chiddush logo

לקט מביאור הנצי"ב לפרשת משפטים

נכתב על ידי אורן מס, 9/2/2018

 לקט מביאור הנצי"ב לפרשת משפטים


כא,ג: אם בעל אשה הוא – ויצאה אשתו עמו: האם האישה חייבת לצאת עמו? הנצי"ב: "ויוכל להיות שאשתו שכבר הורגלה בבית אדוניו להיות משרתת וניזונת שמה – נוח לה להיות עוד שמה ולא לצאת עם אישהּ ולזון בדלות בית אישהּ, אבל הזהיר הכתוב דתצא עמו בעל כורחה, ואסור לאדוניו לעכבה בביתו". התורה מגנה על האיש גם מאשתו וגם מאדוניו, ומחזירה אותו באופן מוחלט אל חייו שלפני היותו עבד. זאת חירות.

כב,כז: ונשיא בעמך לא תאור: וכי מותר לקלל אדם שאינו שופט או נשיא? הנצי"ב: "הזהיר על נשיא ביותר (דווקא) משום שמורגלים בזה, וגם שמקלקלים בזה הליכות עולם". כאשר חלק מהאנשים מקללים את שליחי הציבור הנבחרים – משבשים בכך את החיים של כל הציבור. לקח חשוב למפגינים נגד השלטון בימינו.

כג,יט: לא תבשל גדי בחלב אמו: מדוע לאסור בישול גדי בחלב אמו? הנצי"ב: "שמנהג באותם ימים היה להשמין השדות כמו שאנו עושים בזבל, כך היו אומות העולם נוהגים לבשל גדי בחלב אמו ולשפוך מעט מעט על שדמת הארץ. והזהיר הכתוב על זאת הסגולה משום שאסור לבשל בשר בחלב, משום הכי אסור בשר גדי בחלב אמו, אפילו לצורך תבואה". מסביר הנצי"ב שאיסור בשר בחלב הוא גורף בכל עניין, אפילו בדבר המסוגל להועיל, כגון הטבת האדמה. ואני תמה על מסקנה זאת, שהרי איסור בישול בשר בחלב נלמד מעניין זה של גדי בחלב אמו. אתמהה.

כג,כב: אם שמוע תשמע בקולו, ועשית כל אשר אדבר: האם חיוב העשייה האמורה כאן הוא המצוות? הנצי"ב: "אין הכוונה כאן מעשה המצוות ... אלא ... משמעו 'עשיית הדברים ממש', היינו להעמידם על דיוקם ולדרוש בהם עד שיהיו ראויים להיקרא 'דבר ה'', והיא עיון תורה". איך נשמע בקולו? – על ידי עיון ולימוד בתורתו יתברך.

שבת שלום, שבת של ציות לה' גם כשלא נוח לנו, דיבור נאות למנהיגים, ולימוד תורה כנגד כולם, אורן, בן וכו'.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע