להירגע וליישב את דעתו, נקל בעיניו

להגיע להחלטה מחרידה ואיומה: "וַיְבַקֵש הָמָן לְהַשְמִיד אֶת כָל הַיְהוּדִים" )שם, ו(.

האדם מתכעס כשאין עושים רצונו

הגה"צ רבי אורי וייסבלום שליט"א, מנהל רוחני של ישיבת "נחלת הלויים",

היטיב להאיר את פנימיות דברי קודשו של רבינו מהרח"ו ז"ל:

"כי מפני הגאוה מתכעס האדם כשאין עושים רצונו" "מדוע

ברור לר' חיים ויטאל זצ"ל שהכעס הוא תולדת הגאוה? והרי אנו רואים,

בחיי יום יום, שישנן כל מיני מדות המעוררות כעס!

כתוב כאן בדבריו גילוי נורא... אנחנו סבורים שגאוה היא רק מה

שאדם מעריך כשרונותיו, מעלותיו ויכולתו בהערכה גדולה, לכן ברוב

פעמים איננו חושבים על עצמנו שאנו בעלי גאוה ומצביעים על פלוני,

שהערכתו כלפי עצמו בולטת ומוגזמת, בתור 'בעל גאוה'.

גאוה היא בעיקר מה שאדם מצפה שהכל יתנהל כפי מה שהוא היה

רוצה. ברגע שמשהו אינו כפי מה שהיה רוצה ומצפה מתעורר בו הכעס!

מזה שום אחד אינו נמלט! דבר זה רודף כל אחד מאתנו בכל רגע! במשך

יום אחד עלולות להצטבר בלבנו מאות התרגזויות קטנות וגדולות, על

דברים שלא קרו כפי שאנו רצינו וצפינו ואז אנו 'מתרגזים'. הכעס גואֶה!

הקנאה, התאוה, הכבוד, הנוחיות ועוד מדות רעות שעוררו מדת הכעס

השורש העמוק האמיתי של התעוררות מדת הכעס הוא הגאוה!" )הארת

דרך, עמ' צג(.

האדם הפגום בתחום המידות, פגום גם בתחום שבין אדם למקום

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

7

ראינו מקודם בדברי רבותינו ז"ל, שהכועס נחשב כעובד עבודה זרה. כל

המתבונן יתמה! הלוא, הכעס שייך לתחום המידות שבין אדם לחברו, ואילו עבודה

זרה שייכת לתחום האמונות והדעות, העבודה שבין אדם למקום. וכי ניתן להשליך

מתחום אחד לחברו? והלוא, כולנו מכירים אנשים, כעסנים עד מאוד, וכשמאן דהוא

יעלה את חמתם, יבזוהו, יחרפוהו ואף ילבינו את פניו ברבים. ואילו, בתחום

המצוות שבין אדם למקום, הרי הם נראים צדיקים וחסידים, מאריכים בתפילה

ורוויים דקדוקי מצוות וחומרות כרימון!

אולם, עומדים לפתחנו מאמרי חז"ל מפורסמים, הסותרים את אורח

מחשבתנו )שבת קה, ב(:

"המקרע בגדיו בחמתו והמשבר כלים בחמתו... יהא בעיניך

כעובד עבודה זרה, שכך אומנותו של יצר הרע, היום אומר לו עשה כך

ולמחר אומר לו עשה כך, עד שאומר לו עבוד עבודה זרה והולך ועובד".

"אמר רבה בר רב הונא, כל הכועס אפילו שכינה אינה חשובה

כנגדו, שנאמר )תהלים י, ד(: 'רָשָע כְגֹבַהּ אַפּוֹ בַל יִדְרֹש אֵין א לֹהִים כָל -

מְזִמוֹתָיו' " )נדרים כב, ב(.

רבינו מאור תקופתנו, החזון איש זצ"ל, שהיטיב להכיר את עומק כוחות הנפש

של האדם, יישב את הסתירה בין מראה העיניים לבין מאמר חז"ל:

"מן המונחים הקיימים, כי תיקון המידות מתייחס לאלה

המצוות שהן בין אדם לחבירו, וחובת היראה בשביל מצוות שבין אדם

למקום יתברך, ומן המונח הזה קיימת הדיעה כי יש בני אדם שלמים

במצוות שבין אדם למקום יתברך וחסרים בתיקון המידות, והן רעים בין

אדם לחבירו. אמנם אין דיעה זו קיימת באמת, לחודר אל פנימיות חזיון

הזה. כי באמת זה שמידותיו כברייתן ולא הותקנו על פי המוסר והדיעה,

והוא מסור ביד יצרו ואין יצרו מסור בידו, לא יתכן שיהיה שלם במצוות

שבין אדם למקום, ואם מקיימן במידה ידועה הוא רק מפני שאינו פוגש

בהן התנגדות מטעם אחת המידות המגונות, אבל בהפגשו בהתנגדות

שלהן לא תעמוד יראתו בפניהן...

