chiddush logo

ברכת עץ החיים -לפרשת בראשית התשע"ז

נכתב על ידי izik28, 26/10/2016

 בס"ד

 

 ברכת עץ החיים

 

דבר תורה לפרשת בראשית כז תשרי התשע"ז עלון קול מהיכל  [מאמר  היובל-50]

-----------------------------------------------------------------------

  סדרב בקשה

אנו קוראים בתחילת הפרשה את ה"פ"ס, ויאמר אלקים יהי אור ויהי אור,וירא אלהים את  האור כי טוב ויבדל אלהים בין האור ובין החושך ויקרא אלהים לאור יום ולחושך קרא לילה"  והרי ידוע שהמאורות נבראו ביום הרביעי,"?,אז איזה אור נברא ביום הראשון ?

שישה דברים קדמו לבריאת העולם , כסא הכבוד והתורה  הם חלק מהם ,כסא הכבוד מנין" נכון כסאך מאז מעולם",עד שלא נברא העולם ,   תורה מנין? " ה" קנני ראשית דרכו" ,  הקב"ה הביט בתורה ובראאת העולם ,שכן  היא דיברו שלהקב"ה   ואין ראשית אלא תורה., שכן  היא מדריכה את האדם לחיים נכונים ומסודרים , כמושאר  מעשי בראשית  לפי סדרם , עד  יום השבת  שהרי הכל נברא לכבודו של האדם ולמענו  .

" אשר בחר בנו"

 בהמשך הפרשה אנו מתוודעים לחששו של ה" שאדם וחווה יאכלו מעץ החים" וחי לעולם" ,לכן "וישכן מקדם לגן העדן את הכרובים ואת  להט החרב המתהפכת לשמר את דרך עץ החיים",  מהי דרך עץ החיים?  ומי זו "החרב התהפכת "ששומרת עליה ?

" ויהי אור" ,  זוהי " דרך עץ החיים" במלואה , כלבוקר אנו מברכים בברכות השחר את הברכה," אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את התורה "  ,ברגע שהאדם עוסק בתורה,הוא  מסייע לקב"ה בבריאת העולם ובמעשה בראשית, " תורה זו אורה" התורה כוללת את כל הטוב  שבעולם , שכן היא מאירה  את דרכו של האדם , האור שנברא ביום הראשון נגנז   ונשמר לצדיקים  , וידוע הפ"ס" ועמך כולם צדיקים נצר מטעי  מעשי ידי להתפאר", מפרשה מלבי"ם  ,ברגע שדם  מקיים את מצוותיו לומד את תורתו של ה"יתברך מתוך עמל ויגיעה ושומר את קדושת  יום השבת  שהיא " זכר למעשה בראשית ", הוא כמו הנצר של הפרי שמצמיח  פארות  בדים וסעיפים רבים  והוא  שותף מלא במעשה בראשית  והוא זוכה   לקבל אותו האור שנגז ביום הראשון  , ומגיעים לדרגתו של משה רבנו בזמן קבלת התורה !.

כי" לא לתוהו בראה",שהרי ברגע שנפסיק חלילה מקיום מצוותיו העולם  עלולל חזור לתוהו ובוהו חלילה, ברגע שאדם מקיים מצווה מסויימת הוא מצמיח  שורשים ופירות שמלווים אותו בעולם הזה ונתנים לו שכר  אחרי 120 שנה בעולם הבא, כאן באה תפקידה  השל " החרב המתהפכת"   , שהיא התורה שנאמר," חגור חרבך על ירכך" ,האדם  עבר על האיסור לאכל מעץ הדעת  , ובמידה והיה אוכל גם מעץ החייםאזי" וחי לעולם" , ולא היתה לו האפשרות לתקן את חטאיו  כיון שהוא חי לעולם .. " החרב המתהפכת" באה להזכיר לנו את  יום  הדין  ולגבור על היצר   הרע בטרם הוא יגבר עלינו  וכדי שהפירות שזכינו להם  לא יהפכו חלילה לפירות באושים אלא לפירות  שממשיכים  ומפארים את שמנו  לעד

בנין עדי עד

המצווה הראשונה  בתורה היא " פרו ורבו " ,אדם  וחווה  נבראו לפי המדרש  שכל אחד בגבו אל השני , הם לא ראו אחד השני תרתי משמע , " לא טוב היות האדם לבדו אעשה לו עזר כנגדו " ," על כן יעזוב איש את אשתו  ודבק באשתו והיו לבשר אחד" , המשיכה הדדית הטהורה  בין הגבר לאשה נובעת מהרצון לחזור  למקורם הראשון ,"לראשית"  ע" י קיום  הצו האלקי" והיו לבשר  אחד" הם נענים לרצון העליון של  הבורא ומשלימים את בנין עדי עד שלהם ואודות לכךאת עץ החיים .

"אשר יצר את האדם בצלמו .. והתקין ממנו בנין עדי עד" , האדם נברא מהאדמת הקב"ה , האשה נבראה מהאדם עצמו   ,במעשה הקידושים הגבר והאשה  מעלים את הקשר לדרגת קדושה בדומה לכרובים במקדש  שפניהם היו אחד אל השני  , בעזר לקיום המצוות הרוחניות והגשמיות וכך לברך בכל יום  על מעשה בראשית ועל עץ החיים  ולזכות  לאורו של היום הראשון של ה" יתברך

  ד" ת מפורסם בעלון" קול מהיכל" בית הכנסת היכל יהודה ת"א 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע