chiddush logo

בראשית "אלוהים" דווקא ולא שם הוויה

נכתב על ידי משה אהרון, 15/10/2025

 בס"ד.


בראשית "אלוהים" דווקא - ולא שם הוויה.
--------------------------------------------------
המילה "בראשית" היא מילת התחילה של התורה. 
היא רבת אנפין ברמזיה לדברים רבים .ולכיוונים שונים .
 ובעיניי המשמעות היותר דומיננטית של מילה זו היא בהתייחסותה 
 לשמותיו של הקב"ה במקרה זה . לשם : "אלוהים".
 הנה אם כן ,ביקשה התורה לומר כי הישות האלוקית שעסקה 
בבריאת העולם ובראשיתו החומרית  - היא האלוהים.
 לאמור  : מי שברא בראשית היה אלוהים.
 והנה ממש בסמוך בתחילת פרק ב', לא מאחר להופיע גם שם הוויה
 בדמות הצירוף הבא :
 "ה' אלוהים".
 שנאמר : "אלה תולדות השמים והארץ  בהבראם 
ביום עשות ה' אלוהים ארץ ושמיים .
חזרה זו באה לשם הצירוף של שם הוויה לשם אלוהים [בדמותהצירוף  : ה' אלוהים"].
  לכן גם הדגש על האות "ה" של : "בהבראם".
 אלא ,שאם הפעלתנות החומרית של השם :"אלוהים" נכללא בביטוי:
 "ברא"
 התוספת של הפעלתנות של שם הוויה  בבחינת "התוכנה" לחומרה  .
היא בפעלים משלימים  של "עשייה" ו"יצירה" שנאמר : 
"ויצר ה' אלוהים את האדם עפר מן האדמה ויפח באפיו נשמת חיים
 ויהי האדם לנפש חיה. 
 אז הפעלתנות האלוקית היא כאמור כ"חומרה" - כגוף.
 והפעלתנות  של שם הוויה היא בבחינת התוכנה  .
הרוח שנטעת בגוף : ה"נשמה"
 הבחנה זו בין פעלתנות האלוהים לזו של שם הוויה, מופיעה באופן מוחשי וברור בעקדה בתחילה מופיע האלוהים כיוזם הניסוי ומנהל אותו 
 לבסוף  מי שמבטל את אותו ניסיון הוא מלאך של שם הוויה .משל הגוף הזה של ניסיון לקורבן אדם  עקר היה מיסודו בבחינת גוף ללא כל תוחלת של אמת . ללא -  כל "נשמה" .[להפך היה הוא נטילת הנשמה]
 ולכן מי שעצר בעדו כאילו  לומר לאל - די [מכאן אולי : "אל שדי"] היה מלאך של שם הוויה
 ולכן גם המטאפורה  של היות האדם "צלם אלוהים" ולא חלילה צלם של שם הוויה.
 והנה הדברים הולכים מתכנסים עוד.
 אם פגשנו בכינוי : אלוהים" ואחר כך בצמד של :"ה' אלוהים" .
הרי שבהמשך אנו מוצאים  גם גם שם הוויה לעצמו בלבד. שנאמר :
 "ויקרא שמו אנוש אז הוחל לקרוא בשם ה'. 
הנה כי כן ,לידת האדם שלא כבריאתו הראשונה  נעשית כל כולה במסגרת של שם הוויה .
 שגם נאמר בלידת קין :"ותאמר קניתי איש  - את ה'" .
הדגש והתוספת את ה' [בשם הוויה].
 ואם בשלב זה  למשהו לא ברור למה צריך להיכנס לכל האבחנות הללו  כי אז  מפנים אנו לתחילת פרשת וארא[ספר שמות] :
 "וידבר אלוהים אל משה ויאמר אליו אני ה' וארא אל אברהם אל יצחק ואל יעקב  באל שדי ושמי ה' לא נודעתי להם" . "לכן אמור לבני ישראל אני ה' והוצאתי אתכם מסבלות מצרים ......"
 הנה כי כן, כל ערך מוסף שברוח כמו  : לידה -  [נטיעת נשמה באדם חדש] וגאולה [נשמה לעם].
-, פועל  ה' - תחת האדרת של שם הוויה המצביעה על השגחה ישירה,צמודה ,ניכרת ומצילה .... 
משה אהרון
 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע