מרגלים
אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851
www.emuna.info
: אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל1
בס"ד
כתובת האתר של ישיבת "אשרי האיש" ההרצאות של הרב יוסף צ. בן פורת
– -www.emuna.info
שיחתו השבועית
שלראש הישיבה
הרב יוסף צ. בן פורת - -חטאם של המרגלים וחטאם של המעפילים אחד הוא!
–פרשת שלח, שנת תשע"ד
למה תשובת דור המרגלים לא התקבלה?
לאחר שכל עם ישראל נהה אחר המרגלים, ששכנעום שהם יושמדו בקרבות
על ידי הכנענים "וַיִּתְּנוּ אֶת קוֹלָם וַיִּבְּכּוּ הָעָם בַלַיְּלָה הַהוּא"
)במדבר יד, א(. אז הודיעו חדמשמעית, שהם לארץ ישראל לא הולכים, ומעדיפים למות במדבר! ואחרים אמרו
שכדאי יותר לחזור למצרים. רצה ה' להשמידם אולם, תפילתו של משה רע"ה עזרה,
והקב"ה ענש רק את יוצאי הצבא, האנשים מגיל עשרים ועד ששים, שהם היו
אמורים לצאת למלחמה, 'וסירבו פקודה'. על כן, גזר עליהם שימותו במדבר במשך
ארבעים שנה.
הבה נבחן את השתלשלות האירועים: בכ"ט בסיון כלו שבעת ימי ההסגר
מחוץ למחנה, של מרים הנביאה ע"ה, ובו ביום, נשלחו המרגלים
)תענית כט, א(, הםחזרו לאחר ארבעים יום, בליל תשעה באב. הם הסיתו את העם לא ללכת לארץ
ישראל, אלא לחזור למצרים, דבריהם התקבלו על ידי כל העם. ואז הקב"ה גזר על
כל יוצאי הצבא למות במדבר. כשעיכלו את הגזירה שנגזרה עליהם, כנראה שהחלו
להתפקח, והבינו שעשו מעשה נורא ואיום ותגובתם הייתה:
"וַיִּתְּאַבְּלוּ הָעָם מְּאֹד: וַיַשְּכִּּמוּ בַבֹקֶר וַיַעֲלוּ אֶל רֹאש הָהָר לֵאמֹר
הִּנֶנוּ וְּעָלִּינוּ אֶל הַמָקוֹם אֲשֶר אָמַר ה' כִּּי חָטָאנוּ"
)שם, לט מ(. -על פניו רואים אנו, מעשה כנה ואמיץ, של חזרה בתשובה! הלוא כידוע,
התשובה האמיתית כוללת שלשה חלקים: א. עזיבת החטא. ב. חרטה על העבר. ג.
וידוי דברים
)רמב"ם הל' תשובה ב, ב(. והנה רואים אנו, שבני ישראל מיישמים את שלושתחלקי התשובה, א. עזיבת החטא: "וַיַשְּכִּּמוּ בַבֹקֶר וַיַעֲלוּ אֶל רֹאש הָהָר", פירש"י:
"הוא הדרך העולה לארץ ישראל", כלומר, תיכף ומיד משנים כיוון. ב. חרטה:
"וַיִּתְּאַבְּלוּ הָעָם מְּאֹד", הרי שהבינו שחטאו חטא גדול. ג. וידוי דברים: "לֵאמֹר ... כִּּי
חָטָאנוּ" ופירש"י: "על אשר אמרנו טוב לנו שוב מצרימה".
אשרי האיש,
רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851www.emuna.info
: אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל2
כאן ניצבת לפתחנו שאלה קשה עד מאוד, למה הקב"ה לא קיבל את
תשובתם? הלוא, היא נעשתה תיכף ומיד בסמוך לחטא, עוד באותו לילה, כמו
שנאמר: "וַיַשְּכִּּמוּ בַבֹקֶר", שכבר עם אור ראשון, הם עלו לראש ההר. בדרך כלל,
כשאדם חוזר בתשובה, הדבר מסתכם במחשבה טובה, בדיבורים טובים ורק
לעיתים רחוקות, יש באפשרותו להתחיל תיכף ומיד במימוש התשובה על ידי מעשה.
כמש"כ הרמב"ם
)הל' תשובה ד, ב( שהתשובה האמיתית היא, אם יעמוד האדם במבחן,באותו מצב אשר בו כשל בעת שחטא. והרי לפנינו, מצב זהה. אמש, פחדו וסירבו
להילחם ועתה עם שחר, הם יוצאים למלחמה. זאת למרות, שארון ה' אינו יוצא
עימהם. אם כן אין לך "תשובת המשקל" גדולה מזו.
אולם, אנו רואים, שתשובתם לא מתקבלת, והמעשה ההרואי שהם עושים,
מתואר בתורה "וַיַעְּפִּלוּ לַעֲלוֹת אֶל רֹאש הָהָר"
)שם, מד(, "ומדרש תנחומא מפרשו לשוןאופל הלכו ח שכים שלא ברשות"!
)רש"י(. תרגום אונקלוס פירש זאת אף באופן בוטהיותר: "וְּאַרְּשָעוּ", כלומר, שעלייתם להר, הייתה מעשה רשע. ואמנם, אזהרתו של
משה רבינו מתממשת במלואה "וַיֵרֶד הָעֲמָלֵקִּי וְּהַכְּּנַעֲנִּי הַישֵב בָהָר הַהוּא וַיַכּוּם
וַיַכְּּתוּם עַד הַחָרְּמָה"
)שם, מה(, ופירש"י: "ויכתום כמו )דברים ט( ואכות אותו טחון -מכה אחר מכה". דהיינו, שהם נמחצו בצורה קשה ביותר!
חטא המרגלים היה מרד נגד הקב"ה
הבה נתבונן אפוא, מה היא הנקודה המרכזית בחטאם של המרגלים? דומה,
שניתן לבטא זאת בדבריהם של יהושע בן נון וכלב בן יפונה, שני המרגלים שנשארו
דבקים בה' ובמשה עבדו. הם פנו אל העם, בזעקה של הרגע האחרון: "אַךְ בה'
אַלתִּמְרֹדוּ!
)במדבר יד, ט( הרי שהם מגדירים את שעתיד להתרחש כמרד! כלומר, לאהייתה כאן רק עבירה מתוך תאווה או מילוי תשוקה, ואף לא תלונה ותרעומת כמו
בכל הקלקולים הקודמים, אלא, המעשה החמור ביותר שיכול להיות בכל שלטון
שהוא, למעשה הזה קוראים
מרד! אף בחטא העגל, שגם בעקבותיו רצה הקב"הלהשמיד את ישראל, ביארו הראשונים שלא הייתה שם אפילו עבודה זרה, אלא,
ניסיון 'למנות' את העגל בתור נציגו של הקב"ה, כשם שמשה היה שליחו עד עתה.
הווי אומר, שהם לא כפרו בקב"ה ולא מרדו בו, אלא, חיפשו 'מתווך', אשר יעביר
להם מה רצון ה'. לעומת זאת, כאן בהתקוממות שיצרו המרגלים, ראה יהושע בן נון
מרד במלכות שמים, שמשמעותו, בכל משטר שהוא,
ניסיון להדיח את השליטמכיסאו
. אם נתרגם את זה כך, הרי פירושו, שהם יצאו למלחמה נגד הקב"ה!אם אמנם, סוף המעשה מוגדר כמרד, עלינו לחפש מתי החלו להופיע
ולהראות ניצני המרד?
בכל מרד יש שלבי התארגנות מוקדמים. מתי, כיצד, ועל ידי מי החל מרד
-המרגלים להתארגן? משה רבינו מתאר זאת בספר דברים. על פי ציווי של הקב"ה,
אשרי