chiddush logo

" ויתורו את ארץ כנען " או " ולא תתורו" לע"נ רבקה בת שפרה ז"ל

נכתב על ידי izik28, 4/6/2017

  

 

בס"ד

 

ד" ת לפרשת שלח  לע"נ רבקה ווליש  בת דוד ושפרה  כג סיוון התשע"ז

 

 

 " ויתורו את ארץ כנען " או - ו"לא  תתורו" ?

--------------------------------------------------------------------------------------

 " וידבר ה" אל משה לאמר , שלח לך אנשים  ויתורו את ארץ כנען אשר אני  נותן  לבני ישראל"

 המילה  " לתור"  משמועתה  טיול  וחופש  ,  משה שולח אנשים   לכאורה למטרה הפוכה , לרגל ולבדוק את ארץ כנען, " הבמחנים אם במבצרים ? השמנה  אם רזה ? .. אדם שמתייר במדינה   מסויימת  הולך לנפוש בה  ולראות בה את הטוב   והמעניין שבה ,אם לא  , למה ללכת  למקום בעייתי ? וידוע  שיש  מצווה  בה נאמר , " לא  תותורו  אחרי לבבכם ואחרי עינכם" היא מצוות  ציצית  , אז  לתור או לא לתור?

 " לא  תותורו אחרי לבבכם  ואחרי עינכם"  ,  הקב"ה מזהיר את ישראל  לבל  יזינו  את עיניהם במראות אסורים שעלולים  לקלקל את  נפשם וגופם, וזוהי מצווה בפני עצמה ! ,  המרגלים  שהלכו " לתור את הארץ"  , לא הלכו  מתוך כוונה  לראות בה את הטוב , אלא את הרע, גם אם הולכים לראות את  ביצורי הארץ   והכניסה המועדפת והקלה אליה , הרי  כל זה מתוך כוונה  טובה,  ליישב את הארץ  ולא  להטות את לב האנשים אחורה ,  מה שמנוגד  להכרת הטוב,  והרי ממה  יש לחשוש  ? הרי הקב"ה בעצמו  הבטיח את הארץ , " כי לך אתננה  ולזרעך" : ,  וגם שברור  שהארץ  לא מושלמת  ויש לה  חסרונות הרי ראוי שהטוב יגבר על הרע , קל וחומר שיש לנו את הבטחת הקב"ה בעצמו !

כך גם בכל דבר ושלב  בחיים , גם שבאים  להקים בית  חדש , אפשר  לראות  רק את הקושי  והרע, ואפשר  ורצוי  לראות את הטוב  שהרי האחד  משלים את השני  [ גם אם  יהיו כאלה שתמיד יראו רק את הרע, אל לדבר  לעכב את המצווה] ,  מה שמתקשר גם  להוצאת הדיבה של  המרגלים ," והאנשים  אשר עלו  עמו אמרו  לא נוכל לעלות אל  העם כי חזק הוא ממנו ,  ויוציאו דיבת הארץ  אשר תרו בה אל בני ישראל  לאמר  הארץ אשר עברנו בה ארץ אכלת יושביה היא ...."  ונשאל, מה היה חטא המרגלים , הרי  "לכאורה "  הם אמרו אמת ,  תארו במדוייק  את טיב הארץ , אנשיה  ,  והגיעו  למסקנה  ש..  אין לנו סיכוי  להתיישב בה כמו שהבטיח לנו הקב"ה ,   אך אם נקשה ונשאל  , מה עניין " הוצאת דיבה " לבין הבאת דיבה" ? האם הוא חמור  כל כך ?

" ודע כי מוציא דיבה הוא כסיל אשר יאמר שקר  , אבל המגיד אמת נקרא  מביא דיבה , כמו שנאמר,"ויבא יוסף את דיבתם רעה אל אביהם", אם נעיין  בדברי המרגלים  נראה שהם סיפרו בשבח הארץ ותארו את פריה העז שהוא אמת , גם הביטוי," ארץ אוכלת יושביה" אמנם נכון , אבל לא פורש נכון  , כיוון שהקב"ה , "העסיק" את גויי הארץ בקבורת מתיהם על מנת שלא  יזיקו או יפריעו  למרגלים , הרמבן מפרש,"  והיה  להם לאמר  שהעם היושב עליה  עז  והערים בצורות  , כי יש להם להשיב דברי אמת  לשולחם ,כי כן ציווה אותם לבדוק  החזק הוא  הרפה ,הבמחנים אם במבצרים?  ,אבל רשעם היה 

במילה ,  "אפס" שהוא מורה על דבר אפס  ונמנע מן האדם שאי אפשר בשום עניין  " .

חטאם של המרגלים היה אם כן שלא מסרו דברים  כהווייתם , אלא שנתנו פרשנות משלהם והפחידו את העם  שלא יוכלו לכבוש את הארץ  וגרמו לכך שלא  יאמינו בקב"ה וחס וחלילה יראו אותו כדובר שקר ,

שכן הרי הארץ הובטחה לאברהם אבינו  מדורות , והם " ויאמסו בארץ חמדה , לא האמינו לדבריו וירגנו באהליהם לא שמעו בקול ה" " .

חז"ל דימו את הקשר בין ישראל  לארצם כקשר שבין איש לאישה ,זווג מן השמים ,הקשר של החתן והכלה  צריך להיות מתוך בחירה ורצון ומתוך חמדה טובה  הדדית  כדי שהזווג יצליח ,ואסור לאדם לקדש אישה עד שיראנה פן תתגנה עליו , לכן ביקשו העם ," נשלחה אנשים  ויחפרו לנו את הארץ" הקב"ה הסכים עמם כי לא שייך לתת להם ארץ שאינם חומדים[בניגוד ללא תחמוד אחר..]  ורוצים אותה  וחטאם היה שלא היה מדובר על ארץ לא ידועה ,אלא היא שמורה להם  מאבותיהם והקב"ה העיד שהיא ראויה להם ,אפשר לייחס זאת גם לאמרה," כיצד מרקדין לפני הכלה " בית שמאי אומרים  כלה כמות שהיא  ובית הלל אומרים  "כלה נאה  וחסודה" , אמרו להם בית שמאי  הרי אם היא  חיגרת או סומא  אומרים ," כלה נאה וחסודה"?  הרי נאמר  " מדבר שקר תרחק "! אלא שטובה ונאה היא בעיניו! כיוון שהיא מקח שלו  ושייכת היא לו מהשמיים , כך גם ארץ שראל עבורנו  .

אנו קוראים שלוש  פעמים ביום    את הפ"ס ," ולא תתורו  אחרי לבבכם ואחרי עינכם אשר אתם זונים אחריהם  " ,אנו  מצווים לא לתור  אחרי דברים רעים  שמביאים לידי עברה וזנות , שמקלקלים את נפשנו   ומנעים מאיתנו  לעבוד את ה" בקדושה ," והייתם קדושים לאלוהיכם"   , אך  כן  " לתור" אחר  הטוב שבכל דבר , לברור את הטוב מהרע את העיקר  מהטפל ,  על  מנת שנוכל  לקיים את הפ"ס, "אני ה" אליהכם אשר הוצאתי אתכם מארץ מצרים להיות לכם לאלהים , אני ה" אליהם אמת"  ,ה" יתברך הוציא אותנו  ממצרים  כדי שנעבוד אותו בארץ  ישראל שלנו  ולא במדבר כמו שרצו המרגלים  , כיוון שבמדבר  לא היו לישראל דאגות , מן מהשמים ,  מים מבארה של מרים  ,ענני כבוד בזכות אהרן, משכן ,  למה אם כן לעלות לארץ? הרי  כאן אפשר  לקיים את  מצוות התורה בשקט ושלווה ללא הפרעות כאלה ואחרים.. הם ראו רק  מה שטוב עבורם  ולא  התחשבו ברצון שאר העם שכבר ארבעים שנה הולך במדבר  כדי לעלות לארץ חמדה טובה ורחבה " וגם לא התחשבו ברצון הקב"ה והבטחתו   , אנו מצווים  לא ללכת בדרך  זו אלא  בדרך של " ה" אלהיכם אמת" !  לומר אמת  ולבטוח  תמיד בקב"ה  בכך שנשלב את  הגשמי עם הרוחני  וכך  נקיים את הפ"ס  ," והייתם קדשים לאלוהיכם  ",וכך לראות ברכה במעשנו  ובחיינו  ולתור את ארץ ישראל לארכה ולרחבה " ולראות את מעלותיה  ולתקן את   הדרוש  תיקון  למעננו  ולמען  עתידנו  ,שכן אין לנו ארץ אחרת  ," ארץ אשר ה" אלוהיך  דורש אותה "

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה