chiddush logo

נקודה שבועית פרשת השבוע "שמות" ה'תשע"ט

נכתב על ידי ידד, 28/12/2018

 


בשעה טובה אנו מתחילים השבת לקרוא את חומש "שמות". חומש שחציו הראשון עוסק לפרטי פרטים בשעבוד ישראל למצרים ולפרעה ולאחר מכן בכל גאולת מצרים הכוללת מופתים וניסים גדולים ומרהיבים ולאחר מכן קבלת התורה במעמד הר סיני, מעמד שכלל תפאורה עצומה.

אם נדמה את עשרת המכות שהביאו ליציאת מצרים ולאחריה את מעמד הר סיני לסרט קולנוע, להבדיל אלף אלפי ומיליוני הבדלות (אע"פ שבאמת עשו על זה המון סרטים), הסרט יהיה מורכב מהרבה קטעי פירוטכניקה והבזקים, מוזיקה סוחפת וניסיון להעביר את העוצמה.

אולם מקריאת הפרשה שלנו נראה שהכול הכול התחיל מהמקום הפשוט ביותר שאפשר: "ומשה היה רעה את צאן יתרו חתנו... וירא מלאך ה' אליו בלבת אש מתוך הסנה וירא והנה הסנה בוער באש והסנה איננו אכל". 

הרש"ר הירש בפירושו לפסוק כותב: "המשמעות - מבחינה כללית - של הופעת אלוקים בסנה, היא אמת חשובה זו: אין מקום פנוי בלא שכינה אפילו סנה" (שמות רבא). אף המקום השפל ביותר אינו פחות מלהיות משכן לרוח אלוקי, וכל קיום ארצי, אפילו הנחות ביותר בעיני האדם, נועד והוכשר לתפקיד אלוקי".

הנה דוגמא הכי אלוקית שיש, שגם הדברים העוצמתיים והנוצצים ביותר מתחילים מהמקום הפשוט ביותר. מהנקודה הכי ארצית. גם בדברים הכי נחותים לכאורה נמצאת השכינה והיא היא המקור והבסיס ולאו דווקא "האורות הגדולים".

אפילו משה יתואר בחומש "במדבר" בתכונה שהיא לכאורה "פשוטה ביותר": "והאיש משה ענו מכל האדם אשר על פני האדמה", לא צדיק, לא עצום, לא חכם, לא יפה תואר כי אם דווקא ענו, שקט, צנוע.

הפרשה שלנו מלמדת אותנו שדברים גדולים מתחילים מצעדים קטנים ופשוטים. הכי פשוטים.

 

שבת שלום ומבורך!

 

 

 

החוויה היהודית

http://h-y1.coi.co.il/

 http://dosanova.co.il/

לע"נ יעקב בובר, שבתאי טורס, שמואל פולק, מאיר גרינברג, יצחק שניצר ואברהם פישר שנפלו במלחמות ישראל והיו נצר אחרון למשפחתם

שעבוד ישראל,מצרים,פרעה,מופתים,ניסים,גדולים,מרהיבים,עשרת המכות,רוח אלוקי, קיום ארצי,האורות הגדולים,צדיק,עצום,חכם,יפה תואר,ענו,שקט,צנוע,

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע