תרגום יונתן בן עוזיאל כפירוש לתורה: פרשת וישב
תרגום יונתן בן עוזיאל כפירוש לתורה: פרשת וישב
לז,ב: וַיָּבֵא יוֹסֵף אֶת-דִּבָּתָם
רָעָה, אֶל-אֲבִיהֶם: דבתם רעה, שראם אוכלים בשר שנתלש מחיה חיה, את
האזניים ואת הזנבות ובא והגיד לאביהם.
לז,יד: וַיִּשְׁלָחֵהוּ
מֵעֵמֶק חֶבְרוֹן, וַיָּבֹא שְׁכֶמָה: ובאותו יום הייתה תחילת גלות מצרים,
וקם ובא יוסף לשכם.
לז,כד: וְהַבּוֹר
רֵק, אֵין בּוֹ מָיִם: אך נחשים ועקרבים היו בו.
לז,כט: וַיָּשָׁב רְאוּבֵן אֶל-הַבּוֹר, וְהִנֵּה
אֵין-יוֹסֵף בַּבּוֹר: ושב ראובן אל
הבור – כי לא היה עמהם לסייע כשמכרוהו, שהיה יושב בתענית על שבלבל מצע אביו,
והלך וישב בין ההרים – לחזור אל הבור ולהעלותו אל אביו, אולי ישא פנים.
לז,לג: וַיַּכִּירָהּ וַיֹּאמֶר כְּתֹנֶת
בְּנִי, חַיָּה רָעָה אֲכָלָתְהוּ; טָרֹף טֹרַף, יוֹסֵף: לא חית השדה
אכלתו, ולא על ידי בני אדם נהרג, אלא רואה אני ברוח הקודש שאישה רעה עומדת לנגדו.
מוסיף התרגום הירושלמי: אשת פוטיפר, המושל של פרעה ... והיא משולה
לחיית השדה.
לח,א: וַיְהִי בָּעֵת הַהִוא, וַיֵּרֶד יְהוּדָה מֵאֵת אֶחָיו: ירד
יהודה מנכסיו ונתפרד מאחיו.
לח,ז: וַיְהִי, עֵר בְּכוֹר יְהוּדָה--רַע, בְּעֵינֵי יְהוָה: ... שלא
היה משמש עם אשתו כדרך כל הארץ.
לח,כד: וְגַם הִנֵּה
הָרָה, לִזְנוּנִים; וַיֹּאמֶר יְהוּדָה, הוֹצִיאוּהָ וְתִשָּׂרֵף: ... ואמר
יהודה, הלא בת כהן היא, הוציאוה
ותישרף.
לח,כה: וַתֹּאמֶר,
הַכֶּר-נָא--לְמִי הַחֹתֶמֶת וְהַפְּתִילִים וְהַמַּטֶּה, הָאֵלֶּה: וכיוון שראם יהודה – הכירם. אז אמר בליבו: טוב לי היכלם בעולם
הזה שהוא עולם עובר, ולא אכלם בפני אבותי הצדיקים בעולם הבא, באש האוכלת אש.
לט,א: וַיִּקְנֵהוּ פּוֹטִיפַר סְרִיס פַּרְעֹה שַׂר הַטַּבָּחִים, אִישׁ
מִצְרִי: וקנהו פוטיפר, לפי שראהו יפה, כדי לעשות עמו משכבי זכר, ויבשו אשכיו
והסתרס, והוא שר פרעה, שר המוציאים להורג, איש מצרי.
לט,יד: רְאוּ הֵבִיא לָנוּ אִישׁ עִבְרִי, לְצַחֶק בָּנוּ: הטילה חלבון ביצה במיטה, וקראה לאנשי ביתה ואמרה להם לאמור: ראו
שכבת הזרע שהטיל זה, שהביא אדונכם לנו איש עברי, לצחק בנו.
לט,כ: וַיִּקַּח אֲדֹנֵי יוֹסֵף אֹתוֹ, וַיִּתְּנֵהוּ אֶל-בֵּית הַסֹּהַר: ולקח עצה אדוני יוסף מן הכמרים, שבדקו שחלבון הוא, ולא הרגו,
ונתנו בבית הסוהר.
מ,א: חָטְאוּ מַשְׁקֵה מֶלֶךְ-מִצְרַיִם, וְהָאֹפֶה--לַאֲדֹנֵיהֶם,
לְמֶלֶךְ מִצְרָיִם: ... והתייעצו
להטיל סם המוות במאכלו ובמשקיו, להרוג את אדוניהם את מלך מצרים.
מ,יב: שְׁלֹשֶׁת, הַשָּׂרִגִים--שְׁלֹשֶׁת יָמִים, הֵם: שלושת השריגים –
שלושת אבות העולם הם, אברהם יצחק ויעקב, שמבני בניהם עתידים להשתעבד למצרים
בחומר ובלבנים.
מ,יח: שְׁלֹשֶׁת, הַסַּלִּים--שְׁלֹשֶׁת יָמִים, הֵם: שלושת הסלים – שלושה
שיעבודים הם שעתידים בני ישראל להשתעבד.
מ,כג: וְלֹא-זָכַר
שַׂר-הַמַּשְׁקִים אֶת-יוֹסֵף, וַיִּשְׁכָּחֵהוּ: ולפי שעזב יוסף חסד של מעלה ובטח בשר המשקים, בבשר עובר, על כן
לא זכר שר המשקים את יוסף ושכחו.



