פרשנות אונקלוס: אחרי מות - קדושים
פרשנות
אונקלוס – פרשת אחרי
מות - קדושים
אחרי מות
ויקרא טז,א: וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה, אַחֲרֵי מוֹת, שְׁנֵי בְּנֵי
אַהֲרֹן--בְּקָרְבָתָם לִפְנֵי-יְהוָה, וַיָּמֻתוּ: אונקלוס: בקרוביהון אשתא
נוכריתא. תה"ת: בהקריבם אש זרה. אונקלוס מסביר מה היה החטא של בני אהרן
כאשר קרבו את המזבח – "לפני ה'".
ויקרא טז,לב: וְכִפֶּר הַכֹּהֵן אֲשֶׁר-יִמְשַׁח אֹתוֹ, וַאֲשֶׁר יְמַלֵּא
אֶת-יָדוֹ, לְכַהֵן, תַּחַת אָבִיו. אונקלוס: יקרב ית קורבניה לשמשא. תה"ת: יקריב את
קורבנו לשרת. אונקלוס מסביר את המונח 'ימלא את ידו' כמלאכה ראשונה הנעשית כתחליף
למי שעשאה קודם. "כל מילוי ידיים – לשון חינוך" (רש"י על שמות כח,
מא).
ויקרא יח,ט: עֶרְוַת אֲחוֹתְךָ בַת-אָבִיךָ, אוֹ בַת-אִמֶּךָ, מוֹלֶדֶת
בַּיִת, אוֹ מוֹלֶדֶת חוּץ--לֹא תְגַלֶּה, עֶרְוָתָן. אונקלוס: מולדת בית: דילידא מן אבוך מו אתת
אחרי. תה"ת: שנולדה לאביך מאשה אחרת. מולדת חוץ: או מן אמך לגבר אחרן.
תה"ת: או שנולדה לאמך מאיש אחר. אונקלוס מסביר שמולדת בית – הולדת אב, מולדת
חוץ – מולדת אם.
קדושים
ויקרא יט,כ: וְאִישׁ כִּי-יִשְׁכַּב אֶת-אִשָּׁה שִׁכְבַת-זֶרַע, וְהִוא
שִׁפְחָה נֶחֱרֶפֶת לְאִישׁ, וְהָפְדֵּה לֹא נִפְדָּתָה, אוֹ חֻפְשָׁה
לֹא נִתַּן-לָהּ--בִּקֹּרֶת תִּהְיֶה לֹא יוּמְתוּ, כִּי-לֹא חֻפָּשָׁה. אונקלוס: לא אתפריקת בכספא או חרותא לא
אתיהיבת לה בשטר. תה"ת: לא נפדתה בכסף או חירות (שחרור) לא ניתן לה בשטר.
אונקלוס מקבע הלכה שפדות ושחרור אינם רק באמירה אלא במסמך של כסף ושטר.
ויקרא יט,לב: מִפְּנֵי שֵׂיבָה תָּקוּם, וְהָדַרְתָּ פְּנֵי זָקֵן. אונקלוס: דסבר באורייתא. תה"ת: מבין
בתורה. אונקלוס מסביר את ההבדל בין שיבה לזקנה, שזקנה היא גיל, ולרגומו 'סבא', אך
שיבה היא מעלה שאדם טרח בה – הבנת התורה.
שבת שלום, שבת של קרבת ה' במותר לנו,
התנסות בחוכמה, הבנת התורהש, אורן.