בדיקה עצמית
24/12/2025
- בס"ד לע"נ רוני בן מרסל כְּדַאי לִבְדֹּק אֶת עַצְמְךָ לְאַקָמָא שְׁכִינְתָא מֵעַפְרָא התשפ"ו
- בְּהוֹשַׁעְנָא
רַבָּה
הָאַחֲרוֹן כְּשֶהַחֲטוּפִים עָמְדוּ לְהִשְׁתַּחְרֵר, הָיָה צֶוֶות שֶׁל פְּסִיכוֹלוֹגִים,
שֶׁתִּדְרְכוּ אֶת הַחֲיָילִים אֵיךְ לקבל את פני את החטופים ברגעים הראשונים, ואחת
מההוראות היתה, כשאתה מקבל את החטוף, אל תגיד לו משפטים בעלי רושם, כמו, אתה בן
חורין, משוחרר, כי הוא לא כשיר לעכל משפט כזה, גדול עליו, כך שזה יכול לבלבל אותו,
אז מה כן ? תן לו לבחור, לדוגמא כשאתם מגישים לו שתיה, תשאלו אותו מה אתה רוצה
לשתות, תפוזינה או תה, נכנסים לרכב, איפה אתה רוצה לשבת קדימה או אחורה, תייצרו כל
מיני אפשרויות, ותנו לו לבחור כך או כך, מה הרעיון...? יש פה חטוף שבמשך שנתיים לא
היתה לו שום בחירה, בכל דבר העמידו אותו בפני עובדה, זה האוכל שלך, פה אתה
ישן...זה מה שיש...אתה אבק אדם...שבוי, אנחנו לא נותנים לך לבחור, אין...אין לך
בחירה, ואז כשאנו פוגשים אותו לראשונה, ורוצים להעביר לו מסר שהוא בן חורין אבל
בלי להגיד לו את זה, כיצד נעשה? ניתן לו לבחור, תגיש לו כמה סוגי מאפים ותן לו
לבחור, נתת לו לבחור ? אמרת לו חירות. וכך היה, הוא יצא בחשש, לא
מספיק מעכל מה קורה פה, העיניים בודקות, ואז נתנו לו לבחור והוא היה מופתע,
בשנתיים האחרונות הוא לא בחר, ובזה הורידו לו את הבשורה, הרי אתה בן חורין הרי אתה
לעצמך.
- וההנחיה הזו קצת תפסה
אותי, לא מדובר פה משיחה ממשגיח או ממשפיע, אלא בהנחיה מפסיכולוג חילוני מהדרג
היותר מומחה, קביעה חד משמעית: בחירה שווה חירות. עכשיו, הדברים האלה הם לא
כ"כ חידוש בשבילי, שמעתי אותם הרבה מספרי מוסר ורבנים, אבל אתה יודע איך ראש
של חרדי בימינו עובד? כשמשפטים כאלה נאמרים בבית המדרש, זה עובר ליד האוזן ולא
תמיד נכנס, כי אתה בטוח שמדובר בשיחת חיזוק שמטרתה לתפוס את הציבור שיגיעו בזמן
לתפלה וכ"ו, אבל כשאתה שומע את זה מחילוני, שככה הדרך לעשות את החטוף משוחרר,
זה מאד משכנע אותי, כי זה מנוגד לכל אורח החיים שלהם כי, שם אומרים לאדם:
ככה נולדת, זה מה שאתה וככה תשאר, ואם נקרא לילד בשמו, אין לך בחירה, תמיד הטיפו
לי שאם אתה מתנזר מהרשת ,יש לך שליטה עצמית. ואז אין לך בן חורין כמוך, אבל היית מאמין
שחילוני יחתום על זה ?
- יוסף הצדיק ישב 12
שנה בבית האסורים, אבל הוא בחר בזה, הוא היה יכול להכנע לדרישתה של אותה מרשעת,
ולא לשבת בבית סהר, אבל הוא בחר לעמד בנסיון, ולכן הוא הגיע לכאן. אתה קולט, יוסף
נמצא במקום הכי נורא כמו החטופים, ושוללים ממנו את הבחירה, אבל זה בדיוק הפוך, כל
רגע בבית האסורים הוא בוחר להמשיך לעמד בנסיון, כי המרשעת מסרה לו שהיא יכולה
להוציאו,זאת אומרת שבתוך בית הסהר הוא היה בן חורין, ולצערנו יש כ"כ הרבה
אנשים שמתהלכים כאן כשאין להם הגבלה, והם לא מאחורי סורגים, אבל זה אנשים שמעולם
לא טעמו טעם של חירות, אתה מבין את זה? אני כן מבין...
- וְהַסִּבָּה, ה' הִטְעִים
אוֹתִי בְּכַמָּה הֶרְגֵּלִים שְׁלִילִיִּים טִפְּשִׁיִּים שֶׁהִתְרַגַּלְתִּי אֲלֵיהֶם,
וְכָכָה זֶה אֲנִי ...וְטָעַמְתִּי אֶת הַטַּעַם הַמַּר שֶ... זֶה מַה שֶׁאֲנִי, וְיוֹם
אֶחָד ה' נָתַן בְּלִבִּי לְהָעִיז ...לִנְשֹׁם אֶת הַדְּרוֹר, יוֹם אֶחָד הִתְעַצְבַנְתִּי,
וְקַמְתִּי עַל שְׁתֵּי רַגְלָי הָאֲחוֹרִיּוֹת וְהֶחְלַטְתִּי: אֲנִי פֹּה
בָּעַל הַבַּיִת ! וַאֲנִי מַתְחִיל לִבְחוֹר וּבְרֶגַע זֶה לַעֲשׂוֹת
לָזֶה סוֹף ! וְלֹא יְאֻמַּן כִּי יְסֻפָּר...זֶה פָּשׁוּט קָרָה...עִם כָּל הַתַּדְהֵמָה,
הִתְבָּרֵר שֶׁבְּנִגּוּד לְכָל הַתַּחֲזִיּוֹת כַּנִּרְאֶה שֶׁיֵּשׁ לִי עֲדַיִן בְּחִירָה ! אֲנִי לֹא יָכוֹל
לְתָאֵר לְךָ אֶת שִׁכָּרוֹן הַחוּשִׁים וְעֹנֶג הַחֵרוּת שֶׁאָפַף אוֹתִי, לְאַחַר
שָׁנִים שֶׁהָיִיתִי מֵאֲחוֹרֵי סוֹרָג וּבָרִיחַ ...אָמְנָם הַהִתְלַהֲבוּת קְצָת
מֻקְדֶּמֶת, כִּי אֲנִי עֲדַיִן מַמְשִׁיךְ לִהְיוֹת תַּחַת סוֹרָג וּבָרִיחַ בְּכַמָּה
תְּחוּמִים שֶׁאֲנִי עֲדַיִן לֹא מִתְגַּבֵּר לִבְחֹר, אֲבָל הַמִּפְגָּשׁ הָרִאשׁוֹנִי
עִם הַחֵרוּת, הַהֲבָנָה שֶׁאֲנִי פֹּה הַבּוֹחֵר, כְּמוֹ שֶׁאֲנִי בּוֹחֵר בֵּין סִגַרְיָה
מִסּוּג מְסֻיָּם לַשֵּׁנִי, אֲנִי גַּם בּוֹחֵר הַאִם בִּכְלָל לְעַשֵּׁן...אֵין כֵּלִים
לְתָאֵר אֶת עֹנֶג הַחֵרוּת,,, זֶה חָטוּף שֶׁהִשְׁתַּחְרֵר.
- נשמע לך
מֻגְזָם? אל
תאמין לי תבדוק. בחור יקר האם יצא לך פעם לעמד מאחורי סורגים, ולהחליט שיש לי את
הבחירה לנסר אותם ולצאת לדרור ולנשום ? קרה לך דבר כזה ? אני בעד שתנסה לטעון שאני
סתם מקשקש ומתלהב, ומתאר איזשהו עולם קסום, אבל אדוני היקר הדלת פתוחה...לא אמרתי
לך שקבלתי את זה ברוח הקודש ואתה חייב להאמין לי, אני מדבר על משהו שאתה בעצמך יכול
לבדק, אני מעונין לסקרן אותך, ולך תבדק, ואפילו רק בשביל יצר הסקרנות. בא נגש
למעשה למשהו, ובכן, קח בתור מדגם התמכרות קטנה שיש לך, משהו קטן, הרגל טיפשי כמו
חיטוט באף או כרסום צפרניים, או אפילו חולשה כרונית להגיע מאוחר לכל מקום, הרגל
שככה איתו שנים וכבר הכנסת את זה בתור קורות חיים, תפוס משהו מפריע לך שהיית מאד
שמח לעשות לו סוף, כעת שב עם עצמך, ותחליט אני מעונין אחת ולתמיד לעשות מבחן, האם
יש לי בכלל בחירה חפשית, כי כבר שנים אני מנסה להגיע בזמן ולא מצליח, או שאני קבוע
מצפצף על עצמי, שאני מחליט משהו ובסוף עושה משהו אחר...וכעת מתחשק לי ולו בשביל
הספורט, להפסיק עם זה בשבוע הקרוב, ולמה? ככה ! כי אני פה
המחליט ולא ההרגל, וכל זה לא בגלל שזה אסור, ולא בגלל שזה חשוב, אלא אני רוצה
לוודאות שאני הבוס, מותר פעם לנסות.
- נקח משל, תאר לך
שיום אחד נעלתי אותך בחדר שלך, בדיוק בשעות הלילה שאתה בלאו הכי לא יוצא מהחדר, אל
תדאג, בשנתיים האחרונות לא זכור לי שיצאת מהחדר לפני 6 בבקר, מה יקרה כשאעשה לך את
זה ? אתה תשתולל כמו חיה פצועה, אתה תפתח את הדלת בדווקא, או תזמין משטרה,
ולמה ...מה קרה? כי יש ליצור אנושי צורך לוודא שהוא בוחר, גם אם אני לא יוצא
מהחדר, זו בחירה שלי, אבל אם אתה נועל עלי, שללת לי את הבחירה, אז אותו דבר כאן,
אם יש לך מכשיר לא מי יודע מה ,זה לא סוד שהמכשיר הזה נעל אותך, הוא קובע לך את
הלוח זמנים, משנה לך את התכניות ...הייתי מצפה ממך בשביל הכבוד האישי, נסה מידי
פעם לבדוק את מצב החירות שלך...מה תגיד, טוב לי עם זה ...כן ,,,נכון, היה לך טוב גם
להשאר בחדר עד 6 בבקר, אז למה כשנעלתי אותך עד השעה הזו רצית לאכל אותי? אותו דבר
כאן אתה טוען שמתחשק לך,,,אתה נהנה...אבל שזה יגיע מבחירה ...אם אף פעם אתה לא
מסוגל בלי זה ,פירושו אתה נעול, שבוי, אין לך חירות. הבנת את המשל והנמשל ?
- דַּע, אֲנִי מַעֲרִיךְ אֶת מַאֲמָצֶיךָ בִּשְׁאָר הַדְּבָרִים הַקָּשִׁים שֶׁאַתָּה עוֹבֵד בָּהֶם אֶת ה', וַאֲנִי בִּכְלָל לֹא בָּא בִּטְעָנוֹת, אֲבָל אֲנִי מַכִּיר אֶת הַהַרְגָּשָׁה לַחְשֹׁב שֶׁאֲנִי אָסוּר בַּנְּטִיּוֹת הָרָעוֹת, וְאוֹמֵר לְךָ שֶׁמְּאֹד כְּדַאי. בְּד"כ אֲנִי אָמוּר לְהַטִיף כָּאן בַּעָלוֹן שֶׁצָּרִיךְ לַעֲשׂוֹת מִצְווֹת בְּלִי הֶפְסֵק, וְכָאן אֲנִי בסה"כ עָשׂוּי בִּלְשַׁכְנֵעַ אוֹתְךָ לְהַסְכִּים לִטְעֹם טָעַם שֶׁל בְּחִירָה, לַעֲמֹד מוּל הֶרְגֵּלִים, וַאֲנִי עוֹד מִתְעַקֵּשׁ שְׁאַל תַּעֲשֶׂה אֶת זֶה בִּגְלַל רְצוֹן ה', וּבְעֶצֶם לָמָּה לֹא ? מַה אִכְפַּת לִי שֶׁתַּעֲשֶׂה אֶת זֶה גַּם בִּשְׁבִיל רְצוֹן ה' ? אַסְבִּיר לְךָ, כִּי הָרַעְיוֹן שֶׁהָרִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם הוּא אַבָּא, וְהַדָּבָר הֲכִי בְּסִיסִי שֶׁאַבָּא רוֹצֶה, זֶה שֶׁהַיֶּלֶד שֶׁלּוֹ יִהְיֶה בֶּן אָדָם, שֶׁיִּהְיֶה לוֹ אִישִׁיּוּת יַצִּיבָה וְחוּט שִׁדְרָה, וּבְמִּלִּים יוֹתֵר קָשׁוֹת, אַבָּא לֹא רוֹצֶה רַק שֶׁהַבֵּן שֶׁלּוֹ יִהְיֶה צַדִּיק, הוּא גַּם רוֹצֶה שֶׁהוּא לֹא יִהְיֶה טֶאמְבֶל, כְּמוֹ שֶׁאַבָּא רָגִיל לא רוֹצֶה שֶׁהַבֵּן שֶׁלּוֹ יִהְיֶה חֲכַם בִּשְׁבִילוֹ, בִּשְׁבִיל הָאַבָּא, אֶלָּא חָשׁוּב לוֹ שֶׁהַבֵּן שֶׁלּוֹ יִהְיֶה בֶּן אָדָם, כָּךְ אָנוּ בָּנִים אַתֶּם לַה' וְהוּא רוֹצֶה שֶׁנִּהְיָה בּוֹחֲרִים.
- אז בא נחזר למה
שסיכמנו, אתה לוקח איזה הרגל רע, ומחליט אני רוצה להוכיח לעצמי שאני מסוגל להתגבר
על זה, רק בשביל להוכיח לעצמי שאני בוחר, כמו שלחטוף נתנו אפשרות לבחור, וזה מה
שהוציא אותו לחירות, גם לי מותר...וכי בגלל שלא נחטפתי, אז מגיע לי עונש שאף פעם לא אבחר?
- ביננו לי מאד קשה לקבל את זה, אני יותר מתחבר לבחור שיש לו נסיונות בקדושה, והוא מתגבר אך ורק לכבוד ה', וה' נמצא פה, והוא ממליך אותו עליו בחדרי חדרים, אני מתפעל מזה, וכמובן שזה אמיתי אבל רגע ...יש פה משהו יותר בסיסי, אם יש לי פיתוי ואני שולט בעצמי ...זה אומר שאני גבר, זה אומר שיש לקב"ה בן חזק, אי אפשר לקנות אותו בריגושים רגעיים, וכשיש לה' בן מוצלח, אז יש לאבא שבשמים נחת, ולא בגלל שהוא עובד ה', אלא בגלל שהוא רואה שיש לו בן מוצלח, מה נעשה זו האמת. שים לב למנגינה השונה, במקום לבוא רק מהזוית של למענו יתברך, אני בא ממקום שגם אני בתמונה, אז למענו, בא נטעם טעם של חירות, של בחירה, ודע שיש פה הולך ומוסיף, ברגע שתטעם בחירה, טעמת חירות, ואז... תבין שהתחושה הדפוקה שהתרגלת אליה ולא מצליח להשתחרר ממנה, וגם לא מצליח להסביר אותה, אז תקלוט שזה טעם מלוח של חטוף במנהרה בעזה, מי שקולט את זה מבין, שעד היום הוא חי בשבי, פתאום הוא מזהה את הטעם המר שהיה לו, שזה היה טעם מר של חוסר בחירה, ומי שטועם חירות ,פתאום קולט איזה טעם מר יש לשבי, מכאן ואילך ברור שהוא בורח משם, אבל בשביל זה צריך, טעמו וראו, אנא ממך, שווה פעם אחת להשקיע, ה' מאמין בך, יש אנשים שלא בוחרים, אלא מילדות התרגלו לחיות בדרך חיים, אבל החיים שלהם זורמים, או חיים במצות אנשים מלומדה, אין להם על פי רוב הרבה החלטות בחיים .
- הערה, אין הכוונה
פה שתבוא לאדם שמוגדר חולה, כמו בדכאון, ותגיד לו, אתה לא בוחר, אתה בשבי, כי קשה
מאד לדעת באיזה מקום ומצב הוא נמצא, ויכול להיות שהוא כן מנסה להתגבר ועושה מה
שהוא יכול, ואפשר לעודד שלא יתייאש, אבל לא לומר אתה לא רוצה.
- כתב ר' יונה שע"ת שער א.י והנה הבורא נפח באפי נשמת רוח חיים, חכמת לב, וטובת שכל, להכירו ולמשול בגוף וכל תולדותיו, וכל זה מכח שהיא יקרה בעיניו והיא מאד נכבדה, אבל אחרי שבעבור זאת נבראתי ויהי בי הפך מזה, למה לי חיים, ויש אנשים שיגידו, אם אני ארצה, אני אבחר אין לי שום בעיה, והתשובה בשבילם, קודם כל כתב המס"י פ"ט מי שמרגיל את עצמו למנהגים האלה, איננו אדון בעצמו לעשות הפך מזה כשירצה, כי ההרגל נעשה טבע שני, ונאסר רצונו במאסר ההרגל שלו. ודבר שני, בא נראה אותך מחזיק שבועיים מעמד, ואז תבין כמה היית כלוא במנהג הרע. ידוע שמצות עשה של ובחרת בחיים, היא כל רגע ורגע. ולא כמו החלטה פעם אחת של גר להתגיר. ופירוש המלה בחירה, כלומר אינך מוכרח במעשיך, אלא אתה בן חורין לבחור את הדרך שלך. רוב הדברים כאן הם על פי "אז נדברו" פר' וישב בשינויי לשון, לֻּקַט ע"י מחבר הספר להחיות רוח שפלים 025808564
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)



