chiddush logo

פרשנות אונקלוס - פרשת מקץ

נכתב על ידי אורן מס, 23/12/2022

 

פרשנות אונקלוס - פרשת מקץ

בראשית מא,ב: עֹלֹת שֶׁבַע פָּרוֹת, יְפוֹת מַרְאֶה, וּבְרִיאֹת בָּשָׂר: אונקלוס: ופטימן. תה"ת: מפוטמות. אונקלוס מפרש שפיטום הוא בריאות.

 

בראשית מא,לד: וְיַפְקֵד פְּקִדִים עַל-הָאָרֶץ; וְחִמֵּשׁ אֶת-אֶרֶץ מִצְרַיִם, בְּשֶׁבַע שְׁנֵי הַשָּׂבָע: אונקלוס: ויזרז. תה"ת: וישקוד בזריזות (ובחריצות שיאצרו את היבולים). מכאן שחשוב לעשות דברים בזריזות, כמו פעולות צבא, לחמש בתחמושת.

 

בראשית מא,מג: וַיִּקְרְאוּ לְפָנָיו, אַבְרֵךְ: אונקלוס: ואכריזו קדומוהי דין אבא למלכא. תה"ת: והכריזו לפניו זה האב והיועץ והמדריך למלך. אונקלוס מלמדנו שתפקיד אב הוא להדריך ולייעץ לבנו.

 

בראשית מב,ז: וַיַּכִּרֵם; וַיִּתְנַכֵּר אֲלֵיהֶם וַיְדַבֵּר אִתָּם קָשׁוֹת: אונקלוס: וחשיב מה דמליל להון. תה"ת: וחשב איך שידבר אליהם. אונקלוס מפרש 'התנכר' – תכנן איך לעשות.

 

בראשית מג,טז: כִּי אִתִּי יֹאכְלוּ הָאֲנָשִׁים בַּצָּהֳרָיִם: אונקלוס: בשירותא. תה"ת: בסעודה הראשונה, לבצוע פת ולהתחיל בסעודה. נראה שהסעודה בצהרים הייתה טקס עוצמתי, המצריך שירות. גם בפסוק כ"ה מפרש אונקלוס צהרים – שירותא: וַיָּכִינוּ, אֶת-הַמִּנְחָה, עַד-בּוֹא יוֹסֵף, בַּצָּהֳרָיִם.

 

בראשית מג,לא: וַיִּרְחַץ פָּנָיו, וַיֵּצֵא; וַיִּתְאַפַּק: אונקלוס: ואיתחסין. תה"ת: והתחזק (והבליג). אונקלוס למדנו כלל גדול, שאיפוק והבלגה – זה עוצמה וחוזק.

 

שבת שלום, שבת של אורות חנוכה וראש חודש, בריאות, זריזות, חינוך, חישוב דרך, הבלגה, אורן.

 

 

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה