chiddush logo

סיפור האזרחות -על פי מיקוד- (יהודי) קיץ תשע

נכתב על ידי דביר, 27/5/2010

 באדיבות נהורה עמר- אמי"ת מעלה אדומים @ כל הזכויות שמורות


סיפור האזרחות/ נהורה עמר
(על פי מיקוד- (יהודי) קיץ 2010) (אין לחן מיוחד- רק קצב וחרוזים)

לעיר קטנה, הרחק ממעלה אדומים
הגיעה ספינה עם אזרחים חדשים.
  
 
בכניסה לספינה נתבקשו כולם לחתום 
על הכרזת העצמאות שהביאה אותם עד הלום
בה מסופר על עבר, הווה ומה יהיה בעתיד
על יהדות ודמוקרטיה ומה כל העולם יגיד
 
שלוש משפחות בולטות על הספינה
עליהם נספר לכם- הקשיבו נא!
 
מהספינה ירדה ראשונה משפחת "מדינה"
למשפחה ארבעה ילדים, שימו לב למסקנה,
הבנות "טריטוריה" ו"אוכלוסיה"
ביחד הן הולכות לחוג שחייה.
הבן "שלטון" והבן "ריבונות",
שלא ממש אוהב את שמו ומעדיף שתקראו לו "עצמאות".
 
לסבתא אחת קראו "לאומיות אתנית", 
היא מחוברת למשפחה בשפה, בתרבות ובהיסטוריה של שנים
לסבתא השנייה קראו "לאומיות פוליטית",
היא מחוברת למשפחה רק ברעיונות של האנשים.
 
למשפחת "מדינה" יש הרבה דודים,
"דו לאומית", "כלל אזרחיה" עם הרבה צדדים.
"רוב לאומי ומיעוט"  ו"לאום טהורה",
כל דוד מוצא בתוכו את הדרך הנכונה.
 
פזמון: לעיר קטנה, הרחק ממעלה אדומים
הגיעה ספינה עם אזרחים חדשים.
 
שנייה יורדת מהספינה משפחת "ישראל"
בה אוהבים כולם לטייל.
לפי הסמלים והחוקים רואים עליה שהיא יהודית
למרות הוויכוחים עם משפחת דמוקרטית.
 
במשפחת ישראל היהודית שישה ילדים,
כל ילד עם גישתו שלו. נא לא לבלבל בצעדים:
אחד חרדי רוצה רק מדינת הלכה
אחד דתי לאומי מאמין בתחילת הגאולה.
לשלישי חשובה הדת אבל רק בתור תרבות
הרביעי עסוק "בעם היהודי" ולתפוצות מציע חברות
החמישי רק רוצה שיהיה פה רוב של יהודים
והאחרון, חושב שכלל האזרחים שווים.
 
הילדים היהודים לא מפסיקים לריב על הספינה
למה הרבנים מתערבים בפוליטיקה?
איך תיראה השבת? מדוע מחוקקים חוקים דתיים?
ולמה יש בחורי ישיבה שלא מתגייסים? 
מיהו היהודי? ומה מקומם של הזרמים השונים
הקונסרבטיביים והרפורמים? 
לא חסר על מה לריב וקשה להיות באותו החדר
אבל האחים יעשו הכול כדי להסתדר.
 
למשפחה יש "בני דודים" שאיתם הם תמיד רבים
מי יקבל את הנחלה וסכסוכים היסטוריים 
בעיית זהות, תחושת אפליה, 
וזה שמזכירים להם שהם לא שייכים לאמא היהודייה.
 
למשפחה יש עוד הרבה דודים
הדוד העו"ד עסוק הוא כל היום במשפטים.
מקפיד להראות שהוא לא תלוי באף אחד 
הפרת חוזה, אי נתינת זכויות ושוחד
אצלו יש סדר: אזרחי, חוקתי ופלילים 
יש שלושה סוגי בתי משפט ואפילו בתי דין מיוחדים
 
הדוד השני הוא שר בממשלה,
הוא נבחר ולא פקיד בבירוקרטיה.
יש לו הרבה עוצמה בשעת חרום
מחוקק מִשנה ומוריד לידי ביצוע בתיאום.
הוא דוד אחראי מאוד
מול הממשלה ועל המשרד שלו. כל הכבוד!
יש לו חבר, יועמ"ש, גם תובע וגם עורך דין
אותו תמיד על כך מבקרים במגזין.
 
הדודה השלישית היא ה"תקשורת" הגדולה
נדחפת לכל דבר, מספרת ומגלה.
כל הזמן מנופפת בשני דגלים וטבעת
"חופש הביטוי" ו"זכות הציבור לדעת".
יש לה מאפיינים מיוחדים, 
דואגים לעדכן אותה כל האנשים.
היא בונה את עולם המושגים ביבשת 
וגם את השקפת העולם מגבשת.
תמיד שומרת על עצמה שתהיה על סדר היום הציבורי
משפיעה ביומיום ובזמן בחירות נותנת פרי.
למרות שעל השפעת התעמולה כולם מתלבטים,
עדיין היא חיה ובועטת- לעולמים.
דודה טוענת שאינה עצמאית ומגבילים אותה מאוד
ויש לה אפילו חוק, הסדר, ופסק דין שיאשרו את הסוד.
 
פזמון: לעיר קטנה, הרחק ממעלה אדומים
הגיעה ספינה עם אזרחים חדשים.
 
המשפחה השלישית והאחרונה 
לה אנו קוראים "דמו-קרטיה".
סבתא רבא "אמנה" עשתה הסכם 
שכולם יוותרו קצת ואז המדינה תשתקם.
סבא "שוויון" וסבתא "חרות" הכירו בעודם צעירים
הם עד עכשיו מתלבטים האם הם יותר סוציאל דמוקרטיים או ליברלי סטים?
משפחת דמוקרטיה מסגרתית ולכן אוהבים לכנותה "פורמאלית"
אבל חשוב לה גם הזכויות של בני האדם ולכן קוראים לה "מהותית".
 
במשפחה יש ארבעה ילדים:
 
"שלטון העם" הוא הבכור- ממנו נובע הכוח של המשפחה
פעם הוא אהב לעבוד דרך משאלי-עם בצורה ישירה. 
היום ראה שזה קצת קשה ועבר לעבודה עקיפה
בה נציגים הם אלה שעושים לעם את העבודה.
הוא אוהב לבנות בתים תמיד עמל ושואל
נשיאותי כמו באמריקה, פרלמנטרי כמו בישראל. 
 
הבת שלאחר מכן היא "הכרעת הרוב"
כל כך חשוב לה להסתדר עם כולם ושיהיה רק טוב.
ולכן תמיד מצביעה, ומרבה לשנות את השיער: 
לרוב רגיל, מוחלט ואפילו רוב מיוחס ומפואר.
 
 
הילד הבא קצת גבוה, וקוראים לו "זכויות האדם והאזרח"
הוא מפקד בצבא והכול מחלק לשלוש לפני שנוסע למזרח.
הוא חייב להיות טבעי "בח"כ שמח"
כשהוא רוצה הוא חברתי: עובד, מתחנך, גר בבית לא מקמח
נותן טיפול רפואי. והכי חשוב לו –כבוד אנושי! 
כשהוא חוזר מהצבא הוא על "אזרחי
הוא מקפיד על לבחור, להיבחר, לבקר את דוד שלטון, 
ולעלות על הספינה עם הדרכון.
כמעט הכול לא מוחלט והוא מרבה להתלבט
מכיוון שהוא גבוה הוא צריך איזון ומחבט.
 
הדוד מסתובב בעולם ומסביר על חשיבותו
מביא לדוגמא חוקים, פסקי דין וארגונים לטובתו.
הוא מכיר בזה שיש על הספינה מיעוטים שונים
ונותן להם להתחנך ולהתפלל כמו שהם רוצים.
לקראת ההגעה לעיר החדשה הוא דואג רבות
לעבור בין כל האזרחים ולהסביר מה חובה עלים לעשות.
לשמור על החוקים, להיות למדינה נאמנים,
להצביע, על עוולות להתריע וכמובן להיות חיילים מגויסים.
 
לילדה הרביעית והאחרונה קוראים "ביקורת"
היא מגבילה תמיד את השלטון, שלו הרבה עוצמה בנבחרת.
לעיתים היא מוסדית ופורמאלית- בפרלמנט, 
במבקר המדינה ובבתי המשפט עם פטנט.
לעיתים היא שוברת מסגרות ולא פורמאלית 
ומשחקת עם תקשורת, אומנות ודעת קהל ציבורית.
 
פזמון: לעיר קטנה, הרחק ממעלה אדומים
הגיעה ספינה עם אזרחים חדשים.  
איך הם יצליחו להסתדר
רק הזמן יגיד...
בינתיים אין זמן, יש בגרות על הראש 
די לשיר שירים, צריך להתחיל לחרוש!

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע