chiddush logo

קדושת החיים או " את " ד"ת [401]

נכתב על ידי izik28, 25/9/2022

 בסד 


ד"ת לתהילים ט  ולמצווה ב בתריג מצוות  

קדושת החיים    או "את" דברי תורה 
--------------------------------------------------------------------
אנו  עומדים כמעט בראש השנה שיבוא עלינו לטובה , מזמור תהילים ט  מתחיל בפ"ס לא שגרתי בלשון המעטה .." לַ֭מְנַצֵּחַ עַל־מ֥וּת לַבֵּ֗ן מזמור לדוד" , מיותר לשאול אם יש מישהו  ששר על נושא זה .... 
רשי מפרש,"  על מות לבן" - יש פותרין "על מות לבן" - על מת בנו אבשלום, ולא יתכן פתרונו מפני אומר "לבן" ולא אמר "הבן", ואין לו במזמור עדות וזכרון לאמץ זה הפתרון. ויש פותרין "על מות לבן" - נבל, ואף זה לא יתכן להפוך את השם ואין במזמור זכרונו (סא"א), וראיתי במסורה הגדולה שהיא תיבה אחת שהרי חיבר לה (תהלים מח, טו): "והוא ינהגנו עלמות", פתרו מנחם ודונש מה שפתרו, ואינו נראה בעיני. וראיתי בפסיקתא שהענין מדבר בעמלק, גערת גוים, שמם מחית. ואומר אני "למנצח על מות לבן" שיר זה לעתיד לבא, כשיתלבן ילדותן ושחרותן של ישראל ותגלה צדקתם ותקרב ישועתם שימחה עמלק וזרעו, עלמות ילדות, לבן כמו ללבן. ומנחם פתר "עלמות לבן" - נגינות ללמד וכה פתרונו "למנצח על מות לבן" למשורר נגינות ללמד, ויהי לבן כמו להבין ולבונן, עלמות על שם כלי שיר ששמו עלמות כמו שאמר (תהלים מו, א): "על עלמות שיר". ודונש פתר "לבן" - שם אדם שהיה שמו לבן, שהיה נלחם בדוד בימים ההם, ומה שהוא אומר גערת גוים אבדת רשע, הרשע הזה הוא לבן ההורג עם נקיים. ואף על פי שאין אתה רואה במקום אחר אדם שהיה שמו לבן, רק במקום הזה, כן אתה מוצא בשמות אחרים שאינן נכתבים במקרא, רק פעם א'.".
 וכאן יש אולי חידוש: המילה " על מות" כתובה גם" עלמות"  כלשון עלמה צעירה , כאישה שמיועדת למישהו  , אותה מילה היא גם כלי נגינה  כפי שמסביר רשי  מה שמתאים לפ"ס ב "אודה יהוה בכל לבי אספרה כל נפלאותיך",
המלבים מפרש פירוש מתוק " אודה ה'", רצה לומר הודאתי על העבר תהיה "בכל לבי", כי כבר באר בחוה"ל (שער העבודה) שהטעם אשר יקשה להאדם להודות לה' חסדו הוא מפני שבעת שבא להודות על העבר דברי פיו דברי מודה וכונתו כונת מבקש, שבלבו יכוין לבקש שיוסיף ה' להיטיב עמו בעתיד ואם כן אין הודאתו שלמה, כי בלבו מדמה שהטובות שקבל לא יספיקו עדיין ורוצה שיוסיף לו עליהם, אבל אנכי אודה בכל לבי ולא יעלה בלבי כוונת מבקש,
ב) "אספרה כל נפלאותיך", לא כדרך בני אדם שלא יספרו רק נסים הגלוים אבל הדברים שיראו למו סבות טבעיים יתלו בטבע ובמקרה, אבל אנכי נפקחו עיני לדעת שגם דרכי הטבע המה נפלאות תמים דעים:"
כשאדם  מודה לקב"ה על משהו הוא גם חושב קדימה, טוב.. אבל צריך גם א ..ב..  וזה מוסיף לו דאגה .. 
דוד המלך כותב תהילות ישראל מודה על רגע זה!  בלי לחשוב , אוקי מה יהיה   הלאה . .. הכל יהה  בסדר בע"ה!  
בראש השנה והימים הנוראים ויום כיפור בפרט ,כל אחד מבקש על עצמו  , בריאות, פריסה יותר טובה ,זיוג טוב שיבוא  ,ושישתלם לחכות לו כמו לגאולה שאנו מאמינים שתבוא בכל רגע ! בע"ה , אך מה עם הרגע הזה? עכשיו ..  לדוגמא  ד"ת זה נכתב ביום שני בערב  כג אלול בשעה 21:30 ..  אפשר לעבור על זה לסדר היום .. טוב אז מה עד ערב..  ואפשר להודות על  הרגע הזה , במקרה זה אני שכותב את ד"הת הזה עבורכם ועבור הקב"ה!  , איש לא יודע  מה יהיה מחר..  ולא בעוד שנה ..  מישהו חשב שהורי  ז"ל  התאחדו בשמי מרום ושישמרו עלי משם?? ערב פסחי?? ממש לא! אבל , רבות מישבות בלב איש ועצת ה"  היא תקום"   , עצת ה" מכוונת רק לטוב !   כמו המצוווה השניה היא ברית המילה עליה כותב ספר החינוך,"  שרשי מצוה זו, לפי שרצה ה' יתברך לקבוע בעם אשר הבדיל להיות נקרא על שמו אות קבוע בגופם, להבדילם משאר העמים בצורת גופם, כמו שהם מובדלים מהם בצורת נפשותם, אשר מוצאם ומובאם איננו שוה. ונקבע ההבדל בגולת הזהב לפי שהוא סיבה לקיום המין, מלבד מה שיש בו תשלום צורת הגוף כמו שאמרנו. והעם הנבחר, חפץ ה' יתברך להשלים תכונתו. ורצה להיות ההשלמה על ידי האדם ולא בראו שלם מבטן, לרמוז אליו כי כאשר תשלים צורת גופו על ידו, כן בידו להשלים צורת נפשו בהכשר פעולותיו.", אנו בני העם היהודי  הוא  העם היחיד שיש לו 40 ימי תשובה רק עבורו!! וכל זה מאהבת ה" , אלינו !! ברית המילה היא לא רק בגוף..  אלא גם בדיבור ובנשמה, שנדבר מילים טהורות , טובת ומקרבות. לא רק בימים אלו אלא גם בשאר  ימות השנה גם שזה קשה וכל אחד חי בשגרת יומו .
המילה" עלמות"  היא גם כלי נגינה כפירוש רשי , וגם כפי שכתתבתי ואלי זה חידוש , סמל לאישה  בת זוג שבלעדיה המילה הופכת ל" על מות"  כמוות לא עלינו !   לכתיבה בספר החייים אותו אנו מבקשים   יש כמה משמעויות, אפשר לחיות ללא גבול .. סתם כזה ..  ואפשר  " עלמות"  כמילה המחוברת , היא הבאת חיים לעולם כמצוות המילה , ולנשים  שבינינו ,   יש את מילת הלב והפה  ,הפה המדבר תורה ומדרבן את הגברים לעסוק בה  , כתוצאה מכך הם זוכות לשיר מזמור למנצח , הם כמו מנצחות על התורה  , שמביאה חיים לנשמה ולעולם , אם נזכור להודות על כל רגע ולכל מי שזה מגיע לו ,  נראה את חצי הכוס המלאה ,  נזכה לברכת ה"  בכל מילי דמיטב ולשנה דבש!!  וסוכר!   
ד"ת נכתב ללא הכנה מוקדמת !  גילוי נאות ערב רה"ש  ,[ רק טוב..]   בע"ה בל"נ דבר התורה לעלון קול 
מהיכל וילך  שובה לע"נ יוסף בן סניורו ז"ל שלא זכה לזרע של קיימא "  יהיה בע"ה  ה 400  ,בד"כ אני לא  מפרסם זאת  . תמיד הייתי כזה .. ד"ת זה הוא לפי החשבון בע"ה  ה " את" 401  מלשון נקבה  , כמו המילה" עלמות" במובן החיובי!  המצווה ה400  היא דיני נחלות כמו שזכור מפרשת בנות צלפחד בפרשת פנחס.. שם הם רצו נחלה גשמית  רכוש ,ירושה    מה אנו רוצים מהקב"ה ברה"ש ? שיזכור את הנחלה רוחנית  שתהיה שלנו לעד גם אחרי 120 ! שנה בבריאות ושמחה ,  כל " את " דה"ת הללו זיכו אותי  בנחלה רוחנית אודות לקב"ה ומישהי מאוד מיוחדת ששמה שמור אצל ה"   כל הזכויות שלה , ולכם  אני מאחל שנה טוב מתוקה מבורכת בריאה , בעצם.... כל מה שתרצו בתנאי שהוא טוב!  ושתזכו לנחלה רוחנית  גדולה ברכת ה" כתיבה וחתימה  טובה !  
 . 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע