מערת המכפלה - בית ליד בית ובית ועליה
"וידבר אתם לאמר אם יש
את נפשכם לקבר את מתי מלפני שמעוני ופגעו לי בעפרון בן צחר. ויתן לי את מערת המכפלה
אשר לו אשר בקצה שדהו בכסף מלא יתננה לי בתוככם לאחזת קבר" (בראשית כג,ח-ט). '(בראשית
כג, ט) "מערת המכפלה". רב ושמואל, חד אמר: שני בתים זה לפנים מזה, וחד אמר:
בית ועלייה על גביו. בשלמא למאן דאמר זה על גב זה היינו מכפלה, אלא למאן דאמר שני בתים
זה לפנים מזה מאי מכפלה? שכפולה בזוגות' (עירובין נג,א). 'שני בתים - היו בה זה לפנים מזה. בית ועליה
- הוי כפולה בשתי תקרות אבל שני בתים לא שייך בהו לשון כפולה. שכפולה בזוגות - שנקברו
כולן איש ואשתו דהיינו זוג זוג, דכתיב (בראשית מט) "שמה קברו את אברהם ואת שרה"
וגו'' (רש"י). בפשטות אפשר שלא חלקו על המציאות שהיתה עשויה גם כך וגם כך,
אלא שחלקו למה התכוונה התורה לרמז כשקראה לזה מכפלה. אולם לכאורה מה זה משנה כך או
כך? בפשטות זה לשם בירור דברי הפס'. אולם אולי יש בכך רמז שיש גילוי של שני
עניינים במערת המכפלה, שמצד אחד זה אחד ליד השני ומצד שני זה אחד מעל השני. שבמערת
המכפלה יש כח של קשר לא"י, כמו
שכלב הלך להתפלל במערת המכפלה כדי להתחזק לכבוש את הארץ: '(במדבר
יג, כב) "ויעלו בנגב ויבא עד חברון", ויבאו מבעי ליה? אמר רבא: מלמד שפירש
כלב מעצת מרגלים והלך ונשתטח על קברי אבות. אמר להן: אבותי, בקשו עלי רחמים שאנצל מעצת
מרגלים ... והיינו דכתיב (במדבר יד, כד) "ועבדי כלב עקב היתה רוח אחרת עמו"
וגו'' (סוטה לד,ב). וכן דוד המלך מלך
בחברון לפני שעבר לירושלים, כעין לקבל כח של חברון למלוך על ישראל בכל הארץ (וכן
הנחלה הראשונה של בנ"י בארץ היתה מערת המכפלה שאברהם קנה, כעין שורש להמשך). זהו
שקבורים בשני בתים זה לפנים מזה, כעין שממשיך הלאה במקום, כרמז לשליטה של
בנ"י בכל הארץ לכל גבולותיה. לכן זה קשור לזוגות (שלדעה שזה בית ליד בית המערה נקראת מכפלה בשל
שקבורים בזוגות), שע"י הזוגות הועמדו בנ"י – שיצא מחיבורם האב הבא /
השבטים (ביעקב; אמנם קבורה שם רק לאה אבל זה כרמז לכל חיבורו של יעקב עם נשיו).
וכן במדבר הגברים חטאו במרגלים ואילו הנשים לא חטאו ('וכן במרגלים
שהוציאו דבה (במדבר יד, לו): "וישובו וילינו עליו את כל העדה", ועליהם נגזרה
גזירה שאמרו לא נוכל לעלות, אבל הנשים לא היו עמהם בעצה שכתוב למעלה מן הפרשה (כו,
סה): "כי אמר ה' להם מות ימותו במדבר ולא נותר מהם איש כי אם כלב בן יפונה",
איש ולא אשה, על מה שלא רצו ליכנס לארץ, אבל הנשים קרבו לבקש נחלה בארץ' [במדבר רבה כא,י]), ולכן בחיבור של
זוגות יש כעין גילוי לתיקון חיבור לארץ. כמו"כ יש בחיבור בין בני הזוג מעלה
שמביאה לגאולה, והיא קשורה לנחלת הארץ (שחוזרים לארץ והיא פורחת זה הסימן לגאולה: 'ואמר רבי אבא: אין לך קץ מגולה מזה שנאמר (יחזקאל לו, ח) "ואתם הרי
ישראל ענפכם תתנו ופריכם תשאו לעמי ישראל" וגו'' [סנהדרין צח,א]), שכך מובא שבזכות פו"ר
נגאלים ומביאים פס' בו נאמר על נחלת הארץ: 'וכמו שנגאלו
ישראל ממצרים בזכות שהיו פרים ורבים, כמו כן יגאלו לעתיד בזכות שהם פרים ורבים. ומנין
תדע לך שהוא כן שאין ישראל נגאלים אלא אם כן הם פרים ורבים והויין מלא כל העולם? שנאמר:
"כי ימין ושמאל תפרוצי וזרעך גוים יירש וערים נשמות יושיבו" (ישעיהו נד;
ג)' (אליהו זוטא, יד). לכן כרמז לתיקון וקידוש
העולם (שזהו גאולה) ונחלת הארץ נרמז במערת המכפלה בזוגות שמביאים לתיקון העולם,
שזהו שהאבות הם היסוד לתיקון העולם, וגם כרמז לפו"ר; לכן זה ליד זה כהרחבה של
נחלת הארץ. לכן נרמז בשמה קרית ארבע: 'ועל שם בעליה שהן ד':
ענק וג' בניו. אמר רבי עזריה: שמשם יצא אבינו אברהם שרדף אחרי ארבע מלכיות' (ב"ר נח,ד). הרי שיש בזה רמז
לכיבוש של אברהם בארץ (שניצח את ארבעת המלכים שכבשו את הארץ, ולכן כעין שעכשיו הכל
שלו), וכן אותם ארבעת הענקים היו כח חזק של שליטה בארץ, שהמרגלים הפחידו דרכם
מהכניסה לארץ: "ושם ראינו את הנפילים בני ענק מן הנפלים ונהי
בעינינו כחגבים וכן היינו בעיניהם" (במדבר
יג,לג).'"ושם ראינו את הנפילים" - שלשת בני ענק, והם "מן הנפלים"
הקדמונים אשר שמעתם עליהם כי המה הגבורים "אשר מעולם אנשי השם" (בראשית ו
ד). ולפי שהיה ענין הנפילים שבדורות נח נודע בעולם, הזכירו להם שאלו בני הענק מהם,
כדי ליראם ולבהלם. ולכך אמרו עתה "ונהי בעינינו כחגבים וכן היינו בעיניהם"'
(רמב"ן). לכן
כנגדם רמז שנכבוש את הארץ. בא"י יש עניין של תיקון העולם, שאנו לא נכנסים
לארץ סתם כדי שיהיה לנו מקום לגור בו, אלא הארץ נתנה לנו כיון שבה אנו מתקנים את
העולם ומעלים אותו בקדושה, לכן לדעה השניה זהו בית ועליה על גביו, שבא"י יש
השפעה של חיבור לשמים, שמעלים את כל המציאות לשמים; ולכן בשל כך (שהיא קשורה לתיקון
העולם) דרכה מביאים את הגאולה, ע"י ביאה לארץ ובניינה (כוזרי ה,כז). לכן נרמז
בשמה על צדיקי העולם, כרמז לתיקון העולם ועלייתו בקדושה: 'ולמה הוא
קורא אותה קרית ארבע? שדרו בה ד' צדיקים: ענר אשכול וממרא אברהם. ונמולו בה ד' צדיקים
אברהם ענר אשכול וממרא. ד"א: קרית ארבע שנקברו בה ד' צדיקים אבות העולם: אדם הראשון אברהם
יצחק ויעקב' (ב"ר נח,ד). שיש רמז שהיא
קשורה לגילוי קדושה בעולם, שזהו שגרו בה צדיקים ונימולו בה, וכך רמז לתיקון העולם,
שזהו ד' צדיקים 'אבות העולם', שהם משפיעים לכל העולם לחברו לעולם הרוחני, כאב
רוחני, שזהו שנקברו שם, שהם בעולם האמת בגן עדן, וגופם כאן, וכך מחובר בין
העולמות, כגילוי להעלאת העולם למעלה. בנוסף נראה גם שזה בית ליד בית כרומז לצדיקים
בעולם, ורמז בבית ועליה כרמז ארץ ושמים – שעולים לגן עדן, כרמז ששם זה סמוך לפתח
גן עדן בשמים (זוהר ח"א בראשית נז,א), שכל הצדיקים עולים מהארץ לגן עדן. אולי
גם מובא באבן עזרא על קניית המערה: '"ואחרי כן קבר אברהם את שרה"
- ומאז נתקיים
