שינוי הכתב בתורה והקשר למלך
"והיה כשבתו על כסא ממלכתו וכתב לו את משנה התורה הזאת על ספר מלפני הכהנים הלוים" (יז,יח) 'וכדתניא "וכתב לו את משנה" וגו' כותב לשמו שתי תורות, אחת שהיא יוצאה ונכנסת עמו ואחת שמונחת לו בבית גנזיו.. אמר מר זוטרא ואיתימא מר עוקבא: בתחלה ניתנה תורה לישראל בכתב עברי ולשון הקודש, חזרה וניתנה להם בימי עזרא בכתב אשורית ולשון ארמי, ביררו להן לישראל כתב אשורית ולשון הקודש... תניא רבי יוסי אומר: ראוי היה עזרא שתינתן תורה על ידו לישראל אילמלא קדמו משה, במשה הוא אומר "ומשה עלה אל האלקים" בעזרא הוא אומר "הוא עזרא עלה מבבל" מה עלייה האמור כאן תורה, אף עלייה האמור להלן תורה. במשה הוא אומר "ואותי צוה ה' בעת ההיא ללמד אתכם חקים ומשפטים" בעזרא הוא אומר "כי עזרא הכין לבבו לדרוש את תורת ה' (אלקיו) ולעשות וללמד בישראל חוק ומשפט", ואף על פי שלא ניתנה תורה על ידו נשתנה על ידו הכתב, שנאמר"וכתב הנשתוון כתוב ארמית ומתורגם ארמית”, וכתיב "לא כהלין כתבא למיקרא ופשרא להודעא למלכא". וכתיב "וכתב את משנה התורה הזאת" כתב הראוי להשתנות. למה נקרא אשורית? שעלה עמהם מאשור. תניא רבי אומר: בתחלה בכתב זה ניתנה תורה לישראל, כיון שחטאו נהפך להן לרועץ, כיון שחזרו בהן החזירו להם, שנאמר "שובו לביצרון אסירי התקוה גם היום מגיד משנה אשיב לך", למה נקרא שמה אשורית?שמאושרת בכתב. רשב"א אומר משום ר' אליעזר בן פרטא שאמר משום רבי אלעזר המודעי: כתב זה לא נשתנה כל עיקר,שנאמר "ווי העמודים" מה עמודים לא נשתנו אף ווים לא נשתנו' (סנהדרין כא,ב-כב,א). הפשט של "משנה התורה" זהו ספר שני, אז מדוע למדו דווקא מזה על שינוי בכתב?- ניראה שלמדו על השינוי בכתב התורה דווקא בפס' הזה בשל שזה מופיע בפרשת המלך, שהמלך מייצג את ה' בעולם, וגם התורה מייצגת את ה' בעולם ולכן יש בניהם קשר חיבור פנימי, שבא לידי ביטוי שיש למלך שתי תורות, מעין שני הארונות עם שני לוחות הברית, השבורות בארון שיוצא ובא והשלמות בארון שמונח במשכן (יר' שקלים ו,א). כל זה לא רק במלך אלא גם במנהיג גדול, כמו שמופיע בסוף הפרשיה "למען יאריך ימים על ממלכתו הוא ובניו בקרב ישראל" (פס' כ) 'ואין מושחין מלך בן מלך, מנלן?- אמר רב אחא בר יעקב דכתיב "למען יאריך ימים על ממלכתו" וגו' ירושה היא לכם' ( הוריות יא,ב) 'הוא ובניו-שאם מת בנו עומד תחתיו. ואין לי אלא זה בלבד מנין לכל פרנסי ישראל שבניהם עומדים תחתיהם? ת"ל "הוא ובניו בקרב ישראל" כל זמן שהם בקרב ישראל בנו עומד תחתיו' (ספרי[לט]). הרי שהבן ממשיך לגמרי את אביו (ולכן לא נימשח שוב אלא ממשיך מכח אביו), ובפרנסי ישראל יש אותו דין, הרי שגם מנהיג גדול דומה למלך בחשיבותו (שנילמד יחד עם המלך)ולכן חל בו גם עניין ייצוג ה' (שנשמת בנ"י היא חלק אלוק ולכן מנהיגם מקושר ומייצג את ה'), וכך כשיש מנהיג גדול הוא מעלה את הקדושה בעולם. ולכן אצל דוד ושלמה ניבנה ביהמק"ד במקומו בירושלים (שחשוב יותר מהמשכנים שקודם)ואצל עזרא שינה את הכתב, שבמעלתו שהוא כמשכן(שהתורה עמו כלוחות) החזיר את המעלה שהיתה קודם לחטא העגל, שהחזיר לכתב המקורי, שהוא חשוב יותר שמאושר בכתב. והמעלה הזו חיכתה עד שיגיע הזמן שיהיו ראוים לכך שאז חזרה (כדברי רבי) ולכן דורש רבי אלעזר המודעי 'כתב זה לא נשתנה כל עיקר שנאמר ווי העמודים' וכו' שמצד המשכן יש קשר לכתב האשורי הקדוש, שחיכה לרגע שיהיו ראוים לחזור,שזה התגלה למעשה אצל עזרא שיש במעלתו כמשכן. ועד אז רק כלפי חוץ התקשרו לכתב העברי (כדברי מר זוטרא). עזרא זכה בכך בשל הקשר לבנ"י (שזהו 'ביררו להן לישראל כתב אשורי ולשוה"ק' שזה מכח בנ"י) שבאותו זמן עלו לא"י (וזהו'אשורית שעלה עמהן מאשור') וכך התחברו למעלה גדולה כמו בסיני, ולכן דרשו מ"הוא עזרא עלה מבבל" עליה לא"י. ולכן למדו מהפס' כאן של המלך "והיה כשבתו על כסא ממלכתו"שזה מלכות בא"י שיש בה מעלה גדולה של כח תורה בעולם(כנאמר בספרי "דברים" סימן לז, שכשיש חורבן ומלכה ושריה בגוים- אין תורה). [וראה מאמר ארוך ועמוק על הכתב בתורה,של מרן שר התורה גדול הדור הרה"ג שלמה גורן זצוק"ל זיע"א, ב'תורת השבת והמועד').
לע"נ אברהם בן יהושע צבי ז"ל