chiddush logo

שינוי הכתב בתורה והקשר למלך

נכתב על ידי יניב, 20/8/2014

"והיה כשבתו על כסא ממלכתו וכתב לו את משנה התורה הזאת על ספר מלפני הכהנים הלוים" (יז,יח) 'וכדתניא "וכתב לו את משנהוגוכותב לשמו שתי תורותאחת שהיא יוצאה ונכנסת עמו ואחת שמונחת לו בבית גנזיו.. אמר מר זוטרא ואיתימא מר עוקבאבתחלה ניתנה תורה לישראל בכתב עברי ולשון הקודשחזרה וניתנה להם בימי עזרא בכתב אשורית ולשון ארמיביררו להן לישראל כתב אשורית ולשון הקודש... תניא רבי יוסי אומרראוי היה עזרא שתינתן תורה על ידו לישראל אילמלא קדמו משהבמשה הוא אומר "ומשה עלה אל האלקיםבעזרא הוא אומר "הוא עזרא עלה מבבלמה עלייה האמור כאן תורהאף עלייה האמור להלן תורהבמשה הוא אומר "ואותי צוה הבעת ההיא ללמד אתכם חקים ומשפטיםבעזרא הוא אומר "כי עזרא הכין לבבו לדרוש את תורת ה' (אלקיוולעשות וללמד בישראל חוק ומשפט", ואף על פי שלא ניתנה תורה על ידו נשתנה על ידו הכתבשנאמר"וכתב הנשתוון כתוב ארמית ומתורגם ארמית”וכתיב "לא כהלין כתבא למיקרא ופשרא להודעא למלכא". וכתיב "וכתב את משנה התורה הזאתכתב הראוי להשתנותלמה נקרא אשוריתשעלה עמהם מאשורתניא רבי אומרבתחלה בכתב זה ניתנה תורה לישראלכיון שחטאו נהפך להן לרועץכיון שחזרו בהן החזירו להםשנאמר "שובו לביצרון אסירי התקוה גם היום מגיד משנה אשיב לך", למה נקרא שמה אשורית?שמאושרת בכתברשב"א אומר משום ראליעזר בן פרטא שאמר משום רבי אלעזר המודעיכתב זה לא נשתנה כל עיקר,שנאמר "ווי העמודיםמה עמודים לא נשתנו אף ווים לא נשתנו' (סנהדרין כא,ב-כב,א). הפשט של "משנה התורהזהו ספר שניאז מדוע למדו דווקא מזה על שינוי בכתב?- ניראה שלמדו על השינוי בכתב התורה דווקא בפסהזה בשל שזה מופיע בפרשת המלךשהמלך מייצג את הבעולםוגם התורה מייצגת את הבעולם ולכן יש בניהם קשר חיבור פנימישבא לידי ביטוי שיש למלך שתי תורותמעין שני הארונות עם שני לוחות הבריתהשבורות בארון שיוצא ובא והשלמות בארון שמונח במשכן (ירשקלים ו,א). כל זה לא רק במלך אלא גם במנהיג גדולכמו שמופיע בסוף הפרשיה "למען יאריך ימים על ממלכתו הוא ובניו בקרב ישראל" (פסכ) 'ואין מושחין מלך בן מלךמנלן?- אמר רב אחא בר יעקב דכתיב "למען יאריך ימים על ממלכתווגוירושה היא לכם' ( הוריות יא,ב) 'הוא ובניו-שאם מת בנו עומד תחתיוואין לי אלא זה בלבד מנין לכל פרנסי ישראל שבניהם עומדים תחתיהםת"ל "הוא ובניו בקרב ישראלכל זמן שהם בקרב ישראל בנו עומד תחתיו' (ספרי[לט]). הרי שהבן ממשיך לגמרי את אביו (ולכן לא נימשח שוב אלא ממשיך מכח אביו), ובפרנסי ישראל יש אותו דיןהרי שגם מנהיג גדול דומה למלך בחשיבותו (שנילמד יחד עם המלך)ולכן חל בו גם עניין ייצוג ה' (שנשמת בנ"י היא חלק אלוק ולכן מנהיגם מקושר ומייצג את ה'), וכך כשיש מנהיג גדול הוא מעלה את הקדושה בעולםולכן אצל דוד ושלמה ניבנה ביהמק"ד במקומו בירושלים (שחשוב יותר מהמשכנים שקודם)ואצל עזרא שינה את הכתבשבמעלתו שהוא כמשכן(שהתורה עמו כלוחותהחזיר את המעלה שהיתה קודם לחטא העגלשהחזיר לכתב המקורישהוא חשוב יותר שמאושר בכתבוהמעלה הזו חיכתה עד שיגיע הזמן שיהיו ראוים לכך שאז חזרה (כדברי רביולכן דורש רבי אלעזר המודעי 'כתב זה לא נשתנה כל עיקר שנאמר ווי העמודיםוכושמצד המשכן יש קשר לכתב האשורי הקדוששחיכה לרגע שיהיו ראוים לחזור,שזה התגלה למעשה אצל עזרא שיש במעלתו כמשכןועד אז רק כלפי חוץ התקשרו לכתב העברי (כדברי מר זוטרא). עזרא זכה בכך בשל הקשר לבנ"י (שזהו 'ביררו להן לישראל כתב אשורי ולשוה"קשזה מכח בנ"ישבאותו זמן עלו לא"י (וזהו'אשורית שעלה עמהן מאשור') וכך התחברו למעלה גדולה כמו בסיניולכן דרשו מ"הוא עזרא עלה מבבלעליה לא"יולכן למדו מהפסכאן של המלך "והיה כשבתו על כסא ממלכתו"שזה מלכות בא"י שיש בה מעלה גדולה של כח תורה בעולם(כנאמר בספרי "דבריםסימן לזשכשיש חורבן ומלכה ושריה בגויםאין תורה). [וראה מאמר ארוך ועמוק על הכתב בתורה,של מרן שר התורה גדול הדור הרה"ג שלמה גורן זצוק"ל זיע"אב'תורת השבת והמועד').

לע"נ אברהם בן יהושע צבי ז"ל

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה