chiddush logo

מדוע התורה נתנה חשיבות כל כך גדולה ללימוד התורה ? למה צריך ללמוד תורה ? איפה כתוב שצריך ללמוד תורה ? מה קורה לנו שאנו לומדים תורה ? כל זאת ועוד כשולחן ערוך לפנינו

נכתב על ידי אביהו ח, 15/9/2025



















*"היום בתניא"*

 כ"א אלול

תניא "אגרת הקדש"

המשך  פרק ט"ו (עמ' 246)

שנה פשוטה


?


*"ומקור ושורש כל המידות (הללו) הן מחב"ד":*


נזכיר, כי במידות המתייחסות לנפש האלוקית, באופן כללי,  שני סוגים:

*א. מדות טבעיות* - מדות הנמצאים בכל אחד משלשת חלקי הנר"נ (נפש רוח ונשמה), כפי שניתנו לנשמה מלמעלה (והשתלשלו אליה משבעת המידות העליונות שבהם נברא העולם, כמובא בתחילת התניא בתחילת פרק ג).

*ב. מדות שכליות* - מדות שהאדם מוליד אותן בשכלו ובעבודתו, עם ההתבוננות בגדולת ה' (כמבואר לראשונה בתחילת התניא, בפרק ג' לאחר הנקודותים).

ואדמו"ר הזקן מבהיר, שמידות הנפש האלוקית המתוארות כאן, הן מידות שכליות "הנולדות בנפש האלוקית המשכלת ומתבוננת בגדולת ה'".

המקור והשרש של המידות השכליות  הללו, הם כמובן שלשת חלקי ה"חכמה בינה ודעת" של הנפש האלוקית.

...

*החכמה והבינה בהולדת המידות:*


*החכמה,* וליתר דיוק "נקודת החכמה", היא ההיכרות הראשונה של האדם עם הנושא שבו הוא מתענין - כשבמצב התחלתי זה,  הוא תופס את הענין רק בכללותו, כקליטת כל "כלל" הכולל בתוכו פרטים רבים.

*והבינה,* מביעה את ההתבוננות הבאה בהמשך, "בהשגה זו באורך באורך ורוחב בינתו להבין דבר מתוך דבר".

החכמה והבינה המשתלבים יחדיו בהתבוננותם בגדולת הבורא, (הם כאב ואם ה) מולידים את מגוון המידות באהבת ה' ויראתו, בהתאם לפרטי ואופן ההתבוננות.

...

*הדעת:*

לאחר הולדת המידות, משתלבת הדעת (בשתי רמות, דעת תחתון ודעת עליון), שילוב שיש בו כדי להוסיף על טיב המידות.

בדעת תחתון - לאחר הולדת המידה, הוא ממשיך לקשר את דעתו בקשר אמיץ וחזק בגדולת ה' שהביאה להולדת המידה - ובזה הוא פועל, שהמידות ישפיעו על מעשיו והתנהגותו בפועל. וכן, שיהיה להם "קיום" ולא יפסקו מהר.

בדעת עליון - הוא מקשר ומחבר את בחינת "ברק המבריק" (בחינה עליונה יותר שבחכמה, המבטאת את הראיה בענין שהיא למעלה מהשגה) עם הבינה - ובזה, המידות מתעלות לרמה גבוהה יותר, שמאירה בהם לא רק ההשגה באלוקות אל גם הראיה).



*"היום בתניא"*

כ"ב אלול

תניא "אגרת הקדש"

פרק ט"ז

שנה פשוטה


?


*לאנשי קודש וכו':*


נקדים כי אגרת ט"ז היא אגרת מיוחדת, שנכתבה (לא אל כלל החסידים, אלא)  אל אחת מקהילות החסידים. שעקב מצב הפרנסה הקשה שאליו נקלעו, הם הפסיקו מלהשתתף במגביות הצדקה שאדמו"ר הזקן ערך עבור קהילת החסידים יושבי ארץ ישראל.

בתחילת האגרת, מנתח רבנו בפרוטרוט את מצבם הקשה של מקבלי האגרת (שהוא היה מודע לו היטב). כאשר במקביל, הוא מתאר את המציאות העגומה שבה נמצאים יושבי ארץ הקודש.