ואמנם להיות הפגשו במלחמת המדות בדברים שבין אדם לחברו

מצויה, והפגישה עם התנגדותם לתפלה וק"ש וכיוצא בהן אינה מצויה,

נדמה לבני אדם כי הוא חרד לחצאין ויש בו מחיצה מפסקת בין מצוות

למצוות, אבל האמת שזה וזה אין בו" )אמונה ובטחון פ"ד, ס"ה(.

פירוש, שאם מידת הכעס ששורשה במידת הגאווה, תדרוש ממנו לצאת נגד

הקב"ה, הוא יעשה גם את זאת.

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

8

לאור כל המתבאר, אפשר להבין על דרך פירוש הרמב"ם למה הקב"ה – –

תלה את חטא הכעס של משה, בחוסר אמונה "לֹא הֶאֱמַנְתֶם בִי". מפני, שאף אם

ברגע זה אין הכעס נובע מחוסר אמונה, הרי יש בו עבודה זרה 'בכוח'.

הנה, עתה בידינו תשובה לשאלה שהצגנו בראשית המאמר, למה נענש משה

על שכעס ולא נענש על מעשים אחרים? מפני שהכעס הוא החמור שבמעשים הרעים.

אולם, כעת יעמוד לנגדנו מאמר חז"ל, )ויק"ר יג, א( שמשה כעס פעמים נוספות:

" בשלשה מקומות כעס משה רבינו ונתעלמה ממנו הלכה, ואלו הן:

בשבת, באונן ובכלי מתכות. בשבת דכתיב )שמות טז, כ(: 'וַיוֹתִרוּ אֲנָשִים

מִמֶנּוּ עַד בֹקֶר וַיָרֻם תוֹלָעִים וַיִבְאַש וַיִ קצֹף עֲלֵהֶם משֶה', כיון שכעס,

נתעלמו ממנו הלכות שבת. בכלי מתכות, דכתיב )במדבר לא, יד(: 'וַיִ קצֹף

משֶה עַל פְּקוּדֵי הֶחָיִל', כיון שכעס נתעלמה ממנו הלכה, ושכח לומר

הלכות כלי מתכות, עד שאמרה אלעזר. באונן מנין? )ויקרא י, טז(: 'ויקצוף

משה על אלעזר ועל איתמר', ושכח לומר להם שהאונן אסור בקדשים".

ועל אותן התבטאויות שהכתוב בעצמו הגדירן ככעס "וַיִקְצֹף" לא נענש – –

משה בעונש של מיתה, אלא ש"נתעלמה ממנו הלכה". ונלענ"ד, שהתבטאותו במי

מריבה הייתה בפרהסיא, לעיני כל ישראל,ואז מצטרף גם החטא של חילול ה', כפי

שכתב הרמב"ם, ועל חטא זה נאמר שאינו ומתכפר, אלא במוות )יומא פו, (. ואף אם

אצל משה רע"ה התבטא הכעס במילה אחת בוטה "המורים", אולם אצל אלה

שילמדו ממנו, הכעס כבר יגלוש לממדים הרבה יותר גדולים.

סיכום: דעת הרמב"ם שמשה נענש על שמתוך כעסו, קרא לבני ישראל

'המורים', שהיא מילת גנאי. הכעס הוא העבירה החמורה ביותר מכל

תרי"ג המצוות. שורש הכעס יונק מהגאווה. האדם חפץ שכולם ימלאו

את רצונו, כשאין ממלאים אותו, הרי שהוא מתפרץ בחמת זעם. כשאדם

כועס נשמתו 'מתה' ומסתלקת ממנו. הכעסן מקרין את טומאתו גם לכל

הסובבים אותו ואסור להסתכל בפניו. משה נענש דווקא על הפעם הזאת

שכעס ולא על פעמים אחרות, מפני, שהפעם זה היה לפני כל קהל ישראל.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה