פרשת שמות - שכר המיילדות - בין מסירות נפש לשמחת המצווה
שכר המיילדות - בין מסירות נפש לשמחת המצווה
פתיחה: הקושיה המרכזית
כאשר התורה מתארת את שכר המיילדות, היא מציינת שני דברים:
- "וייטב אלוקים למילדות וירב העם ויעצמו מאד"
- "ויעש להם בתים"
רש"י מתקשה בפסוק הראשון: כיצד ריבוי העם נחשב לטובה עבור המיילדות עצמן? לכאורה זוהי טובה לעם ישראל, לא למיילדות. מתוך קושי זה, רש"י מפרש שהטובה האמיתית למיילדות מתוארת בפסוק השני - "ויעש להם בתים" - בתי כהונה, לויה ומלכות.
שתי גישות בהבנת שכר המיילדות
גישת הגרי"ז: מידה כנגד מידה בשמירת הייחוס
הגרי"ז מסביר את העומק שבשכר "בתים" אלו:
- גזירת פרעה איימה לא רק על חיי התינוקות, אלא על מערכת הייחוס כולה
- אילו היו רק בנות, היו נישאות למצרים והילדים היו יהודים אך ללא ייחוס
- ייחוס חיוני במיוחד לכהונה, לויה ומלכות
- המיילדות, בהצלת הבנים, שמרו על מערכת הייחוס
- לכן זכו בדיוק לאותם "בתים" התלויים בייחוס
גישת הרב דיסקין: תירוץ חדש לקושיית רש"י
הרב דיסקין מציע הבנה מעמיקה המיישבת את פשט הפסוקים:
- המיילדות פעלו לא רק מיראת שמים, אלא מאהבת המצווה
- הן היו בדרגת "במצוותיו חפץ מאד" - שמחה בעצם המצווה
- עבור מי ששמח במצווה עצמה, ההזדמנות להרחיב את המצווה היא הטובה הגדולה ביותר
- לכן "וירב העם ויעצמו מאד" היה אכן שכר אמיתי למיילדות עצמן
בכך מתרץ הרב דיסקין את קושיית רש"י: ריבוי העם היה באמת טובה למיילדות, כי זה היה מימוש של שאיפת חייהן - להרבות ילדי ישראל.
דוגמאות מעשיות להמחשת גישת הרב דיסקין
התורה מלמדת אותנו כאן יסוד חשוב בהבנת השכר האמיתי:
- בעל בית תמחוי - שכרו הגדול ביותר הוא היכולת להאכיל עוד עניים
- מרביץ תורה - שמחתו בהעמדת עוד ועוד תלמידים
- גומל חסדים - אושרו בהרחבת מעגל החסד
השילוב בין שתי הגישות
שני הפירושים משלימים זה את זה ומלמדים שני יסודות:
- מהגרי"ז - השכר ניתן מידה כנגד מידה, על פי העומק הפנימי של המעשה
- מהרב דיסקין - השכר האמיתי הוא היכולת להמשיך ולהרחיב את המצווה האהובה
יישום לחיינו
בחינוך הילדים
- לשמוח בכל התקדמות של הילד
- לראות בחינוך שליחות ולא רק חובה
- להבין שההשפעה נמשכת לדורות
בעבודת ה'
- לפתח שמחה בעצם קיום המצוות
- להבין שכל מעשה טוב משפיע לדורות
- לשאוף להרחיב את המצוות שאנו אוהבים
סיכום: שני מימדי השכר
סיפור המיילדות מלמד אותנו על שני מימדים בשכר מצווה:
- השכר הפנימי - השמחה והסיפוק בעצם עשיית המצווה
- השכר ההמשכי - ההשפעה לדורות והרחבת המצווה
הלקח המעשי: כאשר אדם מפתח אהבה אמיתית למצווה, השכר הגדול ביותר עבורו הוא ההזדמנות להמשיך ולהרחיב את אותה מצווה. זוהי דרגת "במצוותיו חפץ מאד" - כשהמצווה עצמה היא התענוג הגדול ביותר.