לאור הנתונים הללו, מציג רבנו את מסקנתו בענין הצדקה הנדרשת מקהילה זו. הן במה שהם חייבים על פי הדין, והן במה שרצוי שיתנו לפנים משורת הדין.

...

*"חייך קודמים":*

במישור ההלכתי מבהיר רבנו, כי מה שאמרו (בענין הנתינה לזולת) ש"חייך קודמים". הוא רק במציאות הדומה לדוגמא המובאת בגמרא: ששנים היו מהלכים במדבר ולאחד מהם היה קיתון מים שבאפשרותם להחיות אדם אחד בלבד, והשאלה היא מי יזכה בהם, בעל המים או חברו  - שצריכת המים והתועלת משתייתם, "הוא דבר השוה לשניהם בשווה".

אבל כאשר "העני צריך לחם לפי הטף" (לפי הצריך לכל בני ביתו, את ההכרחי לכדי חייהם בלבד ולא יותר מזה) "או עצים וכסות בקור וכדומה" (דברים ההכרחיים לשמירת הבריאות). ואילו הנותן מעונין לנצל את מעט הכסף שברשותו עבור "מלבושי כבוד וזבח משפחה בשר ודגים וכל מטעמים" (שאינם צרכי חיי נפש ממש כשל העני) עבורו ועבור "כל בני ביתו". הרי שבמציאות זו לא שיך לומר "חייך קודמים".

...

*מפתגמי הרבי הריי"צ:*

מורנו הבעש"ט היה מקרב יהודים פשוטים, ועם קירוב זה היה מעמידם בקרן אורה.

ואדמו"ר הזקן נטע בחסידים את החוש לעזור ליהודים פשוט בגשמיות.

לימוד התורה, מושגים בסיסים ביהדות ותורת הסוד בחלק על החלקים המכוסים שיש באדם נפש רוח ונשמה על זאת ועוד לפנינו: 


https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/535997

...

*חבר  נכבד:*

קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של *הרב יקותיאל גרין  ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן*  ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 


??? *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ*


 ?? להצטרפות בעברית:

https://chat.whatsapp.com/JdaQFbO6NK4IjoCk0tURUI


 Join the English version   ??        

 http://lg.wbsender.co/YsfCSLMjMx


??  להצטרפות במייל [email protected]


 ?? להקדשת שיעור *"היום בתניא"* לעילוי נשמת / לזכות יקיריכם צרו קשר בטלפון +972546398851 (ישראל) או 0017187786006 (חו"ל)


...

*חבר  נכבד:*

קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של *הרב יקותיאל גרין  ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן*  ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 


??? *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ*


 ?? להצטרפות בעברית:

https://chat.whatsapp.com/JdaQFbO6NK4IjoCk0tURUI


 Join the English version   ??        

 http://lg.wbsender.co/YsfCSLMjMx


??  להצטרפות במייל [email protected]


 ?? להקדשת שיעור *"היום בתניא"* לעילוי נשמת / לזכות יקיריכם צרו קשר בטלפון +972546398851 (ישראל) או 0017187786006 (חו"ל)


בשם ה' אל עולם - לישועתך קויתי אדני איה"נ

יהי רצון מלפני אלהי השמים והארץ החפץ בחסד ובמצוות ובמעשים הטובים ולימוד התורה הקדושה וזיכוי הרבים שזכות הכנסת תוכן זה והלימוד בו תהיה לזכות כל אחינו בית ישראל באשר הם ובנהם לזכות  בננו היקר יוסף חיים בן אורה דליהנה שיזכה הוא וכל אחיו ואחיותיו  להקים בתים על אדני התורה והיראה, הקדושה והטהרה, החסד וזיכוי הרבים בנינים עדי עד ברוחניות וגשמיות בטוב הנראה והנגלה. וכן  יהי רצון מלפני אלהי השמים והארץ החפץ בחסד ובמצוות ובמעשים הטובים ולימוד התורה, שזכות מצוות זיכוי הרבים וזכות לימוד התורה הקדושה תשפיע שפע רב ברוחניות וגשמיות וברכות בטוב הנראה והנגלה ומילוי משאלות הלב לטובה ולברכה לכל הלומדים תוכן זה  וכל אחינו בית ישראל יהיו בכלל הברכה והישועות המקיפות ונאמר אמן כן יהי רצון









להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע