chiddush logo

כל התורה על "הסגולות" והבאבות

נכתב על ידי אברהם לוי, 30/3/2011

כל התורה על "הסגולות"

(למרות שבפרשת תזריע לפעמים מפטירים הפטרת "החודש", נתמקד בהפטרת "תזריע")

   וְנַעֲמָן שַׂר צְבָא מֶלֶךְ אֲרָם... הָיָה... מְצֹרָע... וַיִּשְׁלַח אֵלָיו אֱלִישָׁע מַלְאָךְ לֵאמֹר, הָלוֹךְ וְרָחַצְתָּ שֶׁבַע פְּעָמִים בַּיַּרְדֵּן, וְיָשֹׁב בְּשָׂרְךָ לְךָ וּטְהָר: וַיִּקְצֹף נַעֲמָן... וַיֹּאמֶר, הִנֵּה אָמַרְתִּי... הֵנִיף יָדוֹ... וְאָסַף הַמְּצֹרָע... וַיִּפֶן וַיֵּלֶךְ בְּחֵמָה: וַיִּגְּשׁוּ עֲבָדָיו וַיְדַבְּרוּ אֵלָיו וַיֹּאמְרוּ, אָבִי, דָּבָר גָּדוֹל הַנָּבִיא דִּבֶּר אֵלֶיךָ... וַיֵּרֶד וַיִּטְבֹּל בַּיַּרְדֵּן שֶׁבַע פְּעָמִים כִּדְבַר אִישׁ הָאֱלֹקִים, וַיָּשָׁב בְּשָׂרוֹ כִּבְשַׂר נַעַר קָטֹן וַיִּטְהָר... וַיֹּאמֶר, הִנֵּה נָא יָדַעְתִּי כִּי אֵין אֱלֹקִים בְּכָל הָאָרֶץ - כִּי אִם בְּיִשְׂרָאֵל (מלכים ב', ה' א' - ט"ו).

   נעמן שר צבא מלך ארם חלה "בצרעת", ולא נמצא מזור למחלתו. הוא ניסה את כל התרופות, חיפש את כל הסגולות, אך דבר לא עזר - ומצבו לא שפר. נעמן הלך לפותחים בקלפים, חוזים בכוכבים, הוזים ושובבים, קוראים בקפה ומעיינים בתה ובודקים בקקאו ועושים קולות של מִיַהוּ, אך אף אחד לא הצליח להושיעו.

   לפתע נודע לו שיש בישראל נביא וגם חוזה, אשר בכוחו לחולל ישועות וגם לרפא. נעמן יצא את ביתו, התניע את הסוסים, והמריא לביתו של הנביא. הוא לקח מספר והמתין לתורו, וציפה שהנביא יעשה "קוסמות" וירפא את מחלתו. לפתע הדלת נפתחה, ושליחו של הנביא העביר לנעמן את ההודעה הבאה: הנביא ביקשני להודיעך שאם תטבול שבע פעמים בנהר הירדן, בשרך יתרפא ויתחדש ויתעדן.

   באותו רגע רעש ורגז נעמן! הוא היה בטוח שאלישע הנביא יעשה קוסמות "ויניף את ידו על מקום הצרעת - והצרעת תעלם", או יעשה לו איזה "אוקוס פוקוס" אחר, ולאכזבתו, אלישע שולח אותו לטבול בנהר הירדן שבע פעמים. לא סגולה על טבעית ולא פיתרון מיסטי, אלא סתם דחייה בקש.

   כאשר ראו עבדי נעמן שהוא לא מאמין בדברי אלישע ומסרב לטבול בירדן, הם החלו להפעיל עליו לחץ "שיתגמש" ולא יחמיץ את שעת הכושר הזו. וַיִּגְּשׁוּ עֲבָדָיו וַיְדַבְּרוּ אֵלָיו וַיֹּאמְרוּ: אָבִי, דָּבָר גָּדוֹל הַנָּבִיא דִּבֶּר אֵלֶיךָ...

   ברגע האחרון נכנע נעמן ללחץ עבדיו, וַיֵּרֶד וַיִּטְבֹּל בַּיַּרְדֵּן שֶׁבַע פְּעָמִים כִּדְבַר אִישׁ הָאֱלֹקִים, וַיָּשָׁב בְּשָׂרוֹ כִּבְשַׂר נַעַר קָטֹן וַיִּטְהָר.

   פתאום מתברר לנעמן שהפתרון הפשוט והרדוד של הנביא - לא היה סתם גיבובי מילים, אלא זה היה פיתרון מדויק ומושלם לבעייתו - שהוביל אותו ל100% הצלחה! במילים אחרות, התברר לו שהישועה לא חייבת לבוא על ידי "אוקוס פוקוס" ומיסטיקה וקשקושיה - כמו שהוא חשב, אלא גם דברים פשוטים יכולים להוות סגולה נפלאה, אם הם נאמרים על ידי נביא קדוש.

   באותו רגע חזר נעמן אל אלישע הנביא ואמר לו: הִנֵּה נָא יָדַעְתִּי כִּי אֵין אֱלֹקִים בְּכָל הָאָרֶץ - כִּי אִם בְּיִשְׂרָאֵל, (אשר נביאיו יכולים להתערב במעשה הבריאה ולשנות אותה כרצונם).

   עד כאן הסיפור המעניין של נעמן, אשר ממנו אנו למדים שתי יסודות חזקים ונפלאים:

   א) כוחו של הרב גדול, ומי ששומע לדבריו ומתבטל לעצתו "במדויק", זוכה לישועה. ב) לא צריך לחפש סגולות עם קרניים או להנחית חידושים מהשמים, אלא גם דברים פשוטים ושפויים, זולים ועממיים, אם הם נאמרים על ידי תלמיד חכם, הרי שזה הפיתרון המושלם - הכי טוב שבעולם!

   כלפי מה הדברים אמורים? אחד המצרכים המבוקשים ביותר בדורנו, זו "הסגולה". אנשים אוהבים מאוד את המוצר המרתק והמפנק הזה, אשר בכוחו לחולל פלאות - ולעשות ישועות - ולפתור בעיות - ולהשקיט חלומות - ולפקוד עקרות - ולהצמיח ירקות - ולהרטיט לבבות - ולמלא כל משאלות.

   יש אנשים שנמשכים לסגולות כמו הברזל הנמשך אחר המגנט, ויש המחזרים אחרי מצרך זה - כאילו שמדובר באוויר הנחוץ לנשימה.

   לאור הביקוש הרב בתחום, לא פלא שתעשיית הסגולות המריאה לשחקים והתפתחה יותר מהר ממהירות האור.

   למי שלא יודע, משווקים היום בתוך קופסאות שימורים "אוויר מהכותל", מים מעמוקה, חול מהקבר של הדג שאמר "שמע ישראל", מוכרים לנו חוטים מהמערה של חנה ושבעת בניה... עין של דג, שערה של קוף, כנף של יתוש, כרבולת של נמר... זה סגולה לזה וזה סגולה לזה... יש לנו "קטלוג" של סגולות עם מק"טים מסודרים - לכל עניין, אין מה לומר, "זכינו"! אנחנו "עם סגולה" כפשוטו.

   זה לא פלא שאנשים שיש להם צרות ובעיות, מחפשים את הבאבא עם הזקן הכי ארוך והגבות העבות, זה עם הג'לביה הלבנה והארוכה - שכל הזמן עוצם עיניים ומסתובב בחוצות קיריה ועושה "תיקונים", האיש שיודע לעשות סגולות עם ריח של ערק ונרות מְרַצְדִים - תוך כדי עצימת עיניים ועצירת הנשימה והשמעת חרחורים "מהנשמה", וככל שהאיש יותר מיסטי ועושה רעש של קבליסטי ורושם מאוד בומבסטי, כך האנשים מושפעים ממנו יותר - וצמאים לקבל ממנו "סגולות" וישועות. אלא שהאנשים המתוקים הללו שכחו פרט מאוד מעניין.

בתורה הנפלאה שלנו יש סגולות לכל דבר - ובחינם! ולא מדובר בסתם סגולות שלא ברור מהיכן מקורן - ומה תאריך הייצור שלהם, אלא מדובר בסגולות מקוריות שיש עליהם חותמת מבורא עולם!

   יש לנו סגולות להצלחה, לפרנסה, לבריאות, לשמחה, לחינוך ילדים, לשלום בית, לעושר, והרשימה עוד ארוכה ועמוקה. רוצים מקבץ קצרצר מתוך ים הסגולות הפזורים בתורה ובמצוות?

   נטילת ידים - סגולה לעושר. (אוה"ח קנ"ח י'). זלזול בנטילת ידים - סגולה לעניות (שבת סב:). אדם שיש בו יראת שמים - דבריו נשמעין (ברכות ו:). כל הקובע מקום לתפלתו - אויביו נופלים תחתיו (ברכות ז:). כל המשלים פרשיותיו עם הצבור - מאריכים לו ימיו ושנותיו (ברכות ח:). העוסק בתורה ובגמילות חסדים - אויביו נופלים לפניו (ב"ק יז.). המתפלל על חברו בכל נושא - נענה תחילה (ב"ק צב.). מעשרות - סגולה לעושר (שבת קיט.). לכבד את התורה - סגולה לעושר (שם). לכבד את השבת - סגולה לעושר (שם). להשקיע באשה ובתכשיטיה - סגולה לעושר (ב"מ נט.). להיזהר בנרות שבת - מביא הצלחה בחינוך הילדים (שבת כג:). כיפה - סגולה ליראת שמים (שבת קנו:). ברכת אשר יצר "בכוונה" - סגולה לבריאות (בשם החפץ חיים). ברכת המזון - סגולה לפרנסה - ולהינצל מחרון אף (באר היטב או"ח קפ"ה א').

   זו רק רשימה חלקית של סגולות, ומי שמעיין היטב, מגלה שבתורתנו היקרה זרועים עוד הרבה סגולות נפלאות. אם כן מדוע אנשים מחזרים אחר הבאבא ומחפשים אצלו סגולה יותר מודרנית? מי קבע שזה יותר מוצלח?

   אם כבר נגענו ונגסנו בנושא "הסגולות", נגלה כאן "תגלית מאוד מעניינת", סוד כמוס אשר מוכרי הסגולות לא מגלים ללקוחותיהם.

  בשמים יש אלוקים, והוא זה שמחליט מה מגיע לכל אחד, ופעמים שהבורא גוזר על האדם צרה מסוימת - מחמת איזה חשבון. במצב כזה, באמת יש כוח לסגולה להעביר את רוע הגזרה - ולגרום לאדם לעבור תהליך שהוא בבחינת "משנה מקום משנה מזל". אלא "שהמשנה ברורה" מגלה לנו עדכון קטן.

   בורא עולם טמן בתורה סגולות רבות - אשר בכוחן להועיל לאדם, אלא שפעמים הסגולות לא פועלות ולא מועילות. מדוע? מפני שהחטאים והעוונות של האדם - מעכבים את הישועה (אוה"ח קנ"ט מ"ב ס"ק ל"ח).

   משל למה הדבר דומה? לצינור רוחני היורד מהשמים עד לאדם, ובתוכו מוזרם לאדם השפע והישועה. כאשר "הצינור" הזה חלול ונקי, אזי השפע והישועה מצליחים להגיע לאדם - והוא נושע. אך אם האדם בעל עבירות וחטאים, הרי שנוצרת בצינור "סתימה", והסגולה לא מצליחה להביא לאדם את השפע והברכה.

   מה הפיתרון? לשוב בתשובה ולהתחזק בעבודת ה', ולשחרר את הסתימה הרוחנית שבצינור הישועות. אין פיתרון אחר, ולא יעזור לעשות סגולות נוספות! מי חשב על זה פעם?

   אלא שיש אנשים שלא יודעים את החשבון הזה, ולאחר שהם רואים שהסגולה לא הועילה להם, במקום לעשות תשובה ולפתוח את הסתימה בצינור הישועות - הם מחפשים סגולה נוספת. היש שטות וטיפשות גדולה מזו? מה תועיל עוד סגולה, אם הצינור המקשר בינם לבורא עולם - סתום ואטום וחתום?

   שורה תחתונה: מומלץ לעשות סגולה לישועה - ביחד עם תשובה והתקרבות לה'. ואם עדין האדם לא נושע, אות וסימן הוא שעדיין יש לו "סתימה רוחנית" בצינור הישועות, וכנראה הוא עדיין צריך להתקרב לה' ולהתחזק "עוד קצת".

   ובמקום שהבאבות יגלו ללקוחותיהם את הסוד הזה ויחכימו אותם בנקודה הפשוטה שמכלול המצוות זה בעצם "כור גרעיני" של סגולות - ומי שיתחזק במצוות יזכה לכל הישועות, במקום זה הם מנסים לשווק להם סגולות אחרות אשר חלק מהם זה בעצם מקבץ של שטויות, וחלק זה עבירה על "בחוקותיהם לא תלכו"... ואנשים תמימים שמים את כספם על קרן הצבי.

   הבעיה היא שרבים לא זכו לבקר אצל באבא "מקצועי ויוקרתי", ומחמת כן קשה להם להאמין שהמצב עד כדי כך. משום כך, נשתדל מעל גבי במה זו לשדר לציבור את התמונה מהשטח - ולשתף את כולם "בחוויה ובתחושה" המרוממת והממכרת של הבאבא. אך בטרם נמשיך - נקדים:

 

  ישנם בדורנו צדיקים קדושים וטהורים - כמו בבא אלעזר והרב דוד בצרי ועוד, אשר הם יראי אלוקים - וכספם מוקדש לתורה ולזיכוי הרבים - ועל קדושים אלו נאמר "צדיק גוזר וה' מקיים". קדושים אלו הם אנשי אמת, ולא כלפיהם מכוון המאמר חס וחלילה.

 

המאמר מכוון אך ורק על אותם מחופשים,

המתכסים באצטלא שלא קשורה אליהם.

 

   נא להדק חגורות, הספינה ממריאה, האינפורמציה החמה יוצאת לדרך.

   ובכן, להיות באבא - זה לא עסק מסובך. כל פרחח יכול להתחזות לבאבא מנופח, אשר לו סיג ושיח עם מלאכים ושרפים, איש אשר ברכותיו קורעות את השמיים ומתקבלות לאלתר, צדיק שעיניו רואות דרך קירות ותקרות, העושה "מעשה ניסים" ונפלאות, מחיה מתים ורופא חולים ומתיר אסורים וזוקף כפופים ומרוקן ארנקים ועושק תמימים.

   המתכון לכך הוא בדיוק כמו כל מתכוני העוגות, ומבוסס על אותו עיקרון, וכדלהלן:

   המצרכים: זקן ארוך, בקבוק ערק, כמה נרות נשמה, שלושה שמשים, קליניקה וג'לביה.

   אופן ההכנה: שוכרים קליניקה באיזה חור, מדליקים בתוכה כמה נרות נשמה, מפזרים ריח של ערק, שלושה שמשים עומדים בחוץ ומספרים על הרב מעשה ניסים, ועוף השמים כבר מוליך את "הקול" - ובזה נגמר הכל.

   לאחר מכן הבאבא מוריד את הג'לביה על הראש ונוסע לקברות צדיקים, שם הוא עוצר מטר מאיזה ציון "עמוס", השמשים קופצים מהמכונית ומקיפים את הרכב, וצועקים: לא להתקרב לרב, לא להתקרב לרב.

   באותו רגע שהאנשים שומעים את הקריאות "לא להתקרב לרב", הסקרנות זורמת בעורקיהם - והם מתחילים להתעניין ברב, ומתעקשים להביט על זיו פניו. מטבע הדברים ההמון מתחיל לזרום לכיוון המכונית של הרב, האזור מתחיל להיות עמוס ולחוץ, שהרי כולם רוצים "שהצדיק הקדוש" יאציל אליהם מברכתו.

   כאשר רואים השמשים שהציבור מתחיל לגלות התעניינות ברב, הם מתלהבים מהעסק וממשיכים לשווק את הרב ולצעוק "לא להתקרב לרב"!

   בינתיים עוברת הרינה במחנה שהבאבא מפורטוריקו המפורסם נמצא ברכב, וכעת הוא באמצע שיחת וועידה עם מלאכי עליון, והציבור מתבקש שלא להפריע לו. כמובן שכולם שואלים "מי זה הבאבא מפורטריקו"? והשמשים הנחמדים עונים: מה, לא שמעתם?! הרב הזה פקד עקרות, ריפא מחלות, גידל ירקות ופעל ישועות, הרגיז ממלכות ודיבר עם עופות... השמשים מוסיפים "לגלוֹת" לציבור שְׁבֵּחוּץ לארץ הרב הזה "להיט ותכשיט". יודעי דבר מספרים שברכותיו מגיעות עד כסא הכבוד...

   הקהל מתחמם ומתלהב, אנשים מנסים להתקרב לרכב ולהביט על פניו הקדושות של הצדיק הפרוש, אך השמשים "המסורים" הממונים על הסדר, מבקשים לא להפריע לרב בשיחתו עם המלאכים וחיות הקודש... בינתיים השמשים מסדרים לכל המעוניין "פגישה" עם הצדיק (ועם פנקס הצ'קים), ואוספים מההמונים פתקים ופדיון נפש להעביר לרב.

   לאחר שהמחופש המלוב"ן ויחצניו השמשים עשו את היומית שלהם בפרסום ובהכנסות, הם סוגרים את הבסטה - וחוזרים אחרי חודש.

   היום הם בציון הזה, ומחר הם בציון ההוא... בקיצור, תוך חצי שנה הקבוצה מתפרסמת, והרבה "תמימים" שוחרים לפתחם מבלי לדעת עם מי יש להם עסק.

  נשמע מעניין לא?

   מספר הרב משה בן לולו: פעם אחת יצאתי עם בחורים מכיתה ח' לקברות צדיקים, כדי להתפלל על הצלחתם לפני המעבר לישיבה. לפתע עוצרת לידינו מכונית שרד של איזה באבא מזויף, שעושה רושם של מלאך אלוקים - היכול להחיות מתים.

   החליט הרב בן לולו שזה זמן מצוין לאלף את התלמידים בינה ולהראות להם "דוגמה מהשטח" למה שכתבו חכמנו "היזהרו מהצבועים", דבר שיהא להם לכלי עזר בחיים.

   הרב ניגש עם הבחורים לרכב של הבאבא - וסיפר לשמש שהבחורים הללו רוצים ללמוד בישיבה, והוא מבקש שהרב הצדיק יגיד איזה "דברי חיזוק" לבחורים.

   לאחר לחץ גדול נכנע השמש, והעביר את הבקשה לרב. כמובן שהרב הסכים להגיד "חידוש מחזק" לצעירי הצאן, ולתת להם "צידה לדרך" לקראת העתיד.

   הרב פתח את החלון, והרהר במשך עשר דקות!!! הבחורים היו בטוחים שהרב עומד כעת להמטיר להם איזה חידוש מכוכב נוגה או כמוכב יותר גבוה, משהוא שלא שמעתו אוזן אדם מעולם - ואפילו לא אוזנו של המן.

   לאחר עשר דקות הבאבא מחייך לתלמידים, סוקר את פניהם החינניות, ואומר: ח' זה חכמה! לאחר מכן סגר הבאבא את החלון, וחזר לעיסוקיו "הקדושים".

   עשר דקות הבאבא לא ידע מה להגיד!!! בסוף הוא גילה את פצצת המילניום, והוא החכים את כולם בסוד הכביר שהמילה "חכמה" מתחילה באות ח'. כאילו היה איזה כיוון למישהו שזה מתחיל באות ט'.

   אמר להם הרב משה בן לולו: הבנתם? תזכרו את המעמד הזה, ותפנימו את מה שלימדונו חכמנו ז"ל שלא כל הנוצץ הוא זהב, ולפעמים זה שעושה רושם של מלאך ה' - אין לו כל כיסוי, וחובה תמיד לבדוק במי מדובר - כדי לא ליפול ברשתותיהם של הרמאים והנוכלים.

   למרבה הצער, הרבה "באבות" כאלו מסתובבים בינינו ומחלקים סגולות ונותנים עצות, ואנשים נוהרים ונוערים אחריהם ואחרי סגולותיהם ועצותיהם - ומוכנים להשקיע על כך כל הון וממון שבעולם. לא חבל?

   אכן העולם מאוד מבלבל, ומי שאין לו עיניים נכונות - יכול ליפול בפח בקלות. ומה העצה כנגד זה? כיצד ימצא האדם את ידיו ורגליו בים הסגולות והבאבות, ויידע מה אמת ומה לא?

   הפיתרון היחיד הוא לאמץ את המִרְשַׁם הבא.

   א) ללכת רק לרבנים מוּכַּרִים. אין הכוונה מוּכַּרִים "לצורכי מס", אלא מוּכַּרִים ביראת השמים שלהם, רבנים שידוע שהם גדלו בחיק התורה וההשקפה הצרופה, ותוכם כברם.

   ב) לזכור את המסר של נעמן שר צבא ארם, שלפעמים דווקא הדברים הפשוטים הם המועילים - ולא חייב שהסגולה תהא מלווה ברעש גדול וקולות וברקים.

   ג) להאמין שהסגולה החזקה ביותר זה "להתבטל לעצת הרב", וכמו שראה נעמן על בשרו - שכאשר הוא התבטל לדברי הנביא וטבל בירדן - באה ישועתו בין רגע!

   ד) להפנים את דבריו של "המשנה ברורה הנ"ל, "שהעבירות והחטאים" של האדם מהווים "סתימה" בצינור השפע הרוחני של האדם, ויתכן וזו כל הבעיה. במילים אחרות, משמים מרעיפים על האדם שפע עצום, ויתכן אפילו שהוא כבר נענה והישועה נשלחה אליו ונמצאת ממש מעל ראשו, אלא שמחמת ריבוי העבירות שלו - יש "סתימה בצינור", והשפע לא מצליח להגיע עד אליו.

   ואם האדם יתפוס את עצמו בידיים ויתחרט כהוגן על התנהגותו וישוב לבוראו, אזי הסתימה תיפתח - והישועות יזרמו כהלכה. חוץ מזה, אין פיתרון אחר.

   ה) לזכור שהסגולה הגדולה ביותר זה לקיים את המצוות "בשלמות", וכמו שראינו לעיל במקבץ הסגולות הקצרצר - שבהרבה מצוות טמון כוח סגולי של ישועה גשמית ורוחנית, וממילא מתברר שככל שהאדם מקיים יותר מצוות - כך הוא נפגש עם יותר סגולות, ומדובר בסגולות הכי מקוריות והכי גבוהות אשר חתום עליהם מלך העולם - ואין ספק לגבי אמיתותן.

   לכן, בטרם אנו רצים אל הבאבא ומחפשים אצלו סגולה מודרנית ולא מזוהה, חובתנו להתחזק יותר במצוות - ועל ידי כך להגביר ולהגדיל בשמים את סל הסגולות והישועות שלנו. יש מי שחולק?

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה