chiddush logo

תכלית

נכתב על ידי ישראל דן, 13/8/2014

 

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

1

בס"ד

כתובת האתר של ישיבת "אשרי האיש" ההרצאות של הרב יוסף צ. בן פורת – -

www.emuna.info

שיחתו השבועית של

ראש הישיבה הרב יוסף צ. בן פורת - -

להרבות כבוד שמים תכלית עבודתם של ישראל!

פרשת במדבר, שנת תשע"ד

למה אלעזר הכהן עשה את כל תפקידיו בעצמו?

בפרשת במדבר, כשמשה רע"ה הטיל את כל תפקידי עבודת המשכן על

הכהנים והלווים, הוטלו על אלעזר מספר תפקידים:

"וּפְקֻדַּת אֶלְעָזָר בֶן אַהֲרֹן הַּכֹהֵן שֶמֶן הַּמָאוֹר וּקְטֹרֶת הַּסַּמִּים

וּמִּנְ חת הַּתָמִּיד וְשֶמֶן הַּמִּשְ חה" )במדבר ד, טז(.

מטבע הדברים, אדם שממונה על ביצוע משימה כלשהי, בוחר אנשים

הנמצאים בדרג נמוך משלו, שיבצעו את הפעולה בפועל, ואילו הוא יפקח עליהם

בלבד. אולם, במדרש מצאנו, שאלעזר הקפיד לבצע את כל התפקידים בעצמו:

"א"ר יהושע בן לוי אלעזר היה דוכנין, ]שפירושו[ נשיא על הנשיאים,

שנאמר )במדבר ג, לב( ' וּנְשִׂיא נְשִׂיאֵי הַּלֵוִּי אֶלְעָזָר בֶן אַהֲרֹן הַּכֹהֵן' וגו'. ראה

שררה שהיתה בידו ואת סבור מפני שהיה אדם גדול היה נותן לאחרים

שיטענו את הכלים שהיה עשוי לטעון אותם? לאו, אלא הוא עצמו היה

טוען! שנאמר: 'ופקדת אלעזר בן אהרן הכהן' וגו'. והיאך היה טעון כל

אלו? אמרו רבותינו כן היה טוען: שמן המאור בימינו וקטורת הסמים

בשמאלו ומנחת התמיד של יום תלויה בזרועו. בין הערבים היכן היה

נתון? א"ר אחא ארשב"י כמין צלוחית קטנה היה תולה באפונדתו, מפני

שהיה חגור מתניו בזינו כעבד לפני קונו, להודיעך שאין גאוה לפני הא-

להים!" )במד"ר ד, כ(.

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

2

בעל המדרש גם מצביע בפנינו, על תפיסת העולם שממנה שאב אלעזר את

אורח התנהגותו המיוחדת, שלא הלמה את תפקידו רם המעלה:

"אליהו ]הנביא[ אומר כל המרבה כבוד שמים וממעט כבוד עצמו

כבוד שמים מתרבה וכבודו מתרבה. וכל הממעט כבוד שמים ומרבה

כבוד עצמו כבוד שמים במקומו וכבודו מתמעט" )שם(.

כלומר, שעבודה גדולה ומיוחדת מוטלת על האדם 'להרבות כבוד שמים'.

טרחתו הגדולה של אלעזר הכהן, נבעה מתוך רצונו להרבות כבוד שמים, ובכך על ידי

מעשיו, הראה "שאין גאוה לפני הא להים". -

ריבוי כבוד שמים של דוד הע"ה

ובמדרש שם, האריכו מאוד להביא דוגמאות של ריבוי כבוד שמים. אחד

הסיפורים המובא שם הוא, על דוד המלך, שהביא את ארון הברית אשר בו הלוחות

לירושלים, ואז ארגן את כל העם לשמוח על המאורע החשוב, ואילו עליו מסופר:

"וַּיְהִּי כִּי צָעֲדוּ נֹשְאֵי אֲרוֹן ה' וגו' וְדָוִּד מְכַּרְכֵר בְכָל עֹז לִּפְנֵי ה' וגו' " )שמו"ב ו, יג יד(, -

והדגישו חז"ל:

"בא וראה כמה ביזה דוד עצמו לכבודו של הקב"ה, היה לו לדוד

להיות מהלך לפניו סתם כמלך לבוש כלי מלכותו. לאו! אלא לבש כלים

נאים לכבוד הארון ומשחק לפניו, מה שאפשר לומר שנאמר: 'ודוד

מכורבל במעיל בוץ וכל הלוים הנושאים את הארון וגו' ' )דה"י א, טו(,

וכתיב 'ודוד מכרכר בכל עוז לפני ה' ', ומהו בכל עוז? בכל כוחו. מהו

'מכרכר' שהיה מקיש ידיו זו על זו וטופח ואומר 'כירי רם'! ]אדון רם[ והיו -

ישראל מריעים ותוקעים בשופרות ובחצוצרות וכל כלי שיר... היו כל

הנשים מציצות על דוד מן הגגות ומן החלונות וראו אותו מרקד ומשחק

ולא היה איכפת לו! ... כיון שראתה אותו ]מיכל אשתו[ משים עצמו -

כהדיוט נתבזה בעיניה... יצאת לחוץ והיתה מקפחתו בדברים... אמר לה

וכי לפני מלך בשר ודם שחקתי? ולא לפני מלך מלכי המלכים שחקתי?!

אשר בחר בי מאביך ומכל ביתו! ... אמר לה, של בית אביך היו מבקשין

כבוד עצמן ומניחין כבוד שמים, ואני איני עושה כן, אלא מניח כבוד

עצמי ומבקש כבוד שמים!... ולפי שאמרה מיכל כן, נענשה שכן כתיב

אחריו: 'וּלְמִּיכַּל בַּת שָאוּל לֹא הָיָה לָהּ יָלֶד עַּד יוֹם מוֹתָה' )שם ו, כג("

הרי לנו, דוגמא חיה למה שקרוי 'כבוד שמים'. השיקול המנחה בהתנהגות

האדם צריך להיות, האם המעשה שהוא עומד לעשות, מרבה כבוד שמים או ממעט

כבוד שמים. כך היא התנהגותם ואופן שיפוטם של שלמי הדעת. המיוחד שבסיפור

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

3

שלפנינו הוא, שבעוד שהאב שמחל על כבודו, כבודו מחול, הרב שמחל על כבודו

כבודו מחול, והנשיא שמחל על כבודו, כבודו מחול, הרי שמלך שמחל על כבודו, אין

כבודו מחול )הל' מלכים ב, ג(. אם כן, הכיצד זה ויתר דוד הע"ה על כבודו, והתנהג כאחד

העם? זו היתה למעשה טרונייתה של מיכל אשתו, שהיתה בת מלך. ברם, דוד ענה

לה, שכל האמור הוא, כשהוא מוותר על כבודו לטובת בני אדם אחרים, אבל כשהוא

נותן מכבודו למלך מלכי המלכים, הרי אדרבא, שבח וגדולה היא לו. ומסיבה זו,

בחר ה' בדוד יותר מאשר בשאול.

וכן הרמב"ם העתיק את הנ"ל הלכה למעשה )הל' לולב ח, טו(:

"השמחה שישמח אדם בעשיית המצוה ובאהבת הא ל שצוה -

בהן עבודה גדולה היא... וכל המגיס דעתו וחולק כבוד לעצמו ומתכבד

בעיניו במקומות, אלו חוטא

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה