chiddush logo

כנפי יונה- פרשת וירא

14/11/2024

 פרשת וירא 


להצלחה חיילי ישראל ולשמירתם אמן. 

וַיִּשָּׂ֤א עֵינָיו֙ וַיַּ֔רְא וְהִנֵּה֙ שְׁלֹשָׁ֣ה אֲנָשִׁ֔ים נִצָּבִ֖ים עָלָ֑יו וַיַּ֗רְא וַיָּ֤רׇץ לִקְרָאתָם֙ מִפֶּ֣תַח הָאֹ֔הֶל וַיִּשְׁתַּ֖חוּ אָֽרְצָה׃ 

והנה שלושה אנשים והם היו שלושה מלאכים, המלאך רפאל המלאך מיכאל והמלאך גבריאל. 

המלאך הראשון היה רפאל שבא לרפא את אברהם אחר המילה. 

המלאך השני היה מיכאל שבא לבשר לשרה "שוב אשוב אליך כעת חיה והנה בן לשרה אשתך" 

המלאך השלישי היה גבריאל שבא להפוך את סדום. 

כתיב והוא יושב פתח האוהל כחום היום, 

מדוע כתיב יושב ? 

למדונו רבותינו שהיה חולה ויום השלישי למילתו שנאמר "ויהי ביום השלישי בהיותם כואבים" (בראשית פרק לד פסוק כה) 

שאז בא הקדוש ברוך הוא לבקר את החולה. 

מהו כחום היום ? 

הרב חזקוני כתב וז"ל כחום היום לכבודו של אברהם נכתב מקרא זה, כלומר בעת עוצמו וחומו של יום עד כאן לשונו 

והנה הרב מודה כי לכבוד אברהם הוציא הקדוש ברוך הוא חמה מנרתיקה שלא יבואו אורחים להפריע לאברהם כי היה חולה. 

אך מובן בדבריו באומרו כחום היום היינו בעת עומצו וחומו של יום, ומתי עוצמו וחומו של יום ? הוא בצהרים שהשמש על הראשים. 

ופלא גדול בדבריו, אם המטרה כדי שלא יפריעו האורחים לאברהם הוציא חמה מנרתיקה, היינו בנץ החמה ממש בבוקר והיום יהיה כאש בוערת ויוקדת.

ואיך פירש הרב בצהרים הרי יבואו האורחים לפת שחרית ובכך לא השיג את המטרה ויפריעו לו וברור. 

אם כן כחום היום הוא בבוקר בבוקר ממש בנץ החמה. 

כך ראיתי שפירש הרב גור אריה ושש אנכי 

וכך פירש ביאור יש"ר וכן דעת זקנים שכתב כחום היום זו תחילת שעה רביעית מעלות השחר היינו 07:00 בבוקר, ולכך כתיב ויקח חמאה וחלב, שאין דרך לאכול חלב וכו אלא בבוקר.

ב) וישא עיניו וירא והנה שלשה אנשים נצבים עליו וירא וירץ לקראתם מפתח האהל.

הנה נאמר בפסוק כפל לשון בכתוב שאומר לך דרשני. 

וישא עיניו וירא ושוב כתיב וירא וירוץ לקראתם. מפתח האהל

ואם היה חולה כדברי רבותינו איך יכול לרוץ לקראתם ?

לדעתי כאשר ראה את המלאך רפאל שהיה ראשון מיד אברהם יתרפא 

ותיכף כתיב פעם שניה וירא וירוץ לקראתם, 

כאשר יתרפא יכול היה לרוץ, שאין המלאך רפאל צריך לתת לאברהם מרשם תרופות, די שיסתכל עליו ומיד יתרפא

שוב ראיתי בפרושי זה שכוונתי לדעת הרב אור החיים ושש אנכי.  

רש"י פירש את הכפל וירא ראשון כמשמעו וירא שני לשון הבנה. 

יג) ויאמר ה' אל אברהם למה זה צחקה שרה לאמר ואף אמנם אלד ואנכי זקנתי. 

מכאן למדו רבותינו מותר לשנות מפני דרכי שלום, ששרה אמרה ואדוני זקן והקדוש ברוך הוא הפך לאברהם ואמר שהיא זקנה. 

היפלא מה' דבר למועד אשוב אליך כעת חיה ולשרה בן. 

כג) ויגש אברהם ויאמר אף תספה צדיק עם רשע  אולי יש חמישים צדיקים בתוך העיר 
ואולי ארבעים וחמשה ואולי וכו וכו  

יש מקום לשאול מדוע בנינווה שלח הקדוש ברוך הוא את יונה בן אמיתי להוכיח את אנשי נינוה אולי יחזרו בתשובה ואילו בסדום לא ?? 

תשובה : בנינווה היה ונתר פרעה שלא מת בקריעת ים סוף והוא מלך בנינווה 

ולכן כאשר שמע פרעה את יונה אומר עוד 40 יום ה' הופך את סדום מיד שם עליו שק ואפר וכל העם וחזרו בתשובה 

ולכן כמו שיש מצוה לומר דבר הנשמע כך אין מצוה לומר דבר שאינו נשמע 

והוא הטעם שלא שלח ה' את אברהם להוכיח את אנשי סודם, שכבר יצא שומעו של אברהם שנלחם בארבעת המלכים ואחד מהם מלך סדום ואף על פי כן שהוכיח אותם לא חזרו בתשובה. 

אבל להתפלל היא חובה שכל יהודי שזכה להסתופף תחת כנפי השכינה חייב להתפלל על אחיו הרחוקים שאם לא יבואו אליו בתביעה

מה עשית כדי להחזיר את אחיך בתשובה ? והוא ימלא פיו מים לצערו ויענש.

מכאן כל אדם יתפלל על כל יהודי באשר הוא ויבקש מה' להחזיר בתשובה את התועים בדרכם. 

שבת שלום שתפו את כלום ועליכם תבוא ברכת הטוב אמן. 

דברי התורה לעילוי נשמת אמא יקרה שושנה זוריה בת שמיחה
ת.נ.צ.ב.ה 

לעילוי נשמת יהודה קרעי בר סלטנה; חביבה בת פלילה, דוד סבן בר סלטנה, שמיחה בת פלילה. 

חתאתו יעקוטה כאיו בר שמיחה, ג'יר'ייה בת מסעדה

יהודית חיים דוד בר יעקוטה

גבורי ישראל 
תומר גרימברג
ארנון זמורה
משה אברהם בראון
רועי נהרי
אביב מגן 

חמשאת מרים בת רוזלנה למשפ' בן יעקב
ת.נ.צ.ב.ה

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה