הכוחות שיש באדם
נכתב על ידי אביהו ח, 15/9/2025
*"היום בתניא"*
י"ח אלול
תניא "אגרת הקדש"
המשך פרק טו (עמ' קכ"א)
שנה פשוטה
?
*"אך צריך להקדים":*
למרות שכאמור לעיל, כחות הנשמה שבאדם נמשכות מעשר הספירות העליונות המאירות בהם. מדגיש רבנו, שאל לנו לטעות ולחשוב, שהמידות הקדושות שבאדם הן בערכם של המידות העליונות - וכפי שניתן להבין מבאורו הנפלא של המגיד ממזריטש, על הבעת הפתגם שאמר אברהם "ואנכי עפר ואפר".
...
*אברהם ועבודתו:*
נקדים, שעיקר עבודתו של אברהם אבינו, היתה בקו החסד והאהבה, עד כי הקב"ה מתיחס אליו כ"אברהם אוהבי".
אברהם ששורש נשמתו היא באצילות, מידת האהבה והחסד שלו, היא מידת החסד והאהבה של האצילות שהאירה והתלבשה בגופו - עד כדי כך "שנעשה מרכבה להקב"ה" (והיה בטל אליו יתברך, כביטול הסוס אל הרוכב עליו).
...
*"וקא סלקא דעתך":*
היות שהאהבה הגדולה שבאברהם, היא הארה הנמשכת לנשמה מאור החסד שבאצילות. היה לכאורה מקום להעלות על הדעת ("קא סלקא דעתך") ולומר, שהאהבה והחסד שנמשכו לאברהם, הם ממש כמהותם כפי שהם במקורם (אף כי בודאי, למעלה, הם גדולים במהותם ובאיכותם).
בא איפוא אברהם באמירתו "ואנכי עפר ואפר", ומדגיש בזה את הבחנתו בהבדל המהותי שבין שתי הבחינות (של החסד והאהבה, שלו וכפי שהם למעלה).
...
*כמשל העץ שנשרף:*
העץ, ככל דבר גשמי מורכב מארבע יסודות. ועם שרפתו, בעוד ששלשת היסודות "אש מים ורוח" שהיו בו "חלפו והלכו להם", הרי שמיסוד העפר שבעץ (שהיה המרכיב העיקרי בו) נשאר רק אפר.
ואדמו"ר הזקן מביא ששמע ממורו המגיד ממזריטש: שכדוגמת האפר שנשאר מהעץ לאחר שנשרף, שאין לו כל דמיון למהות העץ ולערכו כפי שהיה לפני שנשרף (לא בכמותו ולא באיכותו). הנה כך אין דמיון בין אור האהבה המאיר בו באברהם למטה בהיות נשמתו מלובשת בגופו, לאור האהבה והחסד שבאצילות - ולזה התכוון אברהם באומרו "ואנכי עפר ואפר"....
*"היום בתניא"*
י"ט אלול
תניא "אגרת הקדש"
המשך פרק ט"ו (עמ' קכ"ב)
שנה פשוטה
?
*"והנה כללות העשר ספירות שבנשמת האדם":*
זהו משפט הפתיחה לקטע השני שבפרק ט"ו, שבו נכיר את עשר כחות הנפש, שהם בעצם הספירות העליונות כפי שנמשכים למטה בנשמה.
בתחילה, נלמד באריכות על כוחות הנפש השכלית (שהיא מקליפת נוגה). ובהמשך (החל מ"והנה כל זה" בעמ' קכג), נלמד על כוחות הנפש האלוקית (הנמשכת מעשר הספירות דקדושה).
...
*מידות הנפש השכלית:*
כנפש האלוקית, גם הנפש השכלית כוללת עשר כוחות, שלשה שכליים (חכמה בינה ודעת), ושבע מידות "חסד גבורה תפארת נצח הוד יסוד ומלכות".
כל פרטי המידות של הנפש השכלית, מתרכזים בשבעת המידות הכלליות שבנפש - ורבנו מפרטם בהרחבה:
*מידת החסד -* שואפת להשפיע, בלי גבול (לכל אחד וללא כל הגבלה).
*מידת הגבורה -* ענינה הגבלה. לצמצם את ההשפעה. או למנוע אותה לגמרי.
*מידת הרחמים -* הנקראת גם תפארת - מידה ממוצעת בין החסד והגבורה. נכון שלא תמיד צריך להשפיע לכולם. אבל כן צריך להשפיע לאדם שנקלע למצב שצריך לרחם עליו (ולא תמיד צריך למנוע את ההשפעה לחלוטין).
*הנצח וההוד -* שתי מידות הנחשבות כ"כליות יועצות". כגון אב שרוצה ללמוד עם בנו. הוא צריך לחשוב היטב, איך להוריד את החומר אל הילד באופן שיקלט בו היטב (הן מבחינת העומק והן מבחינת הכמות). בשום פנים ואופן, אין האבא יכול ללמוד עם הבן (ללא הכליות היועצות) כפי שהענין מונח ומקובל בשכל שלו.
*היסוד -* ענינו "התקשרות" המשפיע אל המקבל. כשהאבא למשל רוצה ללמוד עם בנו, בנוסף לחובתו של האבא ללמוד תחילה את החומר בעצמו בכחותיו השכליים, ובנוסף לגילוי תחילה של כל המידות המוזכרת לעיל בעצמו. הנה כדי שלימודו ישפיע על הבן, הוא חיב לחזק את ההתקשרות עם הבן, שדיבורו עימו יהיה באהבה ובחשק ובתענוג (אחרת, אין לבוא בתלונות מדוע הלימוד לא נקלט בו).
*מידת המלכות: -* מביעה את עצם ההשפעה בפועל, הבאה לאחר הגילוי בנפש של תשעת הכחות הנפשיים הקודמים.
...
*להרחבת הבאור -*
מידות פנימיות וחיצוניות:
בכל אחת מהמידות של הנפש השכלית הנזכרות לעיל, ישנן שתי תנועות, חיצונית ופנימית.
במידת החסד למשל: עשית חסד בפועל, נחשבת כחיצוניות המידה. ואילו רגש האהבה, נחשב כפנימיות של המידה.
באופן כללי, ישנה אפשרות שבה כל תנועה תופיע בפני עצמה (כגון עשית חסד גם למי שאינו אוהבו כלל). או אנשים שיש לו כלפיהם רגש של אהבה, אבל אין זה משולב בעשית חסד בפועל.
ולאידך, יש גם מצבים שבהם חיצוניות המידה משולבת עם פנימיותה - שעשית החסד המעשי עם השני נובעת מאהבתו אליו. וכדוגמת "אב המשפיע לבנו מחמת אהבתו" אותו. ופעמים הוא מונע את השפע מבנו (ממידת הגבורה שבקרבו), כשהוא ירא וחושש שמא דוקא השפע שהוא יתן לבן יביאהו לידי מכשול.
...
*להרחבת הבאור -*
"מקור ושורש מדות אלו":
כל המידות (החיצוניות והפנימיות) המתוארות לעיל, במסגרת הצגת והכרת עשר הכוחות של הנפש השכלית. שרשם ומקורם, הוא כמובן שלושת חלקי השכל (החכמה הבינה והדעת) של נפש זו.
בענין זה, מוסיף אדמו"ר הזקן ומבהיר, שתלותם של המידות בשכל, קשור, הן בגודל השכל והתפתחותו (כפי שרואים זאת אצל קטנים), והן בדברי החכמה שאותם רוכש האדם במשך השנים (כפי שרואים זאת כמובן גם אצל אנשים גדולים).
*"היום בתניא"*
כ' אלול
תניא "אגרת הקדש"
המשך פרק ט"ו (עמ' קכ"ג)
שנה פשוטה
?
*מדות הנפש האלוקית:*
לאחר ההיכרות עם מדות הנפש השכלית, מציג כעת רבנו את מידותיה התרומיות של הנפש האלוקית (= בחינת הנשמה המלובשת בגוף) - בתחילה מקבלים אנו תאור מדויק למהותה של כל מידה. ובהמשך (החל מ"ומקור ושורש כל המידות"), נלמד על אופן גילויין של המידות מהנפש.
...
*"הן לה' לבדו":*
כל המידות של הנפש האלוקית שהיא "חלק אלוקה ממעל", הפנימיות (המבטאות את הרגש הפנימי) והחיצוניות (המבטאות יותר את המעשה) "הן לה' לבדו". שלא מעורב בהם שום טבע גופני, ושום תערובת זרה של הרגש ה"יש" העצמי ופניות אישיות ("דלגרמייהו") - ורבנו מבהיר כיצד ענין זה מתבטא בכל מידה ומידה.
...
*גם המידות החיצוניות:*
כאמור, לא רק המידות הפנימיות של הנפש האלוקית הן לה' לבדו, אלא גם המידות החיצוניות שבכל מידה. שהרי הגורם הנפשי המביא למידה החיצונית, הוא לא אחר מאשר המידה הפנימית המחדירה את השאיפה שהכל יהיה לה' לבדו, כולל הביצוע המתבטא במידה החיצונית.
וכפי שהדבר בא לידי ביטוי בראש ובראשונה במידת האהבה (הפנימית) והחסד (החיצוני), שהחסד המעשי הוא תוצאה והמשך לאהבה הפנימית. וכלשון רבנו באגרת, ש"מחמת אהבת ה' ומרוב חפצו לדבקה בו, הוא חפץ חסד כדי לדבוק במידותיו" - דבקות, שבה בא לידי הביטוי של "לה' לבדו" גם במידה החיצונית".
...
*סיפור:*
מספר הרבי הריי"צ נשמתו עדן:
כידוע, היו חסידי אדמו"ר הזקן קוראים לחדר הראשון (שבו היו ממתינים להיכנס ליחידות) בשם "גן עדן התחתון", ואת חדר היחידות עצמו קראו בשם "גן עדן העליון".
וכך אמרו חסידי אדמו"ר הזקן הראשונים: שכאשר דרכו על סף חדר היחידות ונכנסו אל הרבי בחדר היחידות, היו שוכחים על כל עניני ההשגה ועל ה"אני" של העולם הזה. וכאשר יצאו מהיחידות, חשו את העניין של "בכל דרכיך דעהו" - וגדולי בעלי ההשגה, אף חשו את העניין של "בלתי לה' לבדו".
לימוד תורה - לימוד על הכוחות שיש באדם , לימוד על הנפש רוח ונשמה , לימוד מעמיק על הספירות ומושגים בסיסים ביהדות שכמעט ולא נלמדים בשום מקום - תורת הסוד בשפה השווה לכל נפש :
https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/535997
...
*חבר נכבד:*
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של *הרב יקותיאל גרין ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן* ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי.
??? *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה נפטרה ז’ שבט תש”פ*
?? להצטרפות בעברית:
https://chat.whatsapp.com/JdaQFbO6NK4IjoCk0tURUI
Join the English version ??
http://lg.wbsender.co/YsfCSLMjMx
?? להצטרפות במייל [email protected]
?? להקדשת שיעור *"היום בתניא"* לעילוי נשמת / לזכות יקיריכם צרו קשר בטלפון +972546398851 (ישראל) או 0017187786006 (חו"ל)
...
*חבר נכבד:*
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של *הרב יקותיאל גרין ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן* ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי.
??? *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה נפטרה ז’ שבט תש”פ*
?? להצטרפות בעברית:
https://chat.whatsapp.com/JdaQFbO6NK4IjoCk0tURUI
Join the English version ??
http://lg.wbsender.co/YsfCSLMjMx
?? להצטרפות במייל [email protected]
?? להקדשת שיעור *"היום בתניא"* לעילוי נשמת / לזכות יקיריכם צרו קשר בטלפון +972546398851 (ישראל) או 0017187786006 (חו"ל)
...
*חבר נכבד:*
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של *הרב יקותיאל גרין ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן* ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי.
??? *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה נפטרה ז’ שבט תש”פ*
?? להצטרפות בעברית:
https://chat.whatsapp.com/JdaQFbO6NK4IjoCk0tURUI
Join the English version ??
http://lg.wbsender.co/YsfCSLMjMx
?? להצטרפות במייל [email protected]
?? להקדשת שיעור *"היום בתניא"* לעילוי נשמת / לזכות יקיריכם צרו קשר בטלפון +972546398851 (ישראל) או 0017187786006 (חו"ל)
בשם ה' אל עולם - לישועתך קויתי אדני איה"נ
יהי רצון מלפני אלהי השמים והארץ החפץ בחסד ובמצוות ובמעשים הטובים ולימוד התורה הקדושה וזיכוי הרבים שזכות הכנסת תוכן זה והלימוד בו תהיה לזכות כל אחינו בית ישראל באשר הם ובנהם לזכות בננו היקר יוסף חיים בן אורה דליהנה שיזכה הוא וכל אחיו ואחיותיו להקים בתים על אדני התורה והיראה, הקדושה והטהרה, החסד וזיכוי הרבים בנינים עדי עד ברוחניות וגשמיות בטוב הנראה והנגלה. וכן יהי רצון מלפני אלהי השמים והארץ החפץ בחסד ובמצוות ובמעשים הטובים ולימוד התורה, שזכות מצוות זיכוי הרבים וזכות לימוד התורה הקדושה תשפיע שפע רב ברוחניות וגשמיות וברכות בטוב הנראה והנגלה ומילוי משאלות הלב לטובה ולברכה לכל הלומדים תוכן זה וכל אחינו בית ישראל יהיו בכלל הברכה והישועות המקיפות ונאמר אמן כן יהי רצון
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)