פרשת תרומה- שמחה כהן עורך דין
רבים
השואלים מדוע פרשת משפטים הקדימה ובאה לפני פרשת תרומה? מבאר בית הלוי, כיודע פרשת
משפטים ברובה עוסקת בדיני היושר, ניקיון כפיים, ריחוק מעשיית עושר ולא במשפט, אבק,
גזל, תרמית, ריבית וכיוצ"ב. ואילו פרשת תרומה עוסקת בנדבת המשכן ותרומה לה,
ללמדנו, בטרם נתינת התרומה לנדבת המשכן עלינו להשיג את הממון ע"פ הדין ולא חלילה
ההיפך. זה שאמר הנביא "שמרו משפט ועשו צדקה כי קרובה ישועתי.. " ויתרה
מכך, המתעקש ונותן צדקה שאינה ביושר, אין מועלת לו כלום. בטרם עשיית הצדקה "שמרו
משפט" ורק אח"כ "עשו צדקה" (יומא לח ע"ב) ת"ר בית
גרמו היו בקיאים במעשה עשיית לחם הפנים ולא רצו ללמד, שלחו חכמים והביאו אומנין
מאלכסנדריא של מצרים והיו יודעין לאפות כמותן ולא היו יודעין לרדות כמותן. היתה
להם אומנות אפייה מיוחדת שהללו מסיקין מבחוץ ואופין מבחוץ והללו מסיקין מבפנים
ואופין מבפנים. הללו פיתן מתעפשת והללו אין פיתן מתעפשת. כששמעו חכמים בדבר אמרו
כל מה שברא הקב"ה לכבודו בראו שנאמר (ישעיהו מג, ז) "כל הנקרא בשמי
ולכבודי בראתיו" וחזרו בית גרמו למקומן. שלחו להם חכמים ולא באו, כפלו להם
שכרן ובאו. בכל יום היו נוטלין שנים עשר מנה והיום עשרים וארבעה. ר' יהודה אומר
בכל יום עשרים וארבעה והיום ארבעים ושמונה. אמרו להם חכמים מה ראיתם שלא ללמד,
אמרו להם יודעין היו של בית אבא שבית זה עתיד להיחרב שמא ילמוד אדם שאינו מהוגן
וילך ויעבוד עבודת כוכבים ,בכך ועל דבר זה מזכירין אותן לשבח מעולם לא נמצאת פת
נקיה ביד בניהם. שלא יאמרו ממעשה לחם הפנים זה ניזונין לקיים מה שנאמר (במדבר לב,
כב) והייתם נקיים מה' ומישראל:
ת"ר
בית אבטינס היו בקיאין במעשה הקטורת ולא רצו ללמד שלחו חכמים והביאו אומנין
מאלכסנדריא של מצרים והיו יודעין לפטם כמותם ולא היו יודעין להעלות עשן כמותן של
הללו מתמר ועולה כמקל של הללו מפציע לכאן ולכאן וכששמעו חכמים בדבר אמרו כל מה
שברא הקב"ה לכבודו בראו שנאמר (משלי טז, ד) כל פעל ה' למענהו וחזרו בית
אבטינס למקומן שלחו להם חכמים ולא באו כפלו להם שכרן ובאו בכל יום היו נוטלין שנים
עשר מנה והיום עשרים וארבעה ר' יהודה אומר בכל יום עשרים וארבעה והיום ארבעים
ושמונה אמרו להם חכמים מה ראיתם שלא ללמד אמרו יודעין היו של בית אבא שבית זה עתיד
ליחרב אמרו שמא ילמוד אדם שאינו מהוגן וילך ויעבוד עבודת כוכבים בכך ועל דבר זה
מזכירין אותן לשבח מעולם לא יצאת כלה מבושמת מבתיהן וכשנושאין אשה ממקום אחר
מתנין עמה שלא תתבסם שלא יאמרו ממעשה הקטורת מתבסמין לקיים מה שנא' והייתם נקיים
מה' ומישראל. תניא אמר ר' ישמעאל פעם אחת הייתי מהלך בדרך ומצאתי אחד מבני
בניהם אמרתי לו אבותיך בקשו להרבות כבודן ורצו למעט כבוד המקום, עכשיו כבוד מקום
במקומו ומיעט כבודם אמר ר' עקיבא (פעם אחת) סח לי ר' ישמעאל בן לוגא פעם אחת יצאתי
אני ואחד מבני בניהם לשדה ללקט עשבים וראיתי (ששחק ובכה) אמרתי לו מפני מה בכית
אמר לי כבוד אבותי נזכרתי ומפני מה שחקת אמר לי שעתיד הקב"ה להחזירה לנו
ומפני מה נזכרת אמר לי מעלה עשן כנגדי הראהו לי אמר לי שבועה היא בידינו שאין
מראין אותו לכל אדם. אמר ר' יוחנן בן נורי פעם אחת מצאתי זקן א' ומגילת סממנין
בידו אמרתי לו מאין אתה אמר לי מבית אבטינס אני ומה בידך אמר לי מגילת סממנין
הראהו לי אמר לי כל זמן שבית אבא היו קיימין לא היו מוסרין אותו לכל אדם ועכשיו
הרי הוא לך והזהר בה וכשבאתי וסחתי דברי לפני ר"ע אמר לי מעתה אסור לספר
בגנותן של אלו מכאן אמר בן עזאי בשמך יקראוך ובמקומך יושיבוך.