השדה לאחוזת הקבר לו ולזרעו. ונזכרה זאת הפרשה, להודיע מעלת ארץ ישראל על כל הארצות
לחיים ולמתים. ועוד: לקיים דבר ה' לאברהם להיות לו נחלה' (ראב"ע; בראשית
כג,יט). לכן זה מתגלה בשתי דעות, שלמ"ד
אחד זה בית ליד בית שזה רמז שבו נעשה הנחלה הראשונה בישראל, וזהו כגילוי השורש לכלל
נחלת הארץ, שממשיך משם לכל הארץ; ולדעה שניה זה אחד מעל השני כרמז שמרמז שבא"י
יש מעלה לחיים ולמתים שבשמים. אולי גם זה כרמז על מעלת האבות ועלינו, שלמ"ד
בית ועליה זה כרמז למטה ולמעלה, שהאבות הם מרכבה לשכינה ('וַיַּעַל
מֵעָלָיו אֱלֹקים". אמר ר"ל: האבות הן הן המרכבה, שנא' (בראשית יג) "ויעל
אלקים מעל אברהם ויעל מעליו אלקים" (שם כח), "והנה ה' נצב עליו", "ויצב
יעקב מצבה" וגו' "ויסך עליה נסך יצק עליה שמן כמלא פי הפך"' [ב""ר
פב,ו]), ולמ"ד בית ולידו בית זה רומז שכמו מעלת האבות כך מתגלה בכל צאצאיהם
שבעולם (וזהו גם רמז בזוגות, שמהם באים בנ"י בעולם), שגם אנו מרכבה לשכינה שכך
מתגלה בדגלי המדבר: ' ... ארבעה דגלים כנגד ד' חיות אשר תחת כסא הכבוד בד' פנים' (פסיקתא
זוטרתא; במדבר ב,ב). אולי לכן גם נקרא קרית ארבע כרמז כנגד המרכבה שבה ארבע חיות.
אולי במערת המכפלה קבורים אדם הראשון ושלושת האבות ונשיהם, שזה כרמז שהם באים לתקן
את העולם למה שהיה קודם לחטא, וזה דרך בנ"י היוצאים מהם (ולכן זה עם נשיהם ['ד"א:
שנקברו בה ד' אמהות: חוה ושרה ורבקה ולאה'. ב"ר נח,ד]). לכן מתגלה במערת
המכפלה כמו שהיה קודם לחטא, שהאדם היה גובהו מסוף העולם ועד סופו ועד לרקיע: 'דאמר
רבי אלעזר: אדם הראשון מן הארץ עד לרקיע, שנאמר "למן היום אשר ברא אלקים אדם על
הארץ", וכיון שסרח הניח הקב"ה ידיו עליו ומיעטו, שנאמר (תהלים קלט, ה) "אחור
וקדם צרתני ותשת עלי כפך". אמר רב יהודה אמר רב: אדם הראשון מסוף העולם ועד סופו
היה, שנאמר "למן היום אשר ברא אלקים אדם על הארץ ולמקצה השמים ועד קצה השמים",
כיון שסרח הניח הקב"ה ידו עליו ומיעטו, שנאמר "ותשת עלי כפך". אי הכי
קשו קראי אהדדי? אידי ואידי חד שיעורא הוא' (חגיגה יב,א) [מן הסתם הכוונה מצד
מעלתו, שהיה מלא כל העולם ועד לרקיע, בגילוי כנגד שם ה' במציאות, שכל העולם מחובר
לגילוי שם ה']. שכך מסוף העולם ועד סופו נרמז בבית לפנים מבית – שזה לאורך, ובית
ועליה רומז למן הארץ ועד לרקיע, שבמערת המכפלה קבורים אדם הראשון שחטא והתמעט, והאבות
שהם השורש לתיקון כל העולם חזרה למעלה, לכן כולם מכונים 'ד"א: קרית ארבע שנקברו
בה ד' צדיקים אבות העולם: אדם הראשון אברהם יצחק ויעקב' (ב"ר נח,ד) שגם באדם
מתגלה צדקות כאב לתיקון בעולם. אולי זה רמוז שנקרא מערת המכפלה גם בשל שה' קיפל את
אדם הראשון שם לקברו: '"שְׂדֵה עֶפְרוֹן אֲשֶׁר בַּמַּכְפֵּלָה"
... אמר רבי אבהו: שכפף הקב"ה קומתו של אדם הראשון וקברו בתוכה' (שם,ח),
שנעשה כך כדי לרמז כנגד שה' כפף את קומתו לאחר החטא, ועכשיו מתגלה התיקון בחיבורו
לאבות, שזה דרך התיקון שנעשה דרך בנ"י צאצאיהם.