chiddush logo

יסורים מכפרים (3 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי אריאלל אליעזר, 8/8/2013

אחד הנושאים הרגישים בהם התחבטו גדולי בעלי המחשבה היהודית לאורך הדורות הוא הנושא של "צדיק ורע לו רשע וטוב לו", דומה שהפסוק בתנ"ך שמעלה את הנושא הזה בצורה הישירה והכואבת ביותר הוא הפסוק בירמיהו יב, א, "צדיק אתה ה' כי אריב אליך אך משפטים אדבר אתך מדוע דרך רשעים צלחה שלו כל בגדי בגד".

 ידוע הוא שיסורים שאדם עובר בעולם הזה יכולים לכפר על חטאיו.

ויש לשאול, האם לפי זה מותר לאדם לגרום לעצמו בכוונה תחילה יסורים, על מנת שהיסורים הללו יכפרו על חטאיו, ואם כן- אילו סוגי יסורים?
וכן האם אדם שהוא בעל יסורים יכול להקל ראש במצוות מסוימות בטענה שהוא בין כה וכה בעל יסורים והיסורים הללו מכפרים עליו ?
תופעה נפוצה לצערינו היא שכאשר אדם מסתלק לבית עולמו-מסתלקים עימו המפעלים שהקים בחייו ולא תמיד נמצא להם ממשיך, לדוגמא-כמה חודשים לאחר שהרב חנן פורת זצ"ל הסתלק לבית עולמו-גם המפעל הגדול שלו "מעט מן האור" הסתלק לבית עולמו.  
מסופר על אחד מגדולי ישראל שכאשר באו עליו יסורים הוא התפלל להקב"ה שלא יקח ממנו את מידת הביטחון, זו מדרגה גבוהה שבמקום לטפל ביסורין שלו-הוא דואג למידת הביטחון שלו,  יש אנשים שיש להם קושיות על דרכי ההנהגה הא-להית, והם מתרצים תירוצים שיכול להיות שהם נכונים, אך יש אנשים במדרגה גבוהה יותר שכלל לא שואלים שאלות.
כמו שיש אנשים שבורחים מן הכבוד ויש אנשים במדרגה גבוהה יותר שכלל לא יודעים מה זה כבוד.
פוסקי דורינו מן הסתם יודעים מה זה פיצה, אחרת לא היו יודעים לפסוק בנוגע לכשרותה או לברכתה, יתכן שגדולי הדור שאינם פוסקים אינם יודעים כלל מה זה פיצה.
יש מאמר חז"ל ידוע שכל הפוסל במומו פוסל, במבט ראשון קשה להבין מאמר זה, האם כאשר אדם מאשים מישהו שיש לו את מידת הקנאה-בהכרח גם לו יש קנאה? האם כאשר אדם מאשים מישהו שיש לו את מידת התאווה-בהכרח גם לו יש תאווה?  אולי התשובה לזה היא, שאם אותו אדם לא היה יודע כלל מה זה קנאה-הוא לא היה יכול להאשים אחרים בקנאה, וכן הלאה לגבי שאר המידות הרעות.
 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
יודע את התשובה? חושב אחרת
דיונים - תשובות ותגובות (3)
אוריאל יוסף יוד (4/11/2013)
אם אתה עושה תענית דיבור אז זה מכפר על העברות
דוד חביב (9/10/2013)
ב״ה
קודם כל אסור להביא יסורים על עצמו
ופקדתי בשבט שה׳ הוא זה שמביא את היסורים
והיסורים מקבלים מי שחוזר מאהבה לה׳ בתשובה
יכול לקבל יסורים
אנחנו מבקשים מה׳ ולא ע״י יסורים וחלאים רעים
היום הכי טוב לעשות תשובה זהו ע״י נתינת צדקה בשפע וזה מכפר על עונות וגם מקרב את הגאולה
DL2000 (11/8/2013)
הרב זמיר כהן - אמר שיסורים מכפרין , אפשר שיש לאדם רצון לעשות דבר מסוים ,כגון שיש משחק כדורגל ,והאדם רוצה לראותו ,מצד שני יש שיעור תורה והוא הולך לשיעור זה מכפר לו הרבה מאוד .
ציורים לפרשת שבוע