chiddush logo

פרשת השבוע - שמות

נכתב על ידי אלון, 16/1/2025

 

"וַיָּקָם מֶלֶךְ חָדָשׁ עַל מִצְרָיִם אֲשֶׁר לֹא יָדַע אֶת יוֹסֵף" (שמות א, ח)

 

מהו “אֲשֶׁר לֹא יָדַע אֶת יוֹסֵף”? מסביר ה"כלי יקר":

מכל המאורעות עם יוסף עולה מוסר השכל מרכזי, והוא - שכל מאמציהם וניסיונותיהם של האחים לחסום את ייעודו ולמנוע מיוסף למלוך (כפי שהראו ליוסף משמים בחלום), לא רק שנכשלו, אלא הם בדיוק אלה שבסופו של דבר הביאו להתגשמות החלום ולהמלכת יוסף (שהרי זרקוהו לבור, ומכרוהו למצרים, וכך התגלגל הדבר שהפך שם למלך, והתגשם החלום).

פרעה לא הפנים לקח זה, ובדומה לאחי יוסף בתחילת הדרך, גם הוא ניסה למנוע את מה שנקבע משמיים, וכשנאמר לו שיקום מושיע לישראל, התחכם ועשה פעולות שונות למנוע זאת (שהרי זו הייתה מטרת פרעה בהשלכת הילדים הזכרים ליאור, להמית את מושיעם העתידי של ישראל, כמובא ברש”י בסוף פסוק טז: "לא היה מקפיד אלא על הזכרים - שאמרו לו אצטגניניו שעתיד להיוולד בן המושיע אותם").

אך לבסוף, כמו אצל יוסף ואחיו, דווקא הפעולות שעשה פרעה כדי למנוע את גאולת ישראל ולהרוג את מושיעם העתידי, הן בדיוק הפעולות שבזכותן ניצל משה רבינו וגדל אצל פרעה (שהרי כך בתיה מצאה את משה ביאור וגידלה אותו בבית פרעה עצמו), עד שבסופו של דבר נגאלו ישראל על ידו.

נמצא שבשני המקרים, דווקא התחבולות והצעדים הפסולים שננקטו כדי להתחכם נגד הגזירה, היו אלה שהביאו לבסוף להתקיימותה.

וזהו שנאמר על פרעה “אֲשֶׁר לֹא יָדַע אֶת יוֹסֵף” - פרעה לא הפנים את מוסר ההשכל ממעשה יוסף ואחיו, שאם היה כן לומד את מוסר ההשכל ממעשה יוסף ואחיו, היה יודע שלא ניתן להתחכם נגד מה שנקבע ע"י הקב"ה זה מכבר, וכל התחכמות כזו רק מקרבת את הגזירה - "כִּי לֹא מַחְשְׁבוֹתַי מַחְשְׁבוֹתֵיכֶם וְלֹא דַרְכֵיכֶם דְּרָכָי נְאֻם ה' " (ישעיהו נה, ח).

 

מהאתר: לימוד יומי - https://limudyomi.com/

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע
נגישות