chiddush logo

מפירוש רש"ר הירש לתורה – פרשת בהעלותך

נכתב על ידי אורן מס, 21/6/2024

 

מפירוש רש"ר הירש לתורה – פרשת בהעלותך


במדבר ח,ד: וְזֶה מַעֲשֵׂה הַמְּנֹרָה מִקְשָׁה זָהָב, עַד-יְרֵכָהּ עַד-פִּרְחָהּ מִקְשָׁה הִוא: מה משמעות מבנה המנורה, מהירך עד הפרח, מלמטה למעלה? רש"ר הירש: "המנורה היא אילן של זהב העשוי מגוש אחד, והנוצר על ידי מכות קורנס חוזרות ונשנות מהשורש ועד הפרח. זה מראהו של נושא האור הזרוע במקדש וכך הוא עולה ומוציא פרח אל ה' ואל תורתו ... אילן הגדל ומתפתח מהשורש למטה ועד לפרח למעלה. באנשים פרטיים וכן באומות, ההתפתחות עד לפריחה הרוחנית דורשת זמן ... האילן נוצר מגוש אחד, הכולל כבר את החומר לכל ... ה' הראה לו (למשה) את אילן החיים של כל עתידם של ישראל".


ט,ח: וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם, מֹשֶׁה:  עִמְדוּ וְאֶשְׁמְעָה, מַה-יְצַוֶּה יְהוָה לָכֶם: האם משה קיבל את כל המצוות בהר סיני? רש"ר הירש: "הרי כאן ראיה מוחשית, שמצוות התורה ניתנו למשה, לא רק בכלליהן, אלא גם פרטי המצוות ניתנו לו בהתגלות הישירה של ה'". להבנתי, משה קבל כלל ופרט מאת ה', אך לא הכל בהר סיני, הראיה שהוצרך לשאול את ה'.


י,ט: וְכִי-תָבֹאוּ מִלְחָמָה בְּאַרְצְכֶם, עַל-הַצַּר הַצֹּרֵר אֶתְכֶם--וַהֲרֵעֹתֶם, בַּחֲצֹצְרֹת: מה ההבדל בין 'יוצא למלחמה' לבין 'בא למלחמה'? רש"ר הירש: "ה'יוצא למלחמה' הוא ההולך למלחמה במרץ, מרצונו שלו, הוא שש אלי קרב ויוצא להילחם גם מחוץ לארצו. לעומת זאת, ה'בא למלחמה'... הוא המקבל על עצמו את סכנות הקרב לאחר שהסתבך במלחמה. המלחמה באה ללא התגרות מצדו, ואין לו כל ברירה אלא לעמוד מול הסכנה. לפיכך משה שואל 'הַאַחֵיכֶם, יָבֹאוּ לַמִּלְחָמָה, וְאַתֶּם, תֵּשְׁבוּ פֹה' (במדבר לב,ו) ... המלחמה היא הכרח, היא הגיעה אלינו, ואחיכם נאלצים להיכנס למערכה, ואתם מבקשים להשתמט מחובתכם?". ההשלכה לימינו ברורה.


י,כט: וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, לְחֹבָב בֶּן-רְעוּאֵל הַמִּדְיָנִי חֹתֵן מֹשֶׁה: מדוע יתרו נקרא כאן 'חובב'? רש"ר הירש: "'חובב' הוא הביטוי המיוחד להנהגה האלוקית המביאה את העמים לידיעת ה' ולשמיעה בקולו באמצעות ישראל, ההנהגה המראה אהבה לעמים – ובכך מחייבת אותם. לפי זה 'חובב' ... הוא אדם שאהבת ה' מחייבת אותו ... זה שם ראוי ליתרו, שעבר מתוך הכרה, מעבודת אלילים אל היהדות".


יא,כט: וּמִי יִתֵּן כָּל-עַם יְהוָה, נְבִיאִים--כִּי-יִתֵּן יְהוָה אֶת-רוּחוֹ, עֲלֵיהֶם: מה למדנו מתגובת משה להצעת יהושע לכלוא את אלדד ומידד? רש"ר הירש: "הראו לנו כאן שמינוי הרשות הרוחנית העליונה בישראל לא נועד להקים מוסד בעל זכות שליטה יחידה על הרוח ... האחרון שבעם יכול להיחשב לראוי ליטול חלק ברוח ה' ... האידיאל העליון ... כשכל שכבות העם יגיעו למדרגה רוחנית כה גדולה עד שלא יזדקקו עוד למורים ומנהיגים! ... הם ניבאו על מות משה ... מנבואה זו אנו למדים יסוד גדול: אין אדם שאי אפשר בלעדיו, ואף משה בכלל. גם בני דורו חייבים להכיר בכך שהאומה תמשיך להתקיים אף בלעדיו".

 

שבת שלום, שבת של אור זרוע, מצוות, השתתפות בגורל הכלל, אהבת ה', רוח נבואה בשם ה', ושנכריע את המלחמה בתבוסת האויב והשבת החטופים, אורן.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע